Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (80) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (93) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (22) Bagossy Levente (21) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (34) Bálint András (21) Balsai Móni (25) Bányai Kelemen Barna (25) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (31) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (87) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (28) Centrál Színház (36) Chován Gábor (22) Csákányi Eszter (23) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (39) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (23) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (40) Fábián Péter (21) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (29) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (36) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (52) Gazsó György (21) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (20) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (23) Hegedűs D. Géza (30) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (21) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (32) Horváth István (41) Ilyés Róbert (21) Izsák Lili (26) Járó Zsuzsa (20) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (75) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (24) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (43) Kálmán Péter (40) Kálnay Zsófia (55) Kamra (40) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (45) Kaszás Gergő (22) Katona (124) Katona László (32) Kékszakállú (68) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (32) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (38) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (21) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (21) László Zsolt (41) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (35) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (23) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (42) Mucsi Zoltán (46) Müpa (117) Nagypál Gábor (28) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (37) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) opera (25) Opera (633) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (102) Ötvös András (23) Őze Áron (27) Palerdi András (45) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (27) Pál András (46) Pasztircsák Polina (34) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (23) Pető Kata (33) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (28) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (24) Rába Roland (24) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (54) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (32) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (75) RS9 (27) Rujder Vivien (30) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (35) Schneider Zoltán (32) Schöck Atala (55) Sebestyén Miklós (23) Sodró Eliza (24) Spinoza (21) Spolarics Andrea (21) Stohl András (33) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (53) Szacsvay László (23) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (22) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (46) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (26) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (27) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (35) Thália (100) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (22) Ungár Júlia (20) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (34) Vida Péter (23) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (53) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (32) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Aki bevállalja, hogy Székely Kriszta és csapata  Embtrag c. előadására beül a Katonába (három rész, 22.10-re van vége), annak meglepetések sorában lesz része. Különleges szellemi kaland végigmenni a szereplőkkel az álom-jeleneteken, és összevetni a látottakat az eredetivel, már amennyiben maradt valami abból, amit a kötelezően olvasandó Az ember tragédiájá-ról egykor megtanultunk.

Igyekszem nem szpoilerezni ebben az ajánló bejegyzésben.

Az előadás várhatóan megosztó lesz, sok függ saját nézői álláspontunktól, attól, hogy mennyire vagyunk megengedőek a régi művek átírásával kapcsolatban. Sokan egyáltalán nem támogatják az ilyen előadásokat, míg másoknak már az is unalmas, ha valami nyomokban tartalmaz egy-egy motívumot klasszikusoktól.

Aki ellenzi a modernizálást, vagy már gimnazistaként is az átlagosnál jobban unta a Tragédiát, az válasszon mást a Katona repertoárjából.

et1.jpgAz eredendő bűn - Pálmai Anna, Lengyel Benjámin és Mentes Júlia

Aki rápillant a címre, garantáltan nem lapozza tovább a műsort, hanem leellenőrzi, hogy most ez tényleg valamiféle 2.0-ás Tragédia-verzió-e. (Néhány éve bemutattak Székesfehérváron új színeket is, amelyeket Madách művéhez írtak – nincs új a nap alatt.) Látva Nádasdy Ádám nevét is, első körben arra is gondolhatunk, hogy ezt is lefordította, akár a Bánk bán-t - alakított a szövegen, de azért a jeleneteket a régi helyükön hagyta.

Én legalábbis ezt gondoltam, kicsit aggódtam is, hogy fogom majd elfogadni a felújított szöveget, de aztán jött a nyílt próba (amely elérhető volt online is), és vele az információ: az Úr -Szirtes Ági, Lucifer – Pálmai Anna. Az, hogy három Ádám és két Éva lesz, annyira nem jelent nagy újságot, volt már ilyen verzió, amelyben színész-cserével is jelezték Ádám öregedését, amely Madách szövegéből is kiolvasható.

et11.jpgAz Úr: Szirtes Ági

Eredetileg aggódtam azon is, hogy fogok túllépni a korábbi Tragédia-élményeimen, de ez végül nem is merült fel. Talán pont azért, mert annyira szembeszökően más az előadás, hogy ugyan pontról pontra összevetjük az eredetivel a darabot menet közben, de nagyon gyorsan rá is érzünk, hogy ez inkább egyfajta hozzászólás, sőt továbbgondolása Madách művének. Az alkotók  igyekeztek jó arányt találni a már ismert motívumok, és a világ megváltozása miatt az előadásba szükségszerűen belekerülő új elemek között. Madách sem látta optimistán a világ jövőjét 160 éve, bár ő még a Föld kihűlésétől félt, mi pedig a globális felmelegedés és a környezetszennyezés következményeitől – az új darab a jelen állapotokhoz igazodik a szöveg megváltoztatásával is.

et14.jpg

Az Embtrag nem tartotta meg pontosan a 15 színt, rengeteg a változtatás, de találékonyan illesztették be nagy számban az új szövegbe is Madách szállóigéit. (Rögtön eszembe jutott egykori magyartanárom, Sanyi bácsi, aki elrendelte, hogy 150 bölcselkedést másoljunk ki házi feladatként a darabból, hogy elkerülhetetlenné váljon a találkozás ezekkel a mondatokkal. Ma az internet segítségével egy ilyen keresést egy percen belül végre lehet hajtani, egy tucatnyi szállóigét azonnal megkapnánk, de a lemásolást már nemigen merné feladni senki.)

et2.jpgNémi felhajtás...

Az alkotói csapat láthatóan nagyon törekedett arra, hogy a fiatal nézőket bevonzza, éppen azokat, akiknek friss élmény ez a kötelező olvasmány - a zenés betétek és az előadás nyelvezete is erre utal.

Ha valaki arra gondol tanárként, hogy ennek az előadásnak a közös megnézése pótolja az eredeti mű elolvasását, és az előtt viszi el rá szervezetten tanítványait, hogy már elemezték volna közösen, az nagyon melléfog. Ez egy másik szöveg (dramaturg: Szabó-Székely Ármin), a cselekmény alapos rövidítésével, átszerkesztésével készült, és az lenne az ideális, ha akkor jutna rá el mindenki, ha már volt ideje az anyagnak kicsit ülepedni. Heteket, hónapokat, éveket (?) érdemes várni,  egyéni helyzettől függően. 

et10.jpgKeveredés: a színen egyszerre két Ádám és két Éva

Biztosan születni fognak részletes elemzések, és valóban jó lenne (akár az új szöveget is elolvasva) csak úgy elelmélkedni, hogy melyik színt miért rövidítették le nagyon, míg más színeket modernizált formában újragondoltak, de egy ajánlóban ez akár szpoilernek számíthat, így nem lövöm le a rengeteg poént.

Az előadás nem megúszós, és ahogy a színlapon is kiemelik: erős hang- és fényhatásokat alkalmazunk. Ez már nem a pasztelles Csehovok ideje, ha bárkinek eszébe jutna, hogy viszonyítson, átérezheti, hogy távol került a Katona korábbi előadásainak a világától, ahogy a világ se ott tart, ahol korábban. Az erős gesztusok megosztóak – feltehetően nem én leszek az egyetlen, akinek egyes részek nagyon tetszettek, mások pedig nagyon nem.

et9.jpg

Számomra a kezdés túl hosszú volt és érdektelen, viszont kinézem a rendezőből, hogy ezt is akarta elérni. (Semmiképp ne menjen haza az sem az első rész után, aki ezt fontolgatja – még sok fordulat következik be később!) Unalmas az egyformaság a paradicsomban, a konfliktus hiánya, az Úr és Lucifer összeütközése mondhatni hiánypótló. Ezen a ponton is éreztem a színház vezetésének a közös szándékait a párhuzamosan bemutatott Kedd-del: legyen valami, ami még nem volt, ne mindig ugyanazt a néhány tökéletes drámát nézzük… – ezért is jött el az új darabok, átiratok ideje, és a Katona törzsközönségének ehhez kell valahogy viszonyulnia. 

et7.jpgÁdám a falanszterben: Bezerédi Zoltán

Ahogy a fotókból látszik, Izsák Lili díszlete kellően meghökkentő – később nyer igazi értelmet. Az első felvonásban engem nagyon zavart, szimplának tűnt. Gyakran túl monotonná teszi az előadást, ha egyetlen díszletben játszódik és nagyon nem mindegy, hogy mit nézünk három órán át. Egy „csúnya”, vagy túl sötét, vagy túl harsány díszlet az egész előadástól akkor is elveszi a kedvünk, ha minden szereplő rendben van, sőt még a rendezés is – jelen esetben a díszlet némileg átalakul a további két részben, és a rendezői koncepció szerves része, ahogy a nagyon karakteres jelmezek is (ld. a mellékelt Szokodi Bea fotókat), amelyek szintén elrugaszkodnak a Tragédia történelmi színeiben megszokottaktól.

et6.jpgÁdám, a tudós: Elek Ferenc

A zenei bejátszások, illetve a színészek élő színpadi zenéje (szerkesztők: Csizmás András, Fodor Tamás) határozottan élénkíti az előadást, nagyszerű, hogy a Katona fiatal művészei tudnak hangszereken is játszani – színpadi mozgásukat Vadas Zsófia Tamara koreografálta.

Az előadást érdemes lehet megnézni csak amiatt is, hogy másként lássunk rá a műre, majd közel azonos végkövetkeztetéssel zárjuk le az estét, de az sem jár rosszul, aki „csak” a színészeket szeretné újabb szerepben látni.

et15.jpg

Az előadásban a társulat több alapító tagja is szerepel, jó őket újra látni, és kisugárzásukat érezni – Újlaki Dénes és Bodnár Erika már kevés darabban látható, és most is csak néhány jelenetben tűnnek fel. Minden mondatuknak súlya van, így sokat tanulhatnak tőlük a legfiatalabb tagok is – Béres Bence, Gloviczki Bernát, Jakab Balázs, Kanyó Kata, Pásztor Dániel -, akik viszont szinte folyamatosan a színen vannak, egyik szerepből öltöznek a másikba, és alkalmanként módjuk is nyílik, hogy a tömegből kiemelkedjenek.

et4.jpgKonstantinápoly - pátriarka: Rajkai Zoltán

Hálás és megjegyezhető szerepek jutnak Rajkai Zoltánnak és Bezerédi Zoltánnak is: előbbire elsősorban pátriarkaként, utóbbira a legöregebb Ádámként fogunk visszagondolni.

Az első Ádám-Éva kettőst Lengyel Benjámin és Mentes Júlia kapta, akikkel egészen nyugodtan végig is lehetne játszatni egy hagyományos Tragédia-előadást is – ideális páros.

Jelen esetben az előadás ziccer jelenete mégsem nekik jutott, hanem Elek Ferencnek és Rezes Juditnak. Kepler helyett látunk egy mai tudóst, és elmélkedhetünk a tudomány és a kutatás helyzetéről és zsákutcáiról is. Nekem ez az egykor prágainak mondott jelenet volt az előadás abszolút csúcspontja. Az eredeti műnek is ez az egyik, ha nem a legerősebb jelenete, hiszen a szerző ebbe tudta legérzékenyebb módon beépíteni saját élettapasztalatát házassága megromlásáról. A két színész ennek a jelenetnek alapján remélhetőleg felkerül a színikritikusok listájára is, már amelyik a legjobb mellékszereplőket tartalmazza. Egészen más szöveggel, de lényegileg ugyanazt az üzenetet sikerült a mai körülmények közé helyezve megfogalmazni – nem sérült a madáchi eszme.

et5.jpgEgy mai tudós és felesége - Rezes Judit és Elek Ferenc

A második felvonást éreztem összességében is az előadáson belül a legsikerültebbnek, sőt egészen zseniálisnak. A nagyon provokatív Konstantinápoly-verzióval indult, amely lehet, hogy sokak számára már ki is üti majd a biztosítékot.

Minden felvonást sikerült nagyon frappáns módon lezárni, különálló egységet képeztek, nem pusztán egyik színről haladtunk előre a másikra.

Ebben az előadásban Lucifer az, aki a legtöbbet szerepel – Pálmai Anna nemigen távozik a színről, őt nem váltja le senki. Meggyőz minket, hogy igen, nő ugyanúgy lehet a tagadás szelleme, működik a kapcsolata Ádámmal, de a távolság mégis megmarad – talán a szerepváltások miatt is. Több időt tölt most a teremtményei társaságában az Úr is, de feltűnése Éva helyett az Eszkimó színben zavarba ejtő, arra utal, hogy az emberiség még annál jobban is kipusztul, mint amennyire ezt Madách előre vetítette.

et8.jpg

Az Embtrag sem optimistább mű Madách darabjánál, sőt… Nem mennek rendben a dolgaink. Ugyanakkor felvillanyozó hatású az alkotók nagyratörése, akik saját maguk küzdenek és bízva bíznak, hogy még azért lehet akár olyan színházat is csinálni, amilyet szerettek volna. (Legalábbis nagyon remélem, hogy túl sok kompromisszumot nem kellett bevállalni hozzá...)

Az idei évad első két bemutatója után elmondhatjuk, hogy a 41. évadban is bátran halad előre a Katona, még mindig érdemes megnézni, hogy újabb kísérleteik milyen eredményre vezetnek. Akarnak valamit, maguktól, egymástól és tőlünk is. Ettől csak sikerül tényleg jobban érezni magunkat, és akkor már nem mentünk hiába.

PS.Szokodi Bea képeit használtam, nagy köszönettel. Keressétek a többit saját Facebook oldalán.

Címkék: Katona Fodor Tamás Pálmai Anna Rajkai Zoltán Az ember tragédiája Szirtes Ági Elek Ferenc Rezes Judit Bodnár Erika Újlaki Dénes Bezerédi Zoltán Izsák Lili Vadas Zsófia Tamara Székely Kriszta Szabó-Székely Ármin Csizmás András Mentes Júlia Lengyel Benjámin Kanyó Kata Gloviczki Bernát Pásztor Dániel Jakab Balázs Béres Bence Embtrag

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr8518232177

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása