Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (83) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (97) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (34) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (35) Bagossy Levente (23) Bakonyi Marcell (26) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (40) Balga Gabriella (35) Bálint András (23) Balsai Móni (27) Bányai Kelemen Barna (26) Bán Bálint (26) Bán János (21) Baráth Emőke (24) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (65) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (32) BFZ (35) Bodor Johanna (20) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (22) Bretz Gábor (90) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (31) Centrál Színház (38) Chován Gábor (23) Csákányi Eszter (26) Cseh Antal (48) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (285) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (33) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (41) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (24) Erdős Attila (25) Erkel Színház (148) Évadértékelés (43) Fábián Péter (22) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fehér László (20) Fekete Ádám (20) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (27) Ficza István (27) Ficzere Béla (20) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (32) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) Fröhlich Kristóf (20) FÜGE (38) Fullajtár Andrea (38) Füzér Anni (20) Gábor Géza (90) Gálffi László (26) Gál Erika (53) Gazsó György (22) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (21) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (21) Gyulay Eszter (26) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (21) Hamvai Kornél (20) Hartai Petra (24) Hegedűs D. Géza (31) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hevesi László (22) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (22) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (33) Horváth István (42) Ilyés Róbert (23) Izsák Lili (29) Járó Zsuzsa (21) Jordán Adél (27) Jordán Tamás (25) Jurányi (85) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (28) Kálmándy Mihály (43) Kálmán Eszter (48) Kálmán Péter (41) Kálnay Zsófia (57) Kamra (42) Kardos Róbert (22) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (46) Kaszás Gergő (22) Katona (130) Katona László (33) Kékszakállú (69) Kerekes Éva (31) Keresztes Tamás (34) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (26) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (40) Kolibri Színház (26) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (23) Kovács Krisztián (28) Kovács Lehel (23) Kovalik (31) Kováts Adél (28) Kulka János (22) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (22) László Zsolt (43) Lengyel Benjámin (22) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (28) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (37) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (105) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (33) Mészáros Blanka (26) Mészáros Máté (25) Mészöly Anna (20) Miksch Adrienn (46) Miskolc (60) Mohácsi János (33) Molnár Anna (23) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (44) Mucsi Zoltán (50) Müpa (122) Nagypál Gábor (31) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (32) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (38) Nyári Zoltán (38) Ódry Színpad (68) Ónodi Eszter (20) Opera (636) opera (31) Operakaland (44) Operettszínház (20) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (64) Orlai Tibor (107) Ötvös András (23) Őze Áron (28) Palerdi András (46) Pálmai Anna (33) Pálos Hanna (28) Pál András (51) Pasztircsák Polina (36) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (65) Pesti Színház (26) Pető Kata (33) Pinceszínház (27) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (26) Porogi Ádám (31) Purcell Kórus (26) Puskás Tamás (24) Rába Roland (25) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (60) Rajkai Zoltán (22) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (33) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (76) RS9 (29) Rujder Vivien (33) Rusznák András (22) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (36) Schneider Zoltán (37) Schöck Atala (57) Sebestyén Miklós (26) Sodró Eliza (27) Spinoza (21) Spolarics Andrea (22) Stohl András (35) Stúdió K (22) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Kimmel Tamás (20) Szabó Máté (53) Szacsvay László (25) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (25) Szántó Balázs (21) Szappanos Tibor (32) Szegedi Csaba (40) Székely Kriszta (28) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (47) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (29) Szilágyi Csenge (20) Szirtes Ági (31) Szkéné (61) Szvétek László (35) Takács Kati (20) Takács Nóra Diána (23) Takátsy Péter (29) Tamási Zoltán (27) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (37) Thália (109) Thuróczy Szabolcs (27) Tihanyi Ildikó (22) Török Tamara (29) Tóth Zsófia (22) Udvaros Dorottya (21) Ullmann Mónika (23) Ungár Júlia (21) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (30) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Városmajori Színpad (21) Vashegyi György (36) Vida Péter (24) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (60) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (34) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (57) Znamenák István (42) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (82) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Az idei évadban megnyílt Bástya Színház még június legutolsó napjára is egy új bemutatót időzített, és közönség elé vitte ötször – jövőre biztosan még sok alkalommal nézhető lesz.

Alig ért véget a sorozat, és már kaptam is kérdést arról, hogy milyen volt, érdemes-e megnézni és mi ez a Bástya Színház. (Ezek szerint van, akit a Leo Grande híre nem ért el, de ez már igen. Hm.)

Jelentem: igen, ezúttal (is) a papírforma igazolódott be, érdemes megnézni, még akkor is, ha ez nem jelent kellemes szórakoztató estét.

jocc10.jpg

A színház pedig a New York kávéházzal szemközti oldalon van a körúton, bejárat a Dohány utcából nyílik, kezdés előtt egy órával már nyitva a büfé, a légkondícionálás tökéletesen működik.

Azt adja az előadás, amit a színlap leírásában ígér, és ennél a 11 sornál nem is kell részletesebb ajánló, ezt viszont feltétlenül érdemes elolvasni, ha valaki mellette dönt.

Marsha Norman darabja egy traumatikus anya-lány kapcsolatról szól, amely a szokásosnál is rosszabbul végződik: a fiatal lány bejelenti anyjának, hogy néhány órán belül öngyilkos lesz, és hozzákezd a háztartással kapcsolatos tudnivalók megosztásához. A beszélgetés során nem csak azt tudjuk meg, hogy hol a mosópor helye és a tartalék csokoládét érdemes hűtőben tartani, nehogy megavasodjon (ehhez fantázia kell, nehéz elképzelni, hogy a csokifüggő anya társaságában előfordulhatna ez), de szükségszerűen felmerülnek régi sérelmek, amelyek sokban felelősek azért, hogy a lány nem tartja folytatásra érdemesnek az életét. Nem győzi meg, hogy anyja látható élvezetet talál a csokoládén kívül még a keresztrejtvényfejtésben is, neki nincs kedve vegetálni.

jocc1.jpg

Az előttünk folyó beszélgetés sokakat érzékenyen érintett - a bal oldalon elől ülve a nézők többségére ráláttam, észlelnem kellett, hogy többen is könnyes szemmel figyeltek. Akinek akár az anyjával, akár a lányával problematikus a viszonya, sok a kibeszéletlenül hagyott múltbeli sérelme, az ebből az előadásból akár erőt is meríthet egy tisztázó beszélgetéshez, de készüljön fel arra is, hogy eddig szőnyeg alá söprögetett bajok is hirtelen előbukkannak.

Ha rápillant valaki az OSZMI színházi adattárában a korábbi bemutatókra, látni fogja, hogy a darabot korábban minősítették már többféleképpen. Volt kommersz, vígjáték, színmű – ezek közül a vígjátékot nehéz megérteni, mert ugyan vannak humoros részek, menet közben itt-ott nevetünk is, de ez nagyon távol van attól, hogy komédiának érezzük – happy endet se várjon senki. Ezúttal nincs megjelölés.

jocc2.jpg

Blaskó Borbála rendező és Rákay Tamás látványtervező egy valódi amerikai konyhás nappaliban játszatja a történetet, láthatóan arra törekedett Cseh Dávid dramaturggal együtt, hogy a darab mindkét szereplőjének álláspontját képviselje, és mi nézők együtt tudjunk érezni, ezzel a nagyon elkeseredett lánnyal, aki bármilyen törékenynek látszik, nem változtat döntésén, mind az anyával, aki képtelen arra, hogy lányát alig két órában érvekkel meggyőzze, hogy mégis érdemes élni (ha másért nem, a különböző ízű csokibonbonok és hasonló apróságok miatt). A rendező ezt a kényes egyensúlyt meg is valósította, annak ellenére sem borul meg, hogy a két színésznő (ami a színházi tapasztalatot illeti) nincs és nem is lehet egy súlycsoportban – mi mindkettőnek végig drukkolunk.

jocc8.jpg

Györgyi Anna pályáját már több, mint harminc éve nézem, és legutóbb is igazán tetszett A rózsák háborúja c. darabban, amelynek a továbbiakban jó helye lehetne akár a Bástya Színházban is. A premier előtt a színház Facebook oldalán a nézők is sok előadását sorolták fel, az előadásra beülők többsége miatta mehet az előadásra.

Kiss Anna Gizellát csak 2020 óta tartja számon a port.hu, jelenleg a Magyar Színházban játszik főszerepeket (Hamlet, A legyező). Én korábban csak 2023 augusztusában láttam játszani a Rózsavölgyiben, a még mindig futó Miért pont kivi? című előadásban Schneider Zoltán partnereként. Akkor megfogott a hajléktalan lány alakja, és eltettem magamnak. Neve alapján sose jutott volna eszembe, hogy Kiss Csaba rendező és Györgyi Anna lánya, pedig tényleg hasonlít rájuk. Jelenleg a színház kommunikációjában ugyan hangsúlyosan szerepel, hogy valódi anya-lánya kettőst látunk, de ez csak érdekesség, nekünk mezei nézőknek nem ez a fontos, nem ettől jó az előadás. Két profi színésznő összehangolt játékát nézzük, akiknek a kapcsolatára feltehetően jó hatással volt a közös munka, és ezt tovább is erősíti majd a sorozatos játszás.

jocc7.jpg

Amennyire keserves a történet, annyira jó ennek a két embernek a harmonikus színpadi jelenlétét figyelni, ez az, amibe kapaszkodni tudunk. Kiss Anna Gizella finom, de határozott jelenség, megingathatatlansága imponáló. Alig emeli fel a hangját, mégis érezzük az energiáit. Györgyi Anna mintha körül táncolná, a legkülönfélébb módokon próbál közel jutni hozzá, gesztusai is szélsőségesebbek, helyenként még harsányak is: senki nem vetheti a szemére, hogy nem próbálta meg lánya szándékát megváltoztatni. Rá kell ébrednie, hogy lánya ezek után már nem fog róla gondoskodni, és arra is, hogy nem is ez számít igazán – éppen az élet technikai lebonyolítása a legegyszerűbb – a csokoládét egyedül is meg fogja tudni rendelni.

Az előadás az anya-lány kapcsolatok elemzésén túl általánosabb kérdéseket is felvet: hogyan viszonyulunk a hozzánk közeli másik emberhez, észrevesszük-e egyáltalán, hogy mire van szüksége, tudunk-e jól szeretni?

jocc4.jpg

SZEMÉLYES LEZÁRÁS

Ezt a darabot Pesten először (1984-ben) Tábori Nóra és Kútvölgyi Erzsébet, majd másodszor Vári Éva és Lang Györgyi játszotta. Én ezt az utóbbi előadást láttam 1995. december 10-én Alföldi Róbert rendezésében, és emiatt is kíváncsi voltam, hogy miként hat rám harminc év után ugyanaz a történet.

Teljesen másként néztem akkor, fiatal és reményteljes tanárként, akinek jól működött még a színjátszó köre is (évi két bemutató, 6-6 előadásban!), mint most, amikor ez a pálya már évek óta folytathatatlannak tűnik, és három gyerek jövője is nyomaszt a sajátomon túl. A harminc év csalódásaival felszerelve már teljesen másként hat ez a darab, annak idején csak bravúros színészi alakításokat láttam benne.

Jó lehet azoknak, akik most, 2025-ben kizárólag színházként tudják megnézni Györgyi Annát és Kiss Anna Gizellát, és az itt felmutatott problémák őket nem érintik. Biztosan akadnak ilyen nézők is, akiknek remélhetőleg felhőtlenül szép estéjük lesz a Bástya Színházban.

jocc5.jpg

Ps. Szereposztás és alkotók:

Thelma Cates: Györgyi Anna
Jessie Cates: Kiss Anna Gizella
Rendező: Blaskó Borbála
Dramaturg: Cseh Dávid
Rendezőasszisztens,
Kellék: Szitás Bernadett
Látvány: Rákay Tamás
Súgó: Juhász Gabriella
A grafika Blaskó Bence munkája.

joccplakat.jpg

Az előadást Kállai-Tóth Anett fotózta, akinek még több képe megtalálható a Bástya Színház Facebook oldalán.

 

 

Címkék: Györgyi Anna Blaskó Borbála Cseh Dávid Rákay Tamás Bástya Színház Kiss Anna Gizella Jóccakát anya

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr8218903480

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása