Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (89) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (27) Centrál Színház (34) Chován Gábor (21) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (20) Fekete Anna (20) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (43) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (24) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

1982-ben a Vígszínházban mutatták be először az Amadeus-t, Peter Shaffer darabját Kapás Dezső rendezésében, Tordy Géza és Gálffi László főszereplésével, amely emblematikus előadássá vált. Most Hegedűs D. Géza nem kevésbé jó csapatot állított össze saját verziójához, amelyet Hársing Hildával készített, mint amilyen az a régi volt – a 21 (!) színre lépő közül sokan megjegyezhetővé válnak, nemcsak Ötvös András és ifjabb Vidnyánszky Attila.

Négy korábbi Amadeus után rájuk kíváncsian mentem a Pesti Színházba, pont úgy, ahogy sokan mások mennek majd a következő években.

borito_1.jpgA figyelem központjában Salieri vagy Mozart? 

Az előadásában (a szerzői elváráshoz igazodva) Mozartot esendő emberként, gyengeségeit erősen felnagyítva mutatják meg nekünk, önteltnek és beilleszkedésre képtelennek, ahogy azt egy féltékeny riválisa láthatta. Ezt ellensúlyozza nyomokban megszólaló zenéje, amely még felvételről is hat, és ezek a jól válogatott betétek (Mester Dávid munkája) végül eldöntik a Salieri-Mozart mérkőzést, mégpedig az utóbbi javára.

a7.jpg

Az Amadeus Mozartról szól, de nem a Mozart-rajongókat célozza meg. Lelki szemeim előtt megjelent az a kamasz, aki jószántából nem hallgat komolyzenét, korábban nem tudta, hogy ki volt Salieri, de most egy színész miatt ült be az előadásra, esetleg többször is. Később majd rákeres a wikipédián Mozartra, jó esetben a youtube-on is belehallgat az előadásban említett zeneművekbe, és a legjobb esetben azt is felismeri, hogy akár egy élő koncertet is bevállalhatna (a Zeneakadémián és a Müpában vannak rendkívül olcsó diákjegyek!).

a10.jpgKét nő között Amadeus: Márkus Luca - ifj. Vidnyánszky Attila - Szilágyi Csenge 

Az lenne a jó, ha ez az előadás beavatóként működne és hosszan menne. A premiert látva, megvan az esély, hogy kialakul majd ennek is a saját törzsnézői rétege, mivel a két főszereplő igazán szerethető és igazán mindent belead, hogy közel érezzük magunkat hozzájuk.

a1.jpgSalieri és a "szellőcskék" - Csapó Attila és Ert Zsombor

Nem lehet panaszunk intenzív jelenlétükre, Ötvös András többször is közvetlenül megszólít minket, ifjabb Vidnyánszky Attila pedig szinte leállíthatatlannak tűnően pörög végig, így minden emberi hibáját hajlamosak vagyunk elnézni, és kénytelenek vagyunk mégis mellé állni. A való életben is valahogy így nézzük el a zseniális művészek hiányosságait – elvarázsolnak minket valamilyen képességükkel – nekünk nézőknek könnyű, akik labdába sem rúghatunk, a pályatársaknak ez már sokkal nehezebb feladat, a darab erről is szól.

a5.jpg

A két főszereplő hordozza az előadás legfőbb súlyát, de rajtuk kívül is nagyon sok további színész emlékezetes marad majd. Különösen szerethető Szilágyi Csenge Mozart feleségének, Constanzénak szerepében – egy húron pendül a gyermeteg Mozarttal, miközben érezzük, hogy mélyen érez iránta és nagyrabecsüli tehetségét.

a6.jpgTelekes Péter - Wunderlich József -Gados Béla

Wunderlich József remekül hegedül II. József szerepében, jól illik hozzá az uralkodó. (Az jelenleg mellékes, hogy II. József hangszere a zongora volt, és nagyon nem szeretett gyakorolni, de anyai nyomásra nem hagyhatta abba.) Kicsit kockázatosabb döntés, hogy ifjabb Vidnyánszky Attila zongorázik Mozart szerepében – nem rosszul, de nem zongoravirtuózként, így ebben a jelenetben tűnt legkevésbé zseniálisnak – akármilyen ráadott színes maskara kevésbé rombolta a tekintélyét, mint ez a pár perc. (A zongoravirtuózok sajnos nem ilyen csodás színészek...- a jelenet igazán tökéletesen megoldhatatlan.)

Kútvölgyi Erzsébet Constanze anyja, és rövid jelenetéből is el tudjuk képzelni, hogy milyen lehetett az az időszak, amikor Mozart nála lakott albérlőként. Nagyon remeknek éreztem még Gados Bélát is Rosenberg báró szerepében, de az itt nem említett színészek is rengeteget tettek azért, hogy átérezzük, hogy milyen az a bécsi közeg, amelybe sehogy nem illett bele Mozart, de amelyből egyébként kicsit az olaszok – köztük Salieri - is kilógott.

a11.jpg

Nagyon szerencsés megoldás, hogy a rendező, aki ifjabb Vidnyánszky Attila mestere is, az előadásban Leopold Mozartként tűnik fel, átérezzük az apa-fiú kapcsolat minden ellentmondásosságát.

Nyomárkay Zsigmond egyetemi hallgató sincs hosszan színen, de Emanuel Schikaneder szerepében ő is nyomot hagy, játékának intenzitása összemérhető volt a címszereplőével (ezzel nem mondok keveset, aki látta már valaha színpadon ifjabb Vidnyánszky Attilát, az tudja, hogy ez mit jelent), így el tudtuk őket nyerő párosként képzelni, amint egy népszórakoztató operát közösen sikerre visznek. (ld. lenti fotó)

a14.jpg

Az előadás díszletét minden szempontból nagyon alkalmasnak éreztem ehhez a sikertörténethez – Pater Sparrow arany színű függönyökkel jól variálható teret hozott létre. Az aranyról sokféle asszociációnk támadhat – a pénzen kívül a császári udvar pompája, ünnepségek és a bécsi klasszikusok zenéjének ragyogása is eszünkbe juthat róla. A függönyök leengedése is kifejező, amikor látszik a fekete tér is, amelyik mögöttük van.

a9.jpg

A rendezés kiaknázza a lehetőségeket, a helyszínváltások már a premieren is gördülékenyen történtek meg – nem akadt meg az előadás átdíszítés miatt. Pintér Anina színes jelmezei jól festenek e háttér előtt, a XVIII. század végét idézik, de helyenként elrugaszkodnak tőle: ld. Amadeus extravagáns öltözeteit, aki láthatóan sehogy nem illik bele az összképbe. Valamivel kevesebb átöltöztetéssel is elérhető lett volna ez a hatás, de így aztán biztosan átjön a vád, amellyel még életében szembesült: nem tudott bánni a pénzzel, felesleges dolgokra költötte, és lényegében csak magát okolhatja a nyomoráért. Hozzá képest nagy kontraszt Salieri egészen hétköznapi ruhája, amelyet nem cserélget.

A legszebb kabátot a tervező a mecénásra, van Swieten báróra, azaz Telekes Péterre adta. Lehet, hogy ez egyben üzenet is: a mai korban nem szabálytalan zsenikre, vagy jól alkalmazkodó és jól felhasználható, átlagosan tehetséges művészekre, hanem aktív és fizetőképes művészetpártolókra lenne leginkább szüksége a színházaknak?

a13.jpg

A díszes ruhák sokasága, az aranyfüggönyök és Bodor Johanna koreográfiája által látványos szórakoztató előadás született, és ebben Salieri tragédiája kevésbé tűnt érdekesnek, Mozart most is nyert.

A darab egyik központi állítása nem sikkad el azért: nincs szoros összefüggés az emberi és a művészi minőség között, a látottak cáfolják a „nagy művész egyben jó/nagy ember” állítást. Azért, hogy ezt egyébként se gondolhassuk így, úgyis sokat tesz a bulvársajtó – így az előadás igazi küldetése mégis az, hogy három órára kikapcsoljon minket, illetve kedvet csináljon Mozart hallgatásához, aki minden zsenialitása mellett jelenleg ugyanúgy rászorul a népszerűsítésre, mint ahogy saját korában rászorult volna a még több támogatásra. Életem egyik nagy fordulataként tartom számon, amikor először ráéreztem a mélységeire, ami a zene csillogása mögött van, de ehhez azért kellett vagy 15 év intenzív zenehallgatás és sok egyéb tapasztalat is - az előadás megnézésével ide azonnal garantáltan nem fog senki eljutni, de ezt az alkotói csapat nem is ígérte.

a12.jpg

PS. Legalább lábjegyzetben visszautalok korábbi, általam látott Amadeus-előadásokra – háromról ajánlót is írtam ezen a blogon.

Az eltelt 41 év alatt összesen húsz magyar nyelvű rendezés készült, így sok néző érkezhetett valamilyen korábbi Amadeus-élménnyel, amelyek valamelyikéhez erősebben kötődik is. (Minél jobban szeretünk egy produkciót, annál nagyobb kihívás tiszta lapot adni egy következő beállításnak, de mindig érdemes próbálkozni.)

A négy Amadeus-élményem közül kettő még nagyon közeli. Tavasszal Tatabányán láttam a darabot, Crespo Rodrigo és Csabai Csongor kettősével. Nem ment sokszor, nem jött át erre az évadra. Csabai Csongornak éppen most pénteken volt egy újabb bemutatója (Hóhérok), amelyben ráadásul szerepelt egy még korábbi, általam is látott (pécsi) Amadeus, Mikola Gergő is – ráadásul volt ebben egy közös – rendkívül hatásos - jelenetük is. Mindketten hihetetlenül intenzív színészek, nem véletlenül kapták meg ezt a „túlmozgásos zseni”-szerepet.

Az Orlai Produkció előadása Kulka Jánossal és Keresztes Tamással erős nyomot hagyhatott sok nézőben, ahogy többekben élhet a József Attila Színházé is Fila Balázzsal és Tasnádi Bencével. Utóbbiban erősebben érintett meg Salieri drámája, Fila Balázs annyira átéreztette velünk a tehetséges, szorgalmas, de mégsem zseniális ember helyzetének tragikumát, aki önmagát nagyon reálisan látja, hogy nagyon könnyű volt vele menni. Akár át is lehetett volna nevezni Salierinek Koltai M. Gábor rendezését.

a15.jpg

Ps.2Szokodi Bea nagyszerű képei közül válogattam, saját oldalán a Facebookon még sokkal több is elérhető.

 

Címkék: Vígszínház Ötvös András Telekes Péter Amadeus Hársing Hilda Pesti Színház Gados Béla Szilágyi Csenge Dengyel Iván Kútvölgyi Erzsébet Vidnyánszky Attila színész Hegedűs D. Géza Karácsonyi Zoltán Pater Sparrow Csapó Attila Bodor Johanna Wunderlich József Mester Dávid Ertl Zsombor Márkus Luca Bukovszky Orsolya Nyomárkay Zsigmond Pintér Anina

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr7418268455

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása