Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (82) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (95) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (34) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (35) Bagossy Levente (22) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (35) Bálint András (23) Balsai Móni (27) Bányai Kelemen Barna (26) Bán Bálint (26) Bán János (20) Baráth Emőke (24) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (63) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (32) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (88) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (29) Centrál Színház (36) Chován Gábor (22) Csákányi Eszter (25) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (33) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (41) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (24) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (43) Fábián Péter (22) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Ádám (20) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (27) Ficza István (22) Ficzere Béla (20) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (30) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (38) Fullajtár Andrea (38) Gábor Géza (90) Gálffi László (26) Gál Erika (52) Gazsó György (21) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (21) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (21) Gyulay Eszter (26) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (23) Hegedűs D. Géza (31) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hevesi László (20) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (22) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (32) Horváth István (42) Ilyés Róbert (21) Izsák Lili (26) Járó Zsuzsa (21) Jordán Adél (27) Jordán Tamás (24) Jurányi (84) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (27) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (44) Kálmán Péter (41) Kálnay Zsófia (56) Kamra (42) Kardos Róbert (21) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (46) Kaszás Gergő (22) Katona (130) Katona László (33) Kékszakállú (68) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (34) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (40) Kolibri Színház (26) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (27) Kovács Lehel (23) Kovalik (31) Kováts Adél (27) Kulka János (22) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (22) László Zsolt (42) Lengyel Benjámin (22) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (28) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (36) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (104) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (33) Mészáros Blanka (26) Mészáros Máté (25) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (33) Molnár Anna (23) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (44) Mucsi Zoltán (49) Müpa (118) Nagypál Gábor (30) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (38) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) Ónodi Eszter (20) opera (26) Opera (635) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (107) Ötvös András (23) Őze Áron (27) Palerdi András (46) Pálmai Anna (33) Pálos Hanna (28) Pál András (48) Pasztircsák Polina (35) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (62) Pesti Színház (26) Pető Kata (33) Pinceszínház (27) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (26) Porogi Ádám (30) Purcell Kórus (25) Puskás Tamás (24) Rába Roland (25) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (56) Rajkai Zoltán (22) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (33) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (76) RS9 (29) Rujder Vivien (33) Rusznák András (21) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (36) Schneider Zoltán (34) Schöck Atala (56) Sebestyén Miklós (24) Sodró Eliza (26) Spinoza (21) Spolarics Andrea (21) Stohl András (35) Stúdió K (21) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (53) Szacsvay László (25) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (24) Szántó Balázs (20) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (28) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (47) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (28) Szirtes Ági (31) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (29) Tamási Zoltán (26) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (37) Thália (105) Thuróczy Szabolcs (27) Török Tamara (28) Tóth Zsófia (22) Udvaros Dorottya (21) Ullmann Mónika (23) Ungár Júlia (21) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (29) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (35) Vida Péter (24) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (59) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (34) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (55) Znamenák István (42) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (82) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Aki szerette Hárs Anna Szívhang c. előadását a Rózsavölgyiben, az most biztos megörül, hogy lényegében változatlan alkotói csapat hozta létre ezt a második ősbemutatóját is. Dicső Dániel rendező, Enyvvári Péter díszlettervező és Cselényi Nóra jelmeztervező ezúttal most két új színésszel dolgozott, Kálid Artúrral és Jeney Lucával, akik talán még egymásnak is újdonságot jelentenek. Most a szemünk előtt ismerkednek meg, másfél órán keresztül azt nézzük, hogy miként barátkoznak össze némiképp szokatlan módon két, egymáshoz nagyon nem passzoló ember bőrébe bújva.

Az előadás kellemes kikapcsolódást ígér, a Szalon repertoárjába jól beleillik, így a törzsnézők nyilván örömmel fogadják majd. A színlap részletes saját ajánlója is teljesen elég ahhoz, hogy valaki mellette döntsön, mégis leírok néhány benyomást, amely vele kapcsolatban eszembe jutott.

kalid1.jpg

A premier előtt néhány nappal fejeződött be a 44. Magyar Filmszemle, amelyen az egyik legnagyobb élményem Kálid Artúr egy levegőre elmondott hosszú monológja volt az Éger c. filmben. (21 vetítésen 40+ filmet láttam, ez a viszonyítási alap hozzá.) Ez a nagyon erős alakítás azoknak is bizonyította volna, hogy a színész bármire képes, akik még sosem látták színpadon, én viszont ugyan már akkor is készültem a Mákfagyi-ra, de a film után még jobban megörültem a lehetőségnek. Az élő előadás varázsa más, ráadásul nagyon sokat hozzáad a helyszín is az élményhez.

kalid3.jpg

A Rózsavölgyi adottságainál fogva színészdarabokat játszik, közelről és hosszan lehet nézni benne a szereplőket, így azoknak a legjobb választás, akik valamely általuk kedvelt színészt új partnerrel és új történetet játszva szeretnének megcsodálni, ráadásul sokkal közelebbről, mint bármilyen más színházban. Erre megvan minden esély – itt semmi nem vonja el a figyelmet magáról a színészről.

Hárs Anna kétszereplős darabja a Szalon törzsközönsége számára talán a legkedveltebb alaphelyzetre épül: két vadidegen találkozik, akiknek látszólag semmi köze nem lenne egymáshoz, majd többször beszélgetnek és eközben nemcsak közelebb kerülnek egymáshoz is, de saját életükkel kapcsolatban fontos felismerést tesznek és ráadásul még késznek mutatkoznak arra is, hogy megszokott sémájukból kilépjenek.

kalid2.jpg

A színpad ezúttal a terem közepén van, így igazán messze senki nem ül a játszóktól, akik persze most is kihasználják az asztalok közötti területet is, így lesznek olyan nézők, akiktől karnyújtásnyira kerülnek. Túl sok színhelye eleve sincs a történetnek, de most még több van a képzeletünkre bízva, mint korábban: nincs berendezett szobabelső, a bútorok helyét kivilágítható kockák váltották fel, amelyek színét lehet változtatni. Nézőfüggő, hogy ez a megoldás kinek mennyire fog tetszeni, kicsit elgondolkodtathat minket, hogy miként lehetett ez a háttér, miközben pontosan tudjuk, hogy az előadás akkor is a színészeken múlna, ha pl. kivetítéssel látnánk egy igazi temetőt, cukrászdát vagy lakásbelsőt. Ahogy lassan már évtizedek óta megszoktuk a független projekteknél, már megint a jelmezekre bíznak többet. Cselényi Nóra ruhái ténylegesen sokat elárulnak a két szereplő jelleméről, a férfi szabályszerűségéről, amely idővel oldódik és a nála legalább 25 évvel fiatalabb nő a szövegben is kiemelt „furaságáról”. Jeney Luca „übercuki” lett, a darabban játszott szereplőjével mi is szívesen megismerkednénk – a cicás cipő pedig akár vágyakat is ébreszthet a nézőben. (Hallottam már katartikusnak szánt előadás után színháznézőt (csak) a főszereplőnő táskájáról áradozni, komolyan feltételezem, hogy ez a cipő önmagában is mély benyomást fog kelteni.)

kalid4.jpg

A szerző a két ember kapcsolatát kifejezetten mélyről indítja, a temetői veszekedés erre kifejezetten alkalmas, sok (túl sok?) lépcsőfok vezet innen a közelségig… Nagyon sok beszélgetés tanúi vagyunk, látjuk a formálódás folyamatát, az pedig egészen rajtunk múlik, hogy ezt a kölcsönös megismerési folyamatot mennyire találjuk érdekesnek, elkezdünk- e drukkolni a két szereplőnek, vagy sem. Ez már a néző antennáján múlik, neki kell előre megsaccolnia, hogy egy ilyen ismerkedési folyamat szemlélése mennyire kötné le, éppen úgy, ahogy egy már bevált fagylaltozóban sem tudhatjuk, hogy pont nekünk bejönne-e egy új íz. Ami a Mákfagyi-t, mint előadást illeti: életmentést azért nem ígér, csak szórakozást és egy lehetőséget, hogy ennek kapcsán mégis elgondolkodjunk saját döntéseinken, viszonyainkon, mennyire vagyunk képesek határt húzni, törődni saját vágyainkkal, terveinkkel. Az biztos, hogy jobban kellene.

Ps. SZEMÉLYES LEZÁRÁS

Az, hogy sok hasonló darab van – éppen ilyen vázra épült a másnap megnézett Minden jót Leo Grande is az újonnan nyitott Bástya Színházban -, és ezeket ennyire szereti a közönség, feltétlenül jelzi, hogy milyen ritka élmény is egy jó beszélgetés, és mennyire kevés időnk van már erre a hétköznapokban.

Velem két hete megtörtént, hogy a mellettem ülő ismeretlen nézővel még 40 percet töltöttem el előadás után, nagyon jót beszélgettünk. Ez a találkozás mélyebb nyomot hagyott bennem, mint maga az előadás, amit néztünk.

A Rózsavölgyi egyébként éppen erre lenne jó, itt lehetne beszélgetni. Akár a helyfoglalás miatt is érdemes egy órával korábban jönni, ahogy ezt sokan teszik is, de a helyszín jó alkalmat adna arra is, hogy a pánikszerű hazarohanás helyett (ez van benne a magyar tradícióban) még előadás után is társaságban maradjon valaki, hogy megvitassa a látottakat.

Fotó: Kallus György

Címkék: Kálid Artúr Rózsavölgyi Szalon Hárs Anna Dicső Dániel Cselényi Nóra Enyvvári Péter Jeney Luca Mákfagyi

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr2118801696

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása