Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Vizsgának készült az SZFE negyedéveseinek előadása, és így is kell nézni. Már megnézhettem volna akár tavaly júniusban a bemutatót is, ha megfelelő az időpont, így viszont (több, mint fél év csúszással) egy már többször eljátszott, kiérlelt produkcióról tudok beszámolni, amely talán még megnézhető lesz a későbbiekben is.

Az ajánlót ebben a reményben írom.

VZfrqqIo 2 670x429.png

A 6színben a nézőtér közepére helyezték el a játékteret, amelyet három oldalról ülhetünk körbe mi nézők, és a negyedik oldalon a terem ajtajait viszont ténylegesen használták a színészek.

Nem voltunk sokan, de ez a darab eredeti formájában még kevesebb nézőnek készült a Maladype bázisán, ahol módom volt talán a legelső nyilvános előadását megnézni Hajdu Szabolcs színdarabjának, és nem filmről ismertem meg.

Az, hogy az SzFE diákjainak produkciója kire milyen hatást tesz, attól is erősen függ, hogy az adott néző mennyit tud Hajdu Szabolcs – akár trilógiának is felfogható – előadásairól, illetve látta/szerette-e az Ernelláék Farkaséknál, a Kálmán-nap, illetve az Egy százalék indián c. opuszokat, illetve miként viszonyul a Látókép Ensemble által képviselt egyedi színházi stílushoz.

6Szín-Ernelláék-Farkaséknál-4-1024x661

Az én véleményem a fent belinkelt bejegyzésekből egyértelműen kiderül, ha tehetem, azonnal megnézek mindent, amihez Hajdu Szabolcsnak, illetve alkotótársainak köze van, mivel mindig lenyűgözött az, ahogy például az Ernelláékat eljátszották. A lehető legtermészetesebben. Még mindig emlékszem az egész napomra is, amikor először szembesültem ezzel az előadással. Olyan volt ezt nézni, mintha engem is meghívtak volna a saját lakásukba, és valóban minden úgy történt volna meg, ahogy elhangzik.

Hajdu Szabolcs színészei képesek arra, hogy elhitessék, hogy nem betanult szöveget mondanak, teljesen eggyé válnak a karakterekkel. Ezt nyilván az is elősegíti, hogy a szereplőkre írták a szöveget, és részben a színészek maguk is alakíthatták azt (gondolom én). A Látókép Ensemble titkairól semmit nem tudok, de igazi műhelymunkát képzelek az elkészült előadásaik mögé.

6Szín-Ernelláék-Farkaséknál-7a-869x1024Bíró Panna - Ernella

Az IGAZISÁG érzete abból is fakadhat, hogy jól érzékelhetően a saját élethelyzetükről szólnak a darabok, és a trilógia háttéranyagát a szerző-rendező és vezető színésznője (azóta már felbomlott) házasságának válsága jelentette, amelyről a sajtóból is értesülhettünk. (Pedig milyen jó lett volna ennek az ellenkezőjéről hírt kapni, hogy azt hihessük, hogy a trilógiában bemutatott folyamatok elkerülhetőek, nem tipikusak, és van, akinek sikerül ezeket sikeresen átvészelni.)

Az SzFE negyedévesei itt még nem tartanak, ahol a Látókép színészei, nem ennyire profik színészként, de jó messze vannak az életközepi válságtól is. Még éppen a rajtvonalon helyezkednek el, és egyformán lehet belőlük filmsztár, későbbi Nemzet művésze vagy pályaelhagyó.

Az előadásban nagyon szerettem, hogy a rendező Hargitai Iván pontosan tudja, hogy amennyiben hasonló jellegű előadást készít, aprólékosan berendezett lakással, akkor sokkal kevésbé úszható meg a direkt összehasonlítás, amelyben esélyes, hogy alul fognak maradni. Másik utat választott.

Magyarósi Éva költséghatékony, érdekes, látványos, sőt sok szempontból is praktikus díszletet tervezett, sokat tesz azért, hogy még az eredeti színházi előadás vagy/és film ismerői is attól elválasztva nézzék meg. A szükséges távolságot már ez megteremti.

A színészek arcát és végtagjait díszítő arcfestés (szakáll-, és ékszerimitációk) gyerekrajzokra emlékeztetnek minket, mintha a darabban szereplő két gyerek rajzolta volna ezeket unalmában.

6Szín-Ernelláék-Farkaséknál-10-1024x707Berényi Nóra Blanka

Önmagában ezek a rajzok és a színészek életkora együtt számomra aláhúzta, hogy ez itt tényleg JÁTÉK. A fiatalok eljátsszák nekünk, milyennek képzelik a már beérkezett felnőttek életét… (A szövegben a helyét még mindig nem találó éppen negyven éves Albert kapcsán merül fel, hogy húsz körül élnek ilyen nagy bizonytalanságban az emberek, de abban a korban még jobban elfogadható. Emiatt a pályakezdés előtt állók is még viszonylag jól beleképzelhetik magukat a Hevesi László által játszott karakter helyzetébe. A jelen örökös bizonytalansága is a segítségükre lehet ebben – a covidot vagy akármilyen lezárás lehetőségét el sem képzeltük még az Ernelláék ősbemutatójának idején.)

Az előadás 90 perce közben jó megoldás volt, ahogy a festésnél használt hatalmas takaró nejlonokkal leborított játéktér folyamatosan összezsugorodik, egyben jelezve a szereplők cselekvési lehetőségeinek beszűkülését is. (Elvileg a fólia eltakarítása után egy szép új lakást kapunk, össze nem csepegtetett bútorokkal...- ehelyett most inkább azt éreztem, hogy ez a fólia egyre zsugorodó jégtáblát jelentett...- ez csak az én gondolatom, ahány néző, annyiféleképpen nézheti. Ez a jó az élő színházban, szabadon gondolkodhatunk róla.)

6Szín-Ernelláék-Farkaséknál-2-1024x709Rezes Dominika

A „mindent le lehet takarni” gesztus szintén kifejező, aki ki akart lépni a számára többnyire kellemetlen beszélgetésből, az a fólia alá bújt – nem feltétlenül kellett a termet ténylegesen is elhagyni. Elbújni az egyébként átlátszó lepel alá – ez a gesztus lényegében a struccpolitika kifejezése is  – a menekülés, a konfliktusból való végleges kilépés nem lehetséges.

A történet nem túl összetett (és mostanára a filmnek köszönhetően már viszonylag közismert): a Budapest belvárosában élő Farkasékhoz betoppan a feleség nővére Ernella a saját családjával, miután ott hagyták skóciai otthonukat. Egy éve nem találkoztak, és láthatóan sok múltbeli sérelem maradt eddig kibeszéletlen. A vendégek nem mehetnek máshova, nincs semmilyen megtakarításuk, rászorulnak a rokoni támogatásra.

6Szín-Ernelláék-Farkaséknál-3a-825x1024Mari Dorottya

Ez a helyzet a szereplők között már régóta halmozódó feszültségeket tovább fokozza, és az előadás így egy kilencven percen át tartó veszekedés-sorozatként is felfogható.

Először Farkasékkal ismerkedünk össze, akik többek között nem értenek egyet fiuk, Brúnó nevelésével kapcsolatban sem. A Hencz András és Berényi Nóra Blanka által játszott pár estéje nem lenne felhőtlen egyébként sem, már az is feszültséget gerjeszt, hogy még egyszer elmesélje-e az anya gyermekének az esti mesét, vagy ez már elkényeztetésnek számít.

Az színészosztály összetételéből következhet, hogy Brúnót ebben az előadásban Rezes Dominika kapta, akit éppen egy hete láttam tündökölni egy másik vizsgaelőadásban, Az Igazgató Úrban, a Pinceszínházban. Abban szexuális zaklatásnak kitett fiatal lányt játszott, a saját életkorától nem kellett eltávolodnia, most hirtelen leadott egy tízest az életkorából és még nemet is váltott.

6Szín-Ernelláék-Farkaséknál-5RFiú és apa - Rezes Dominika és Hencz András

Nehéz eldönteni, hogy a hat diák közül épp ki van a legnehezebb helyzetben, nem egyszerű nagyon eltérő korú személyt játszania a kezdő színészeknek, emiatt is jó, hogy most a szerep és a színész távolsága hangsúlyosabbá vált. A másik családban Mari Dorottyának egy hajszállal egyszerűbb helyzete volt, mivel kislányt kellett játszania, de a szülők – Hevesi László és Bíró Panna – szintén közel húsz évet öregedtek.

Ez a papás-mamás nem felhőtlen, bár az „igaziság” érzete nem kísérheti. A Hajdu Szabolcs darabjában bemutatott csapdákat így megláthatjuk: az emberi kapcsolatok kellő befektetett figyelem, idő hiányában szükségszerűen kiüresednek. Teljesen biztosan. Ez köztudott, ebben nincs semmi bizonytalanság, nem kétesélyes, mint elkapni a covidot, amelyből vagy lesz szövődmény, és hosszútávú káros mellékhatás, vagy nem. Hiába tudjuk mindezt, mégis alig látni igazi jó mintákat - színházi előadásban persze még kevésbé, hiszen a bemutatott történetek szükségszerűen a konfliktusra épülnek. (Előadásban annyira nem lenne érdekes két egymással folyamatosan törődő ember bemutatása - ez sajnos így van. Esetleg akkor, ha valami okból veszélybe kerülnek...)

Néztem ezt a hat üde színészt, és kívánom nekik, hogy később okuljanak a saját maguk által eljátszott történetből, és sikerüljön nem beesni ebbe a mocsárba, amelyet bemutatnak nekünk. Ez az élethelyzet még messze van tőlük, és nem következik be szükségszerűen az, aminek a valószínűsége csak 99,999% mások (és a világirodalom) tapasztalata alapján. Mégis csak vannak azok a kevesek, akiknek jutna üdv a Földön. Valahol biztosan.

PS. Az előadás koreográfusa: Blaskó Borbála, akinek saját rendezését hétfőn láttam. A Granéról is írtam ajánlót.

PS.A fotók forrása: 6szín, Szkárossy Zsuzsa

Címkék: Hargitai Iván Magyarósi Éva Blaskó Borbála Hajdu Szabolcs Ernelláék Farkaséknál Hevesi László Hatszín Teátrum Hencz András Berényi Nóra Blanka Mari Dorottya Rezes Dominika Bíró Panna

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr5317420174

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása