Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (21) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Fodor Orsolya „Kaukázusi-kivonata” (90 perc) tantermi előadásnak készült, minimális forrásból, alig néhány kellék felhasználásával, viszont négy csodás színésszel, akik így együtt csakis ebben a produkcióban láthatóak.

Az előadás még 2020 nyarán készült el, a covid miatti első lezárás után, és tény, ami tény, eddig nem vettem észre, hogy van, pedig ez aztán tényleg minden létező szempontot figyelembe véve nekem való előadás volt – a darab, a szereplők, a rendezés stílusa és az előadás célkitűzéseit nézve egyaránt. Ez pont olyan, amelyik mellett a lehető legszívesebben kampányolok. (Előre is mondom, nagyon sok későbbi bejegyzésemben is említeni fogom épp ezért.)

űKK7Mészáros Blanka - Feczesin Kristóf - Ficza István - Bánfalvi Eszter

Fogalmam sincs, hogy ezt a biztosan nehezen egyeztethető produkciót hány alkalommal sikerült már lejátszani a covid ellenére is, de NAGYON remélem, hogy hosszan életben marad még, és sok gimnazista megnézheti majd, akik számára elsősorban tantermi előadásként létrejöhetett.

Ennél hosszabban kifejtve:

Nagyon szeretem Brechtnek ezt a művét, ha jól alakul minden, akkor végig szoktam drukkolni Gruse kalandjait minden alkalommal, a menekülését, a hídon átkelését és persze a bírói tárgyalását. Régebben nagyon kedvemre való volt a Kamrában még most is látható produkció, és még évtizedekkel korábban Mohácsi János nagyszínpadi (legalább négy-öt órán keresztül tartó) nyíregyházi előadása, amely még a téeszekről szóló előjátékot is kibontotta.

űKK3

Fodor Orsolya rendezése sokat rövidít (Al-Farman Petra dramaturg segítségével) a darabon anélkül, hogy lényegi sérülést okozna, ez az általam látott legpuritánabb Kaukázusi. Megmutatja, hogy „csak” színészettel is milyen nagy hatást lehet elérni, látványelemek nélkül is, ráadásul elvihető tetszés szerinti helyszínekre. Drámajátékos eszközöket használ (drámainstruktorok: Milovits Hanna és Rábavölgyi Tamás), és vannak olyan megoldásai, amelyeket leginkább bábszínházakban láthatunk. A leglátványosabb mind közül az, amikor Mihail, a csecsemő kulcsfontosságú figuráját egy szürkésfekete férfi pulóver játssza, amelyik számtalan kreatív lehetőséget biztosít, amelyeket nem részletezek…

KK9

A játék egyes pontjain bevonnak minket, néhány nézőt jobban is. Nekem volt olyan szerencsém, hogy az előadás elején néhány percig libaként vehettem részt a történetben, de szerencsére megkopasztásom gyorsan lekerült a napirendről a kormányzó ellen kitört lázadás miatt...

Vermes Nóra látványtervező zöld, barna és szürke színekkel dolgozik. A négy színész próbaruhája harmonizál a négyzet alakú játéktér szintén zöld színével. A színészek ennek az üres térnek a négy sarkán ülnek egy-egy széken, mi nézők pedig három oldalról vesszük körül ugyanezt a teret.

KK8Amikor mi vagyunk az esküvői vendégek is... (a pogácsa is nagyon rendben volt)

Ahogy a rendező egy korábbi interjúban már közölte: a rövidített verzió Gruséra koncentrál, és elsősorban arra a folyamatra, ahogy a lány egy már meghozott kemény döntés következményeit is mindvégig vállalja. Ez a téma az, amely fontossá válhat számunkra is, illetve kiemelten a gimnazista célközönség számára.

A négy színész bármilyen szempontok alapján is választódott ki, nagyon remek így együtt.

űKK11Ami megmarad: a krétakör és benne Gruse

Gruseként a nemrég (=közvetlenül a covid előtt) a Radnótiba szegődött Mészáros Blanka látható, aki már csak azért is nagyon alkalmas a szerepre, mert gyorsan rokonszenvet ébreszthet talán azokban is, akik először látják. Miután én színészi fejlődését e.h. kora óta figyelem, már nem kellett felfedeznem magamnak. Ez az este megerősítette azt a bűntudatomat, hogy vannak a Radnótiban olyan előadásai, amelyeket még mindig nem láttam. Figyelmünket most is végig fenn tudja tartani, és egyszerre jellemzi a törékenység, nőiesség és a magabiztosság, érezzük, hogy ha egyszer valaki mellett döntött, nem fog gyávaságból visszalépni. Hasonlóképpen ideális számára ez a szerep, és jó lenne, ha még sokat játszhatná, mint amilyen a Jeanne d’Arc volt.

KK5

„Együtt lehet vele menni”, de ami jó, ugyanígy szimpatizálni kezdünk Feczesin Kristóf Simon Csacsavájával is. A miskolci társulat színésze (de hogy le vagyok maradva a miskolci előadásokkal is!), ahogy Ficza István és Bánfalvi Eszter is, több szerepet is kapott, a két férfi legalább „ilyet is olyat is”, azaz van amelyikben rokonszenvesek lehetnek, van amelyikben nagyon nem. Ficza István agresszív katona, papucsférj, menekülő előkelő hölgy ÉS ő kapja a részeges, korrupt bíró szerepét is, aki mégis a legtűrhetőbb ítéleteket hozza. Bánfalvi Eszternek jut az ellenpont, a gyermekét elhanyagoló vérszerinti anya, akinek a ruhák bepakolása a legfontosabb a menekülése előtt…Ez hálátlan, érdekes lehetne látni, hogy egy előadás utáni feldolgozó foglalkozáson a diákok hogy reagálnak, mennyire képesek elválasztani a színészt a szereptől.

KK12

Mind a négy színész nagy összhangban dolgozik együtt, nagyon sok a váltás az előadásban, és olyan gördülékenyen haladunk előre, mintha már egy nagyon bejáratódott, gyakran játszott produkciót néznénk. (Lehet, hogy tényleg sok tantermi megrendelés volt, de az is, hogy emögött „csak” színészi profizmus van.)

KK4

Korábbi éveimben, amikor nagyon sok teremszínházi előadást rendeltem meg (elsősorban a Nézőművészeti Kft-től és a K2-től, ezeket mind meg is írtam), megtapasztaltam, hogy a gimnazisták többsége sokkal jobban szereti az ilyen viszonylag rövid és helybehozott produkciókat, mint este elmenni külön valahova, és későn hazamászni, hiszen másnap korán kell úgyis kelni az iskola miatt. A felsorolt praktikus szempontokon túl a tantermi előadások varázsa mégis a színészek szokatlan közelségén múlik. Mindig megfogja őket, ha egy színész JELEN VAN, eszköztelenül alakul át mindenféle külsődleges effekt nélkül. Engem is ugyanígy megfog, túl a 4080. megnézett előadáson még mindig elbűvöl az, ha valaki igazán jó.

KK2

Egy ilyen „low cost” produkció diákok tömegére jobban hat, mint az, amelyikbe rengeteg pénzt beletettek, és hasonlókat jobb eséllyel lehet létrehozni, így nem kizárt, hogy a magyar színház jövője (a nézői utánpótlás felnevelése miatt mindenképp) épp ezeken az előadásokon nagyban múlik. Jó lenne, ha ez vagy az ehhez hasonló produkciók be tudnának kerülni a Lázár Ervin vagy más programokba, és sokak számára válnának elérhetővé.

KK1

A színház kiirthatatlan, és van remény, még akkor is, ha nem egyszerű a helyzet. Ez jutott eszembe a Freeszfe Kaukázusi krétaköréről.

Ez nagyon az én színházam volt, és hirtelen megsajnáltam azokat, akik a vírus miatt nem mernek semmire beülni…

űKK6

Ps. Kuttner Ádám fotóit a Marczibányi téi Műv. ház oldaláról használtam fel

Címkék: Ficza István Marczibányi Tér Bánfalvi Eszter A kaukázusi krétakör Mészáros Blanka Rábavölgyi Tamás Feczesin Kristóf Freeszfe Fodor Orsolya Milovits Hanna Al-Farman Petra

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr7217505960

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása