Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (81) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (93) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (27) Bagossy Levente (21) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (34) Bálint András (22) Balsai Móni (25) Bányai Kelemen Barna (25) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (31) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (87) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (28) Centrál Színház (36) Chován Gábor (22) Csákányi Eszter (23) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (39) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (23) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (40) Fábián Péter (21) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (29) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (36) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (52) Gazsó György (21) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (20) Gyulay Eszter (26) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (23) Hegedűs D. Géza (30) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (21) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (32) Horváth István (41) Ilyés Róbert (21) Izsák Lili (26) Járó Zsuzsa (21) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (77) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (24) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (43) Kálmán Péter (40) Kálnay Zsófia (55) Kamra (40) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (45) Kaszás Gergő (22) Katona (124) Katona László (32) Kékszakállú (68) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (33) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (38) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (26) Kovács Lehel (23) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (21) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (22) László Zsolt (41) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (35) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (24) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (32) Molnár Anna (23) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (42) Mucsi Zoltán (47) Müpa (117) Nagypál Gábor (28) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (38) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) Opera (633) opera (25) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (103) Ötvös András (23) Őze Áron (27) Palerdi András (45) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (27) Pál András (46) Pasztircsák Polina (34) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (23) Pető Kata (33) Pinceszínház (26) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (28) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (24) Rába Roland (24) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (55) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (32) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (75) RS9 (27) Rujder Vivien (30) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (35) Schneider Zoltán (32) Schöck Atala (55) Sebestyén Miklós (23) Sodró Eliza (24) Spinoza (21) Spolarics Andrea (21) Stohl András (33) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (53) Szacsvay László (23) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (23) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (46) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (26) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (27) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (35) Thália (101) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (23) Ungár Júlia (20) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (34) Vida Péter (23) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (53) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (32) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

A 2021-22-es évadban valami lehetett a levegőben: három hónap leforgása alatt a Katona és a Bábszínház is bemutatott egy-egy Frankenstein-verziót. Miután Rába Roland a teremtmény szerepében (az előadás atmoszférájával együtt) túlságosan erős benyomást tett rám, egészen mostanáig nem tudtam rászánni magam, hogy ezzel a történettel bármilyen feldolgozásban újra szembenézzek, még úgy sem, hogy a Bábszínház verziójáról – Keresztes Tamás rendezéséről – csak szuperlatívuszokban nyilatkozott mindenki, egyetlen apró kritikai megjegyzést sem hallottam.

Ezen a hétfőn, a délelőtti Babaróká-n felüdülve erre a 16+-os előadásra is beültem – feltétlenül érdemes volt.

Röviden: én is csatlakozom a lelkes Frankenstein-nézők táborához, most már értem, hogy miért telik meg lassan három éve azonnal a nézőtér az összes Frankenstein-re.

frank2.jpg

Az előadás 110 perces, nincs szünet – nem is lehetne hol megszakítani a történetet. Ennél hosszabb beszámoló:

Ehhez az előadáshoz tartozik felkészítő, azaz „mozgató” foglalkozás is, amelyet középiskolásoknak és felnőtteknek egyaránt ajánlok. Ezen maximum húsz fő vehet részt, ötven perces, aki jegyhez jut, az próbáljon meg ebbe a keretbe is beférni.

Erre a ráhangoló szeánszra a színház nézői számára zárt területen kerül sor, ahová csak a dolgozók mehetnek be ujjlenyomattal – ez már önmagában is érdekes. (Akit a Bábszínház hátországa érdekel, azok lehet, hogy az alkalmanként megszervezett vezetett sétát is választhatják.) Valóban nem lenne hely több nézőnek, ezen az estén 17-en ültünk együtt a körben, és a játék közben megjelent az előadás egyik szereplője is, aki szintén segített a hangolódásban. (Tatai Zsolt persze arra is apropó, hogy ezúton is melegen ajánljam a Péntek úr csodálatos barátai-t, róla ez most még néhány évtizedig eszembe fog jutni.)

A foglalkozást Végvári Viktória, a színház vezető drámapedagógusa és Hoffer Károly, az előadás báb- és jelmeztervezője irányította – titkaikat nem fedem fel, legyen meglepetés maga a játék az újonnan jelentkezőknek.

frank7.jpg

Ha már Hoffer Károly: ahogy remélhetőleg a fotókon is látszik, az előadás látványvilága az első másodpercektől levesz minket a lábunkról. Eleinte nagyon kevés szöveg hangzik el, hiszen Frankenstein teremtménye eleinte nem tud beszélni, fokozatosan leszünk tanúi eszmélkedésének, és elsősorban az ő oldalára állunk, bármit is követ el – magánya, kitaszítottsága részvétet kelt bennünk.

frank8.jpg

Ez a név nélküli teremtmény „háromemberes”, azaz három mozgató kell hozzá, akik közül Teszárek Csaba lesz a fej, illetve az, aki a későbbiekben meg is szólal, a teremtmény lelkét is adja, de nem moccanhatna meg Bartha Bendegúz és L. Nagy Attila közreműködése nélkül. Vati Tamás úgy tervezte meg ennek a hármasnak a mozgását, hogy valóban egységes benyomást kelt és nem csodálkozom azon, hogy valaki többször is újra akarja nézni az előadást, mert Varga Vince mozgóképtervezőnek is köszönhetően tényleg elvarázsolnak minket, akármeddig is elnéznénk, ahogy ez a lény mozog. Emiatt is szerencsés, hogy kevés a beszéd az elején, nem azonnal pörög fel a cselekmény. Ezek a szótlan víziószerű jelenetek az előadás legerősebb részei, a legmélyebb nyomot ezek hagyják bennünk. A sejtelmes és nem ritkán fenyegető hangulat kialakulásához nemcsak a vizuális hatások, de Kézdy Luca zenéje is hozzájárul, aki hegedűn játszik és felvételről is hallatszik, különleges hanghatások keletkeznek.

frank5.jpg

Nick Dear adaptációja Koltai M. Gábor fordításában érezhetően a teremtmény oldalára állít minket, akit egyszerre látunk áldozatként és gyilkosként is, sorsának alakulását a legkülönfélébb helyzetekben kísérjük figyelemmel.

A sok szereplőt mindössze kilenc színész játssza el, köztük Tatai Zsolt, Szolár Tibor, Beratin Gábor. Van, aki egyszerre – álarcokkal – képes megtöbbszöröződni – a bábszínház erre is lehetőséget nyújt. (Ez az előadás is ezt bizonyítja: a báb nem korosztály.)

frank1.jpg

Többeket akár egyetlen jelenetben is igazán megszeretünk, például Victor Frankenstein, azaz a teremtő öccsét játszó gyerekszereplőt, Jeles Bálint Bencét, aki miatt erősen lehetett izgulni; Csarkó Bettinát a pozitív gondolkodást magára erőltető Agatha szerepében, nemkülönben Blasek Gyöngyit, aki szintén nem kapott bábot, mégis jól elhittük neki a vak és naiv öregembert, aki beszélni tanította a teremtményt, és feltételezte, hogy a fia – Pethő Gergő – úgysem bántaná azt, bármilyen borzalmas is a külső megjelenése.

frank6.jpg

Frankensteint – Márkus Sándort - magát – talán a szerzői szándékkal egyező módon – kevésbé sikerül megszeretni, már csak azért sem, mert kettőjük közül talán minden néző inkább menyasszonya pártját fogná, amennyiben állást kellene foglalnia. Podlovics Laurát reggel még Babarókaként néztem, de ez menet közben nem jutott eszembe, mert annyira élt Elizabeth-ként. Az ő szemszögéből nézve értelmetlen erőlködésnek tűnt Victor Frankenstein minden kutatói törekvése. (A szerző ekkor 21 éves és éppen szerelmével szökött el Angliából, annyira nem meglepő, hogy a fiatal lány az egyik legszerethetőbb karakter a rémregényben.) Egy mesterséges élőlényt létrehozni nemcsak feleslegesnek, de veszélyesnek is bizonyult – a létrehozott kreatúra cserbenhagyása pedig olyan bűnnek, amelyért logikusnak tűnt a büntetés. Persze, láthattunk benne akár „csak” egy olyan átlagos kutatót, akinek mindennél fontosabb a saját projektje, amelyet az első nagyobb kudarcnál viszont hajlandó félbehagyni.

frank9.jpg

Mary Shelley egy házi rémtörténet-író versenyre írta a művét, amelyből ez az előadás kiindul - több, mint kétszáz éve, amikor a tudomány még nagyon messze állhatott az embert pótló robotok létrehozásától, a klónozás lehetőségétől, de gépek már voltak és a versengés a Teremtővel, illetve a tettei helyességének megkérdőjelezése már rég nem volt szokatlan irodalmi téma. Ki tudja, hogy még mi vár ránk, még elérhet ez a történet egy olyan korba is, amikor Frankensteint csak ügyetlen kísérletezőnek fogják tartani, semmi többnek, és tökéletesen megalkotott mesterségesen létrehozott emberek fogják a színházi előadásokat is nézni.

frank4.jpg

PS.A képek a Bábszínház Facebook-oldaláról származnak. Fotós: Piti Marcell

Címkék: Frankenstein Keresztes Tamás Hoffer Károly Pethő Gergő Szolár Tibor Blasek Gyöngyi Teszárek Csaba Gimesi Dóra Bábszínház Vati Tamás Koltai M. Gábor Kézdy Luca Márkus Sándor Beratin Gábor Varga Vince L.Nagy Attila Budapest Bábszínház Podlovics Laura Csarkó Bettina Bartha Bendegúz Jeles Bálint Bence

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr9918744478

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása