Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (53) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (85) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (25) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (281) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (24) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Izsák Lili (24) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (43) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (21) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (21) Opera (629) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (27) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (22) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (25) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (20) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (20) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (59) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Ez az előadás nem nagyon szorul ajánlásra, Keresztes Tamás rendezése meglehetősen széles közönségréteg figyelmét fel fogja kelteni csak a plakátján található információkkal is. Mégis írok róla, mert ráakadtam Szokodi Bea képeire, amelyek megérdemlik a minél többszöri felhasználást, és annyi képet tettem bele a fb-oldalára kitett negyvenből, amennyit csak elbírt ez a három oldal, vagy még annál is kicsit többet...

117888451 3185069134863399 7590754786830714629 ohappy end-féleség

Vegytiszta összművészeti szórakoztató JÁTÉK felsőfokon – ennyi a lényeg,

Következő alkalom: szeptember 14-én este az Újpesti rendezvénytérben.

Miért szerethető az előadás?

1.ÉLŐ ZENE

Az előadást szinte folyamatosan kíséri a Budapest Bár zenekar, és a zenét, illetve a dalszövegeket is ehhez az előadáshoz írta a tagokon (Farkas Róbert, Farkas Mihály, Ökrös Károly, Farkas Richárd, Kisvári Bence) kívül Szűcs Krisztián és Kollár-Klemencz László.

117930416 3185069434863369 8097206520674429631 oA Budapest Bár zenészei a címszereplővel

Egy-egy prózai jelenet alatt ugyan abbamarad a zene, de az a benyomásunk, hogy végig hömpölygött az egész estén. Ugyan hivatalosan nincs szünet, de az előadás nagyobb egységei között mégis van néhány percnyi átkötés – a zenekar játszik, és közben leáll a nagyon pörgős cselekmény (néhányan ezalatt a nézők közül ezt kihasználva kilógnak a mosdóba, talán nem kalkulálták bele, hogy nem lesz szünet).

Az előadást meg-megszakító tapsokból arra következtettem, hogy rengetegen lehetnek olyanok, akik a 2007 óta működő együttes rajongótáborához tartoznak, miattuk jöttek. Ha ebből indulok ki, és hozzáveszem, hogy milyen sok ismerősöm dicsérte ezt a zenekart nekem a korábbi években, már csak emiatt is hosszú szériát jósolok a produkciónak. Sokan többször is meg fogják nézni.

A zenekar játéka egyébként nekem is tetszett, igaza volt azoknak, akik ajánlották, örültem, hogy most először élőben hallottam őket.

117906020 3185063158197330 7494540534198650935 o

2.Kreatív látvány – „képregényszínház”

Manapság már sok színház használ előadásaihoz filmes eszközöket, ez önmagában nem újdonság, de ezúttal a szokásosnál kreatívabb módon jött létre a látványvilág, és valóban az előadás lényeges részét képezi, nem csak a színészi játék dekoratív hátterét adja. A színészeknek egyes jelenetekben csak a feje látható, testük további részét is vetített kép pótolja, nem beszélve a felhasznált kellékekről, bútorokról.

117817024 3185062591530720 8324050563382649680 oVanek úr: Mikó István, megpofozott pincér: Dankó István, a padon terpeszkedik: Gorcsev Iván szerepében Lengyel Benjámin

A rendező és Divinyi Réka dramaturg egy elég jól működő szövegkönyvet hozott létre, és amit lehetett, szó szerint átemeltek az eredeti regényből. Hazatérve elkezdtem újra olvasni, és a felfedezett eltérések kapcsán megállapítottam, hogy ezeket a színpadra állítás nyilvánvalóan megkívánta.

Látszik, hogy a rendező egységes koncepciót alakított ki, működik az elképzelése. A folyamatosan változó szellemes látvány és a zene nagyon hosszan frissen tart minket, és a hiányokat kitölti. Az én figyelmemet töretlenül fenn tudták tartani majdnem a végéig - ha húsz perccel rövidebb, azt mondanám, hogy tökéletesen sikerült.

117744897 3185063168197329 3050181655487435018 o

Az előadás szándékoltan a Rejtő regényekből készült képregényeket idézi, a szöveg egyrészét a látvány-poénok pótolják. A színpadi díszítők munkája így valóban leegyszerűsödik, annál nagyobb energiákat fektethettek be a korábbi előkészítésbe, a képek megrajzolásán túl a színészek elhelyezésének precíz beállításába. Nagyra értékelhetjük önmagában azt is, hogy az előadás zökkenők és technikai hibák nélkül történhetett meg. A rajzokat Várai Artúr készítette, az animációt Nagy Tamás tervezte, de a látvány kialakításában még szerepe volt Magács Vincének és Mihalicz Tamásnak is a rendezőn kívül.

3.Színész-egyéniségek

117817023 3185067578196888 7717316660914254380 oAnette: Mentes Júlia Virginia - mellette Szécsi Bence és Tóth Balázs

Rejtő Jenő művei elsősorban szellemes szövegükkel hatnak, és a valószerűtlen kalandokat átélő kevéssé realisztikusan bemutatott figurák nem biztos, hogy a leghálásabb színpadi alapanyagot képezik. A képzeletünk jobban el tud minket vinni a Riviérára vagy Afrikába. Emiatt Rejtőt színre vinni jól hangzik, de többször éltem át, hogy rövid idő után az előadás mégis ellaposodik. Ugyanaz a mondat nem üt akkorát elmondva, mintha otthon olvassuk a regényeit, a saját tempónkban. (Amikor mód van előre és visszalapozásra is, és sokkal hajlamosabbak vagyunk szemet hunyni egyes művek hiányosságai, sablonossága felett, és csak a jó poénokra emlékezünk utólag. Ennyit a fjordokról.)

117948642 3185064564863856 2462173501603400532 oDankó István, a cselszövő báró

Ezúttal ennek a vállalkozásnak az alapötlete életképesnek bizonyult, és a kellemes zene és a poénos rajzok mellett Keresztes Tamásnak megfelelő színészeket is sikerül találnia a karikatúrákra emlékeztető figurák eljátszására, akik ráadásul énekelni is tudnak. Ez az utóbbi szempont sem elhanyagolható, ha egyszer zenés előadást készítettek. A kétdimenziós figurákat könnyebb énekelve eladni – ezt opera/musical produkciókból is tudhatjuk, szükségünk van a játszók személyiségére, ha egyszer a szerző nem mélyítette el a karakterek jellemrajzát.

117891574 3185066638196982 7075962495875965692 oMertz Tibor a kiképzőtiszt egyenruhájában

Jó ez a csapat, külön is és együtt is. Szécsi Bence és Tóth Balázs (mindketten egyetemisták) ugyan nem kaptak emlékezetes szerepet, de szinte folyamatosan szükség van rájuk is. Az alulfinanszírozott egyetemi vizsgaelőadásokról sok minden mondható, de az nem, hogy a látványra tudnak építeni – most legalább kipróbálhatnak valami teljesen mást is. Mindkettejüket egy nappal a karantén "kitörése" előtt, március 10-én láthattam egy igazán nagyszerű Oidipusz-előadásban, amely remélhetőleg csak visszakerül a műsorba, mert nagyon erősen kapcsolódik a jelenhez is.

A további színészekről pláne elmondható, hogy „kitűnő akvizíció” volt.

117873770 3185062018197444 6645073547129580653 o

Miután Keresztes Tamás a Katona oszlopos tagja, nem az a meglepő, hogy hívott színészt kollégái közül, inkább az, hogy többet nem, illetve nem csak "katonásokkal" dolgozott. Dankó Istvánnak minden szerep jól áll, a megvert főpincér, a szállodai titkár, az ármánykodó báró egyaránt. A narrátorként időről időre felbukkanó Rába Rolanddal együtt az előadás alaphangját nagymértékben meghatározzák, jól illik hozzájuk ez a stílus, ahogy jól illene magára a rendezőre is, akit szinte minden szerepbe bele tudtam képzelni. (Eljátszottam a gondolattal, hogy mit is szeretne ebben játszani Keresztes Tamás. Lehet, hogy mindenkit, és ezért rendezte meg. Szükség esetén jól be tudna ugrani a férfi szerepek bármelyikébe.)

117987525 3185061091530870 6956815104438777604 oRába Roland

Mertz Tibort az utóbbi években elsősorban szombathelyi vendégjátékokban láthattuk, de most mintha Pest felé közeledne ismét: ezen a produkción kívül vállalt szerepet Budaörsön is, a szeptemberi mindkét új bemutatónak a részese lesz. Jelen esetben nemcsak egy arisztokrata lányos apát, de a légió egyik rettegett tisztjét, sőt rablóvezért is játszhat felváltva, és talán ő az, akinek a jelmeztervező, Bartos Letícia a legnagyobb támogatást adta szerepei elkülönítéséhez. (A fotók magukért beszélnek.)

117817929 3185067011530278 1646336414916855640 oMertz Tibor, a lányos apa és autótulajdonos

A  21 évesen már Nobel-díjat nyert Gorcsev Ivánt Lengyel Benjámin játssza, aki zsenge kora ellenére már többször bizonyította, hogy jól ráépíthető egy előadás. Szerethető színész és hajlamosak vagyunk a sorsa iránt érdeklődni, bármilyen személyiségű férfit játszik. A karantén-időszak előtt pár nappal volt utolsó bemutatója az Ódryn, amelyiket én is láthattam, de ezen kívül említhető még a budaörsi „Vacsora öt személyre”, vagy akár a „Rubens” is, amelyben együtt szerepelt a szerelmét játszó Mentes Júliával.

117844564 3185061258197520 1409046765457814971 o

Mentes Júlia az egyetlen színésznő ebben az előadásban, és ez összhangban is van a regénnyel; Rejtő világát egyébként is késelő matrózok, fogdában ülő légionáriusok népesítik be, szereplői között jelentősen kevesebb a nő. Jól énekel, vonzó – már tavaly is megállapítottam néhányszor (Bernd Róza, Egy csók és más semmi), hogy a Thália tavalyi főnyereménye. E két színész által a felületesen megírt szerelmi szál is elhihetővé válik – legalábbis annyira, amennyire nekünk kell.

117816440 3185063818197264 349938787007621227 o

Vanek úr szerepére Mikó Istvánt hívta a rendező, akinek lehet, hogy jelenlegi partnerei közül mindenki új. Feltűnése ebben a gárdában meglepő lehet sokaknak, de jó ötlet volt a felkérése, várhatóan sokan épp miatta lesznek kíváncsiak az előadásra. Októberben betölti a hetven évet (!), de mintha az idő megállt volna felette nagyjából az Arizona Színház megszűnése idején. Szerepköre és hangja is változatlannak tűnik, nagy nevettető volt és maradt, sokak kedvence.

117821796 3185065224863790 3726118709439927657 o

A regényt olvasva Vanek úr alkata ugyan kicsit másként rajzolódik ki, én inkább egy Mucsi-szerű figurára gondolnék, de Mikó István figurája is kellően különc, ráadásul ő is rokonszenves, énekelni is tud, és Lengyel Benjámin vele is jól működő párt alkot. Ami sok, az viszont sok: a „nevem Vanek” kijelentés a regényben is többször elhangzik, de Rejtő jobban ráérzett, hogy mennyi az elég, egy idő után e mondat ismételgetése már fárasztóvá válik, a fele is elég lenne. Gorcsev Iván négy-öt figyelmeztetés után megtanulta azért, hogy kit fogadott fel.

117801230 3185062794864033 647362551814064849 o

 Az előadást minősíti, hogy számomra ez volt a legzavaróbb elem benne, és ezzel a csípős kritikai megjegyzéseim végére is értem. Könnyen bele lehet kerülni az előadás világába, és ténylegesen jól érezhetjük magunkat két órán keresztül. Ez azzal is összefüggésben lehet, hogy a színészeken is látszik a játék öröme, és nem tudjuk kivonni magunkat ennek a hatása alól.

117950935 3185062244864088 3617097661037905853 o

Jó este volt, két órán keresztül örülni lehetett ennek az előadásnak, és közben én sem  gondoltam a saját problémáimra, köztük a színmű válsághelyzetére sem, amely most már jó ideje engem is nyomaszt így is, hogy nem érint közvetlenül, bár nézőként annál inkább.  Az előadás szempontjából a legjobb ómennek tekintettem, hogy hazafelé egy sünnel is találkoztam.  Tavaly ősz óta ez volt az első „sün-látásom”, és hátha ez azt jelzi, amit szeretnénk mind, hogy előbb-utóbb visszatérnek a dolgok a rendes kerékvágásba…

fb-cover-3

Ps. Egy plusz hír a Városmajorral kapcsolatban: A „Hogy szeret a másik” óta a színház egy nagyobb mobil mosdót szerzett be, kétszer annyi WC van már, mint kedden volt. Ez jól is jött, ezen az előadáson teltház volt, közel hétszáz ember, és mégsem képződtek vállalhatatlanul hosszú sorok.

118003753 3185062584864054 341097665598430038 o

 

Címkék: Budapest Bár Rába Roland Keresztes Tamás Mikó István Dankó István Szűcs Krisztián Városmajori Színpad Mertz Tibor Divinyi Réka A tizennégy karátos autó Várai Artúr Mentes Júlia TRIP Tóth Balázs Lengyel Benjámin Bartos Letícia Szécsi Bence Kollár Klemencz László

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr416165564

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása