Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (80) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (93) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (22) Bagossy Levente (21) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (34) Bálint András (21) Balsai Móni (25) Bányai Kelemen Barna (25) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (31) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (87) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (28) Centrál Színház (36) Chován Gábor (22) Csákányi Eszter (23) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (39) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (23) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (40) Fábián Péter (21) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (29) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (36) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (52) Gazsó György (21) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (20) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (23) Hegedűs D. Géza (30) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (21) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (32) Horváth István (41) Ilyés Róbert (21) Izsák Lili (26) Járó Zsuzsa (20) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (75) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (24) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (43) Kálmán Péter (40) Kálnay Zsófia (55) Kamra (40) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (45) Kaszás Gergő (22) Katona (124) Katona László (32) Kékszakállú (68) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (32) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (38) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (21) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (21) László Zsolt (41) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (35) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (23) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (42) Mucsi Zoltán (46) Müpa (117) Nagypál Gábor (28) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (37) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) opera (25) Opera (633) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (102) Ötvös András (23) Őze Áron (27) Palerdi András (45) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (27) Pál András (46) Pasztircsák Polina (34) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (23) Pető Kata (33) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (28) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (24) Rába Roland (24) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (54) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (32) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (75) RS9 (27) Rujder Vivien (30) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (35) Schneider Zoltán (32) Schöck Atala (55) Sebestyén Miklós (23) Sodró Eliza (24) Spinoza (21) Spolarics Andrea (21) Stohl András (33) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (53) Szacsvay László (23) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (22) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (46) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (26) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (27) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (35) Thália (100) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (22) Ungár Júlia (20) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (34) Vida Péter (23) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (53) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (32) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Hiába vagyok 2950 színházi ajánlón is túl, még mindig elkövetek szarvashibákat: jelenleg ez egy második nekifutás nulláról, mert az előadás után megírt első verziómat a gép nem mentette el. Most már így, közel két hét után, emlékezetből írom újra.

A lényegi mondanivalóm változatlan: Szilágyi Bálint rendezését szívesen ajánlom. Menetidő: 50 perc, szünet nélkül. Következő alkalom: dec. 27-én délelőtt 11 óra

azugyvolt1.pngBodoky Márk, Georgita Máté Dezsó, Osváth Judit és Barna Zsombor

Midőn ezt néztem, még nem voltak kötelezőek a maszkok a színházban. Most úgy tűnik, hogy egy ideig éppen erre a vasárnap délelőtti előadásra fogok ábrándosan visszanézni, amely eleve nosztalgikus hatást kelt - elvileg a hetvenes évek korszakát is felidézi azokban, akiknek erről vannak saját emlékképei.

Az előadást a 13 éves fiammal néztük, aki még beülés előtt feltette azt a kérdést: ugyan mit kezdhet majd Janikovszky Évával az a kiskamasz korosztály, amely már az Instagrammon és a Facebookon él?

Az előadás után megállapította, hogy ez elsősorban alsósoknak való (a nézőtéren eleve ők voltak többségben), én pedig hozzáteszem: az a legideálisabb, ha a kísérő vagy ötven pluszos nagymama, és ezáltal van köze a megidézett korszakhoz, vagy olyan szülő, aki szerette a szerző könyveit.

Az előadás létrehozásában nagy szerepe volt Márkus Sándor látványtervezőnek, aki jól használható teret hozott létre kevés eszközzel, dínó-motívumokra építve. Ennek kapcsán egy friss kamrás előadás is az eszembe jutott (Isten, haza, család), amelyben a gyerekekkel kapcsolatban ugyanez a dínó-motívum megjelent, ugyancsak kötve a rendszerváltás előtti korszakhoz.

Nagyon szerencsés megoldás, hogy a felfüggesztett hatalmas hosszú ujjú póló nemcsak alkalmas háttér (pl. a „gyerekek” kicsinek érezhetik magukat előtte), de emellett sokféleképpen lehet vele játszani.

azugyvolt3.png

A rendező láthatóan nem akart illusztratív előadást létrehozni, a szövegekben említett tárgyakat másokkal helyettesíti. Ahhoz hasonlóan jár el, ahogy a gyerekek játszanak – alapvetően a képzeletükre épít.

A szövegek az „Örülj, hogy fiú/lány” -nyal kezdődnek, amelyek ráadásul nem egymás után hangzanak el (két külön könyv van, így ez lehetett volna a kézenfekvő megoldás), hanem szinte egyszerre. Ezáltal is láthatóvá válnak a nemhez kötött sztereotípiák, amelyek olyan nagyon sokat nem is változtak az elmúlt ötven évben. (Ahogy az sem, hogy mindenki szeret azzal foglalkozni, hogy kire is hasonlít leginkább a gyerek és ki tehető felelőssé a viselkedéséért.)

A fiam elismerte, hogy a legtöbb gyerekekkel kapcsolatos megállapítás helytálló, de igazán megérintve csak néhány alkalommal érezte magát (emiatt is javasolná kisebbeknek a megtekintést). Amikor a növekedésről és a saját külső elfogadásának keserveiről van szó, feltehetően elég sok gyerek szintén át fogja érezni, hogy ez az előadás róla is szól. Valóban örökös problémák kerülnek szóba, amelyek ugyan felnőtteknek jelentéktelennek látszhatnak a világ nagy bajai mellett, de mégis nagyon fontosak az éppen felnövekvők számára. Emiatt is jó lehet egy ilyen szembesülés: a gyerek felfedezi, hogy nem ő az egyetlen, akinek gondot okoz, ha nem nő elég tempósan, vagy netán éppen ellenkezőleg, megelőzi az összes osztálytársát.

azugyvolt2.png"Örülj, hogy fiú/lány"

A színészeken sok múlik – ők töltik meg élettel ezeket a nem túl árnyaltra megírt karaktereket. A négy fiatal szeret így együtt játszani. (Ez jön át, a játék öröme pedig ragadós.) Ez még akkor is így lehet, ha mind kaptak már ennél összetettebb színészi feladatokat.

Mindenki többféle szerephez jut, hosszabb és rövidebb szövegekhez. Eleinte a két anyát Bodoky Márk (jelenleg a miskolci színház egyik legnépszerűbb fiatal művésze, sok főszerep birtokosa, nézzétek meg a Feketeszárú cseresznyében is) és Georgita Máté Dezső játssza, aki még hegedül is. Már a nemváltás is poén, távolít kicsit az elhangzó közhelyektől. Az újszülötteket pedig Osváth Judit és Barna Zsombor kapta (utóbbi nemrég egy hatalmasat játszott Héraklészként a Bábszínházban), akik majd az előadás későbbi részében kerülnek jobban előtérbe. (Osváth Judit mondatait, amelyek egy bizonyos Micike nevű kistestvérre vonatkoznak, még napokig emlegettük…)

Amióta láttam „A lemez két oldala” c. előadást (Tollár Mónika rendezte, aki ennek az előadásnak a dramaturgja), időről-időre eszembe jut a kérdés, hogy ugyan miben áll a varázsa ezeknek a szövegeknek, amelyek nyilvánvalóan olvasásra készültek, és mindenki Réber László illusztrációival szokta meg őket. (Én a kilencvenes években épp a rajzok miatt gyűjtöttem Janikovszky könyveit. Jelenleg Székesfehérváron a Játékmúzeumban látható egy nagyon szép Réber-emlékkiállítás, amelyet nemrég egy friss bemutatóhoz kapcsolva láthattam.)azugyvolt4.png

A válasz talán nem is olyan bonyolult: nagyon sok olyan megállapítást olvashatunk bennük, amelyikre ösztönösen rá tudunk bólintani, hogy mennyire igaz, ez velünk is előfordult. Janikovszky Éva összeszedte az összes olyan közhelyet a gyerekneveléssel kapcsolatban, amelyik evidenciaként velünk van, és ebben a színházi előadásban, ha lehet, még jobban be is sűrítették őket.

Az elhangzó mondatok mögül kibányászható lenne fájdalom és keserűség is, de a szerző inkább derűsen szembesít minket a valósággal. A jelmondata valóban lehet egy későbbi kötetcím, a „Mosolyogni tessék”. Sokkal jobb nekünk, ha minden kínlódásunkat humorral nézzük, és elhisszük a szerzőnek, hogy nem olyan nagy a baj.

A jelenlegi helyzetben nagyon kell nekünk minden örömforrás, jó, ha van min nevetnünk. Ez a színházi délelőtt alkalmas volt a kikapcsolódásra, feltöltődésre, és persze a visszagondolásra is – milyen volt az, amikor még azt hittük, hogy a felnőtteknek sokkal, de sokkal jobb…

PS. A képek forrása a 6Szín honlapja

Címkék: Osváth Judit Márkus Sándor Tollár Mónika Barna Zsombor Bodoky Márk Georgita Máté Dezső Szilágyi Bálint Az úgy volt... 6Szín

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr6616746424

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása