Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (80) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (93) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (22) Bagossy Levente (21) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (34) Bálint András (22) Balsai Móni (25) Bányai Kelemen Barna (25) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (31) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (87) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (28) Centrál Színház (36) Chován Gábor (22) Csákányi Eszter (23) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (39) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (23) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (40) Fábián Péter (21) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (29) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (36) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (52) Gazsó György (21) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (20) Gyulay Eszter (26) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (23) Hegedűs D. Géza (30) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (21) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (32) Horváth István (41) Ilyés Róbert (21) Izsák Lili (26) Járó Zsuzsa (20) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (75) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (24) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (43) Kálmán Péter (40) Kálnay Zsófia (55) Kamra (40) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (45) Kaszás Gergő (22) Katona (124) Katona László (32) Kékszakállú (68) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (32) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (38) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (26) Kovács Lehel (23) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (21) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (21) László Zsolt (41) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (35) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (23) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (32) Molnár Anna (23) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (42) Mucsi Zoltán (47) Müpa (117) Nagypál Gábor (28) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (38) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) opera (25) Opera (633) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (102) Ötvös András (23) Őze Áron (27) Palerdi András (45) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (27) Pál András (46) Pasztircsák Polina (34) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (23) Pető Kata (33) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (28) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (24) Rába Roland (24) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (55) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (32) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (75) RS9 (27) Rujder Vivien (30) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (35) Schneider Zoltán (32) Schöck Atala (55) Sebestyén Miklós (23) Sodró Eliza (24) Spinoza (21) Spolarics Andrea (21) Stohl András (33) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (53) Szacsvay László (23) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (22) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (46) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (26) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (27) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (35) Thália (101) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (22) Ungár Júlia (20) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (34) Vida Péter (23) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (53) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (32) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Egy igazán jó előadás nem ér véget a nézőben (gondolom az alkotókban sem) a színház elhagyásakor. Nekünk főleg nem szokott, mert a lányom még egy kicsit hajkurássza utána azokat, akik igazán tetszettek aznap neki. Nem mindenkit, sokszor a kikiáltott sztárok meg sem érintik. (Miklósa Erika többször énekelt már neki, de egyszer sem jutott eszébe, hogy megszólítsa.) A mai Anyegin után más volt a helyzet, kivételesen szinte mindenki tetszett neki és három énekestől be is gyűjtötte az aláírásokat. Az autogramok elhelyezésével sem ért véget a történet, mert este tízkor még kijelentette, hogy ez az Anyegin (2008 óta neki a harmadik) igazán jó volt.

Én azt tudom a mai Anyeginről mondani, ami egész nap foglalkoztatott, hogy soha életemben színpadon nem láttam magát a főszereplőt ilyen tökéletesen megtestesülni. Ahogy Pavol Remenar, a pozsonyi opera énekese a színpadra lépett és megláttam Tatjánával együtt (a néző végig vele azonosul, ha nő, ha férfi – én azt gondolom), azonnal átéreztem, hogy egy különleges emberrel van dolgunk. El lehetett hinni neki a sokat próbált életunt világfit, Lenszkij igazi barátját, a többi embert megfigyelő kívülállót is. Hiteles volt a levél visszaadásánál, sőt elhisszük neki azt is, hogy nem cselekedhetett másként, őszinteségre őszinteséggel válaszolt. Talán kicsit túl önhitten, de jóindulatúan. Szájából meggyőző, hogy „bátyjaként szeretem önt”. A második felvonás báljelenetében kifejezi részvétét és sajnálatát Tatjána iránt, ő az egyetlen, aki mellélép. Felkéri, táncolna vele. Sajnálja, hogy nem szerelmes belé, de azt is elfogadjuk, hogy a társasági sugdolózás hatására nem tehet mást, muszáj eloszlatnia a házasodására vonatkozó mendemondákat, kénytelen a számára csapdát jelentő helyzetből menekülni és ki kell ábrándítani Tatjánát. Nem tudjuk elítélni, amiért Olgával táncol. Anyegin álláspontján vagyunk, Lenszkij az, aki nem a helyén értékeli a dolgokat és életképtelenségébe hal bele. Ez az Anyegin sosem tudja majd kiheverni barátja megölését, ő az igazi áldozat – Lenszkij jól járt, sosem tudta volna a valódi életet elfogadni. A harmadik felvonásban ugyanígy megszületik a másik pillanat, amikor ő szeret bele a már férjes asszonyba. Látjuk a kétségbeesést, az igazi szerelmet, az összeomlást. Gyönyörű a jelenet, amikor az ablaksor két oldalán kuporog a két főszereplő és az ostobán elpazarolt életüket siratják.

Pavol Remenár Anyeginje tökéletesen illeszkedik Kovalik koncepciójába.

A korábbi általam látott előadásokban mindig azt észleltem, hogy az egy főszereplőn kívül mindenki más a helyén van. Van az előadásnak jó Tatjánája Frankó Tünde személyében, jó Olgája (Mester Viktória egykor, ma Gál Erika), sőt a mellékszerepekben is igazán nagy alakítások születnek. Nem is beszélve Lenszkijről. (Eredetileg Fekete Attila és Nyári Zoltán). Ma Brickner Szabolcs szintén nagyszerű Lenszkij volt. Pavol Remenárnak tehát megvoltak a partnerei, megszülettek az emberi kapcsolatok, volt hozzá egy igazán jó rendezés és létrejött a katarktikus erejű igazán erős előadás.

Ami ezt a 2008-as előadást még mindig élteti, az a rendkívül precízen kidolgozott koncepció, ami az eredeti mű szellemében született és a mának is szól.

Kovalik szereti az erős, tiszta színek használatát, amelyek nála mindig szimbolikus jelentőségűek. Ez az előadás piros, fehér és zöld is, meg fekete, ezüst és arany. Ezek a színek a legáltalánosabb jelentésükben értelmezhetőek. A kellékek többsége is jelképes értelmű leginkább. A kezdőképben átleng egy hinta – Tatjána (aki a mű valódi főszereplője igazából) megfogja és elengedi. A hinta pedig elszáll végleg. Ennyi is elég annak a kifejezésére, hogy vége a gyerekkornak és kezdődik az élet. Gyönyörű és megrázó a két fiatal lány és a két tapasztalt asszony (az anya és a dada) négyese. A két asszony vödrökkel mosást imitál, a két lány nyitott ablakkeretekben (ezeket fátyol takarja még) lebeg felettük. Az álmokról és a csalódásokról énekelnek. Ebben az egy jelenetben is látható, hogy milyen sors vár a még reménykedőkre. A nyitott ablakkeretek eleinte még lebegnek, mozognak, helyenként akadályként jelennek meg, de alapvetően az élet lehetőségeit testesítik meg. Anyegin elutasításakor az ablakok hirtelen berácsozódnak, de fallá csak Tatjána férjhezmenetele után, a báli jelenetben állnak össze. Ezen a falon már nem hatolhatnak át egymáshoz, hiába tör be egy ablakszemet Anyegin, nem tud változtatni a helyzeten.

Ez az ablakos játék mindössze egy kiragadott példa, de lehetne hosszan merengeni a kirakott könyvek szerepén, az égett búzakalászokon is.

De ezt most nem teszem. Gyertek el ti is március 12-én este az Operába és nézzétek meg ezt a kiváló előadást. A többi rejtvény megfejtésének az esélyét meghagyom.

(Akinek ez nem jó időpont, van egy második szereposztás is, de ilyen Anyegint nem tudok ígérni hozzá.)

 

http://opera.hu/hu/opera/Anyegin/201303101100/info

Címkék: Opera Frankó Tünde Kovalik Anyegin Pavol Remenár Brickner Szabolcs

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr625126907

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása