Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (80) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (93) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (22) Bagossy Levente (21) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (34) Bálint András (21) Balsai Móni (25) Bányai Kelemen Barna (25) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (31) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (87) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (28) Centrál Színház (36) Chován Gábor (22) Csákányi Eszter (23) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (39) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (23) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (40) Fábián Péter (21) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (29) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (36) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (52) Gazsó György (21) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (20) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (23) Hegedűs D. Géza (30) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (21) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (32) Horváth István (41) Ilyés Róbert (21) Izsák Lili (26) Járó Zsuzsa (20) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (75) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (24) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (43) Kálmán Péter (40) Kálnay Zsófia (55) Kamra (40) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (45) Kaszás Gergő (22) Katona (124) Katona László (32) Kékszakállú (68) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (32) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (38) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (21) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (21) László Zsolt (41) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (35) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (23) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (42) Mucsi Zoltán (46) Müpa (117) Nagypál Gábor (28) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (37) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) opera (25) Opera (633) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (102) Ötvös András (23) Őze Áron (27) Palerdi András (45) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (27) Pál András (46) Pasztircsák Polina (34) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (23) Pető Kata (33) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (28) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (24) Rába Roland (24) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (54) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (32) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (75) RS9 (27) Rujder Vivien (30) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (35) Schneider Zoltán (32) Schöck Atala (55) Sebestyén Miklós (23) Sodró Eliza (24) Spinoza (21) Spolarics Andrea (21) Stohl András (33) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (53) Szacsvay László (23) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (22) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (46) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (26) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (27) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (35) Thália (100) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (22) Ungár Júlia (20) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (34) Vida Péter (23) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (53) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (32) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Lassan egy hete már, hogy az Operaház frissen beszerzett Eifel-bázisán (egykor MÁV járműjavító csarnok, most ipari műemlék, átalakításra vár) sajtótájékoztatót tartott Ókovács Szilveszter. A helyszín jó emléket idézett: Kovalik Balázs egykori előadását, amelyet a Vasúttörténeti Parkban tartott.

A bázist látva, ahol a tervek szerint nemcsak műhelyek, raktárak, de próbaszínpad is helyet kap, vérmes reményeim támadtak. Ez lehetne az a hely, ahol mobil nézőtér kialakításával valóban modern előadások, operabeavatók is születhetnének.(Esetleg az egykori Mozart-maraton is felújítható lenne?) Itt jól mutattak a kreatív óriásplakátok, amelyek közül mindössze kettőnek az alanyát ismertem fel azonnal. A bázissal kapcsolatos terveken kívül, az igazgató  ismertette a jövőre várható 32 bemutató címét is, sőt néhány mondatot is szánt mindre. Azóta már számos helyről megtudható mindez, sőt az Operaház saját honlapján nem csak a bemutatók, de a teljes évi részletes műsor (szereposztással együtt!) is fent van. Minthogy nem vagyok zenekritikus, ez meg egy BLOG, nem kritikai lap, én most mindössze a SZÁMOMRA fontos előadásokat fogom kiemelni (annyira nem kevés), néhány ÁLTALAM KÖVETETT énekes nevét is, akik szintén elég sokan vannak már. Az itt megemlített nevekhez kivétel nélkül legalább egy jelentős, vagy akár nyolcvannál is több jó emlék fűz, és hasonló élmények sorát remélem tőlük. Másként nem járnék az Operába, nem vagyok mazochista - a látszat ellenére sem.

Ezt a HAT oldalas (a témához képest rövid és felületes) összefoglalót elsősorban arra szántam, hogy felhívjam a mezei nézők figyelmét egy-egy előadásra, az olyanokét, akiknek van kedve operába menni, de fel nem merülne bennük órákon át a honlapot nézegetni. (Még tartom magam, a balett-repertoárt nem (=kevéssé) érintem, de a pénteki élményem miatt azért javaslom, hogy amiben tudjátok, Apáti Bencét nézzétek meg. Én is meg fogom.)

Milyen lesz az új, Shakespeare-ről elnevezett évad?

Lesz 2000 tervezett program.

Ókovács Szilveszter kiemelte, hogy 2018-ig tervezik a repertoár teljes cseréjét is. Az új bemutatók között valóban vannak darabok, amelyek eddig is műsoron voltak, csak más rendezésben. Ezen kívül sok az olyan cím is, amelyik ismert, de kevéssé gyakran játszott operáé. Lesznek kortárs művek is, sőt két musical. Idén is volt sok újdonság - az egyetlen kérdés az, hogy a közönséget mennyire lehet bevonzani ezekkel, mennyire nyitott. (Az már egy másik kérdés, és az énekeseket érinti, hogy mennyire jó számukra egy ismeretlen darabot 2-3 alkalomra betanulni, amelyik már a következő évadra sem kerülhet át és szinte teljesen esélytelen, hogy később hasznosítani tudják majd más fellépéseken.)

Ebben az összegzésben a pozitívumokkal foglalkozom, azzal, mely előadásoktól remélek valamit. Azért magamat nem tagadom meg és erősen sajnálom, hogy Kovalik Anyeginjét jövőre már HARMADIK évada nem látom. Én még várnám vissza, ahogy a Mefistofele (május végén lesz idén kettő!) és a Xerxes is kellene. Sőt: Strauss is. Mivel az Operaház előző vezetése és ez a mostani is erősen népszerűsítette Strausst, én idő közben erősen megszerettem és most itt hoppon maradtam, úgy érzem. (Négy Árnyék nélküli asszony azért lesz április-május folyamán.) Ezek ellenére, ha valaki végigszkenneli az egész beszámolót, láthatja majd, hogy elég nagy a választék így is.

Ugyan a repertoáron maradt régi előadásokkal kapcsolatban az az összbenyomásom, hogy mennyire sok rosszul vagy lagymatagon megrendezett előadást fogok jövőre IS megnézni KIFEJEZETTEN az énekesek miatt, összességében bizakodó vagyok. Már látom, hogy megvan az esély, hogy sok általam ismeretlen operával fogok összebarátkozni. (Így voltam a Lukréciával tavaly, az volt annyira jó, hogy még később is hallgattam. Jövőre nem lesz sajnos, pedig nézném.)

BEMUTATÓK (nem időrendben!)

1. Végighallgatva a listát, a legjobban annak örültem, hogy Hábetler András lassan két éves Figaro rendezése VÉGRE nézők elé kerül majd a Városmajorban megtartott két előadás után, mégpedig Figaro 2.0 címen, magyarul. Ahogy tavaly a Don Pasquale, most ez az előadás megy vidékre ("Gördülő Opera" lesz). A szereposztása szinte már nem is lehetne ideálisabb (Kovács István, Fodor Beatrix, Keszei Bori, Mester Viktória, Cser Krisztián, Farkasréti Mária, Megyesi Zoltán, Bucsi Annamária, Szvétek László, Pataki Bence és maga a rendező). Erre ránézve éppen olyan, mintha nekem vették volna elő, mindössze annyi a bökkenő, hogy jövőre éppen Pesten nem lesz látható, hanem mindenhol máshol, ahonnan a visszajutás nem egyszerű. Jelenleg még sem előadásszám, sem helyszínek, sem időpontok nem ismertek. Aki tudja, feltétlenül nézze meg. (Köteles Géza vezényel)

2. A walkür - M.Tóth Géza napokon belül bemutatja nekünk a Rajna-vízióját. Jövőre folytatja. Remélem, hogy évente egy új Ring-este készen lesz. Azt még inkább, hogy az énekeseket nem fogja elnyomni a látvány. Ha igen, valószínű, hogy a sokadik újranézéskor már semmiképp nem lesz jelentősége...Nagyon jó nevek vannak a színlapon, pl. Kovácsházi István,Thomas Konieczny, Linda Watson, Németh Judit, Bátori Éva, Várhelyi Éva, Fodor Beatrix, Schöck Atala, Gál Erika...- Nézzük.

3. Bohémélet 2.0 - Nemcsak az igazgatói beszédből, de a műsorból is kiderül, hogy az Operaház valóban szeretné bevonzani a szélesebb néprétegeket. Ennek a jegyében zajlik a Bohémélet újrarendezése (Boncsér Gergely, Sáfár Orsolya, Geiger Lajos, Haja Zsolt, Kiss András), bár a régi muzeális előadás marad a helyén, az Operaházban. E gondolat jegyében lesznek musical bemutatók is (West Side Story - Boncsér Gergely, Kálnay Zsófia, Megyesi Schwartz Lúcia  főszerepben!), sőt ki van tűzve egy Csárdáskirálynő. A Billy Eliot c. musicallel ennél is többet akarnak: kedvet csinálni a gyerekeknek a baletthez, de ez csak 2016 nyarán várható.

4. A népszerű operák leporolásának projektje kiterjed a Bohéméleten kívül más művekre is: lesz új Otello (benne pl.: Létay Kiss Gabriella, Kálmándy Mihály, Boncsér Gergely, Németh Judit, Cseh Antal), új A trubadúr (ebben is Létay Kiss Gabriella, Kálmándy Mihály, Komlósi Ildikó, Kovács István, Markovics Erika), sőt az évad legvégén Pillangókisasszony, Traviáta és Tosca is (először külső helyszíneken bemutatva, az utóbbi Veszprémben, Eszenyi Enikő rendezésében). Csak remélhetjük, hogy valóban izgalmasabb, a kornak megfelelőbb rendezésekben kapnak lehetőséget az énekesek. Hátha a Carmen esete nem ismétlődik meg.(Az is lesz, jövő szeptemberben - Schöck Atalával.)

5. A fenti darabokat a legtöbb bérletes néző ismeri. DE lesznek olyanok is, amelyek szokatlanok, magyarországi bemutatónak számítanak. Egy profi zenekritikusnak nyilván ezekkel kapcsolatban is van tapasztalata, nekem azok, amelyek itt következnek mind újdonságot fognak jelenteni, még akkor is, ha a címüket (vagy egy-egy részletüket) esetleg hallottam, éppen ezért egyszer mindenképp megnézem őket.

Purcell - A tündérkirálynő - jelenleg csak a rendező személye ismert. Mivel Almási-Tóth Andrásról van szó, nyilván megnézem, akárkiket is kap játszótársnak, nem zárnám ki, hogy akár többször is. 

Donizetti - Bolondokháza (Cseh Antal, Várhelyi Éva, Szvétek László, Rőser Orsolya Hajnalka, Rezsnyák Róbert)

Wagner - A szerelmi tilalom (víg-nagyopera) Rendezi: Szabó Máté

Goldmark - Sába királynője (Kelemen Zoltán, Fekete Attila, Gál Erika, Zavaros Eszter, Palerdi András)

Massenet - Werther - (Szerekován János, Schöck Atala, Celeng Mária)

Giordano - André Chénier - (Fekete Attila, Rálik Szilvia, Farkasréti Mária, Balatoni Éva, Geiger Lajos)

Haydn - Élet a Holdon (Gödöllő, a kastély színházában)  -( Kiss Tivadar, Kiss András, Zavaros Eszter) - Toronykőy Attila rendezése, akitől nagyon szerettem a Pomádét (az meg nem lesz sajnos megint) és a Parázsfuvoláját nem igazán (az viszont lesz januárban megint).

6. Puccini - Triptichonja - a premieren mindhárom egyfelvonásos lesz, utána csak 2-2 esténként. Ebben is nagy koncentrációban is szerepelnek általam szorosabban megfigyelt énekesek - szinte más nincs is benne. Gábor Géza, Kálmándy Mihály, Fekete Attila, Létay Kiss Gabriella, Komlósi Ildikó,Farkasréti Mária, Kovács Annamária,Vörös Szilvia, Zavaros Eszter, Kálmán Péter, Sáfár Orsolya, Wiedemann Bernadett, Balczó Péter, stb.

7. Kortárs művek. Ha ciki, ha nem - ezeket a címeket sem ismertem. Majd most beavatódom. A Shakespeare-hatás érződik.

Reimann - Lear (Kovács István, Haja Zsolt, Kovácsházi István, Vadász Dániel, Bátori Éva, Rálik Szilvia, Palerdi András)

Wolf-Ferrari - Sly (Göttinger Pál rendezi - benne pl. Kelemen Zoltán, Kiss András)

Adés - A vihar (Horváth István, Balczó Péter, Kovácsházi István és ismét Magyarországon énekel ebben az előadásban Szántó Andrea, akivel A viharban szintén fellépő Cser Krisztián partnereként egy igazán nagyszerű Kékszakállút láttam Kijevben. Miatta várom ezt az előadást.  )

8. Zeneakadémia - Solti terem - Greek Late Night - Gluck és Bertoni Orfeusza kerül egymás mellé Várhelyi Éva, Wierdl Eszter és Kertesi Ingrid tolmácsolásában.

9. A Moltopera - társulatával közösen jövőre is lesz előadás a Királyi Lépcsőházban az idei nagy sikerű ÉS rendkívül pezsdítő hatású Lakatlan sziget után.Ezt érdemes lett volna minden hétvégén játszani, tele lett volna a lépcső. Ágoston László társulatát (fellép többek között Decsi András, Kelemen Dániel) jövőre Novák János rendezi, aki bábokkal már készített Szöktetést, amelyet még az operát nem kedvelő középső gyermekem is szeretett (ez óriási nagy szám, a Xerxés volt még ebben a kategóriában). Most Szökdelés a szerájból címet kap Mozart operájának új verziója.

Ugyanígy a Lépcsőházba szorul az Úrhatnám szolgáló, Pergolesi ritkán játszott, de híres műve. Ezúttal Sáfár Orsolya és Kiss András kapják a nagy lehetőségeket. Kiss András jó sokat fog jövőre szerepelni, én tavaly a MüPá-ban egy Ruszalkában láttam először, abban tetszett. Meglátjuk jövőre is.

REPERTOÁR - felújítások

A sajtótájékoztatóra készen lett nyomtatott formában is a bemutatókról készített évadkönyv, viszont a repertoár és különösen a szereposztás tanulmányozása, amely egy operánál különösen számít, csak a honlapon keresztül valósulhatott meg. Azért is lettem kész ennyire lassan, mert a netem folyton leakadt, így könnyen előfordulhat, hogy tévedések is becsúszhatnak, vagy valaki kimaradt, egyszerűen figyelmetlenségből. (Emiatt nem bánnám, ha lennének kommentek...)

Szeptemberben a már említett Carmen és a Cosí fan tutte (első szereposztás) felújításával indul az év.

Ezek után következik október közepétől az az előadás, amelyiknek a rendezése a legjobban felbosszantott az elmúlt harminc évben, akár mondhatom ezt is. Galambos Péter Kékszakállúja és Mariója, azzal a függönnyel, amely - néhány közreműködő énekes szerint - a hang 30/40%-át is visszaveri és extra energiák kellenek az áténekelésére. HA valóban rosszabb az Operaház akusztikája, mint az Erkelé, akkor ez azt jelenti, hogy most Cser Krisztián lesz az a kiválasztott, aki a két főszerepet elénekelheti egy este. Az énekes orgánuma kétségtelenül elég is, hogy ezt az akadályt legyőzze. Kérdés, hogy valóban erre kell-e valakinek az energiáit áldozni. (Olyan, mintha egy futónak két bőrönddel kellene a száz métert lefutnia...) Még mindig nem értem, hogy miként maradhatott bent ez a nem-tüll függöny a koncepcióban, amelyről mintha mindenki tudná, hogy ÁRT. Eddig négy Kékszakállút és kilenc Mariót láttam, és ebből az öt előadásból is megnézek annyit, amennyire módom lesz, bár már most egyértelmű, hogy az összeset nem fogom tudni. Kicsit reménykedem Komlósi Ildikóban, aki Judit lesz, hátha ő képes lehetne arra, hogy a felújítás alkalmából ezt a zavaró függönyt leszedesse...(Ebből is látszik, hogy mennyire naiv vagyok, de láttam már arra is példát, hogy egy színház képes korrigálni egy rossz döntést.) Ha visszagondolok a rendezésre, egyértelműen jobb lenne egy koncertszerű Kékszakállú, de mivel idén Pesten egy sincs, jó, hogy jövőre legalább ez lesz. Mindkét főszereplő sokszor énekelte a szerepet, többször is láttam őket külön-külön mással. Érdekes előadás jöhet létre, lesz kihívás abban, hogy a nézőkkel is megtalálják a kapcsolatot a függöny ellenére is.  (Mivel a szerzői jogok lejárnak szeptemberben, akár egy nagyszabású fesztivál sem lenne rossz, sokféle Kékszakállúval és Judittal...valahol.) A sorozat  pozitívuma , hogy az öt előadást kicsit széthúzva mutatják be, nem tíz napon belül. Így valami esélye van a főszereplőknek arra, hogy pihenjenek közben.

Novemberben lesz kétszer Requiem, amely azért érdekes, mert fellép benne Komlósi Ildikó mellett Anja Kampe is! (Tavaly gyönyörűséges Sieglinde volt a MüPá-ban, idén is fellépett a Szabadság Gálán.) Ez után azonnal jön a Rajna kincse, amelyet 11 napon belül ötször lehet megnézni. Azt hiszem, hogy sokkal jobb szisztéma volt az, amelyet a régi ciklussal kapcsolatban alkalmazott a Ház vezetése - volt néhány januárban és néhány júniusban. Akkor mindet meg lehetett nézni valóban. ( A magyar nézők jelentős többsége a Wagner Társaság tagjaiból kerül ki, illetve nem hivatalosan nyilván tartott Wagner-rajongók közül. Utóbbiak - ahogy én is - hetente nagyjából két azonos előadást könnyen megnéznek, és kicsit széthúzva a sorozatot még mindig könnyebben eladható lenne az összes, akár ugyanannak a szűk rétegnek is.)

Decemberben legalább részben összeáll a számomra etalon-értékű 2013. március 7-i Don Giovanni szereposztása. Azon az előadáson éreztem azt, hogy jó énekesek akármilyen rossz vagy jellegtelen rendezést át tudnak lelkesíteni. (Most nemsokára is jön egy Don Giovanni sorozat az Erkelben...) Revelatív volt az előadás főszerepeiben Bretz Gábor és Cser Krisztián kettőse, akik most ismét három előadás erejéig együtt lépnek fel. Óriási energiák tomboltak a színpadon. Egy ideje várom már ennek a megismétlődését, hát ez is lesz. Természetesen akik számomra még fontosak, azokat áttették a másik szereposztásba, így  Gábor Géza, Kolonits Klára és Horváth István miatt lesz módom összevetni a két előadást. (Ez az az eset, amiről az elején általánosságban beszéltem: rossz rendezést muszáj nézni jó énekesek miatt és várni a csodát. Ha egyszer már megtörtént, akkor decemberben is bejöhet. Mindenkit csak serkentenék, hogy adjon ennek is esélyt.)

Januárban az Operaház műsorra tűz olyan előadásokat, amelyek száz százalékosan garantálják a sikert, jól eladhatóak különösebb marketing-kampány nélkül is. Ilyen a Parázsfuvolácska, a Denevér, a Bohémélet (a régi verzió) és a Diótörő, amelyet kissé felfrissítenek. Ezek a közönség kedvencei, egyértelműen. Én, ha egy mód van rá, ezeket kihagyom, de a lányom idén eddig a Denevért szerette a legjobban,sok kedvence énekel benne, nézi a műsort és érzem, hogy ha ki lesz tűzve Vida Péterrel, akkor nem fogok tudni passzolni. Ezeken túl látható még mindig a Turandot, Kovalik egyetlen rendezése, amelyik lesz jövőre is, sőt Falstaff is (Gábor Géza) és az idén áprilisban bemutatandó Leander és Lenszirom második sorozata is ekkor jön, részben új szereplőkkel. (Zsótér Sándor rendezi)

Februárban ismét jön  Gounod Faustja, amelyről sok nem tudható, májusban mutatják be. Bretz Gábor olyan túl sok előadásban nem énekel jövőre, a Don Giovanni után ebben viszont ismét. Felújítják változatlan szereposztással A tenort is, Almási-Tóth András rendezését. Ez jó hír, az mondjuk kevésbé, hogy Miksch Adrienn ebben van kitűzve és még az év végi Varázsfuvola sorozatban. (A honlap nem jelöl grófnét még a Figaro második szereposztásához. Én nagyon drukkolok, hogy Miksch Adrienn kapja ismét meg a szerepet. Tavaly fényesen bizonyított, hátha megnézte valaki a szereposztók közül is...)

A Figaro sorozat megint úgy alakul, hogy muszáj lesz mindkét szereposztást nézni (Kiss Péter, Megyesi Zoltán, Gábor Géza, Váradi Zita, Pasztircsák Polina a mérleg egyik serpenyőjébe kerültek. Meglátjuk, hogy miféle grófné jut Cser Krisztiánnak. Mintha még a gróf pozíciója is szabad lenne...)

Február-márciusban Mohácsi János Aidája is visszakerül a műsorba. (idén április 4-én lesz a pesti bemutató) Én történetesen ezt az operát nem szeretem túlságosan, de vannak érvek, amelyek miatt visszanézek rá jövőre: pl. Szabóki Tünde, Kovács István, Cser Krisztián, KálmándyMihály, Komlósi Ildikó

Márciusban a Bánk bán mellett hagyományosan lesz Hunyadi László is, nagyjából azokkal, akikkel idén is. (Szappanos Tibor, Cser Krisztián, Kolonits Klára, Simon Krisztina) Valami miatt mintha Gara nádor szerepét váltogatnák a legtöbbet. Most Kovács István lesz az új imposztor. Nem lelkesít, hogy nem Fekete Attila lesz Hunyadi. De még idén is van két előadás (márc.11, 13!), aki vele szeretné, most legalább tisztában van, mi várható. (Ez sem az a darab, amelyet a rendezés miatt érdemes nézni...NAGYON lényeges a szereposztás, éppen ezért.)

Márciusban még lesz az évtizedek óta megszokott Parsifal, amelyet 1985 óta nézek meg, amikor lehet. Jövőre nagyon igyekezni fogok, hogy ráérjek, mert azon kívül, hogy a kis szerepekben is nagyszerű énekesek lesznek benne (ahogy idén is, márc.31-től nézhető összesen 3 alkalommal), de Bretz Gábor Gurnemanz szerepében látható, amelyet sokszor láttam Polgár Lászlóval. Várom.

Ugyancsak lesz János passió is, jó szereposztással (pl. Kovács István, Schöck Atala, Megyesi Zoltán, Blazsó Domokos) Idén én kinéztem háromféle János passiót, akit ez érdekelne, nézhet egyet márc.31-én (ez ugyan Pécsen van, de van esetleg olyan, akinek ez éppen optimális helyszín), április 1-én a Zeneakadémián és április 2-án és 4-én az Operaházban...

Még mindig márciusban és ugyancsak a hagyomány jegyében: Parasztbecsület-Bajazzók. Én a tavalyi premiert kihagytam, jövőre énekel benne Fekete Attila, Balczó Péter - nézem.

Áprilisban jön a Pikk dáma, amely nekem új lesz. Szereplők pl: Kelemen Zoltán, Vadász Dániel, Geiger Lajos, Wiedemann Bernadett, Rálik Szilvia, Gál Erika, Markovics Erika, Zavaros Eszter, Beöthy-Kiss László

A kéjenc útja is nézhető lesz változatlan szereposztással. Nem lehet mondani, hogy Kálmán Péter túl van reprezentálva az Opera műsorában, aki nem nézi a Puccini egyfelvonásosokat, azoknak ez az esély marad, ha a művészt látnák Pesten fellépni.

Ugyancsak lesz négy A bűvös vadász is. Zsótér Sándor rendezése számomra ez az évad nagy pozitívuma volt idén is, nézem a májusi kettőt és igyekszem ezt a jövő évi négyet ugyancsak megtekinteni. Amit nem hittem DVD-felvételek nézése alapján, megszerettem a zenéjét, sőt le is töltöttem és hallgatni is szoktam. (Ladányi Andrea, Kovácsházi István, Gábor Géza, Cser Krisztián, Szabóki Tünde, Rácz Rita, Beöthy-Kiss László)

A bevezetőben említett négy Árnyék nélküli asszony is erre az időszakra esik.

Májusban, amennyiben beleteszik az Anyeginbe Apáti Bencét, akkor kivételt teszek és megnézem. Ha egyszer az opera-változatot csak nem akarják játszani. (A táncosok beosztása mindig később készül el, jelenleg nem találtam semmiféle információt a jövő évi programjára nézve.)

Vendég jön a Falstaffra, két előadás erejéig ismét Pesten énekel Ambrogio Maestri, aki a Toscában lépett fel szeptember végén idén. Ez állítólag a legnagyobb szerepe, megnézem benne.

Varázsfuvola operakaland lesz, rengeteg előadásban, nagyon jó énekesek...Biztos addig rábeszélem magam, mert eddig egyedül Almási-Tóth András rendezésében élveztem, de még csodák történhetnek persze.

Júniusban a Hófehérke balettet az idei szünet után ismét előveszik. (Nehezen érthető, hogy miért maradt ki, ha van sikeres előadása az Operának, ez az. Ezt még én is láttam, mindhárom gyerekkel egy-egy alkalommal. Ha rajtuk múlik, akár tízszer is megnézték volna...Kerényi Miklós Dávid remélhetőleg visszakerül bele, nélküle azért nem tudom elképzelni.

És még egy csábítás: a Rigolettóban hallható lesz Horváth István kivételesen szép lírai tenorja mantuai hercegként és az én tökéletes bérgyilkosom (Gábor Géza), kár, hogy a szereposztásnak van egy negatívuma is, de így is valószínűtlen, hogy kihagyjam mind az ötöt.

Ez lenne az, amit én várok a következő operai évadtól.

ps. Nem lehet több nevet betagelni, ezek szerint a blog.hu üzemeltetői tudják, hogy ennyi emberről egyszerűen nem szólhat bejegyzés...Sajnálom, hogy minden név nem fért be.

Címkék: Opera Ajánló Göttinger Pál Boncsér Gergely Bretz Gábor Szvétek László Cser Krisztián Kovács István Fodor Beatrix Létay Kiss Gabriella Geiger Lajos Gábor Géza Hábetler András Farkasréti Mária Cseh Antal Horváth István Schöck Atala Várhelyi Éva Megyesi Zoltán Kelemen Dániel Bucsi Annamária Pataki Bence Keszei Bori Almási-Tóth András Gál Erika Ágoston László Megyesi Schwartz Lúcia Kálmándy Mihály Apáti Bence Simon Krisztina Kolonits Klára Miksch Adrienn Kálnay Zsófia Haja Zsolt Sáfár Orsolya Kovácsházi István Kiss András Gál Gabi Kelemen Zoltán 2015/16

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr737253297

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása