Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (82) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (96) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (34) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (35) Bagossy Levente (23) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (35) Bálint András (23) Balsai Móni (27) Bányai Kelemen Barna (26) Bán Bálint (26) Bán János (20) Baráth Emőke (24) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (65) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (32) BFZ (35) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (21) Bretz Gábor (88) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (30) Centrál Színház (38) Chován Gábor (23) Csákányi Eszter (25) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (33) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (41) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (24) Erdős Attila (25) Erkel Színház (148) Évadértékelés (43) Fábián Péter (22) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Ádám (20) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (27) Ficza István (22) Ficzere Béla (20) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (30) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (38) Fullajtár Andrea (38) Gábor Géza (90) Gálffi László (26) Gál Erika (52) Gazsó György (21) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (21) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (21) Gyulay Eszter (26) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (24) Hegedűs D. Géza (31) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hevesi László (20) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (22) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (33) Horváth István (42) Ilyés Róbert (22) Izsák Lili (26) Járó Zsuzsa (21) Jordán Adél (27) Jordán Tamás (24) Jurányi (85) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (27) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (47) Kálmán Péter (41) Kálnay Zsófia (56) Kamra (42) Kardos Róbert (22) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (46) Kaszás Gergő (22) Katona (130) Katona László (33) Kékszakállú (69) Kerekes Éva (31) Keresztes Tamás (34) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (40) Kolibri Színház (26) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (27) Kovács Lehel (23) Kovalik (31) Kováts Adél (27) Kulka János (22) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (22) László Zsolt (43) Lengyel Benjámin (22) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (28) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (36) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (104) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (33) Mészáros Blanka (26) Mészáros Máté (25) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (33) Molnár Anna (23) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (44) Mucsi Zoltán (50) Müpa (118) Nagypál Gábor (31) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (38) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) Ónodi Eszter (20) opera (26) Opera (635) Operakaland (44) Operettszínház (20) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (107) Ötvös András (23) Őze Áron (28) Palerdi András (46) Pálmai Anna (33) Pálos Hanna (28) Pál András (50) Pasztircsák Polina (35) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (63) Pesti Színház (26) Pető Kata (33) Pinceszínház (27) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (26) Porogi Ádám (31) Purcell Kórus (25) Puskás Tamás (24) Rába Roland (25) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (59) Rajkai Zoltán (22) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (33) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (76) RS9 (29) Rujder Vivien (33) Rusznák András (21) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (36) Schneider Zoltán (36) Schöck Atala (57) Sebestyén Miklós (24) Sodró Eliza (26) Spinoza (21) Spolarics Andrea (22) Stohl András (35) Stúdió K (22) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Kimmel Tamás (20) Szabó Máté (53) Szacsvay László (25) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (25) Szántó Balázs (20) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (28) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (47) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (28) Szilágyi Csenge (20) Szirtes Ági (31) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Kati (20) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (29) Tamási Zoltán (26) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (37) Thália (105) Thuróczy Szabolcs (27) Tihanyi Ildikó (20) Török Tamara (28) Tóth Zsófia (22) Udvaros Dorottya (21) Ullmann Mónika (23) Ungár Júlia (21) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (30) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (35) Vida Péter (24) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (60) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (34) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (57) Znamenák István (42) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (82) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Aki jelen van a Facebook-on, az már hónapok óta várta a napot, amikor a régi Bástya mozi épületében (az egykori erkély helyén, nem a hatalmas nézőterén!) egy új kamaraszínházi játszóhely nyílt - a megnyitás előzményeit már jó pár hete figyelhettük. (Bejárat a Dohány utcából!) Az első saját produkció – Minden jót Leo Grande – sajtóbemutatóján jártam, és ennek kapcsán leírok néhány benyomást Keresztes Tamás rendezéséről. Az összes kitűzött márciusi időpontra még a próbák megkezdése előtt elkelt minden jegy, így aki most szeretne még bejutni, annak nagyon kell figyelnie a színház oldalát, ahova az áprilisi jegyeladás kezdete hamarosan ki fog kerülni.

Az előadás másfél órás, nincs szünet.

leo2.jpg


Az előadásnak is egy híres film az előzménye, amelyre én csak akkor kerestem rá, amikor a Bástya Színház kihirdette a műsorát. Az alaphelyzete egyfelől nagyon átlagos, teljesen azonos mintára épül, mint az előző este általam látott Mákfagyi („két vadidegen találkozik, akiknek látszólag semmi köze nem lenne egymáshoz, majd többször beszélgetnek és eközben nemcsak közelebb kerülnek egymáshoz is, de saját életükkel kapcsolatban fontos felismerést tesznek és ráadásul még késznek mutatkoznak arra is, hogy megszokott sémájukból kilépjenek”), ugyanakkor a tény, hogy a szereplők között áthidalhatatlanul nagy a távolság, nemcsak életkoruk, de életfelfogásuk is alapvető pontokon eltér, ugyanakkor rövid időn belül a lehető legközelebb kellene kerülniük egymáshoz, emeli a feszültséget. A hetvenes évei felé közeledő özvegy tanárnő (hittant és etikát oktatott ráadásul!), aki az egész életét egyetlen férfivel töltötte, most hirtelen egy fiatal szexmunkást fogad fel, akivel „bakancslistáját” szeretné közösen megvalósítani.
leo1.jpg

A felsorolásban most nem egy maraton szerepel, amely mostanság azonnal eszünkbe juthat, ha Udvaros Dorottya és a bakancslista szó egymás közelébe kerül (ld. Futni mentem) – helyette van orális szex és sok egyéb póz, amelyet a nő egy 30+ éves házasság során nem próbálhatott ki. 

Néhány hálószobai találkozás sorát ígéri ez az alaphelyzet, és joggal kíváncsi mindenki, hogy miként lehet ebből izgalmas és vállalható színházat csinálni, ráadásul egy valóban intim térben, ahova talán hatvan-hetven néző férhet be és az első sor szélső székei olyan közel vannak a játszókhoz, hogy még a lábunkat is be kell húzni, amikor előttünk elhaladnak. (A film esetén is fennáll a kérdés, hogyan lehet ezt a történetet hitelesen úgy megcsinálni, hogy ne legyen se hamis, se bántóan ízléstelen – bevallom, fél óra után ezt nem néztem tovább, hogy ne szpoilerezzem le magamnak a színházi előadást. Ebben az AJÁNLÓban éppen ezért én sem térek ki a részletekre.)

plakat_1.jpg

Keresztes Tamás korábbi rendezései alapján (ld. a 6Színben a Kizárólag az utókor számára - ismét ajánlom!) biztosra vettem, hogy a kényes egyensúlyt meg tudja valósítani, a történet érdekes marad, hihető és nem fogjuk elunni a csak beszélgetésből álló, egy helyszínen játszódó kétszereplős darabot.

Ahogy a „két idegen összeismerkedik” -típusú daraboknál alap: mindketten képesek változásra serkenteni a frissen megszerzett barátot, így ebből mi nézők is erőt meríthetünk. Ez lenne a cél. A látottak kapcsán tényleg elgondolkodhatunk azon is, hogy eddig mennyire sikerült olyan életet élnünk, amilyenre vágytunk, mennyire voltunk bátrak, van-e bennünk elég energia a változásra. Ha valami ilyen lépésre szánná el magát néhány néző, már érdemes volt színpadra állítani.

leo3.jpg

Aki a két színészt kiválasztotta, annak jár az extra pirospont, legyen az maga a rendező, a dramaturg-átdolgozó Góczán Judit, vagy a színház művészeti vezetője, Ozsgyáni Mihály. A darab felépítésének köszönhetően a nagyobb hangsúly Udvaros Dorottya karakterére esik, akinek több is a szövege, nagyobb ívű átalakuláson kell átmennie. Mivel az elmúlt években keveset játszott a Nemzetin kívül (a Kartonpapa egyik ilyen külsős munkája volt, még nézhető a Szkénében!), hiányunk volt belőle, így érthető, hogy ez a friss produkció tömegeket érdekel – tízszer ekkora nézőtér is megtelne rá. Nem okoz csalódást, végig drukkolunk neki, hogyha már kitalálta ezt a bizarr "listás projektet", legyen erő benne a végrehajtáshoz.

Eddigi színházi szerepei miatt szintén tömegek kíváncsiak Medveczky Balázsra. Engem az Élet-ritmusra c. önálló előadásával „megvett”, azóta igyekszem figyelni „a munkásságát”. Láttam Grund-koncerten  (sajnos csak egyszer), december végén kiemelkedően jónak éreztem az Üvegcipő-ben is a Vígszínházban, és utóbbi élményem alapján sejtettem, hogy árnyaltan és szerethetően fogja ezt a fiatal, nagyon segítőkész és nagyon öntudatos szexmunkás figurát is hozni. Neki elhittem, hogy bárkit küldenének oda abba a szállodai szobába, tudna hozzá kapcsolódni, meg tudná benne találni a szépséget.

leo4.jpg

A két szereplő mellett kicsi, de mégis lényeges megjelenései vannak Mosolygó Sárának, aki a külvilágot képviseli. Szintén megjegyezhetővé válik, különösen azoknak, akik még eddig semmiben nem látták (sem a Játékszínben, sem a Kartonpapá-ban), érezni minden rezdülésén, hogy mi a véleménye, és tudna nekünk mesélni, nemcsak porszívózás közben. Az író optimizmusa nyilatkozik meg általa – ez az előadás nem szól arról, hogy a környezet meggátol minket abban, hogy vágyaink szerint éljünk.

Az előadás kémiáját már ezen az első nyilvános főpróbán is igazán jónak éreztem, különleges érzés volt karnyújtásnyira ülni az ágytól, ahol a legtöbb beszélgetés megtörtént. Ez a közelség felfokoz mindent, még a szokásosnál is jobban érezzük, hogy tényleg részei vagyunk a két szereplő életének.

Ha minden jól megy, nagyon sokszor megy majd a Leo Grande, jó hosszan eltart majd, amíg mindenki befér, aki kíváncsi rá – már csak azért is, mert biztosan olyanok is lesznek, akik többször újra fogják nézni.

Ezen kívül további előadások is szerepelnek már a színház márciusi műsorában is, amelyek nem új bemutatók, én már láttam korábban pl. a Három és fél nővér-t, sőt Auksz Évát is Sweet Charityként. A honlapon ezekre az előadásokra még jegyek is vannak, ezen a linken érdemes tájékozódni.

ajto.jpg

Ps. Kállai-Tóth Anett fotózott a színház részére

Címkék: Keresztes Tamás Udvaros Dorottya Góczán Judit Ozsgyáni Mihály Auksz Éva Medveczky Balázs Minden jót Leo Grande Bástya Színház

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr4718801650

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása