Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (21) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Miért pont ő?

Ebben a blogom tíz éves fennállása kapcsán készült interjú-sorozatban Katz Petrának két ok miatt is helye van: képviseli Karinthy Mártont, aki az első cikkeim születése óta folyamatosan hívott a színházába, biztatott, előadás szünetekben beszélgetett. Petrával való kapcsolatom Marci halála után alakult igazán ki, és tavaly, amikor kisebb krízishelyzetbe kerültem, a tanári pálya elhagyása után felmerült a blogírás abbahagyása, de a fő tevékenységgé való kifejlesztése is, egyike volt annak a kilenc embernek, aki támogatott, a 6Szín egyik vezetőjeként pedig rendszeresen meghívott a sokféle független társulat bemutatóira, így ezeknek többnyire nyomot is hagytam. Hálás vagyok neki ezért a tavalyi évért, így vele kerek ez a sorozat.

Petra

Fotó: Szkàrossy Zsuzsa 

2023.január 16-án beszélgettünk, ez volt a ténylegesen másodikként elkészült interjú.

  1. Ahogy utánad néztem a port.hu-n, tíz éve még színészként és rendezőasszisztensként említenek, mi néhány éve a Karinthy színházban ismerkedtünk össze. Most pedig a 6SZÍN egyik vezetője vagy. Erre azért el lehet mondani, hogy a pályádnak van egy határozott íve, és ennek az utolsó tíz évednek az alakulásáról beszélgetünk most.

2013-ban terhes voltam Ábellel, augusztusban született. A Gólemben művészeti titkár, rendezőasszisztens voltam,és a Holdvilág Kamaraszínházban játszottam.

Akkor magadra még elsősorban színészként tekintettél?

Színházi emberként, általánosabban. Akik ismertek, tudták, hogy terhelhető vagyok, könnyebben átlátom a dolgokat nem csak a színpadon. Schőn Edina és Borgula András (a Gólem akkori vezetői gondolkodtak bennem másként is, de ők is színészként ismertek meg elsősorban A Dávid pennája produkció kapcsán.

hamupipőHoldvilág Kamaraszínház - Hamupipőke - a kedvenc szerep - fotó: a színház Fb-oldaláról

Lehet, hogy akkor mégis érdemes lehet tíz évnél régebbre, a színészi pályád indulásáig visszamenni.

Az a Shakespeare Színművészeti Akadémián volt, ahol például Balázs Andinak voltam az osztálytársa. Mi zenés osztály voltunk, Kishonti Ildikó volt az osztályfőnökünk. Húszévesen vettek fel oda, de sokat próbálkoztam a főiskolával is, azt hiszem ötször, de nem vettek föl.

Amikor végeztél, továbbra is teljesen biztosan színész akartál lenni, ugye?

Igen, és utána még lehúztam három évet a József Attila Színházban stúdiósként, majd jött Koltai Juci és a Holdvilág. Jó sok év, rengeteg munka. Csodálatos volt, hogy nem szakadtam el a gyökerektől, több évfolyamtársammal játszhattam együtt.

Ezek után mennyi idő telt el, amíg kiderült, hogy te mást is tudnál, vagy szeretnél csinálni?

Körülbelül öt év.

2013-ban tehát már alapértelmezés volt, hogy rendezőasszisztens is vagy.

Már jó ideje mindkettőt csináltam. Sőt művészeti titkár is voltam a Gólemnél, dolgoztam a Katona könyvesboltjában is.

hamupipő2Holdvilág Kamaraszínház - Hamupipőke még egyszer - a kedvenc szerep - fotó: a színház Fb-oldaláról

Nehéz elképzelni, hogy ennyi mindent mikor, de kinézem belőled.

Ábel születése után még visszamentem játszani kicsit Jucihoz, az Ágacskával voltunk is a Karinthyban vendégjátékon. Én voltam a pösze egér. Az utolsó és legkedvesebb szerepem a Hamupipőke volt. Gyerekeim is látták.

Hogyan változott ez meg? Mintha öt évet lettél volna a Karinthyban. Milyen pozícióba hívott oda Marci?

Öt évet voltam, így van. Láttam a Facebookon, hogy marketingest keresnek. Bár lekéstem már az időpontot, mégis hagyták, hogy beadjam a jelentkezésemet. Behívtak második körre is. Marci ült velem szemben, aki nem hitte, hogy a két gyerek mellett bírni fogom a munkát, hiába mondtam, hogy 16 éves korom óta dolgozom mindenfelé, mindig is dolgoztam. Nem engem választott. Peti (Földvári Péter) és Ridzi Gábor jó fejek voltak, a művészeti ügynökségben kezdtem dolgozni. Pétert ott ismertem meg igazán. Mivel az ügynökségben dolgozók is segítették a színház működését Marci rám bízta, hogy a műsorban keletkezett egyhetes szünetet töltsem ki, egy tavaszi fesztivál leszervezésével. Így vezényeltem le a PURIM A KARINTHYBAN zsidó fesztivált. Egy hét alatt huszonhárom előadás volt abban a pici színházban. Ez volt a belépőm tulajdonképpen, utána nem volt kérdés, azonnal felvett Marci.

Nahát, emlékszem arra a fesztiválra, sok előadáson ott voltam.  Élveztem, és megjegyeztem, hogy végre valami igazi újítás megjelenik. - Elismerte Marci, hogy tévedett, amikor elsőre nem téged választott?

Még a betegágyán is mondta, hogy ezt nem fogom neki soha elfelejteni, megbocsátani. Én annyit mondtam, hogy nem haragszom rá.

Volt marketinges tapasztalatod is? Vagy pusztán a rendezőasszisztensi és a művészeti titkári múltadra és az ismeretségeidre alapozva jelentkeztél erre a munkára?

Volt néhány ismerősöm, szeretek ismerkedni és általában szeretnek az emberek, akik kapcsolatba kerülnek velem. Volt egy menedzser szakos diplomám is a Kereskedelmi- Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Főiskoláról, mert a szüleim azt mondták, hogy még ha színész leszek is, valami szakma legyen azért a kezemben. Apukámnak igaza volt.

Tehát 2014-től Marci haláláig a Karinthy színháznak voltál a marketingese. Mi tartozott konkrétan a feladataid közé? A darabokat nyilván Marci választotta.

Átlátni, összefogni mindent, ami a nézők felé eljut a színházból. A darabokról, a színészekről. A bemutatók, vagy akár a Színházak Éjszakájának menedzselése, a sajtósok tájékoztatása, akik nem éltek bent a színházban. Az elején még én sem, aztán ez megváltozott.

Petra4Utolsó kép Marcival (2019) fotó: Gaba Works

Elmondhatjuk, hogy az életed a Karinthy Színházban teljesen jó sínen volt? Jó feladatokat kaptál, jól elérhető onnan Budaörs, ahol laksz, a gyerekeket is tudtad mellette gondozni. Ha Marci élne, még mindig ott lennél, igaz?

Biztosan, igen, imádtam.

Marci betegségét nem tudjuk megkerülni. Nekem, ha jól emlékszem összesen 42 napom volt, hogy ezen gondolkodjam – ennyi telt el a Lököttek bemutatójától (amelyiken mellettem ült), a haláláig. Ti mennyire voltatok tudatában, hogy ennyire beteg?

Nem voltunk tudatában, senkit nem vont be. Amikor megjegyeztem, hogy nagyon le van fogyva, kitalált valamit. A Színházak Éjszakáján mindig ragaszkodott hozzá, hogy ő tartsa az éjfélkor kezdődő színházi bejárást, az utolsó alkalommal nem tudtuk, hogy megjelenik-e, de eljött. Akkor már lehetett érezni, hogy valami nem stimmel.

Alig, hogy Marci meghalt, jött a TAO törvény módosítása, majd pár hónappal később a covid. Ő mindezt már megúszta. A színház jövőjével kapcsolatban pedig semmilyen előkészületet nem tett mielőtt kórházba vonult? Mindennap eszembe jut, hogy ezt kellett volna – a képe kint van az íróasztalom mellett -, és a szemére hányom, hogy nem nevelte ki az utódját.

Ő ezt tudat alatt így akarhatta, nélküle úgysem lehet a Karinthy az, ami vele volt.

A kórházban viszont téged választott egyik örökösének, és azt gondolta, hogy hárman majd elvezetitek a színházat tovább. Meddig működött ez így?

Szerintem még el is hitte, hogy ez így működhet. De hamar kiderült, hogy mégsem, és márciusban már nem dolgoztam ott, bár a szerződésem májusig szólt. A Gutenberg!-bemutató fogadását még levezényeltem. Major Attila jelezte, hogy nem akar velem tovább dolgozni, Karinthy Verát is maga mellé állította és így el is dőlt a kérdés. Munka nélkül maradtam. Ezek után izgalmas volt fölállni a padlóról.

Közben viszont olyan e-maileket és telefonokat kaptam… még most is dobog a szívem és könnybe lábad a szemem. Csodálatos emberek hívtak, kerestek és támogattak.

Petra1Földvári Péterrel fotó: Szkàrossy Zsuzsa 

Aztán szinte azonnal jött a covid, és más érzés volt otthon lenni, amikor mindenki padlón volt, otthon ragadt, csak másfajta kényszerből. Életünk legszuperebb három hónapja volt, csodálatos. Utólag hálás is vagyok, hogy ez történt, bár akkor fájt.

Szabaddá váltál (fogalmazzunk optimistán), öt év nyugalom után kellett egy új helyet találnod. Nem merült fel, hogy visszamenj a Holdvilágba vagy a Gólembe?

A Gólem addigra nagyon kinőtte magát és nem is volt éppen üresedés, és utána már nem szerettem volna játszani sem. Nehéz ez a pálya, a rutinról is szól. Ha valaki sokáig nincs színpadon, utána nagyon nehéz újrakezdeni. Sok volt a kihagyás, és a gyerekeket sem akartam este otthon hagyni. Szeretek velük lenni, ráadásul Pubi (Kerekes József, Katz Petra férje, színész) is játszik folyamatosan.

Nem akartad, hogy esténként egyikőtök se érjen rá. A marketinggel, ügyintézéssel jól összeegyeztethető a családi élet?

Nulla-huszonnégyes elfoglaltság. Amikor hazamegyek nem dobhatom el a gépet meg a telefont. A gépet nyaralni is viszem. Ez olyan szakma, amiben nem lehet megállni, mert akkor tényleg megáll az élet, de nyilván én se akarok megállni.

PetraÚJInterjú közben (a Deszkavízió oldaláról, fotó forrása: 6Szín, Szkàrossy Zsuzsa)

Úgy látszik, hogy te is azon az állásponton vagy, mint korábbi interjúalanyom, Megyesi Zoltán operaénekes, akinek pihenés helyett szintén a különböző munkák váltogatása a megoldás. Mi vetett véget az otthonülésnek?

Peti hívott nyáron az ügynökségéhez, és aztán jött a megkeresés, hogy adjuk be a pályázatot a 6SZÍN-re, mert a tulajdonosok kerestek valakit, aki Gálvölgyi Dorka után folytatja. Megírtuk a pályázatot, némi megingás után be is adtuk, és megnyertük. Decemberben aláírtuk.

Mindezt a covid második leállása alatt.

Igen. A covidra minden színház, és minden család másképp reagált, ismeretlen volt a helyzet. Hogyha jönne egy újabb leállás, már mindenki tudná, hogy mi a dolga.

Több mint két éve vezetitek a színházat Földvári Péterrel közösen. Ahhoz képest, amit gondoltatok előzőleg, mik voltak az igazi nehézségek? Egyikőtök sem most látott színházat először, de nem is indítottatok el nulláról valamit.

Minden nehézség volt. Először azt se tudtuk, hol kell felkapcsolni a villanyt. Nagy ajándék, hogy maradtak itt régi emberek, János, a Kékszakáll, Szigethy Ildi és Sebe Kata is, akik mindenben segítettek.

Petra2

Fotó: Szkàrossy Zsuzsa 

Meg tudtátok valósítani, amit a pályázatban kitaláltatok? Az evidens volt, társulatot itt nem lehet csinálni.

A 6SZÍN továbbra is befogadó színház maradt, számít a bevétel és csodát nem tudunk csinálni. 266 néző fér be esténként. Ahogy Péter szokta mondani, ez egyszerű matematika. A célunk, hogy eltartsa magát a színház és változzon a saját és a befogadott produkciók aránya.

Van bármilyen előnyötök abból, ha egy befogadott előadás jobban megy?

Ha a nézőnek a befogadott előadás tetszik, várhatóan visszajön másra is.

Nagyon sokféle társulat játszik nálatok. A műsor összeállításánál melyek a főbb szempontok?

Vannak a saját előadásaink, illetve a régi bérlők, mint például Orlai Tibor, Zichy Gabriella , ők természetesen elsőbbséget élveznek. Ezerfelé kell egyeztetni, Tóth-Gábor Anna egy varázsló, csoda, hogy tud hónapról-hónapra műsort csinálni.

Petra3Kerekes Pubival - fotó: Katz Dàvid

Na és tényleg: Pubi hogy reagál erre, hogy te ilyen nagyon el vagy foglalva?

Mindig mondja, hogy most már kezdi megszokni, büszke rám, és rengeteget segít. Ez egy őrült közös játék, csak együtt tudjuk megoldani, hogy minden fogaskerék a helyen legyen. Sokat dolgozik, de amikor ráér, segít. Ha kell süt, főz, tereget, porszívózik, gyerekekért megy. Nélküle nem menne, jó páros vagyunk

Ezek szerint színészként sosem akarta, hogy csak róla szóljon az életetek, nem vágyott volna egy otthonülő házi tündérre, aki mindig kiszolgálja?

De én az vagyok. Hidd el, főzök, mosok, takarítok.

Egyszerre tudsz két helyen lenni?

Igen, ez a titok, az időt nagyon jól be kell osztani.

Te most azt mondod, hogy neked megy a karrier és a család egyeztetése, amit mindenki lehetetlennek állít be? Arról szoktak panaszkodni, hogy egy nő nem tud otthon és a munkahelyen is maximálisan teljesíteni, és neked ez mégis sikerül?

Én azt gondolom, hogy igen.

Ez a megállapítás valószínűleg a teljes interjú-sorozatom legnagyobb szenzációja.

Jó, van, hogy csak egy hétre rá jutok el fodrászhoz, mint ahogy kellene vagy nem éppen úgy nézek ki, mint aki egy divatmagazinból lépett ki.

Petra2Ábel és Luca - fotó: Kaszner Nikolett 

Nincs hiányérzeted, és Pubiban sincs? Eleget vagy otthon?

Ha nem is vagyok eleget a házban, de a ház rendes, tiszta, ingei kivasalva. A gyerekeket is viszem-hozom, kapnak reggelit, uzsonnát csomagolok. Tegnap palacsintát sütöttem. Foci edzésre is járok. Jól vagyok, minden rendben, bár néha szívesen elutaznék valahová.

A kutyát azért így is kiviszed sétálni reggelente.

Igen őt is kivittem, Ábelt elhoztam karateedzésről, Lucát oboáról és még hozzád is visszajöttem este a 6SZÍNbe.

Ezt nagyon köszönöm, és a beszélgetést is.

PS. A képekért köszönet Kerekes-Katz Petrának, amelyeknek nem jelöltem a forrását, azok tőle származnak.

Címkék: Kerekes József Karinthy Márton Földvári Péter 6Szín Kerekes-Katz Petra

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr7918030998

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása