Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (25) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Izsák Lili (24) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (21) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (22) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (59) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

A blog tízéves évfordulója kapcsán szerettem volna kicsit kilépni a komfortzónámból, és felkérni néhány olyan művészt, aki így vagy úgy, de meghatározó inspirációs forrásom volt. Kerékgyártó István, Kerekes-Katz Petra, Magács László, Pelsőczy Réka és Megyesi Zoltán után most ismét operaénekes következik.

Cser Krisztiánnak a Hunyadi László premierje után írásban küldtem el a kérdéseimet, aki a válaszait szinte azonnal vissza is küldte. Most ezt olvashatjátok ti is.

CSKborító2023 augusztusában - Cser Krisztián Fb-oldaláról felhasználva

A blogom elindulása után három héttel nyitott újra az Erkel Színház, hat év szünet után, és az egyik első előadás egy kirobbanó erejű Don Giovanni volt, amelyben Leporellóként felragyogtál.  Egy kirakósban az utolsó elem is a helyére került, azaz egy korábban működésképtelen rendezés hirtelen életre kelt - ezt az alakítást eddigi pályád egyik legfontosabb mérföldkövének tekintem. Ez a 2013. március 9-i szombat délelőtt milyen emlékeket hagyott benned, te magad mennyire érzed fontosnak ezt az alkalmat?

Az az érdekes, hogy annak a bizonyos Don Giovanninak bennem inkább előzménye volt. Ugyanis megálmodtam a szereposztást, és ez megvalósult, aminek természetesen nagyon örültem. Ami az utóéletét illeti, leginkább a nézői visszajelzésekből tudom, hogy valamit sikerült összehoznunk akkor, és ki tudja lesz-e még ilyen az életben.

DG színlap~2

Közel egy évre rá, 2014. február 6-án egy másik, miskolci Don Giovanni után beszéltél arról, hogy ötéves szakaszokra osztod fel a pályádat, és előre megtervezed, hogy hova szeretnél eljutni. Ennek kapcsán, visszanézve erre a tíz évre, mit tekintesz a legfontosabb eredményeidnek?

Igen, volt ilyen gondolkodásom egy időben, amit az élet felülírt rendesen, így aztán el kellett engednem ezeket a magam által felállított „szabályokat”. Egy biztos, az utóbbi három év mindenkinek az alkalmazkodó képességét és rugalmasságát tette próbára. Legfontosabb eredményem az utóbbi tíz évben, hogy nem veszett el teljesen a pályába vetett hitem.

Mi az, amire 2013-ban nagyon vágytál és mostanára elérted?

Azt hiszem, a Magyar Állami Operaházban szerettem volna szép nagy szerepeket énekelni, ez úgy tűnik, sikerült.

CSK16.pngKeszei Borival a Don Giovanni Leporellójaként - Fotó: Nagy Attila

Mi az, amiről azt hitted, hogy 2023-ra már megvalósul, de mégsem történt meg?

Azt hittem - nagyon bíztam benne -, hogy II. Fülöpöt elénekelhetem az Operaház színpadán is. Nagyon közel jártam hozzá, hogy ez így is történjen. (MN: eddig két évadban is ki volt tűzve Cser Krisztián az Opera műsorába Fülöpként, de ezek az előadások végül törlésre kerültek.)

A tíz év alatt a körülményeid, életformád mennyiben változott, hogyan alakította a pályádat?

Az elmúlt tíz évben a lányaim szépen megnőttek, már gimnáziumba készülnek, ők is elkezdtek hangszereken játszani, a zene szeretete és művelése rájuk is hatott, ezt nagy eredménynek tekintem. Magánéletnél maradva, sajnos édesapámat elveszítettük, sokszor jól jönnének a szakmai meglátásai. Elkezdtem futni, lefutottam a maratont, ami szintén nagy eredmény, új rendszert hozott az életembe a sport, és úgy érzem, az éneklésre is pozitív hatással van, ezek egymást erősítő tevékenységek. Öt éve elköltöztünk, azóta egyre többet fordulok meg a szép új konyhánkban, szeretek jó kenyereket sütni.

Ugyan ezt tisztán szakmai interjúnak szántam, de mivel a kenyérsütés engem is foglalkoztat, csak rákérdezek, hogy milyen recept alapján és milyen módszerrel sütsz?

Sok útmutatást kaptam öcsémtől és egy barátomtól is, vannak persze jó kis receptes könyveim is, próbálgatok saját összeállítást is készíteni, ahogy időm engedi. Hajtósabb időszakban nem nagyon hajtogatom a tésztát, arra is van egy bevett gyors receptem. A lényeg, hogy saját kovászt nevelgetek, amiből jut pizzába is, palacsintába is, ha úgy adódik.

CSK 20 - 2021 10 10 Budapest maraton Hu.pngCser Krisztián honlapjának "sport" rovatából

Az utóbbi tíz évben nagyot változott az Opera helyzete is: az Erkel az elmúlt tíz évben kinyitott, majd nemrég (ideiglenesen) bezárt, az Eiffel megnyílt, jelenleg kevés előadást tart, de próbahelyszínként és műhelyházként így is üzemel, az Operaházat felújították és egy éve működik. A bemutatók száma az elmúlt tíz évben eleinte erősen megnőtt, majd később lecsökkent, a az idei évre kitűzött műsort részben törölték forráshiány miatt. Közben volt két hosszabb leállás a Covid miatt, online programokkal. Ezek a változások miként hatottak rád? Hogyan kezelted azt, amikor 16 nap alatt 14 előadásod volt, illetve amikor a fellépéseidet törölték?

A fellépések törlését nagyon nehezen éltem meg. Először, mint mindenkit, hatalmas pofonként ért. Sokszor el is gondolkodtam rajta, hogy van-e értelme egyáltalán ennek a hivatásnak, amit művelek, hiszen az első volt, amit „megtiltottak” a világon a járvány miatt. A legnehezebb ezen a pályán, hogy az ember mindig edzésben legyen, ha sok, ha kevés dolga van. Tudjon töltődni, hogy az inhomogén eloszlás adta nehézségeket minél simábban élje túl.

Csk12 - Nagy Attila.pngA tisztességtudó utcalány - Fotó: Nagy Attila

A túl sok, vagy a túl kevés próba és előadás idején hogyan tudsz lelazítani?

Újabban a futás lazít és kikapcsol, segít feldolgozni a stresszt, amit leginkább az éneklésen kívüli dolgok jelentenek.

Ezer ember elé kiállni nem kis lelkierőt igényel. Van-e valamilyen bevált módszered a stresszhelyzet leküzdésére? Miként lehet ennyi feszültséget feldolgozni?

Nincs egyértelmű összefüggés az emberek száma és a stressz mértéke között. Ez egy elég összetett dolog, igazi recept nincs is rá. Leginkább magabiztosság kell, és persze vannak rá technikák, amiket próbálok fejleszteni.

CsK23 - Carnegie2019.04.06. - Komlósi Ildikóval és Fischer Ivánnal a Carnegie Hallban, előadás után

Ebben a tíz évben számos külföldi fellépésed is volt, egzotikus helyszíneken, az Operaház és a Fesztiválzenekar szervezésében, de tőlük függetlenül is. Melyeket emelnéd ki utólag, mint legjobb élményeket?

Nehéz a múltba révedni. Ami nagyon nagy élmény volt: Kékszakállút énekelni a Carnegie Hall-ban olyan kiváló partnerrel, mint Komlósi Ildikó és egy olyan magasan kvalifikált zenekarral, mint a BFZ. Számos más élményem is volt, például amikor először énekeltem Wagner főszerepet Németországban.

CSK10 - Chemnitz.pngFodor Bernadett (Erda) mellett A Rajna kincse Wotánjaként, premier után Chemnitzben

Mennyire érzed megvalósíthatónak, hogy ma egy magyar énekes jelen lehessen külföldi operaházakban is, és eközben ne veszítse el az itthoni fellépések esélyét sem?

Ez a pálya állandó választás elé állítja az énekeseket, nagyon nehéz megtalálni az egyensúlyt. Úgy érzem, én azért általában „haza húzok”. Az élet úgy alakul, hogy amikor már épp elindulna a külföld, jön egy-két világválság, hogy maradjak itthon. Örülök az itthoni feladatoknak, szeretek itthon énekelni a hazai közönségnek, a színvonalat pedig nem a földrajzi koordinátákhoz kell alakítanunk. Az persze biztos, hogy külföldön kisebb a „tét”, nem ismernek, így általában lazább vagyok. Ezt az érzést igyekszem hazahozni.

CSK21

A covid-leállás időszakában elkezdtél tanítani. Ennek voltak-e korábbi előzményei is, vagy ez egészen új fejlemény? Milyen előnyei vannak?

Teljesen új fejlemény a tanítás, rengeteget adnak a növendékek. Volt egy kerete az életemnek, amíg nem lehetett színpadra lépni. Jó látni, hogy tudok segíteni nekik, úgy érzem, van rá igényük is, ez pedig feltölt engem is.

Te magad jársz-e rendszeresen énektanárhoz? Szükséged van-e rá?

Igen, járok tanárhoz. Külföldön van egy énektanár, akihez igyekszem legalább évente elmenni, ezt is persze borította a Covid, de amikor csak tudok, megyek. Nagyon feltölt a tanulás is, ráadásul  egyfajta továbbképzésnek is felfogható, az ott tanultakat vihetem tovább én is, tehát minimum kettős szerepe és pozitív hatása van.

Csk5 Csibi

Leporello 2021-ből - Kálmán Péter partnereként a BDZ előadásában - Fotó: Csibi Szilvia

Manapság az Operaház (és feltehetően a külföldi házak is, nemcsak a miénk) teljes szereptudást vár el egy énekestől már a próbaidőszak kezdetén. Hogyan tudsz erre felkészülni?

Érdemes gyakorolni, és tanulni otthon is, a korrepetitor feladata nem az, hogy hangonként tanítsa be az énekest, hanem bizonyos szint után segítse. Van olyan oldal, ahol komplett operák betanítását lehet megvenni, azzal könnyen lehet tanulni.

Ahogy ez köztudott, az Opera már nem tart közalkalmazotti státuszban korrepetitorokat, csupán szerződteti őket. Ez az énekesek számára érzékelhető változást jelentett?

A szerződtetés módja nem függ össze azzal, hogyan zongorázik a korrepetitor. Vannak korrepetitorok, van korrepetíció is, talán kevesebb, de darabfüggő, mihez mi kell inkább. Ha van elég együttes próba, az rengeteget jelent, és úgy látom, erre kellő hangsúlyt fektetnek itthon.

CSK18 - Körtvélyesi László.pngVIII. Henrik - fotó: Körtvélyesi László

Az elmúlt időszakból sok nagy szereped kiválaszthatnánk, de most csak kettőt ragadnék ki. Több ismerősöm emlegeti időről időre a pécsi Boleyn Annát, amelyben VIII. Henriket énekelted, és ugyan korábbi (2010-es), de még mindig visszasírják. Számodra ez milyen emlék? 

Leginkább kedves személyes emlék, hiszen ez volt az első teljes operaprodukció, amiben édesapámmal együtt dolgozhattam. Nagyon szerettem a próbafolyamatot is, a szerepről kevesebb az emlékem, mint magáról az együttműködésről apámmal.

Tavaly feltehetően minden basszus egyik szerepálmát, a Simon Boccanegrá-ból Fiescót elénekelhetted, ráadásul háromszor is Placido Domingo partnereként. Mi az, amit tőle megtanulhattál?

Domingo a kedvencem, így ez egy olyan álom volt, ami valóra vált. Mindössze egyszer hallottam előtte élőben (a bécsi operában volt Posa márki),  hatalmas ajándék volt, hogy együtt énekelhettem vele. Nagyon nagy megtiszteltetés volt az apósát játszani � Nagyon tetszett a szerénysége és a kedvessége, ebben példamutató, na és persze, hogy ennyi idősen is odarakja magát.

CSK3 BereczPlacido Domingóval a Simon Boccanegra előadásában - fotó: Berecz Valter

Az idei évadban három, számodra új rendezésben debütáltál. Kezdjük a legfrissebbel.

Mit szóltál ahhoz, hogy Gara nádort bízták rád a Hunyadiban, amelyben eddig mindig Cillei voltál, a másik intrikus? Örülsz-e ennek a fordulatnak, vagy hiányozni fog Cillei, amelyikről látványosan sok pozitív visszajelzést kaptál?

Nagyon örülök a Garának, nagyobb kihívás, úgy érzem, ezzel léptem egyet a darabon belül is. Viccesen szoktam mesélni, hogy akkor most végre megismerem a Hunyadi többi felvonását is. Ugyanazt az operát más szereplőn keresztül is megismerni, az egyik legizgalmasabb dolog. Erre van néhány példám: Don Carlos (három szerep), Figaro (3,5 szerep), Fidelio (három szerep), Don Giovanni (két szerep).

Mennyire okoz nehézséget azonosulni egy ennyire egyoldalúan gonosznak beállított figurával?

Nem nehéz azonosulni, nagyon jó színészi kihívás, főleg, ha van mellé jó énekelnivaló is. A zeneszerzők is szeretik az ilyen karaktereket, ezért ezek az áriák általában nagyon élvezetesek.

CSK1 BereczGara nádor - 2023. március - fotó: Berecz Valter

Mennyire segít az átváltozásban a jelmez és a paróka? Többen mondták, hogy nem ismertek fel a szerepben, csak a hangodról. Számítottál rá, hogy ennyire nagy meglepetést tudsz kelteni még a téged rendszeresen nézők számára is?

Nem gondolkodtam a hatáson, nekem is érdekes máshogy kinézni, de hamar megbarátkozom vele. Így aztán az a gonosz „bácsi” tényleg nem én vagyok, hanem akivé átmaszkíroztak.

Nekem nem tűnt bácsinak, hanem egy nagyon veszélyes intrikusnak. (Mintha a tervező előtt az Alan Rickman által játszott Piton professzor lebegett volna, mint a "gonosz" mintaképe.)  - Mit szólnál ahhoz, ha egyszer Garát és Cilleit is kellene énekelned ugyanabban az előadásban? Nekem tetszene egy ilyen koncepció, amely egyben azt is kifejezhetné, amint meghal egy intrikus, lesz helyette azonnal egy másik, aki a helyére lép. (Praktikus is lenne, hiszen Cillei csak az első, míg Gara csak a második és a harmadik felvonásban tűnik fel.)

Gyorsan kellene átöltözni, de biztos érdekes lehet egy ilyen koncepció is.

CSk17 - Csillag Pál.pngCillei 2012-ben - fotó: Csillag Pál

Január végén egyike voltál a Háború és béke szólistáinak, és a rendezői koncepciónak köszönhetően a teljes előadásban színen kellett lenned talán 26 másik énekes társaságában. Bár két kisebb szereped volt csak ezúttal, végig érezhető volt ebben a darabban is, hogy milyen nagy energiákkal, teljes odaadással voltál jelen. Nem olvadtál bele a tömegbe. Mennyire érezted kihívásnak a folyamatos jelenlétet, és a legalábbis megkérdőjelezhető rendezői koncepcióhoz való alkalmazkodást?

Nehéz volt feldolgozni a helyzetet, de aztán rájöttem, hogy ha már benn vagyok végig a színpadon, akkor csináljunk is valamit. Fel lehetett fogni színészmesterség kurzusnak is. Talán a rendező is azt akarta látni, mi az, amit ki tudnak hozni magukból az emberek, ha „csak” ott kell lenni és „semmit” nem csinálni.

Ha választhatnál, milyen stílusú rendezőkkel dolgoznál szívesen?

Az együttműködő rendezőket szeretem, akinek van ötlete, felkészült, de mégis hagy szabadságot, és engedi, hogy a saját egyéniségem is megmutatkozhasson.

CSK6 Figaro - BereczFigaro a köbön - fotó: Berecz Valter

A nézők beszélnek „hagyományos” és modern rendezésekről, a többség az elsőt szereti. Számodra milyen az ideális operaelőadás?

Ez pont olyan, mint a komolyzene és a könnyűzene fogalmak rossz használata. Van jó zene, meg nem jó zene. Van jó rendezés, meg nem jó. A modern és a hagyományos önmagában nem értékmérő. Nem jó, ha valaki nagyon eltávolodik a szerző(k) által megírt darabtól. Fontos, hogy a rendező tisztelje az alkotót, azt az alapanyagot, művet, zenét, szöveget, amit színpadra akar állítani. Ha ez a tisztelet hiányzik, teljesen mindegy, mit rak fel a színpadra.

CSK2 BereczA Siegfried Wotanja - Mime: Kiss Tivadar - fotó: Berecz Valter

Az évadban az említett két szerepnél feltehetően fontosabb volt számodra az, hogy a Siegfried-Wotant (azaz a Vándort) elénekelhetted. A Rajna-Wotant már három országban (Kína, Németország, Mexikó) is be tudtad mutatni. Mennyire érzed, hogy ez az utad, és netán mindhárom Wotant együtt kellene énekelned egy teljes Ringben? Mennyire látod reálisnak ezt, mennyi felkészülés kellhet hozzá?

Remélhetőleg eljön ez a pillanat is, olyan, mint a maraton a futásban, az egyik csúcsteljesítmény lenne a pályámon, ha ezt elérném. A felkészülési időt nem tudom, de a háromból két szerepet már énekeltem – igaz, a legnagyobb falat maradt hátra.

CSK7 - MiskolcII. Fülöp Miskolcon - 2020 márciusában

Mennyire egyeztethető ez össze azzal, hogy Verdi basszus szerepeit is énekeld? A miskolci Don Carlos sorozat után, amelyet 2020 tavaszán a Covid a felénél megakasztott, egészen magától értetődőnek látszana, hogy ezek felé a szerepek felé haladj.

Ha jól van elosztva, teljesen összeegyeztethető, mint ahogy régizenét is szívesen énekelek, például Bachot a BFZ barokk együttesével.

Hogy állsz a buffó-szerepkörrel? Egy basszista számára ez is jó lehetőség. Láthatóan van humorérzéked, és a pályádat ráadásul egy ilyen szereppel kezdted, Don Magnifico voltál a Hamupipőké-ben.

A csupán buffo szerep is csak akkor jó, ha valami csavar van a figurában. Poénkodni szeretek persze a magánéletben, de a színpadon lehet, hogy az nem olyan vicces. Illetve két órán keresztül fenntartani nagyon nehéz. Közelebb áll az a humor, amikor nehéz eldönteni, hogy ez most komoly, vagy sem.

Csk4 Nagy Att2022. februárja - Kecál - Az eladott menyasszony - BDZ - Müpa - fotó: Nagy Attila

Tévedek, ha azt gondolom, hogy a régizenei korszakod után az elmúlt éveidben Mozarton volt a hangsúly, de most már inkább Fülöp lennél, nem Figaro? A hangod jelenlegi állapota alapján merre célszerű tartanod?

Egyelőre arra tartok, amire kapok szerepet, persze mindig lehet lemondani is, de biztos vagyok benne, hogy jól tudnak egymásra hatni a különböző stílusú szerepek.

Sok nemzetközi sztár járja a világot mindössze 4-5 szereppel, azokat éneklik folyton, szinte már rutinszerűen, sok produkcióban. Ha választhatnál, lépnél ebbe az irányba? Vállalnád, hogy te is csak kevés szerepet énekelsz, vagy érdekesebb feladat sokfélét énekelni, amikor szó sem lehet arról, hogy elunalmasodhat egy feladat?

Ha lenne rá legalább egy-két kísérleti évem, és kipróbálhatnám, biztosan belevágnék, de ennek az esélye a nullához konvergál. Valószínűleg nem ez az utam, legalábbis az eddigi szakmai életem folyama nem erre enged következtetni.

CSK22 - MexikóWotanként Mexikóban

Az egyik legtöbbféle helyzetben énekelt szereped a Kékszakállú, amelyet legutóbb Jeruzsálemben adtál elő, egy számodra új partnerrel. Mi az, amit éppen ez a legutolsó alkalom adott hozzá, milyen volt nem magyar anyanyelvű Judittal fellépni?

A legtöbbet egy ilyen külföldi helyzetben az adja nekem, hogy ilyenkor nagyon nagyfokú tiszteletet érzek a mi magyar operánk iránt. Érzem, hogy a külföldi előadóknak tudok mondani, mutatni valamit a szövegről, zenéről, mert ebben valószínűleg tapasztaltabb vagyok. Legutóbb a karmester és a Juditot éneklő hölgy is nagyon profi és felkészült volt, kottahűen álltak a műhöz, ami azért is nagyon jó, mert a rárakódott sallangokat nem ismerik, hiszen nekik ez kuriózum.

Ezt nemrég én is tapasztaltam, amikor összeismerkedtem egy francia énekessel, aki fél óra múlva már előszedte a Kékszakállú zongorakivonatát és azt kezdte sorolni, mit énekelt korábban Bartóktól és Kodálytól. Nemsokára Várhelyi Évával és Dénes Istvánnal, aki zongorán kísér majd, mindkét Bartók emlékházban ismét Kékszakállú leszel. Jól gondolom, hogy Várhelyi Évával még nem énekelted a darabot?

Évának ez lesz a bemutatkozása Juditként, már próbáltunk, nagyon jól megtanulta, izgatottan várom a közös fellépést.

Hányadik Kékszakállúd lesz ez? Számon tartod?

Igen írom, talán 48.

Ezek szerint épp a felén lehettem ott - nem volt két egyforma, az biztos. Nem lehet megvádolni azzal, hogy ismétled magadat, "kiszámíthatóan kiszámíthatatlan" a figurád. - - - Mennyiben kell másként készülnöd egy zongorás előadásra?

Nem készülök másként.

CSK24 .pngA koncerténekes - képernyőkép a Müpa egyik közvetítéséből lementve

Tavaly énekeltél Sárik Péter jazzes Kékszakállú-feldolgozásában is. Mennyire érezted ezt különleges kihívásnak?

Eleinte nehéz volt, de már megszerettem azt a verziót is. Annak pedig külön örültem, hogy Hollerung Gáborral és a BDZ-vel  néhány éven belül már a második Kékszakállú CD készülhetett el. 

A Hunyadi László előadásai után legközelebb Sarastro leszel az Operaházban. A két sorozat között milyen előadásokra várhat az, aki szeretne élőben hallgatni, nem pusztán a Youtube-on, bár az is nagyon jó lehetőség, számos felvételed elérhető.

A honlapomon igyekszem frissen közölni a biztosnak tűnő fellépéseimet, de sajnos az utóbbi években rengetegszer kellett használnom az „elmarad” gombot.

Hogyan képzeled el magad, tíz év múlva hol szeretnél tartani?

Picit leszoktam már a távoli jövőbe révedésről, erre is megtanított az utóbbi három év. Szakmailag már nem is merek nagyokat álmodni, szeretnék életerősen, egészségesen élni, és jó szerepeket, koncerteket énekelni. Talán nagypapa még nem leszek, de ki tudja.

Budapest, 2023.03.07.

csk262020-21 - saját fotó az Operaház felújításának időszakából

PS.1.A képeket a művész honlapjáról illetve a Mezei Néző bejegyzéseiből töltöttem fel.

PS.2. Személyes utószó

Cser Krisztián nyilvánvalóan nem maradhatott ki az interjú-alanyaim közül, már csak azért sem, mert róla szól a legtöbb bejegyzésem. Pályáját az elmúlt tíz évben igyekeztem végig a teljesség igényével követni, bár ez nem egészen sikerült. Akadtak erősebb évadok azért, amikor fellépéseinek hatvan százalékán jelen tudtam lenni.

Kedvenc operáim címszereplője (Figaro, Kékszakállú, Wotan és Fülöp), számos darabot, és még több énekest szerettem meg a fellépései kapcsán és kezdtem el őket szintén követni. Pályájának megfigyelése nyilvánvalóan hozzásegített ahhoz, hogy összetettebben gondolkodjak a színházról és talán az életről is. Még mindig lenyűgöz, hogy milyen óriási energiákkal és odaadással veti bele magát egy-egy szerepbe. Képes a kevésbé testhez álló feladatokat is megszeretni, és ezt akár mi civilek is eltanulhatnánk tőle - éppen ezért a sajátosságáért hívtam el hat éve egy közönségtalálkozóra is a tanítványaimhoz.  (És akkor még a hangjáról, amely egy operaénekes esetén nem elhanyagolható tényező, nem is beszéltünk...)

Csk25

2008.november 9-én Pomádé királyként láttam, nagyon őszintének hatott az elkeseredése, hogy nincs mit felvennie. Ez az egy alkalom elég volt hozzá, hogy gondolatban „hozzáadjam” az általam szorosabban megfigyelt „Kovalik-maratonos énekeseim” csapatához, akiket addigra már másfél éve néztem, amikor csak tudtam – most már 17 éve.

A következő vele kapcsolatos átütő élményem viszont 2013. március 9-ig váratott magára – ez volt a Don Giovanni. Ennek az előadásnak az évfordulójáról eddig mindig megemlékeztem nyilvánosan is az elmúlt tíz év folyamán, így az interjú megjelenését ehhez időzítettem.

Drukkolok, hogy jól folytatódjon Cser Krisztián pályája, minél több számára alkalmas feladatot kapjon, énekelhessen nekünk minél többször Fülöpöt, Wotant és Kékszakállút.

CSK19 - Éder Vera.png

Pomádé: Geiger Lajossal és Pataky Potyók Dániellel 2008-ban - Fotó: Éder Vera

Címkék: Opera BFZ Fischer Iván Komlósi Ildikó Cser Krisztián Pataki Potyók Dániel Geiger Lajos Keszei Bori Sárik Péter Fodor Bernadett Budafoki Dohnányi Ernő Zenekar

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr3218066650

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása