Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Felüdülés volt ennyire közelről újra látni a tatabányai társulat színészeit, alig néhány héttel korábbi Farsang után. Tizenhat színész egy stúdióelőadásban elképesztő luxus, ráadásul Szikszai Rémusz rendezése jó helyzetbe hozta a legtöbbjüket, mi mezei nézők pedig valóban kellemesen kikapcsolódtunk. Ez az előadás elsődleges célja is, bár mellékszálon el is gondolkodhat valaki a halálbüntetés létjogosultságáról. De ez nem a Dead Man Walking, nem lesz megrázó.

Martin McDonagh Hóhérok című darabja Magyarországon most került színpadra harmadszor, és azoknak is ajánlom, akik látták már korábban, és így számukra a történet fordulatai már nem okozhatnak meglepetést.

h2.jpgFigeczky Bence, Megyeri Zoltán, Dévai Balázs, Maróti Attila - a pult mögött: Király Attila, Danis Lídia

A darabot a Katonában játszották először, még 2017-ben, majd 2018-ban Miskolcon is elővették, és mindkétszer láttam. Ha valaki a katonás ajánlómat elolvassa, észreveheti, hogy nyomokban kritikai megjegyzéseket is tartalmaz – a darab hiányosságai elsőre sokkal jobban megérintettek, mint most, amikor pontosan tudtam, hogy mire jövök. Most a kétségtelenül lassabb menetű első rész közben is jól bele tudtam merülni az előadás világába, élveztem a színészek játékát - kizárólag ezért is mentem.

Ami változatlan probléma: az eredeti darab humora részben a szereplők kiejtésének eltérésén alapszik, ez pedig Magyarországon csak nem működik, különösen nem egy egész estén át. Ami jó, a rendező ezt maga is felismeri, a főszereplő az elején megmutatja ugyan, hogy tudna ő is hadarva és nehezen érthetően beszélni, valami módon reprodukálva az „észak-angolt”, de aztán gyorsan abbahagyja.

h1.jpgAz asztalon a halálraítélt: Tóth Marcell

Zöldy Z Gergely jól kitalált díszletében a háttérvetítés nem csak illusztráció, segít a helyszínek hangulatának megteremtésében, és ehhez elég kiegészítésként néhány asztal és szék, illetve a díszlet éke: a mobil kocsmapult, amely valóban többször is helyet változtat, és ezzel módosul a mi nézőpontunk is.

Amíg a tér kezelése felélénkíti a történet elmesélését, nagyban segíti a színészek játékát, Szelei Mónika jelmezei nemcsak beleillenek a korba (1965) és jellemzik a szereplőket, de még kellemes látványt is nyújtanak.

 h7.jpg

A színészek közül sokakra fogunk emlékezni, nemcsak a főszereplő Király Attilára, akinek valóban remekül áll ez az úriember-hóhér, aki szinte már értelmiséginek is tűnik ebben a közegben, de a kocsma törzsközönségére, és a betoppanó különös londoni idegenre ugyancsak. Mikola Gergő ezzel a szereppel is nagyon jól járt a Farsang-ban játszott borbélysegéd után. Figeczky Bence is láthatóan élvezte a neki jutó szenzációhajhász újságírót, aki riportot szeretne készíteni a hóhérral a halálbüntetés eltörlésének napján... A kisebb szereplők is helyükön vannak, mint például a halálraítéltet játszó Tóth Marcell, aki számára talán túl hamar is véget ér az előadás. A kocsma törzsközönségéből a csak a hóhérra kíváncsi, kicsit süket Arthur szerepében kiragyog Megyeri Zoltán, annyira természetesen van jelen, ahogy Honti György rendőrfelügyelője is, akinek a szerző végül kiemelt dramaturgiai szerepet is juttat.

h10.jpgA felügyelő: Honti György

A családi vonalat ebben az előadásban is csak két nő képviseli, a hóhér felesége, Danis Lídia, akiről süt az intenzív boldogtalanság már az előadás elején, amely még fokozódni is tud, illetve a lánya, aki aztán eltűnésével alaposan felpörgeti az eseményeket. Bartos Áginak jut egy nagyon hálás monológ is, és nem lepődnék meg, ha alkalmanként ez majd nyíltszíni tapsot is kiváltana – a premier közönsége nem volt ettől messze.

h5.jpgBartos Ági

Csabai Csongor a hóhér segédjeként különösen erőteljes volt, emlékezetes az, ahogy eljátszotta a fizikai rosszullét fokozatait előttünk – rajta keresztül vált némileg átélhetővé, hogy ebben a fekete komédiában mégis emberek kínzásáról és halálról van szó. A nemrég bemutatott Nem félünk a farkastól c. előadásban is látható, de a tatabányai közönségnek a tavalyi évadban az Amadeus címszerepében mutatkozott be. (Furcsa véletlen, hogy másnap, a Pesti Színház Amadeus bemutatóját néztem, így ismét felidéződött bennem az ő Mozartja is.)

h8.jpgA segéd: Csabai Csongor

Kardos Róbert csupán egy jelenet erejéig látható, mégpedig (a valóban élt) Pierrepoint, nyugalmazott főhóhér szerepében, de megjelenése egyben az előadás csúcspontja is. Az ilyen szerepformálásra találták ki a „kabinetalakítás” minősítést. A rendezőnek ezzel a jelenettel a feszültséget sikerül tovább fokoznia, az izgalmas kezdés után lassan kibontakozó első felvonás után a másodikat igazán bepörgetni.

h9.jpgHóhérok, ha találkoznak - Pierrepoint: Kardos Róbert

Nagyon szerettem az előadásban, hogy nem váltak karikatúrák a szereplőkből, és ugyan abszurd módon, de ténylegesen felmutat olyan értékeket, amelyek végig nem kérdőjeleződtek meg. Ahogy már megszokhatták azok, akik McDonagh más darabjait is ismerik, a legelvetemültebb szereplők is ragaszkodni tudnak valakihez – jelen esetben a hóhér ugyan akaszt, de a lányáért azért őszintén aggódik, nekünk pedig – erre a három órára mindenképp – fontossá válik a sorsa. Egy jó este emlékével távozunk, és készülünk vissza Tatabányára...

h4.jpg

Ps. Praktikus információk: az előadást egy szünettel játsszák (büfé nincs – kávéautomata és italautomata van), helyfoglalás érkezési sorrendben. Azoknak mondom, akik még nem jártak a színház stúdiójában: nincs száz férőhely, a nézőtér emelkedik. A legutolsó sor sincs messze a színpadról – bárhonnan jól lehet látni – győződjetek meg róla.

PS.Sipos Zoltán nagyszerű fotóit a színház Facebook-oldaláról válogattam, érdemes a többire is rákeresni – ez az album önmagában is kedvet csinál az előadás megnézéséhez.

 

 

 

Címkék: Tatabánya Szikszai Rémusz Király Attila Kiss László Kardos Róbert Dévai Balázs Honti György Danis Lídia Megyeri Zoltán Mikola Gergő Zöldi Z Gergely Maróti Attila Figeczky Bence Mihály Csaba Hóhérok Szelei Mónika Bartos Ági Onda Sándor Csabai Csongor Tóth Marcell Kánai Gergely

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr7118267555

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása