Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (82) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (96) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (34) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (35) Bagossy Levente (23) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (35) Bálint András (23) Balsai Móni (27) Bányai Kelemen Barna (26) Bán Bálint (26) Bán János (20) Baráth Emőke (24) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (65) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (32) BFZ (35) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (21) Bretz Gábor (88) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (30) Centrál Színház (38) Chován Gábor (23) Csákányi Eszter (25) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (33) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (41) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (24) Erdős Attila (25) Erkel Színház (148) Évadértékelés (43) Fábián Péter (22) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Ádám (20) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (27) Ficza István (22) Ficzere Béla (20) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (30) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (38) Fullajtár Andrea (38) Gábor Géza (90) Gálffi László (26) Gál Erika (52) Gazsó György (21) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (21) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (21) Gyulay Eszter (26) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (24) Hegedűs D. Géza (31) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hevesi László (20) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (22) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (33) Horváth István (42) Ilyés Róbert (22) Izsák Lili (26) Járó Zsuzsa (21) Jordán Adél (27) Jordán Tamás (24) Jurányi (85) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (27) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (47) Kálmán Péter (41) Kálnay Zsófia (56) Kamra (42) Kardos Róbert (21) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (46) Kaszás Gergő (22) Katona (130) Katona László (33) Kékszakállú (69) Kerekes Éva (31) Keresztes Tamás (34) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (40) Kolibri Színház (26) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (27) Kovács Lehel (23) Kovalik (31) Kováts Adél (27) Kulka János (22) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (22) László Zsolt (43) Lengyel Benjámin (22) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (28) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (36) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (104) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (33) Mészáros Blanka (26) Mészáros Máté (25) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (33) Molnár Anna (23) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (44) Mucsi Zoltán (50) Müpa (118) Nagypál Gábor (31) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (38) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) Ónodi Eszter (20) Opera (635) opera (26) Operakaland (44) Operettszínház (20) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (107) Ötvös András (23) Őze Áron (28) Palerdi András (46) Pálmai Anna (33) Pálos Hanna (28) Pál András (50) Pasztircsák Polina (35) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (63) Pesti Színház (26) Pető Kata (33) Pinceszínház (27) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (26) Porogi Ádám (31) Purcell Kórus (25) Puskás Tamás (24) Rába Roland (25) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (59) Rajkai Zoltán (22) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (33) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (76) RS9 (29) Rujder Vivien (33) Rusznák András (21) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (36) Schneider Zoltán (36) Schöck Atala (57) Sebestyén Miklós (24) Sodró Eliza (26) Spinoza (21) Spolarics Andrea (22) Stohl András (35) Stúdió K (22) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Kimmel Tamás (20) Szabó Máté (53) Szacsvay László (25) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (25) Szántó Balázs (20) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (28) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (47) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (28) Szilágyi Csenge (20) Szirtes Ági (31) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Kati (20) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (29) Tamási Zoltán (26) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (37) Thália (105) Thuróczy Szabolcs (27) Tihanyi Ildikó (20) Török Tamara (28) Tóth Zsófia (22) Udvaros Dorottya (21) Ullmann Mónika (23) Ungár Júlia (21) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (30) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (35) Vida Péter (24) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (60) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (34) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (57) Znamenák István (42) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (82) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc
A Thália Színház új előadásában Molnár Piroska a címszereplő, sőt mi több, egészen egyértelmű, hogy az Arizona Stúdió múltját megidéző darabot is neki írta meg Göttinger Pál. 
Ennyi ajánló ez esetben elég is, hogy valaki eldöntse, hogy kell-e neki az előadás, de ennél bővebben, Molnár Miklós csodás fotóinak felhasználásával:
mp3.jpg

Jó látni, hogy el lehet jutni arra a szintre a színészi pályán, amikor valakiben már gondolkodnak, helyzetbe hozzák és nem felcserélhető.
(Igazából bármikor jó látni, ha valakit tényleg megbecsülnek, annyira gyakori az ellenkezője.)
Ez az előadás addig lesz műsoron, amíg Molnár Piroska vállalni tudja - addig viszont ebben 90 percen át egyfolytában nézhető, így akit érdekel, igyekezzen résen lenni és időben megvenni a jegyét, mivel túl sokszor nincs kitűzve, és nem túl nagy az Arizona Stúdió sem.
molnar_p.jpg
Molnár Piroska néhány nap múlva, október 1-én tölti be a 79. évét (FÜLE ÉRJEN!), nehezen mozog (ebben az előadásban végig ül), de mindennek ellenére TÍZ (!) különféle produkcióban 17 alkalommal fog fellépni október folyamán: anyaszínházában, azaz a Tháliában másik négy előadásban játszik (Boeing, Oscar, A koponya, Ványa bá), a Rózsavölgyi Szalonban három jelentős szerepe van (A két pápa, romance.com, Késői találkozás), a 6Színben pedig egy (Jaj, nagyi!), sőt nemrég Dunaújvárosban is volt új bemutatója (Hippolyt, a lakáj).
Aki viszont már mindenben megnézte, ahogy például én is (minden előadásáról elérhető még a belinkelt ajánló), azoknak feltétlenül külön örömforrás a Madám Bizsu - Molnár Piroska intenzív színpadi jelenléte. Elejétől a végéig jelen van, már ott vár minket a karosszékében, mikor a kezdés előtt 1-2 perccel beülhetünk a nézőtérre. (Helyfoglalás érkezési sorrendben, aki a művésznő közelébe akar ülni, annak valóban időben kell beállni a sorba.)
mp4.jpg
Fő feladata, hogy jelen legyen, ő maga a "couleur local", helyenként az események titokzatos mozgatója, de leginkább csak megfigyelő. Göttinger Pál mindent megtett, íróként és rendezőként is, hogy érdeklődést keltsen bennünk, kicsit morfondírozgassunk azon, hogy a történet mennyire támaszkodik a valóságra, mennyiben kitaláció. Láthatóan szeretné, hogy legendás alakként nézzünk erre a nénire, aki csak ül és figyel, akinek legalább olyan lényeges a körülötte élők sorsa, mint a sajátja, így alkalmas arra, hogy megidéződjön a harmincas évek pesti estje.
mp6.jpg
Ami Molnár Piroskát illeti: fiatal színészeknek feltétlenül ajánlanám, hogy nézzék meg, mire képes egy színész, amikor csak ül, a szövege egy részét olvassa is. Kevesen tudnak ilyen érdekesek lenni még akkor is, ha csak nézik a kollégáikat, mint amilyen Molnár Piroska. Szeretettel, érdeklődéssel és figyelemmel néz, a teljes másfél óra alatt kicsit sem enged le, minket is arra késztet, hogy a másik három - sokszor szerepet cserélő, éneklő-táncoló - kollégáját figyeljük. Önmagában az, ahogy elénekli a legutolsó dalát, már megéri, hogy az előadást megnézzük - akkor még véletlenül sem egy színész professzionalitására gondolunk, hanem egy emberi sors tragédiáját érezzük át. Katartikus.
mp1.jpg
Ahhoz, hogy ülhessen és figyelhessen, kellenek a partnerek, akik helyette is pörögnek: a megszámlálhatatlanul sok női alakot mindössze ketten játsszák el: Mórocz Adrienn és a vendégként fellépő Bordás Barbara.
Az előadásnak nincs megjelölt látványtervezője, így feltehetően a rendező választotta ki azt a néhány ruhadarabot, amelyet a szereplők néha kis fekete ruhájuk mellett felvesznek, hogy jelezzék, hogy most éppen pincérnők, görlök vagy akrobaták. Ez a minimál-jelmezes, díszlet nélküli megoldás az orfeumok világára eleve is jellemző volt - ezúttal is nagyon sok mindent bíznak a képzeletünkre.
mp7.jpg
A rég elmúlt idők atmoszférájának megidézéséért a jelenlévők mindent megtesznek, és ebbe beletartozik a zongorán játszó Dinyés Dániel, aki beugró lehet  - a színlapon Kőhalmy Pál neve szerepel még. (Tőle még akár az is kitelik, hogy épp az előadás napján ugrott be, igazi virtuóz, bármit lejátszik, kottából vagy anélkül, az operabeavató sorozatában ezt már rég bizonyította.)
A darab különlegessége, hogy részben arról az épületről is szól, ahol éppen vagyunk - az Arizona Stúdió helyén egykor éjszakai mulató volt - , de szó van az 1860-as évek pesti estjéről is, innen indítja Madám Bizsu történetét a később több szerepben is megjelenő narrátor, Hevesi László. Nagyon szerethető, alázatos és sokoldalú színész, jó választás erre a feladatra is. Aki az ő pályáját követi, annak is "kötelezően nézendő" ez az előadás.
mp5.jpg
Amit látunk, nem klasszikus értelemben vett színdarab, inkább zenés játék egy már letűnt korról, amelynek  megmaradtak az emlékei: épületek, slágerek, filmek és anekdoták - felfoghatjuk ismeretterjesztő szórakoztatásnak is. Az előadás nézése közben ennél lényegesebb szempontnak éreztem mindvégig a feltételezett hátsó gondolatot, amely a darab elkészülte mögött érzékelhető: ha már egyszer van egy Molnár Piroskánk, MUSZÁJ megmutatnunk - ne csak egy-egy kisebb epizódszerepben láthassa a közönség. Amíg csak lehet, játsszon, mi pedig tudjunk neki örülni.
mp8.jpg

Címkék: Göttinger Pál Molnár Piroska Bordás Barbara Mórocz Adrienn Thália Dinyés Dániel Hevesi László Arizona Stúdió

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr2618500618

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása