Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (90) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (27) Centrál Színház (34) Chován Gábor (21) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (38) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (21) Fekete Anna (20) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (29) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (20) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (43) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (40) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (124) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (38) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (59) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (24) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (22) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (30) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (27) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (35) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (24) Vígszínház (48) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (31) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

A Tulipán nézendő előadás, jól járunk vele. Aki például látta a KV Társulat korábbi produkcióit – (én nem láttam mindet, de amit igen – ld. Terike és Irén, Médeia – az igazán tetszett és emlékezetes volt), annak önmagában a hírnél nincs többre szüksége. Május 22-én lesz a második előadás az RS9 Színházban, amelyre minden jegyet már el is adtak.

Ennél részletesebb ajánlót írtam azért, sok ülésben, nem kis csúszással: ahogy a dátumból látszik, már több, mint egy hónapja láttam. A késlekedés egy dologra jó: most elmondhatom, hogy még mindig gondolok rá, nem halványodott el. Nagyon szerettem, egy percig nem merült fel, hogy ne írjak róla ajánlót, bár a körülményeim az utóbbi hónapokban nem támogatták nagyon a blogírást, sőt a képfeltöltés akadozása még egy plusz hetet elvitt.

 tul7.jpg

Száger Zsuzsanna, Csábi Anna és Urbanovits Krisztina

A Tulipán premierjére éppen csak beestem - délután öt körül ébredtem rá, hogy ez még beleférhet munka után is. Megérte miatta rohanni.

Az előadás 70 perces, az anyaság témáját járja körül a megszokottól eltérő módon és három kitűnő színésznőt láthatunk benne, akik közösen hozták létre a produkciót, így a nézők egy egészen új történettel találkozhatnak, bár egyes mozzanatai és a felvetett kérdések biztosan ismerősek lehetnek.

Csábi Anna jegyzi a darabot íróként, rendezőként is, aki egyben a fiatal lányt játssza, aki leginkább elszenvedője a történteknek – anyja és anyósa az, akik mindent meg szeretnének oldani helyette. Érezhető, hogy a másik két színésznő – az anyját játszó Száger Zsuzsanna és az anyóst megszemélyesítő Urbanovits Krisztina – ötleteit, improvizációit és élettapasztalatait is beépítette. A végeredmény egy letisztult, szép előadás, amely mély gondolatokat is ébreszthet azokban, akik erre fogékonyak. Minden színész nagyon a helyén van és nagyon szerethető.

tul3.jpg

A történet egy utolsó pillanatban lefújt esküvő körül forog, amelyet nagyon sok nézőpontból sikerül megismernünk – legkevésbé a vőlegényéből, akit azért – felvételről – futólag, de annál hatásosabban képvisel Lestyán Attila. (Rövid jelenése így is sokat nyom a latban, keveset látom mostanában színpadon, örültem neki.)

A menyasszony is keveset beszél, a jelenetek egy részét oldalról nézi. Az RS9 Vallai kertjében az az ablakmélyedés mintha neki készült volna, mintha egy cserép virág lenne, amelynek az öntözéséről kell gondoskodni. Rokonszenvezünk vele, az ő boldogsága lenne a cél, de mégis menet közben valahogy éppen ez sikkad el.

A legfőbb hangsúly az esküvő leszervezése közben már összemelegedett kétségbevonhatatlanul jószándékú anyákon van, akik eltérő háttérrel és gondolatokkal mégis hasonló sikerességgel akadályozzák gyermekeik önálló életének zavartalanságát.

tul6.jpg

Minden előadás nézőfüggő, de ez esetben valóban nagyon meghatározó, hogy valaki milyen előélettel és helyzetből nézi. Nagyon másként hathat ez egy fiatal lányra, aki éppen szeretne függetlenedni, és másként hat azokra az anyákra, akiknek már fiatal felnőttnek számító gyermekei vannak. Felhívja a figyelmet a leválás szükségszerűségére: muszáj lenne ezt a folyamatot minél kevesebb beavatkozással kísérnünk, bármilyen nehéz is. A túl sok segítség könnyen tönkre is teheti a fiatalok életét, akik netán épp arra vágynának, hogy önállóan oldják meg az életüket. A külföldre költőző fiatalokat lehet, hogy épp a függetlenedés vágya sarkall távozásra – itthon igencsak nehéz fiatalon annyit keresni, hogy ki lehessen korán repülni a családi fészekből.

Érdekelne, hogy mit szólnak a látottakhoz férfi nézők – nekik sem lehet könnyű a szülői szerep. Sokan lehetnek, akiknek már felnő a lánya, ők pedig még mindig ugyanahhoz a korosztályhoz vonzódnak…- de ez egy másik darab problematikája, ebben az előadásban a férfi nézőpont szinte egészen kimarad.

tul2.jpg

Visszatérve a konkrétumokhoz: ez az előadás nagyon jól utaztatható lesz, nagyon kis térben tömörülnek össze a szereplők, kevés a kellék is. A beszélgetések kötnek le minket, amelyeket egy-egy népdal szakít meg. Ezek a népdalok erősen megemelik az előadást, és minden magyarázkodás helyett is kifejezik azt, hogy örök problémáról van szó – sosem volt egyszerű a házasodás. Jól kiegészítik az elhangzottakat, mintha mindig éppen a legjobb pillanatban szólalnának meg.

Mindössze hetven perc alatt valóban esélyünk van, hogy mindhárom jelenlévő szempontjait, világfelfogását megismerjük. Láthatjuk, hogy teljesen eltérő háttérrel is elérkezhetünk ugyanabba a zsákutcába. Igazán nehéz még egy családon belül is egyeztetni a szempontokat, és úgy kommunikálni, hogy valóban mindenki számára jó legyen a közös élet.

Az előadást olyanoknak különösen érdemes megnézni, akik éppen azon gondolkodnak, hogy a létező párkapcsolatukat véglegesítsék, éppen egy többmilliós esküvő megtervezésében látják a jövendő boldogságuk zálogát…Ezt megnézve, lehet, hogy sok időt, pénzt és energiát takaríthatnak meg, vagy ha még ezek után is belefognak, akkor nyilván az lesz a helyes döntés.

tul5.jpg

Azok is elsődleges célközönsége lehetnek az előadásnak, akik úgy érzik, hogy a szüleik túlságosan rájuk telepednek – meg lehet egy ilyen anyát erre a semleges című előadásra hívni, majd akár az RS9 pincéjében jót beszélgetni a látottakról. Emiatt is jó, hogy hetven perc.

Aki pedig saját maga is érzi, hogy esetleg (néha?) túl sok a gyermekeinek, saját döntésből is odamehet, hátha használ neki a figyelmeztetés…- Én már voltam, bár nem penitenciaként – engem tényleg csak az vonzott be, hogy „KV Társulat, új bemutató” – egyáltalán semmit nem tudtam előre arról, hogy minek teszem ki magam.

Erre az élményre aztán öt nap múlva rátett még egy lapáttal a Beszélnünk kell Kevinről….- így a két élmény bennem mostanára erősen összekapcsolódott, egymást erősítette. Muszáj volt átgondolnom, mit is gondolok az anyai működésemről és a három gyermekem helyzetéről. Ne csodálkozzatok, hogy ennyit csúsznak a bejegyzéseim.

tulipan_toldy_miklos.jpg

Ps. A színház nagyon meg tud emeli egy napot, jó, ha van mire várnunk, de szinte észrevétlenül nekem is a hétvégére szorult, ahogy a legtöbb mezei nézőnek. Ez fontos idei tapasztalatom. Hasonló helyzetben még lényegesebb, hogy mire esik a választásotok, mi az, aminek a megnézését minden szorító körülmény ellenére szükségesnek érzitek.

A tájékozódás megkönnyítése érdekében írom meg mégis ezeket a sok ülésben készülő ajánlóimat, nem mellesleg abban is bízva, hogy évekig tartó sorozat várható a jobb előadásokból, és még sokáig fognak rákeresni az én felületemen is, hogy megtudják például, milyen is lehet az a Tulipán.

PS. Fotók: Toldy Miklós - a KV Társulat FB-oldaláról letöltve

Címkék: RS9 Urbanovits Krisztina Száger Zsuzsanna KV Társulat Csábi Anna

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr6018127176

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása