Az előadás, amely Budapest zsidó kultúráját és utóbbi 150 évének történetét érinti, Stahl Judit ötlete nyomán született meg, aki a színészek által eljátszott szituációk kereteit is kitalálta, melyben lánya, Stahl-Bohus Hanna is a segítségére volt.
Mivel híres színészek játsszák és sok szó esik benne ételekről, érthető, hogy az előadásnak már a leírás alapján is bizalmat szavaztak sokan. Még van pár jegy januárra, de a korábbi alkalmakat már mind eladták. Ha a péntek esti nézők is elkezdenek erről az estéről beszélni, feltehetően a már meghirdetett februári és márciusi időpontok is be fognak telni. Akit érdekel a kísérleti improvizációs gasztroszínház, annak gyorsan kell a jegyét megvásárolnia.
A színpadképet pedig Kálmán Eszter készítette el.
Az előadás címe - Flódni - némiképp félrevezető: nem pont a flódni lesz a főszereplő, bár nagy ötlet és rokonszenves gesztus, hogy „A Flódnis”, azaz Vámos Juci, az esemény egyik szponzoraként minden nézőnek egy csinos csomagolásba rejtett valóban igazán finom, csúcsminőségű süteményt készített, amelyet távozáskor kapunk meg – ezen az estén ráadásul a 6Szín vezetőségétől személyesen.
Kerekes-Katz Petra és Földvári Péter, a 6Szín irányítói a sütemény kiosztói között
Vigyázat, aki ezt a flódnit megkóstolja (pláne, ha még sosem evett hasonlót), az előbb-utóbb a cukrászat honlapján köt ki – aki fogyókúrázik, az nehogy kattintson, mert a végén még elindul a MOM Parkba (vagy a felsorolt további cukrászdák egyikébe), és ha nem pont a flódni, akkor a málnás vagy citromos pite csapdájába esik.
Ami szerencsés: az előadás is van olyan jó, mint ez a sütemény, azaz még véletlenül sem arról van szó, hogy a néző ezt kárpótlásul kapja az átélt két óráért. (Van néhány előadás, amelynek a népszerűsítésén hasonló megoldás sokat segítene – én ezt 2010-ben tapasztaltam Arkansasban, ahol minden komolyzenei koncerthez hozzátartozott egy kisebb fogadás, tele is voltak.)
Az előadás alapötletét a Beugró (improvizációs műsor) adta, aki azt szerette, annak a Flódni is nagyon fog tetszeni. Nem használhatták ugyanazokat a játékokat, Stahl Judit újakat talált ki, amelyek a későbbi estéken majd kisebb-nagyobb változtatásokkal fognak ismét feltűnni, így azoknak is érdemes lesz repetázni, akik egyszer már megnézték és szerették ezt a műsort.
A moderátor szerepét Novák Péter kapta, ő az, aki nemcsak minket, de a színészeket is tájékoztatja az újabb kihívásokról – láthatóan őket is váratlanul éri egy-egy újabb feladat.
A színház honlapján szerepel, hogy kik azok a színészek, akik közül négyen az adott estén improvizálni fognak. A premieren, amely kísérleti előadásnak is tekinthető volt, Pelsőczy Réka, Stefanovics Angéla, Hevér Gábor és Kálloy Molnár Péter játszott – a szó szoros értelmében: valóban azt éreztük, hogy ez az előadás nekik is szórakozás.
Az egyes felvázolt szituációk mindig kötődtek valamiféle budapesti nevezetességhez, vagy híres emberhez – így lesz ez később is, hosszú sorozatot lehet ebből életre hívni, 150 év ad elég anyagot akkor is, ha nem lesz egyetlen ismétlődő szituáció sem.
Az előadásban biztosan megtudunk újabb dolgokat Budapestről, de a hangsúly akkor sem az ismeretterjesztésen van, és még csak nem is azon, hogy számos zsidó ételhez csinálnak kedvet, hanem a jelenetekbe rejtett humoron. Sokat nevettünk több mint két órán át, kiestünk a saját jelenünkből, figyeltük, hogy a színészek mit tudnak kitalálni egy-egy lehetetlen helyzetben.
A konkrét játékokat nem sorolnám fel, néhány évig a saját drámaóráimon is előfordultak hasonlók – a fiatalabb korosztály, akiknek volt ilyen tantárgya már, a játékok egy részét ismerősnek fogja találni, de ettől még a kitalált improvizációk mindenképp meg fogják lepni, és úgyis a színészek a lényegesek.
A kiválasztott színészek mind nagyon jók, így akik már a jövő évi időpontokra vesznek jegyet, nem tudva, hogy ki jut nekik, azok is biztonságban érezhetik magukat – akármilyen szituáció érdekessé fog válni.
Most már a színészekre rátérve, akik így együtt sosem voltak még színpadon:
A négy színész közül – eddig – Pelsőczy Réka nem vett részt túl sok hasonló jellegű műsorban (sőt meglehet, hogy ez az esetében épp debütálásnak számíthat), de állta a sarat -
elég gyakorlatot adhatott számára váratlan helyzetek kezelésére a színműs osztályok tanítása. Legutóbbi bemutatója, a Kedd szintén azt a benyomást keltette, hogy a színészek abban is improvizálnak, de ez nem így van – abban teljesen kötött helyzetben tűnik egészen spontánnak. Élmény volt egy ilyen – a Katonán kívüli - kalandban látni, és várom a következő „kilengését” is: november 14-től ismét lesz Textúra a Magyar Nemzeti Galériában – abban is játszani fog. Aki nézné másban is, azoknak a Magányos emberek (Kamra) és a Beszélnünk kell Kevinről (Budaörs) c. előadásokat javaslom legelsősorban – utóbbiak számomra a tavalyi évad legjobb előadásai közé tartoztak.
Hevér Gábor minden mozdulatán látszik, hogy nagyon otthonosan mozog az improvizációs színházban, jó a humorérzéke is. Nem erről az oldaláról ismert, legtöbben nyilván a Gólkirályság c. sorozatból emlékezhetnek rá (és már várják az új évadot, amelyet le is forgattak mostanára), de a színháznézőknek elsősorban a hatalmas sikerrel futó Őrült nők ketrece vagy az Igenis, miniszterelnök úr! kötődhet hozzá. Az, hogy ennyire magabiztosan improvizál, a másodperc tört része alatt kapcsol, pályája kezdeti szakaszának is köszönhető: Kamondi Zoltán színházának (Bolygó Kultusz Motel) tagja volt, ahol akár már három nap alatt is létrehoztak egy előadást (a szokásos hat hét próbaidőszak helyett). 1998-ban pár hónapig ennél a társulatnál voltam rendezőasszisztens és titkár, így közelről láthattam, hogy ez tényleg működött – elsősorban a színészek profizmusa miatt. Hevér Gábor egy ilyen előadáshoz két nap alatt közel hetven oldalt megtanult, a produkciók tartóoszlopa volt. Ebben az előadásban a barkochba játékban tett megjegyzéseiből látszott leginkább, hogy mennyire széleskörű a műveltsége, amely már 25 éve is hasonlóképpen érzékelhető volt a Candide próbái során, így engem nem lepett meg. (Aki kedvet kap hozzá, és szeretne szórakozni, annak az Orfeumban futó kétszereplős előadását javaslom – ennek megtekintését én is tervbe vettem.)
Egy hajfesték reklám két színészre...
Stefanovics Angéla mintha erre a műfajra született volna, akármit csinált, azonnal nevettünk. Több emlékezetes jelenetet is leírhatnék vele kapcsolatban, de csak egyet emelek ki: egyetlen apró gesztusára azonnal reagáltak a partnerei is, és ettől a szemünk előtt alakult ki egy igazi család, aki étterembe ment egy nyafogós kislánnyal. A Dumaszínház tagja, nagyon neki való a stand up – aki erről megbizonyosodna, azoknak nagyon melegen ajánlom a Hagyják szabadon a biztonsági sávot! című előadását, amelynek főpróbáját láttam, illetve a CSáó-t, amelyik róla szól és (szinte) egyedül játssza, de a Szülői értekezlet-et is.
Kálloy Molnár Péternek lételeme az improvizációs színház, játszott a már említett Beugró-ban, így elsősorban erről az oldaláról ismert. A 6Színben több hasonló jellegű (félig-meddig kötött szövegű, részben improvizációs) estje is sikerrel megy (G.Ö.R.CS., S.Ö.R., Caveman), emiatt a jelenléte magától értetődőnek tűnik. Láthatóan tizedmásodperc alatt feltalálja magát, és nagyon élvezi a játékot. A teljesség kedvéért azért megemlítem, hogy író, fordító, zeneszerző és rendező is, legutóbb a veszprémi színházban vitt színre egy bohózatot.
Mindegyiküket lehet majd még alkalmanként látni, és a plakáton szereplő további színészeket is. Látva a premiert, nem lepne meg, ha több éves sorozat elé néznénk – a gasztronomia és a színház ötvözete láthatóan népszerű kombináció, hiszen egy ilyen előadás kikapcsol minket is és a játszókat is a hétköznapokból, win-win helyzet, van minek örülni.
Ps. Ahogy a színház honlapján is szerepel, legyen itt is említve, hogy kik miatt lehetett ezt az előadást létrehozni:
„A 2023-as év előadásait a Budapest Brand, a Mazsihisz, a Béflex Zrt. és a Diana Mosolya Alapítvány támogatja. A 2024-es év előadásait a Cordia Managment és a Finext Startup Zrt. támogatja.”
Ps. A fotókat Szkárossy Zsuzsa készítette a 6Szín számára, amennyiben lesz több előadáskép is, pótlólag még el fogom helyezni a bejegyzésben. A flódni fotója a A flódnis FB-oldaláról származik.