Bejegyzések

A tegnapi bevezető után jöjjenek először a számomra LEGJOBB  PRÓZAI ELŐADÁSOK (és rendezések):

leen14Leenane szépe - Jankovics Anna és Mucsi Zoltán - fotó: Ács István

A legfrissebb élményem ebben a kategóriában a Magányos emberek (Kamra), amely éppen úgy Tarnóczi Jakab rendezése, ahogy az év elején látott Melancholy Rooms is, nekem mindkettő egyértelműen ide tartozik. A rendező mindig új utakra lép, kísérletezik, és ami ennél is lényegesebb: minden előadásában megfigyelhető, hogy sikeresen hozza jó helyzetbe az összes színészét. Biztosan érzem, hogy ez számára lényeges szempont is, és én is mindig örülök, ha látom, hogy a színészt nem tárgyként használják a rendezői koncepciót ráerőltetve, hanem kíváncsiak rá, a személyiségét felhasználják, és a legjobb esetben új oldaláról is hagyják megmutatkozni. 

mel15 Melancholy Rooms – Rezes Judittal, aki számomra az év egyik legjobb mellékszereplője is volt - fotó: Szokodi Bea 

Ugyancsak nagyon szerettem még Budaörsön a Vadászatot, Pelsőczy Réka rendezésében, Chován Gábor főszereplésével, aki a legjobb férfi színészek között említendő. Itt a helye a szolnoki Sirálynak is (a Városmajorban láttam Székely Kriszta rendezését, fotó róla a Bevezetésben szerepel), amely majdnem annyira tetszett, mint a Gózon Gyula Kamaraszínházé, amelyet a 6Színben idén is újranéztem.

Vad7Vadászat - Chován Gábor - fotó: Szokodi Bea

A tatabányai „10 szintén ez a top-kategória, amelyért egyértelműen megéri még akár vonatos utazást is beiktatni, és még műsoron is van idén is. Kivételesen sikerült tavaly öt tatabányai előadást is megnéznem, láthatóan nagyon erős csapatot hozott létre és működtet Crespo Rodrigo.

10-"10' - Tatabányai Jászai Mari Színház -  Figeczky Bence - Crespo Rodrigo - fotó: Sipos Zoltán

Kitűnően sikerült a Narratíva Demerungja, amely Csehov Cseresznyéskertjének variációja (fotó a Bevezetésben), kedvencem volt Orlai Tibor csapatának Redőny című előadása, benne a nagyon szerethető László Lilivel (mint a legjobb színésznők egyike is szerepel itt), és a Gózon Gyula Kamaraszínház De mi lett a nővel? c. háromszereplőse.

redőny11Redőny - Pataki Ferenc - László Lili - Schruff Milán - rendezte: Ujj Mészáros Károly - fotó: Takács Attila

Nehéz lenne a fentiek között sorrendet felállítani, de nem is kell, ez a lista arra való, hogy aki esetleg ezek közül valamit kihagyott, hátha kedvet kap a pótláshoz.

De még ezzel nem is ért véget a legjobb előadások sora, tökéletes élmény volt a Freeszfe Krétaköre, amelyet én még a Marczibányi téren láttam, de azóta befogadta az Örkény Színház. (Fotó ugyancsak a Bevezetésben.)

Ugyancsak hasonlóan kis térre készült, mondhatni díszlet nélkül a KV Társulat katartikus Médeiája, amelyben szintén minden és mindenki a helyén van (rendezte: Czukor Balázs), a címszerepben pedig Száger Zsuzsanna varázsol el minket. (A 6Színben ez az előadás hamarosan nézhető lesz, nincs állandó helye a produkciónak, a legkülönfélébb helyszíneken bukkan fel.)

Médeia2Médeia - Száger Zsuzsanna - KV Társulat

Különleges (az RS9 Színház terei között vándorló) előadás a Budapest fölött az ég, amely egészében is nagyon tetszett, de szintén külön kiemelendő belőle az előadás alappillére, Menszátor Hérész Attila. (Két év csúszással láttam, nagyon örülök, hogy mégsem maradt ki.)

rs9Földre szállt angyalok: Csáki Rita, Menszátor Hérész Attila – Budapest fölött az ég - fotó: Anyaszínház

A B32-ben látható egy új Nézőművészeti KFT-produkció is, a Leenane szépe, amelyben a Krétakörhöz és a Médeiához hasonlóan egy „nagy négyest” látunk: mind a négy színész szinte tökéletes harmóniában dolgozott együtt, mindenki az alkatához is jól illeszkedő feladatot kapott.

Nagyon erős csapatjátékot láthattunk a Centrál látványos előadásában, a Networkben, amelyben rengetegen dolgoztak igazán alázatosan azért, hogy Alföldi Róbert műsorvezetője kellően kiemelkedhessen. Az előadás közönségsikere nemcsak az előadás profizmusának és a jó színészeknek köszönhető, hanem annak is, hogy erről sokan érezhetik, hogy helyettük beszél a jelen legaggasztóbb problémáiról. (Ez ellentmond annak a megfigyelésnek, hogy a nézők sokasága szeretne felejteni a színházban, három órán át nem foglalkozni a saját bajaival. Úgy tűnik, hogy ennek az ellenkezője is beválhat.)

Net4Network - fotó: Tomhauser Tamás / Horváth Judit - Centrál Színház

Volt három olyan GYEREKEKNEK KÉSZÜLT ELŐADÁS is, amelyeket igazán nagy lendülettel merek ajánlani a tavalyi élményeim közül. Kettőről képet már a bevezetőben kitettem, ez a Zichy Szín-Műhely (6Szín) Az aranyecset c. előadása, és a Budapest Bábszínház Az utolsó báránya. A harmadik a Budaörsi Latinovits Színháztól Az osztály vesztese, amelyben mindhárom színészt nagyon szerettem és tetszett a folyamatos "fregolizásuk".

KIEMELKEDŐ SZÍNÉSZNŐK fő- vagy/és mellékszerepben, akiket még nem említettem a legjobb előadások kapcsán:

szere14Kerekes Éva - Szerelem - Dunaújváros, Bartók Béla Kamaraszínház - fotó: Ónodi Zoltán

 

mady6Hartai PetraMady Baby (és Katharina Blum elveszett tisztessége) - fotó: Juhász Éva

 

tap-szinhaz-a.exact1980w (we love Bp)Kurta Niké„A” (és nem kevésbé a Demerungban is) - fotó:Bank Ildikó

 

pelső - SzokodiPelsőczy RékaMoszkva-Peking Transzszimfónia (és Magányos emberek) - fotó: Szokodi Bea

A fenti nevek felsorolása nem hiszem, hogy bárkit meglepne, mindannyian már befutott és foglalkoztatott színészek, akik már rengetegszer bizonyítottak, pillanatok alatt összeállt ez a lista. Még a fiatal Hartai Petrára is igaz ez, aki idén Junior Príma díjat is kapott, mostanáig már róla is sokszor írhattam.

Külön említem ígéretes fiatal tehetségként Szőts Orsit, akinek ez az év feltehetően sokat adott, egyre formátumosabb szerepekben látható Budaörsön. A Szentivánéji álomban ma egy éve még egy egészen apró szerepben tűnt fel nekem, majd Az osztály vesztesében már nem lehetett figyelmen kívül hagyni. Tartós nyomot hagyott bennem csak néhány mondathoz jutó szobalánya „Az üzlet az üzlet”-ben, ahogy Az eprésző kislányban is (már megint) súgót játszva. Jó benyomásaimat megerősítette még két napja is A kutya különös esetében, amelyről külön ajánló is következik.

Osztály5Szőts Orsi – Az osztály vesztese - fotó: Borovi Dániel

Ugyancsak kiemelendő Az apostol mindhárom színésznője, akik szimbiózisban léteznek a színpadon, szinte egészen eggyé válva: Stork Natasa, Szamosi Zsófia és Szilágyi Ágota feltétlenül nézendő (már csak esti időpontok is kellenének hozzá, hogy ne csak a diákok láthassák őket).

Apos6Az apostol (6Szín) - Szilágyi Ágota - Stork Natasa - Szamosi Zsófia - fotó: Szokodi Bea

Folytatás következik, még mindig van felsorolnivalóm a prózai előadások kapcsán is. (Jönnek a férfiszínészek, monodrámák, meglepetések, nagy kettősök...)

Címkék: Alföldi Sirály Mucsi Zoltán Kerekes Éva Orlai Tibor Nézőművészeti Kft Centrál Színház Jankovics Anna Szamosi Zsófia Rezes Judit Pelsőczy Réka Évadértékelés Chován Gábor Crespo Rodrigo Stork Natasa Czukor Balázs Schruff Milán Kurta Niké Szilágyi Ágota Hartai Petra Pataki Ferenc Száger Zsuzsanna László Lili Figeczky Bence Tarnóczi Jakab Csáki Rita Menszátor Hérész Attila Szőts Orsi

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr4218012264

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása