Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Miután láttam egy igazi Ruszalkát, egy újabb tízéves álmom is megvalósult, eljutottam az Arabella harmadik előadására – ezt is Halász Péter vezényelte.

ara9.jpgTopolánszky Laura és Pasztircsák Polina

Az Arabella először az 1934-35-ös évadban (négy estén) jelent meg az Opera műsorában, majd legközelebb csak 2012-ben, 2013-ban, végül legutóbb a Strauss fesztivál részeként 2014-ben volt nézhető. Mindhárom évben láttam, nagyon megszerettem, és egy felvételt még a telefonomra is letöltöttem. (Azóta találtam egy még sokkal jobbat.)

A 2012-es Bereményi Géza rendezést idén Gábor Sylvie frissítette fel: több olyan karakter is életre kelt általa, akiket más előadásokban a „futottak még” kategóriába sorolnánk.

Önálló személyiségnek látjuk még a szobapincért, Biri Gergelyt is, és az Arabellának udvarló mind az öt férfit emlékezetessé teszi. Közülük négy új beálló, egyedül Horváth István az, aki énekelte már Matteo, a katonatiszt szerepét. Idén mintha türelmetlenebbül, szinte erőszakosan udvarolna, bár ugyanúgy eredménytelenül, ahogy eddig.

ara11.jpgMatteo: Horváth István, szülők: Szvétek László és Szántó Andrea

A korábbi előadások nézői a második felvonásban feltűnő három gróf láttán viszont meg is lepődhetnek: három markánsan eltérő egyéniséget látunk, akik közül ráadásul egy alkalmasnak tűnő vőlegényjelölt is akad.

Nem Dominik gróf, akit Cseh Antal idősödő kellemes úriembernek játszik – neki később épp elég jó lesz Arabella fiatalos mamája, Szántó Andrea. Lamoral szintén nem tűnik eszményi választásnak: a kicsit meggörnyedt, szemüveges fiatalember sokszor van láb alatt, nem ismeri fel a feleslegességét, viszont átjön őszinte rajongása a lány iránt. Pataki Bence ugyan sok szöveget nem kapott a szereppel, de erre az alakítására hosszan fogunk még emlékezni. (Emlékszem, hogy kb. két éve hasonlóképpen meg tudta emelni Alcindor alakját is a Bohémélet-ben. Azt éreztem, hogy igazi színház születik általa. Ezek után fokozottan várom Masettóját a közelgő Don Giovanni sorozatban.)

ara6.jpg

Más a helyzet viszont Elemér gróffal…

Bartos Barna által a szereposztásba került egy fiatal, jó megjelenésű és jó hangú tenor (ld. fenti fotó), aki egyébként júliusban négyszer lesz mantovai herceg a Rigolettó-ban (most még vannak rá jegyek), azaz az Opera szereposztói is észrevették, hogy ideális hősszerelmes-főszereplő alkat. Őt nézve nem értjük Arabellát, hogy mi a probléma ezzel a vonzó férfival, aki még szánkózni is viszi, virágot is küld. (A nézőtéren ülő férfiak ugyan elgondolkodnak-e azon, hogy ezen a szinten is lehetne udvarolni…) A rendező könnyen kitalálhatott volna neki is valami hátrányos tulajdonságot, de nem tette.

Arabella – Pasztircsák Polina - viszont úgy tűnik, nem szereti a papírformát (és nem mondták neki, hogy a szoprán mindig a tenort szereti, a pedig bariton akadályozza), így Mandryka, a hirtelen felbukkanó idegen mellett dönt, akit Szegedi Csaba játszik.

Az előadást nézve megnyugodhat minden férfi, aki rendszerint azon dohog magában, hogy a nők miért választják mindig a felelősségteljes „családapa-alapanyagok” helyett a „rosszfiúkat”. Strauss most „első látásra szerelemnek” mutat egy nagyon racionális döntést, amely egy tönk szélére sodródott családot megmenthet (valamennyi időre).

ara10.jpgMandryka: Szegedi Csaba

A darab tanulsága lehetne az is, hogy minden fejben dől el. Arabella rávetíti a „nagy Ő” szerepét az általa még nem is ismert, de határozott férfira, és nem gondol arra, hogy a köztük lévő felfogásbeli és kulturális különbség egy idő után szükségszerűen visszaüt majd. (Ha a megismerkedés estéje ilyen rosszul sikerült, mi mást várhatnánk a későbbiektől? Egy báli estével le lehet tenni egy egész életmódot? Mi van, ha a magányos vidéki élet mégsem pótolhatja a főváros varázsát? – ezeket a kérdéseket nem teszi fel, mi is csak előadás után.)

ara8.jpgA végzetes pillanat - "a kulcs"

A történetben erős kritikai éllel mutatják meg nekünk a monarchia-beli Bécs világát, a báli jelenetben. Ennek egyik főszereplője Rácz Rita (Fiakermilli), akit a nyílt színen tesz magáévá Mandryka, hatalmas erkölcsi felháborodásában, miután azt hiszi, hogy megcsalták. Arabella apja – Szvétek László - pedig még akkor sem tud a kártyázással leállni, amikor a harmadik felvonásban mindkét lánya sorsa (és a család jó hírneve) egyszerre került veszélybe, az anya pedig legfőbb támpontnak egy jósnő tanácsait tekinti – Farkasréti Mária remélhetőleg a beígért ékszert meg is kapja az előadás után a sikeres támogatásért. (A rendező az előadás végén markánsan visszautal a kezdő jelenetre.) Ezek a szereplők helyenként karikatúrára is emlékeztetnek, de nem kizárt, hogy a szerző is így gondolt rájuk - a humor feltétlenül jót tesz nekünk. (Lehet, hogy emiatt a vonal miatt nem szerette Kocsis Zoltán épp ezt a Strauss-darabot? Egy nézőtárs emlékeztetett a szünetben erre az általam is ismert nyilatkozatára.)ara1.jpgJósnő: Farkasréti Mária  - az előadás kezdőképe

A két nővér az előadás két alappillére, mindkettőjükkel „együtt tudunk menni”. Szívet melengető látvány az összetartozásuk: úgy sem veszítik el egymás iránti szeretetüket, hogy Zdenkának, a fiatalabbnak bizonytalan ideig férfiruhában kell léteznie „takarékossági okokból”, amíg az önfejű Arabella kedvére való férjet nem talál – hozomány nélkül.

Miután a kissé szertelen és csapongó Zdenkát ismerjük meg először, elsőként neki kezdünk el önkéntelenül is drukkolni: vágyunk arra, hogy boldognak lássuk nővére udvarlójának, Matteónak az oldalán. Topolánszky Laura magas, nyúlánk alkatával fess fiatalemberré változik, sikeres az álcázási manővere. Apró gesztusából (pl. ahogy a vázát megfogja, vagy ahogy a szeretett férfi felé közeledne, de megállít félúton mozdulatokat), kiderül Matteo iránti érzelme - csalódott lenne, ha nővére épp ezt a férfit választaná.

ara2.jpg

A két nővér közti szeretetkapcsolat az előadás legkézzelfoghatóbb értéke: Arabella azonnal megbocsájt a húgának, nem ront rá, hogy hibáztassa könnyelmű lépéséért, amellyel az egész családot veszélybe sodorta. (Ez azért a mese-elemek körébe tartozik...) Egyébként is jó látni két életteli leányzót, akik hisznek az eljövendő boldogságban.

Gyönyörű az első felvonásban Arabella várakozó-vágyakozó áriája, és élmény látni, ahogy Zdenka is átéli vele együtt. Mi nézők pedig drukkolunk nekik, bár már tudjuk, hogy nem lesz egyszerű összecsiszolódni azokkal a bizonyos „igazi” férfiakkal…

ara5.jpg

Ahogy Arabella biztos volt abban, hogy eljön a „richtige”, én is tudtam, hogy Pasztircsák Polina lesz az igazi Arabella, a tökéletes választás – ez be is igazolódott. (Nekem ott voltak támpontnak a korábbi alakításai, biztosra mentem.) Ő és a húgát játszó Topolánszky Laura nyerő páros, el tudnék velük képzelni egy Rózsalovag-ot is, Octavian két szerelmét. 

Az Arabella február 23-án még egyszer megnézhető idén, nagyon kevés jegy maradt – kezdés előtt lesznek még állójegyek (online) is. Utána megint vágyakozhatunk rá...

ara7.jpg

PS: Az Operaház fotóit Nagy Attila készítette

Címkék: opera Opera Arabella Szvétek László Farkasréti Mária Cseh Antal Horváth István Rácz Rita Pataki Bence Szegedi Csaba Pasztircsák Polina Szántó Andrea Gábor Sylvie Biri Gergely Topolánszky Laura Bartos Barna

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr7818327991

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása