Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (83) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (96) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (34) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (35) Bagossy Levente (23) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (35) Bálint András (23) Balsai Móni (27) Bányai Kelemen Barna (26) Bán Bálint (26) Bán János (21) Baráth Emőke (24) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (65) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (32) BFZ (35) Bodor Johanna (20) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (22) Bretz Gábor (88) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (31) Centrál Színház (38) Chován Gábor (23) Csákányi Eszter (25) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (285) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (33) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (41) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (24) Erdős Attila (25) Erkel Színház (148) Évadértékelés (43) Fábián Péter (22) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fehér László (20) Fekete Ádám (20) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (27) Ficza István (26) Ficzere Béla (20) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (30) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) Fröhlich Kristóf (20) FÜGE (38) Fullajtár Andrea (38) Füzér Anni (20) Gábor Géza (90) Gálffi László (26) Gál Erika (52) Gazsó György (22) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (21) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (21) Gyulay Eszter (26) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (24) Hegedűs D. Géza (31) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hevesi László (22) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (22) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (33) Horváth István (42) Ilyés Róbert (23) Izsák Lili (29) Járó Zsuzsa (21) Jordán Adél (27) Jordán Tamás (25) Jurányi (85) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (27) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (47) Kálmán Péter (41) Kálnay Zsófia (56) Kamra (42) Kardos Róbert (22) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (46) Kaszás Gergő (22) Katona (130) Katona László (33) Kékszakállú (69) Kerekes Éva (31) Keresztes Tamás (34) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (40) Kolibri Színház (26) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (27) Kovács Lehel (23) Kovalik (31) Kováts Adél (28) Kulka János (22) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (22) László Zsolt (43) Lengyel Benjámin (22) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (28) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (37) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (105) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (33) Mészáros Blanka (26) Mészáros Máté (25) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (33) Molnár Anna (23) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (44) Mucsi Zoltán (50) Müpa (119) Nagypál Gábor (31) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (38) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) Ónodi Eszter (20) Opera (636) opera (27) Operakaland (44) Operettszínház (20) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (62) Orlai Tibor (107) Ötvös András (23) Őze Áron (28) Palerdi András (46) Pálmai Anna (33) Pálos Hanna (28) Pál András (51) Pasztircsák Polina (35) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (64) Pesti Színház (26) Pető Kata (33) Pinceszínház (27) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (26) Porogi Ádám (31) Purcell Kórus (26) Puskás Tamás (24) Rába Roland (25) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (60) Rajkai Zoltán (22) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (33) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (76) RS9 (29) Rujder Vivien (33) Rusznák András (22) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (36) Schneider Zoltán (37) Schöck Atala (57) Sebestyén Miklós (24) Sodró Eliza (27) Spinoza (21) Spolarics Andrea (22) Stohl András (35) Stúdió K (22) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Kimmel Tamás (20) Szabó Máté (53) Szacsvay László (25) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (25) Szántó Balázs (20) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (28) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (47) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (29) Szilágyi Csenge (20) Szirtes Ági (31) Szkéné (61) Szvétek László (35) Takács Kati (20) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (29) Tamási Zoltán (27) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (37) Thália (109) Thuróczy Szabolcs (27) Tihanyi Ildikó (21) Török Tamara (28) Tóth Zsófia (22) Udvaros Dorottya (21) Ullmann Mónika (23) Ungár Júlia (21) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (30) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (36) Vida Péter (24) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (60) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (34) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (57) Znamenák István (42) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (82) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Március 14-én dőlt el, hogy áprilisban nézni fogom ezt az előadást és most már tudom, hogy még aznap jó lett volna látnom, és inkább lemondani az aznapi programomat – ez annyira az én előadásom volt. Bárkinek jól jöhet a megnézése és az előadásban felvetett problémák későbbi megbeszélése. (Az ilyen előadásokat kellene a Lázár Ervin programba bevenni, iskolai osztályoknak is remek választás lenne.)
ma7.jpg

Legközelebb június 1-én 17h-kor látható a MáSzínházban (Ráday utca 50), legyen tele!

A sors/műsor másként akarta, végül még egy hónap csúszással Dohy Balázs hatverziós Anyeginjében egészen elmerülve ért az élmény, a második és harmadik megtekintés között. Amit viszont lemérhettem: hiába voltam és vagyok még mindig az Anyeginre ráállva, a MáSzínház produkciója képes volt „átállítani”, sőt kapcsolódni ehhez a most már alapélményemnek számító előadáshoz.

Puskin Anyeginje – a belőle készült opera pedig még inkább – hangsúlyosan szól a nők sorsáról. Az opera kezdő kvartettje szembesíti az anyák és a lányok sorsát, mintha evidenciaként ki is jelentené, hogy nincs esély a változtatásra (önálló döntésre, a szerelmi házasságra) – nagyon hamar véget ér a „tavasz napja”.

ma5.jpg

Feltehetően ez a párhuzam mindenképp eszembe jutott volna erről a háromszólamú monológról, amely Róbert Júlia és Bakonyvári Krisztina darabjának 80 perces (szünet nélküli) előadása Bakonyvári Krisztina rendezésében, Egri Márta, Urbanovits Krisztina és Nagyabonyi Emese előadásában. Az anya-lány-unoka hármas beszélgetésein át elgondolkodhatunk azon, miként adjuk át a hozott sérüléseinket ösztönösen a következő generációnak.

Még soha korábban nem jártam a MáSzínházban, bár egy olyan színházi nevelési előadás is hozzájuk tartozik, amelyiknek a „sima” verzióját (Márfi Márk Telik c. darabjából) láttam.

Ez egy segítő előadás, hasonlóképpen az általam nemrég látott két kultkikötős projekthez (Életed hétvégéje – Thália, Boldogan éltek – Szkéné), és érezni benne azt az ambíciót, hogy a nézőt ráébressze valós problémáira, és változásra késztesse. Ha ki nem is kapcsol, közben azért nevetünk is.

ma13.jpg

A színházba megközelítőleg 30 néző férhet el, ezúttal talán 4-5 hely maradt üresen. (Hihetetlen pazarlás ez, látva az előadás minőségét és hasznosságát. Heti kettő is kevés lenne belőle.) A büfé támogatás alapú – kapszulás kávé, sajtos pogácsa és többféle üdítő is segíthet a várakozásban. Szünet nincs – a büfé nyitva utána is, akinek nem kell elrohannia, beírhatná a vendégkönyvbe saját visszajelzését az alkotói csapatnak.

Ez egy „körbeülős” előadás, a nézőtér mind a négy oldalról körbeveszi a játszókat, akik már bent várnak érkezésünkre. Monológokat hallunk, a szereplők felváltva beszélnek, amellyel egyben reflektálnak is az előttük szóló gondolataira, közben ugyan változnak a témák, és mintha haladnánk is előre, mégis érezhető az ismétlődés is – a különböző generációk tagjai nem tehetnek mást, viszik magukkal a tanult mintát. A jót, a rosszat is.

Nem pusztán szószínház ez, bár tényleg az a lényeg, amit hallunk – ehhez tudjuk mi is a saját tapasztalatainkat kapcsolni.

ma10.jpg

Előttünk épül fel egy „ideális” kert, a külvilág elvárásai szerint, de a műfű, művirágok érzékeltetik ennek a hamisságát. Egy ilyen kerttel nem lehet semmit kezdeni, ahogy lebarnulni sem lehet egy reflektor alatt…

Jelképes az, ahogy a beszélgetés közben „ezt a kertet” egészen lebontják, és ezek után jöhet a virágültetés – most már valódi földdel. Ez nem olyan látványos, ráadásul koszol, de igazi.

 A három generáció tagjai felváltva szólalnak meg, érződik, hogy az alkotók a lehető legteljesebb mértékben igyekeztek köztük egyensúlyt teremteni.

ma2.jpg

Ami a leglényegesebb talán: érezzük a feszültséget, amely annak a nyomásnak a hatása, amelyet az idősebb generáció ösztönösen kifejtett a fiatalabbra, sőt azt is, hogy mindegyik nehezen talál utat az életben az újonnan felmerülő problémák kezelésére, de ugyanúgy érezzük a szeretetet is, amely kölcsönös.

Ez a szeretet segíthet abban, hogy a szembenézésben is egyre nehezebb témák felé haladjanak – haladjunk.

Nagyon szerencsés választás a három színész személye, és nemcsak azért, mert a korkülönbség épp ideális: erős karakterek, és aki eleget jár színházba, annak mindegyikükkel kapcsolatban van erős emlékképe.

ma3.jpg

Egri Márta a kortalan színésznők közé tartozik, aki nemrég nagyszerűen hatott a tatabányai Jógyerekek képeskönyvében is csupa fiatal színész között, most nagymamát játszik, akinek minden mondata hiteles, még az is, hogy fontolgatja a férjhezmenetelt.

Urbanovits Krisztinát az utóbbi években két számomra igazán fontos KV Társulat-előadásban is láttam, amelyeket nyakra-főre emlegetek más bejegyzésekben is – feltehetően ez is épp ilyen lesz. A színpadon nézni valakit azonos évjáratból, látni, hogy a krízishelyzet ellenére is minden körülmények között újabb előadásokat tud létrehozni, példaértékű. Játékához most is társul némi fanyar és önironikus humor, amelyet a nézők most is értékeltek.

ma8.jpg

Nagyabonyi Emese vajdasági színésznő, 2019 óta viszont szabadúszó és azóta több magyarországi előadása is volt, a Pinceszínházban és az Átriumban is. Meg lehet látni benne a határozott és sikeres szakembert, aki pályáján ugyan halad, de a családi mintázat mégis megakasztja.

Őket nézve és hallgatva mi is feltehetjük a kérdést, hogy így kellett-e élnünk, lehetett volna máshogyan is, vagy mégsem. Ennél is fontosabbat: még hogy lehetne ezen változtatni? A traumák átadása leállítható? Lehet, hogy mi is nyomást gyakorlunk a gyermekeinkre és esetleg észre se vesszük, hogy szenvednek? Jó-e az, ha túl sok mindenbe belenyugszunk, hiszen a meghunyászkodásunk is negatív módon hat.

 ma6.jpg

PS.1. Ugyan a női szempont az elsődleges az előadásban, de a nézők között talán a szokásos színházi aránynál több férfi is volt. Miután körben ültünk, néha aóhatatlanul figyeltem az ő reakciójukat. Lehet, hogy szüleikre, nagyszüleikre gondoltak közben, akiknek viselkedése a sorsukat alapvetően meghatározta. Mert hiába beszélnek ebben az előadásban csak nők, az idő nagy részében a velük élő férfi a beszélgetés tárgya, az életük alappillére, aki mindent meghatároz.

Aki gondolkodna, hogy kivel nézze meg, a legjobb választás a saját lánygyermek elhurcolása mellett a vele élő férfi rábeszélése, majd egy közös sörözős program a Ráday utca számtalan kiülős vagy nem kiülős helyszínének valamelyikén.

PS. A fotók a színház FB-oldaláról származnak. Készítette őket: Dányi Vica

 

 

Címkék: Egri Márta Anyegin Urbanovits Krisztina MáSzínház Kötelék Nagyabonyi Emese Dohy Balázs Márfi Márk

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr8018859292

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása