Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (80) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (93) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (22) Bagossy Levente (21) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (34) Bálint András (21) Balsai Móni (25) Bányai Kelemen Barna (25) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (31) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (87) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (28) Centrál Színház (36) Chován Gábor (22) Csákányi Eszter (23) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (39) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (23) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (40) Fábián Péter (21) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (29) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (36) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (52) Gazsó György (21) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (20) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (23) Hegedűs D. Géza (30) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (21) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (32) Horváth István (41) Ilyés Róbert (21) Izsák Lili (26) Járó Zsuzsa (20) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (75) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (24) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (43) Kálmán Péter (40) Kálnay Zsófia (55) Kamra (40) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (45) Kaszás Gergő (22) Katona (124) Katona László (32) Kékszakállú (68) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (32) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (38) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (21) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (21) László Zsolt (41) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (35) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (23) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (42) Mucsi Zoltán (46) Müpa (117) Nagypál Gábor (28) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (37) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) opera (25) Opera (633) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (102) Ötvös András (23) Őze Áron (27) Palerdi András (45) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (27) Pál András (46) Pasztircsák Polina (34) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (23) Pető Kata (33) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (28) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (24) Rába Roland (24) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (54) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (32) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (75) RS9 (27) Rujder Vivien (30) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (35) Schneider Zoltán (32) Schöck Atala (55) Sebestyén Miklós (23) Sodró Eliza (24) Spinoza (21) Spolarics Andrea (21) Stohl András (33) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (53) Szacsvay László (23) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (22) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (46) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (26) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (27) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (35) Thália (100) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (22) Ungár Júlia (20) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (34) Vida Péter (23) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (53) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (32) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Nem nélkülözte a (darabhoz nagyon is illő) romantikus szenvedélyességet, ahogy Kissjudit Anna beugrásának hírére odarohantam az Operaházba szombat este a hatos kezdésre, rákészülés nélkül, egy délutáni előadás után.

Jó döntés volt, különösen jól sikerült előadásnak lehettem tanúja: nemcsak a Magyarországon mostanság ritkán hallható beugró és az Erik szerepében debütáló Kovácsházi István, de a többi szólista és az énekkar teljesítménye is szuperlatívuszokat érdemel, megérte az éjszakai és hajnali órák blogírásra fordítását. Le a kalappal a zenekar, illetve Rajna Martin előtt is, aki remélhetőleg ezt a sorozatot nyugodtabb körülmények között vezényelheti, mint ahogy a tavalyi Don Giovanni-t.

borito_6.jpg

 

A bolygó hollandi-t 1989. április 14-én láttam először, már akkor is Kálmándy Mihállyal a címszerepben. Pályáját azóta követem (róla szóló 41 bejegyzés itt), megnyugtató az a tudat, hogy lehetséges végig a felhők fölötti magasságban eltölteni egy teljes művészi pályát, és örülök, hogy immár 35 éve tanúja lehetek ennek. Számomra ő az „alapértelmezett” Hollandi, tegnap 12. alkalommal is ugyanolyan karizmatikusnak éreztem a jelenlétét, mint a legelső este – képes változatlanul vissza-visszatérni hozzánk, miközben mi így-úgy összebonyolítjuk az életünket. Bármikor szívesen vele tartanánk arra a bizonyos elátkozott hajóra – ez az, ami nem kérdéses.

Miután ezt a rendezést is láttam, sőt részletesen írtam is róla már ajánlót (2013-as sorozat mindkét szereposztásáról, sőt később 2014-ben is), idén nem terveztem az újranézését – nem éreztem magam ráhangolódva. (Ahogy kiderült, nem is kellett ehhez rákészülés, már a nyitány közben bevonzott a mű, ezen az estén minden körülmények között az Operában kellett lennem.)

bh2.jpg

Mivel kétszer már megtettem a még mindig elérhető két ajánlóban, most harmadszor már nem részletezem, hogy mi tetszett és mi nem Szikora János rendezésében, amely lényegében 11 éve változatlan maradt.

Ami eltér és lényeges számunkra: míg eredetileg szünet nélkül ment le a darab, most három felvonásban. Mindkét verzió mellett vannak érvek, még sosem éreztem hosszúnak egyben sem, mert visz minket magával a történet, de nem zárom ki, hogy sokaknak jobb a két szünet (30+20 perc) – a színház társasági esemény is, sőt néha jól jön, ha a mosdóba/büfébe ki tudunk menni, nemcsak vágyunk a lehetőségre.

A két szünet persze esélyt ad a nézőknek, hogyha elunta (vagy megvolt az épületséta), akkor menekülőre fogja, de ezen a szombati estén nem fogytunk el, az előadás hatalmas – kurjongatós – siker volt, a függöny elé is kihívták a szereplőket, nem fáradt bele a közönség az előadásba. Nem volt tele a ház, de ez a taps volumenén nem érződött. Tudtunk lelkesedni.

kar.jpg

Nagyon jó szereposztást kaptunk és mind a férfi, mind a női kar ezúttal is a helyzet magaslatán van, érezzük, hogy a dráma nem üres térben játszódik – a "nép" is kapcsolódni tud a szólistákhoz. Szerethető volt kormányosként Horváth István - csak azt a csizmás hálózsákba bújást tudnám feledni, mennyire jó lett volna ebben a szimbolikus térben valami más pótcselekvést kitalálni áriájához! Palerdi Andrásnak elhihettük idén is, hogy végig fogalma sincs, hogy ki a titokzatos idegen, és érdekházasság helyett éppen lányát segíti ahhoz, hogy leghőbb vágyát beteljesítse.

Ugyan ez az este premiernek számít, de mindketten régi motorosok már, sokszor énekelték a szerepet. (Mellékesen jelzem, hogy az Opera honlapján a Digitár felülete megújult, pár kattintással megtudható akár az is, hogy egy bizonyos szerepet kik énekeltek, hányszor, de akár egy tetszőleges nap műsora is megtalálható.)

atala_1.jpgSchöck Atala - új beálló Mary szerepébe - a főpróbán

A most hirtelen megbetegedett Schöck Atala viszont remélhetőleg gyorsan meggyógyul, és néhány nap múlva debütálni fog még ebben a sorozatban Maryként, amely igazi ziccer szerep, bár nem hosszú - kell nekünk ez a kis humor, a feszültség oldása – az életet nem szabad nagyon komolyan venni, ez jön át általa. A fonó lányok felügyelője egymaga képviseli a „normalitást”, Senta ellenpontját. Ebben a koncepcióban egyfajta női sztereotípia megelevenítője: erősen ki van sminkelve, női magazinokat olvas és egészen távol áll tőle az álmodozás. Ezen az estén Kissjudit Anna ugrott be a szerepbe, aki nemrég Oslóban egy készülő DECCA-lemezre énekelte a szerepet, de játéka nem érződött beugrásnak. (Operaházi karrierjét is azonnal egy premier-beugrással kezdte, akkor is Sümegi Eszter közvetlen partnereként.)

panka.jpg

Nagyon vérbő nőalakot láttunk, már mindent tud az életről, a férfiakról és sosem kergetne ideálokat. Jellemzően ő szórakoztatja a lányokat munka közben, és neki köszönhetően ismerte meg Senta is a Hollandi balladáját. (Valami azt súgja, hogy az ő interpretációjában a tengereken bolyongó hajós alakja ennyire nem lehetett komor.)

Ezen a szombati előadáson különösen szerencsésen alakult a szereplők közötti kémia, nagyon erős lett a kontraszt a fiatal felügyelő és a nála sokkal idősebbnek kinéző Senta között.

pankus_sumegi.jpg

Sümegi Eszter Sentája az a nő, aki képes megrögzötten kitartani elképzelése mellett, feltehetően fiatal lány kora óta halogatja a már szintén megőszült vőlegényével kötendő esküvőt, és nyilván napról napra újabb érveket talál ki, miért kell a hajóskapitány apja mellett maradnia hajadonként, aki nyilván csak özvegy lehet… Az előadásban elhelyezett szövőszékről most Pénelopé és a szövet éjszakai lebontása jutott eszembe. Ez a lány évek óta hűséges a Hollandihoz, akit mindenáron meg akar menteni. Bele lehetett látni az ártatlan lányt, akinek szinte nincs is élettapasztalata. Nem éreztem kicsit sem problémának, hogy nem fiatalabb: így jól passzolt hozzá Kovácsházi István Erikje, akinek minden gesztusán egyszerre érződött az aggódó szeretet, a féltékenység és persze a türelmetlenség is. Átérezhettük, hogy milyen egyszerű és jó megoldás lehetett volna az, ha Senta erre a férfire tudott volna vágyakozni. (Kovácsházi Istvánt ezúttal is nagyon jó hallgatni – őt „csak” a lassan tíz éve bemutatott Bűvös vadász óta nézem, abban szerettem meg, és azt hiányolom azóta is…)

kovacshazi.jpg

Az élet nem ilyen egyszerű, és még az is tragikusnak érződik, ha valaki tényleg azt kapja meg, amit akart. (A rendezés kapcsán ezt a két korábbi bejegyzésben már kifejtettem, most nem ragoznám…)

Az előadás csúcsjelenete, amikor a második felvonás végén Kálmándy Mihály és Sümegi Eszter végre egy térbe kerül, a Hollandi és Senta is megtalálja egymásban azt, akire hosszú évek óta vágytak. Az apa magyaráz, próbálná meggyőzni a lányát a kincsek mutogatásával, miközben a két ember egymás tekintetébe mélyed. Kivételes szerencsének éreztem, hogy ezt a jelenetet nem rendezték túl, mindkét főszereplő eszköztelen játékkal, lényegében puszta jelenlétével és hangjával képes minket is bevonzani. A két sors előttünk és teljesen magától értetődően fonódik egybe, akár happy enddel vége is lehetne az operának. Ezen a ponton nagyon boldogok vagyunk mi nézők, ez valóban egy kivételes pillanat – olyan, amelyet talán tíz év múlva is vissza fogok idézni egyes blogbejegyzésekben, amelyekben ezekről az énekesekről teszek említést. Katarzis a köbön.

sumegi-kovacsh.jpgA gyanús jelenet...

A harmadik felvonásban aztán egyszerre két férfi tekinti hűtlennek Sentát, jön a felesleges bonyolítás, és aztán arra is ráérezhetünk, hogy a folytatás, a halálig tartó hűség azért nem egyszerű, még akkor sem, ha az erősen vágyott személlyel éli az életét az ember…

Nagy köszönet Kissjudit Annának az inspirációért (jöjjön azért néha haza hozzánk!), és minden közreműködőnek, szereplőnek, énekkari tagnak és zenekari művésznek, az előadás összes háttérdolgozójának ezért a gyönyörű szép előadásért! A sorozat még csak most kezdődött, jegyek bőven kaphatóak.

zaro.jpg...és a végső elhatározás

PS.1. A másik szereposztásban Horti Lillával (Senta) és Nyári Zoltánnal (Erik) várhatóan inkább közel lesz az előadás a klasszikus beállításhoz – marad a bolygó Hollandi, és a szenvedélyes, esetleg hirtelen felindulásból szerelemre lobbanó lány esete…

PS.2. A darab kapcsán még sokan emlékezhetnek Kovalik Balázs 2015-ös rendezésére is, amelyben elrugaszkodott a felszíni történettől. Még ennél is átvittebb értelmezés is eszembe jutott, miközben Sentát néztem, miközben a balladát énekelte: a Hollandi jelenthet egy olyan szenvedélyt, amelyre vágyunk, de amely a társadalmi elvárásokhoz nem illeszkedik, amely miatt minimum bolondnak néznek. Ilyenkor valóban a legjobbnak tűnő megoldás, ha belevetjük magunkat egészen – például úgy, ahogy én is ebbe a non-profit blogírásba. Ez itt a 633. operai ajánlóm azóta, hogy Szikora János rendezése az Operaház műsorára került.

na20240928_15_resize.jpg

PS.3. Nem mellékes, de nem szorosan az előadáshoz kapcsolódó megjegyzés. Nem volt örömteli látvány, hogy ennyire sok üres szék maradt egy szombat esti előadásra, amely ráadásul Wagner legkönnyebben befogadható operája volt. Könnyen érthető, dallamos, semmi provokáció. Ezt akár különösebb felkészülés nélkül is meg lehet hallgatni. Az átlag turista viszont biztosan nem célzottan az előadás miatt jön Pestre, nem is vágyik egy operára annyira, hogy akár ötvenezer forintot se sajnáljon érte, és nincs elég magyar operakedvelő sem, akinek az emelt helyárak megfizethetőek. Elgondolkodtató, hogy az itthoni jegyek már drágábbak, mint a berliniek (ott a tophelyár 130, de van, amikor csak 100, sőt 80 euró), aki ránéz Kissjudit Anna előadásainak listájára, ezzel is szembesülhet.  Igazi opera-turizmusra lenne szükség, de az ehhez szükséges marketing szintén nagyon sok forrás bevonását igényelné. 

bh5.jpg

Ps.4. Még több fotó  Berecz Valter és Pályi Zsófia készítette őket. Nagy Attila készítette a szombati debütálókról készült képeket.

Címkék: opera Opera A bolygó hollandi Sümegi Eszter Nyári Zoltán Horváth István Schöck Atala Palerdi András Kálmándy Mihály Szikora János Kovácsházi István Horti Lilla Kissjudit Anna Rajna Martin

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr2618687922

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása