Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (53) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (85) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (25) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (281) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (24) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Izsák Lili (24) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (43) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (21) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (21) Opera (629) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (27) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (22) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (25) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (20) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (20) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (59) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

A budaörsi színház bemutatójára indulva elsősorban az a kérdés foglalkoztatott, hogy mennyire fognak útjába állni a darabhoz kapcsolódó régi élményem annak, hogy ezt az új produkciót szeretni tudjam. A nagy emlékek általában erős versenytársak, és nem könnyű velük eredményesen harcolni.

Aztán az előadást nézve ennek már nem éreztem a jelentőségét. Elsősorban azért, mert azóta teljesen máshol tartunk – a színházi közegnél talán még nagyobbat változott körülöttünk a világ, és ez a történet már nem is tűnik olyan megdöbbentőnek, mint 1992-ben.

Kb5Hartai Petra, Bánki Mihály, Chován Gábor

Heinrich Böll „Katharina Blum elvesztett tisztessége” című regényét 1974-ben írta, és 1992-ben mutatta be a Katona Bereményi Géza ebből készített színdarabját, amely aztán négy évig a Kamra egyik legnépszerűbb előadása volt Ascher Tamás rendezésében (színlap mellékelve). Nekem is nagy élményem, többször is láttam, és már 2008-ban problémásnak éreztem, hogy másik előadásban újra megnézzem, de aztán Börcsök Enikő miatt csak elmentem a Pesti Színházba is. Az előadás számomra így is Básti Julival (és társaival) maradt meg, akiért nagyon lehetett izgulni, és még mindig emlékszem az érzésre, mennyire vérlázítónak tűnt a meghurcolása és mennyire örültem a történet végkimenetelének.

Most Budaörsön, Máté Gábor rendezésében látható a darab, aki annak idején maga is játszott a legendás előadásban. Ez a szereposztás ugyancsak kitűnő, alkalmas színészeket sikerült állítani minden posztra, és a címszereplő Hartai Petrával ugyanúgy „együtt lehet menni”. Intenzíven drukkolunk neki, szívünkbe zárjuk és utálni tudjuk azokat, akik bántalmazzák, de a helyzet mégsem azonos.

kb6Spolarics Andrea

Máté Gábor a lényegre koncentrál, a teljesen kibontott színpadot látjuk, nagyon kevés bútorral a fekete háttérben, mintha még az előadás próbafázisában lennénk. Jelentős szerepe van annak is, hogy ebben a kinyitott térben oldalt láthatjuk a jelenetükre várókat, ahogy éppen hallgatják, ahogyan róluk beszélnek. Ilyen esetben csak felmerül, hogy az alacsony költségvetés is szempont lehetett, és Kálmán Eszter szívesen tervezett volna nekik akár valami összetettebbet is, de erre volt keret mindössze.

De nem baj, hogy így történt – a szikár valóságot mutatják meg nekünk, szépítés nélkül. Nekem ez is jó, úgyis a színészek érdekelnek, miattuk mentem és így nem terelt el semmi. Keszei Borbála jelmezei ezáltal nagyobb hangsúlyt kaphatnak, aki most is egy-egy ruhával jellemez mindenkit, nagyon takarékosan.

Kb2Takács Katalin és Mertz Tibor

Az előadás sikeressége nagyban múlik a szereposztáson, és most elmondható, hogy valóban jó ez a leosztás, a mellékszereplők köré is teljes világot tudunk elképzelni. Mertz Tibor és Takács Katalin nem okoz meglepetést, csak bólogatni lehet, hogy már megint eltalálta őket a szerep, és mennyire tökéletesen meg is csinálják.

Spolarics Andreáról sugárzik a játékkedv, a táncos jelenetben különösen. A színészi pályát vele lenne érdemes reklámozni, ha ránézünk, az az illúziónk támadhat, hogy csupa móka, kacagás az egész, nem pedig stressz és bizonytalanság.

Bregyán Péternek rendkívül kevés mondat jut, de így is igazán erős a jelenléte, metakommunikációján is érezhető, hogy mit mondana, ha párja mellett szóhoz juthatna.

kb4

Chován Gábor a Vadászat után sokakban erősen megmaradhatott, biztosan az általam látott idei csúcsteljesítmények közé sorolnám alakítását, és most áldozat helyett „negatív szereplőként” is bizonyíthatott. A színészet szépsége, minden is lehet valaki, ha helyzetbe hozzák.

Ebben a budaörsi társulatban láthatóan ez történik, folyamatosan tapasztalom, hogy jó feladatokat kapnak a színészek, és még ilyennek bizonyulnak sok esetben kisebb szerepek is a rendezőnek köszönhetően.

Jó villanások jutnak a többieknek is, Ilyés Róbertnek az államügyész szerepében, a befolyásos iparmágnásokat játszó vendégeknek, Kocsó Gábornak, Kaszás Gergőnek, de a társulat fiatal tagjainak, Fröchlich Kristófnak, Böröndi Bencének, illetve a még egyetemista Bánki Mihálynak (aki még nem látta: Igazgató úr!!!) és Hencz Andrásnak is.

KBA sármos bűnöző: Fröhlich Kristóf - a háttérben a party házigazdái: Spolarics Andrea és Bregyán Péter

Kolnai Kovács Gergely egy hasonló figurával egyszer már meggyőzött egy győri vendégjáték alkalmával, és nagyon jó választás volt az újságíró szerepére –kellően tenyérbemászóra vette a figurát. Az elsőre megjegyezhető színészek közé tartozik.

És itt van Páder Petra

Páder Petra lehetett volna akár a címszereplő is, én benne is megláttam a hűvös, okos, szenvedélyest, a keménység és a lágyság optimális keverékét. De ezúttal rendőrnő, szinte hivatalnok, akinek eleinte csak púp a hátán ez az ügy, de aztán menet közben elhalkul, áthangolódik, bár erre sok szövege nincs. Nagyon jónak éreztem ebben a szerepében is.

PetraPáder Petra gépeli a jegyzőkönyvet - próbafotó

„A másik Petra is lehetett volna Katharina”- gondolat még véletlenül sem hiányérzetből fakadt – nem, nekem Hartai Petra tökéletes volt a címszerepben. Azt is kifejezte, hogy voltaképp szinte bármelyikünkből lehetne Katharina Blum, már amennyiben valaki a rá szórt mocsokban nem látja meg az ismertség felé vezető utat és nem hasznosítaná inkább a reklámértéket. Lennének sokan, akik inkább a „bűnöző szerelmének” szerepében akarnának tetszelegni, és a nagyinterjút választanák bosszú helyett.

A világ, és benne mi is megváltoztunk, már nem botránkozunk meg olyan könnyen, és így ez a történet akkorát nem üthet – sajnos -, mint egykor ütött. De legyünk optimisták, lehet, hogy azoknak mégis, akik még nagyon fiatalok és akiknek új a sztori. (Akinek új volt a darab, azoktól különösen várnék kommenteket, hogy hatott rájuk. Hátha lesz, aki rászánja az időt, és leírja a véleményét.)

Kb3Böröndi Bence és Chován Gábor

PS. Borovi Dániel fotói a színház Fb-oldaláról származnak, ahol több is megtekinthető.

Címkék: Katona Budaörs Börcsök Enikő Máté Gábor Bereményi Géza Básti Juli Kaszás Gergő Ascher Tamás Spolarics Andrea Chován Gábor Takács Kati Kálmán Eszter Páder Petra Mertz Tibor Ilyés Róbert Hartai Petra Bregyán Péter Böröndi Bence Kocsó Gábor Keszei Borbála Fröhlich Kristóf Bánki Mihály Hencz András Kolnai Kovács Gergely Katharina Blum elveszett tisztessége

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr8717827249

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása