A tegnapi bevezető után jöjjenek először a számomra LEGJOBB PRÓZAI ELŐADÁSOK (és rendezések):
Leenane szépe - Jankovics Anna és Mucsi Zoltán - fotó: Ács István
A legfrissebb élményem ebben a kategóriában a Magányos emberek (Kamra), amely éppen úgy Tarnóczi Jakab rendezése, ahogy az év elején látott Melancholy Rooms is, nekem mindkettő egyértelműen ide tartozik. A rendező mindig új utakra lép, kísérletezik, és ami ennél is lényegesebb: minden előadásában megfigyelhető, hogy sikeresen hozza jó helyzetbe az összes színészét. Biztosan érzem, hogy ez számára lényeges szempont is, és én is mindig örülök, ha látom, hogy a színészt nem tárgyként használják a rendezői koncepciót ráerőltetve, hanem kíváncsiak rá, a személyiségét felhasználják, és a legjobb esetben új oldaláról is hagyják megmutatkozni.
Melancholy Rooms – Rezes Judittal, aki számomra az év egyik legjobb mellékszereplője is volt - fotó: Szokodi Bea
Ugyancsak nagyon szerettem még Budaörsön a Vadászatot, Pelsőczy Réka rendezésében, Chován Gábor főszereplésével, aki a legjobb férfi színészek között említendő. Itt a helye a szolnoki Sirálynak is (a Városmajorban láttam Székely Kriszta rendezését, fotó róla a Bevezetésben szerepel), amely majdnem annyira tetszett, mint a Gózon Gyula Kamaraszínházé, amelyet a 6Színben idén is újranéztem.
Vadászat - Chován Gábor - fotó: Szokodi Bea
A tatabányai „10’ szintén ez a top-kategória, amelyért egyértelműen megéri még akár vonatos utazást is beiktatni, és még műsoron is van idén is. Kivételesen sikerült tavaly öt tatabányai előadást is megnéznem, láthatóan nagyon erős csapatot hozott létre és működtet Crespo Rodrigo.
"10' - Tatabányai Jászai Mari Színház - Figeczky Bence - Crespo Rodrigo - fotó: Sipos Zoltán
Kitűnően sikerült a Narratíva Demerungja, amely Csehov Cseresznyéskertjének variációja (fotó a Bevezetésben), kedvencem volt Orlai Tibor csapatának Redőny című előadása, benne a nagyon szerethető László Lilivel (mint a legjobb színésznők egyike is szerepel itt), és a Gózon Gyula Kamaraszínház De mi lett a nővel? c. háromszereplőse.
Redőny - Pataki Ferenc - László Lili - Schruff Milán - rendezte: Ujj Mészáros Károly - fotó: Takács Attila
Nehéz lenne a fentiek között sorrendet felállítani, de nem is kell, ez a lista arra való, hogy aki esetleg ezek közül valamit kihagyott, hátha kedvet kap a pótláshoz.
De még ezzel nem is ért véget a legjobb előadások sora, tökéletes élmény volt a Freeszfe Krétaköre, amelyet én még a Marczibányi téren láttam, de azóta befogadta az Örkény Színház. (Fotó ugyancsak a Bevezetésben.)
Ugyancsak hasonlóan kis térre készült, mondhatni díszlet nélkül a KV Társulat katartikus Médeiája, amelyben szintén minden és mindenki a helyén van (rendezte: Czukor Balázs), a címszerepben pedig Száger Zsuzsanna varázsol el minket. (A 6Színben ez az előadás hamarosan nézhető lesz, nincs állandó helye a produkciónak, a legkülönfélébb helyszíneken bukkan fel.)
Médeia - Száger Zsuzsanna - KV Társulat
Különleges (az RS9 Színház terei között vándorló) előadás a Budapest fölött az ég, amely egészében is nagyon tetszett, de szintén külön kiemelendő belőle az előadás alappillére, Menszátor Hérész Attila. (Két év csúszással láttam, nagyon örülök, hogy mégsem maradt ki.)
Földre szállt angyalok: Csáki Rita, Menszátor Hérész Attila – Budapest fölött az ég - fotó: Anyaszínház
A B32-ben látható egy új Nézőművészeti KFT-produkció is, a Leenane szépe, amelyben a Krétakörhöz és a Médeiához hasonlóan egy „nagy négyest” látunk: mind a négy színész szinte tökéletes harmóniában dolgozott együtt, mindenki az alkatához is jól illeszkedő feladatot kapott.
Nagyon erős csapatjátékot láthattunk a Centrál látványos előadásában, a Networkben, amelyben rengetegen dolgoztak igazán alázatosan azért, hogy Alföldi Róbert műsorvezetője kellően kiemelkedhessen. Az előadás közönségsikere nemcsak az előadás profizmusának és a jó színészeknek köszönhető, hanem annak is, hogy erről sokan érezhetik, hogy helyettük beszél a jelen legaggasztóbb problémáiról. (Ez ellentmond annak a megfigyelésnek, hogy a nézők sokasága szeretne felejteni a színházban, három órán át nem foglalkozni a saját bajaival. Úgy tűnik, hogy ennek az ellenkezője is beválhat.)
Network - fotó: Tomhauser Tamás / Horváth Judit - Centrál Színház
Volt három olyan GYEREKEKNEK KÉSZÜLT ELŐADÁS is, amelyeket igazán nagy lendülettel merek ajánlani a tavalyi élményeim közül. Kettőről képet már a bevezetőben kitettem, ez a Zichy Szín-Műhely (6Szín) Az aranyecset c. előadása, és a Budapest Bábszínház Az utolsó báránya. A harmadik a Budaörsi Latinovits Színháztól Az osztály vesztese, amelyben mindhárom színészt nagyon szerettem és tetszett a folyamatos "fregolizásuk".
KIEMELKEDŐ SZÍNÉSZNŐK fő- vagy/és mellékszerepben, akiket még nem említettem a legjobb előadások kapcsán:
Kerekes Éva - Szerelem - Dunaújváros, Bartók Béla Kamaraszínház - fotó: Ónodi Zoltán
Hartai Petra – Mady Baby (és Katharina Blum elveszett tisztessége) - fotó: Juhász Éva
Kurta Niké – „A” (és nem kevésbé a Demerungban is) - fotó:Bank Ildikó
Pelsőczy Réka – Moszkva-Peking Transzszimfónia (és Magányos emberek) - fotó: Szokodi Bea
A fenti nevek felsorolása nem hiszem, hogy bárkit meglepne, mindannyian már befutott és foglalkoztatott színészek, akik már rengetegszer bizonyítottak, pillanatok alatt összeállt ez a lista. Még a fiatal Hartai Petrára is igaz ez, aki idén Junior Príma díjat is kapott, mostanáig már róla is sokszor írhattam.
Külön említem ígéretes fiatal tehetségként Szőts Orsit, akinek ez az év feltehetően sokat adott, egyre formátumosabb szerepekben látható Budaörsön. A Szentivánéji álomban ma egy éve még egy egészen apró szerepben tűnt fel nekem, majd Az osztály vesztesében már nem lehetett figyelmen kívül hagyni. Tartós nyomot hagyott bennem csak néhány mondathoz jutó szobalánya „Az üzlet az üzlet”-ben, ahogy Az eprésző kislányban is (már megint) súgót játszva. Jó benyomásaimat megerősítette még két napja is A kutya különös esetében, amelyről külön ajánló is következik.
Szőts Orsi – Az osztály vesztese - fotó: Borovi Dániel
Ugyancsak kiemelendő Az apostol mindhárom színésznője, akik szimbiózisban léteznek a színpadon, szinte egészen eggyé válva: Stork Natasa, Szamosi Zsófia és Szilágyi Ágota feltétlenül nézendő (már csak esti időpontok is kellenének hozzá, hogy ne csak a diákok láthassák őket).
Az apostol (6Szín) - Szilágyi Ágota - Stork Natasa - Szamosi Zsófia - fotó: Szokodi Bea
Folytatás következik, még mindig van felsorolnivalóm a prózai előadások kapcsán is. (Jönnek a férfiszínészek, monodrámák, meglepetések, nagy kettősök...)