Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Közel két óra szünet nélkül a Radnóti új bemutatójának menetideje. Mindenkinek ajánlható, aki szereti a Radnóti fiatal művészeit, vagy/és általában kedveli Hajdu Szabolcs csapatának saját előadásait (Látókép EnsembleErnelláék Farkaséknál, Kálmán-nap, Egy % indián).

Ennyire egyszerű a képlet, de ennél részletesebb ajánló következik a harmadik közönség előtt lejátszott előadásról, amely a Radnótiban megszokott módon teltházat vonzott. Hivatalos bemutató majd 25-én lesz, de ezt nem várom ki az ajánló posztolásával, vegyétek meg a néhány megmaradt jegyet még időben, csak azt tanácsolhatom, már nincs sok hátra az évad végéig.

Radnóti

Az író-rendező már korábban debütált a Radnótiban (Glória), de ez a mostani előadás sokkal inkább köthető a felsorolt korábbi munkáihoz; ez is a saját darabja, amelyet most is saját élményei inspirálhattak. Ugyanakkor nem elhanyagolható eltérés, hogy most a független szférában mozgó „alternatív” színészek helyett „kőszínészekkel”, azaz profikkal dolgozik.

A Hajdu Szabolcs előadásainak egyik fő jellemzője, hogy saját embereivel képesek olyan életdarabok bemutatására, amelyek esetén ideig-óráig felmerül bennünk nézőkben, hogy mi most tényleg kukkolunk és valódi emberek igazi problémáit figyeljük meg. Ez azért is lehetséges, mert a legtöbb színészét nem láthattuk netán Shakespeare vagy Csehov közismert sorait mondani, az egyszer nézők komoly esélyekkel nézheti őket „normális” embereknek.

radn8

A természetes színpadi létezésre törekvés ennek az előadásnak is célkitűzése lehetett, és a Radnóti fiatal tehetségei elég jó hatásfokkal érik el, hogy kizárjuk a velük kapcsolatos korábbi élményeinket. Miután egy igazi színházban ülünk, bársonyszékeken, nyilván nehezebb a valóság látszatát kelteni, mint amilyen annak idején volt a Maladype bázisán vagy éppen a B32-ben, ahol szintén majdnem sikerült a lakásszínházi miliőt visszahozni.

Simogyi-Lengyel Mira színpadképének megpillantása „WOW”-élmény, ez az egyik leghatásosabb díszlet, amelyiket idén láttam (Ambrus Mária gumimatracai után ez nálam biztos a toplistámon lesz évad végén). Sok energia lehetett ezt így összerakni, bár költséghatékony módon feltehetően sikerült elsősorban a színház raktárát hasznosítani. Ez a díszlet az igazi színház lényegét is kifejezi: a valóság apró – nem túl szép, nem túl jó – darabjaiból létrejön valami különleges, a részleteken túlmutató. Ebbe a díszletbe nagyon jól belesimulnak Pető Kata ruhái, akiről persze eszembe jutott a szintén kitűnően sikerült új budaörsi bemutató (Beszélnünk kell Kevinről), amelynek ajánlóján nem három napot ültem, hanem három hetet…

Radn7

Ez a díszlet akár egy terápiás folyamatot is jelképezhet, amikor a kezdeti stádiumban minden korábbi traumánkat előszedjük, csak még nem tartunk ott, hogy fel is dolgozzuk. (Kérdéses, hogy eljutunk-e oda, hogy majd igen.)

Ez a közeg otthona a központi szereplőnek, a fiatal írónak, aki gyanúsan sok ponton hasonlít Hajdu Szabolcsra (legalábbis arra a személyre, akit művei alapján elképzelhetünk), ő is saját életének szereplőiről ír regényt, minimális módosításokkal. Nyomatékosan merül fel a kérdés, hol húzódik a határ valóság és fikció között.

Távolításnak érzékeltem, hogy ezúttal ezt a központi figurát a darab írója-rendezője átadta Porogi Ádámnak: már nem főszereplő a saját életében, hanem Bobot, a közéjük vetődött idegent játssza, aki az események katalizátora.

Radn3

Aki már látott Hajdu Szabolcs előadást, az nagyjából tudja, hogy mire számíthat: hétköznapi felületes beszélgetésnek indul minden, amelyből előbukkan egy-egy lényeges mozzanat, amelyből lassan rakhatjuk össze, hogy kiket látunk, milyen viszonyban vannak a szereplők és mi történik velük. Jó ez, hogy fokozatosan derül fény mindenre, bár aki több információt szeretne a szereplőkről és az alaphelyzetről, az a színház nagyon részletes saját ajánlójából ezt megtudhatja - nem ismételem el a benne foglaltakat. Én ezt csak az előadás után olvastam el, tekintve, hogy nem szorultam rá bevezetőre - igyekeztem az elmúlt húsz évben mindent nézni, ami Hajdu Szabolcshoz köthető – a filmjeit is már a Macerás ügyektől kezdve.

Az előadás első negyedében egy ideig nagyon lekötötte a figyelmemet egy kávéfőző működése is, nagyon aggódtam érte, hogy mi lesz vele (üresen visszatenni a forró rezsóra?), de aztán csak megoldódott ez a kérdés – ahogy az előadás végén (átmenetileg?) elsimult néhány más konfliktus is.

Radn1

Az előadás kapcsán nagyon sok közérdeklődésre számot tartó téma felmerül – a néző helyzetén múlik, hogy ezek közül melyik gondolkodtatja el. Többek között láthatjuk, mit vár egy elvált férfi (Porogi Ádám) az új szerelemtől, létezhet-e teljes újrakezdés, mire számíthat egy sokat tapasztalt fiatal lány (Berényi Nóra Blanka) amikor már megállapodna, illetve kontrasztként: mi várhat egy olyan párra (Sodró Eliza – Baki Dániel), akik évtizedek óta vannak együtt…

Az előadás egyik nagy érdeme, hogy mindenki közel egyformán fontossá és még szerethetővé is válik. Igazi csapatmunka eredménye ez, a szövegben a közreműködők improvizációi is benne lehetnek, amelyek összesimításában Kelemen Kristóf dramaturgnak is komoly szerepe lehetett. Jó ezt az előttünk létező öt embert nézni, nekik pedig jó tréning lehetett ebben a szokásostól eltérő munkafolyamatban dolgozni.

Radn5

A látottak kapcsán persze sokkal átfogóbb kérdések is eszünkbe juthatnak, mint például:

-mások életére miként vagyunk hatással?

-mások hogyan használják a mi életünket, energiáinkat?

-mennyire szövevényesek emberi kapcsolataink?

-tudatosan élünk, vagy csak sodródunk és vegetálunk?

-hajlamosak vagyunk a szőnyeg alá söpörni a problémáinkat?

Mindenki átgondolhatja akár azt is, hogy saját élete mennyire hasonlít „A legközelebbi ember” színpadképéhez.

Ha minderre van válaszunk saját magunknak, nálunk a döntés lehetősége: mivel beláthatatlanul nehéznek tűnik, továbbra sem pakolunk rendet, bár megtehetnénk, vagy mégis nekiveselkedünk…

Radn6

Ez az előadás alkalmasnak látszik arra, hogy a változtatás irányába lökjön minket. Szerettem, az én előadásom volt, jólesett két órán át nem a saját feszítő problémáimon tipródni, és utána pedig az éjszakai blogírással az élményt még kissé meg is hosszabbítani.

Most ugyanaz volt a végkövetkeztetésem, mint a néhány nappal korábban látott vígszínházi „Szélvész”-ről távozva: nagyon nagy szükség van a független csapatokra a kőszínházak megújulása szempontjából is, kellenek az új inspirációk a profi társulatoknak. Nagyon remélem, hogy előbb-utóbb a pénzosztók is felismerik ezt, és nagyvonalúbban bánnak majd a magyar színházi közeg jelenleg különösen alulfinanszírozott alkotóival, akik azért mindennek dacára még mindig kitartanak.

Ps. Ezek a kitűnő fotók a Radnóti Színház Fb-oldaláról származnak és Dömölky Dániel készítette őket.

Címkék: Radnóti Színház Pető Kata Porogi Ádám Ambrus Mária Hajdu Szabolcs Baki Dániel Sodró Eliza Kelemen Kristóf Berényi Nóra Blanka A legközelebbi ember Simonyi-Lengyel Mira

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr4618123226

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása