Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (82) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (96) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (34) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (35) Bagossy Levente (23) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (35) Bálint András (23) Balsai Móni (27) Bányai Kelemen Barna (26) Bán Bálint (26) Bán János (20) Baráth Emőke (24) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (65) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (32) BFZ (35) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (21) Bretz Gábor (88) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (30) Centrál Színház (38) Chován Gábor (23) Csákányi Eszter (25) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (33) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (41) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (24) Erdős Attila (25) Erkel Színház (148) Évadértékelés (43) Fábián Péter (22) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Ádám (20) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (27) Ficza István (22) Ficzere Béla (20) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (30) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (38) Fullajtár Andrea (38) Gábor Géza (90) Gálffi László (26) Gál Erika (52) Gazsó György (21) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (21) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (21) Gyulay Eszter (26) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (24) Hegedűs D. Géza (31) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hevesi László (20) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (22) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (33) Horváth István (42) Ilyés Róbert (22) Izsák Lili (26) Járó Zsuzsa (21) Jordán Adél (27) Jordán Tamás (24) Jurányi (85) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (27) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (47) Kálmán Péter (41) Kálnay Zsófia (56) Kamra (42) Kardos Róbert (21) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (46) Kaszás Gergő (22) Katona (130) Katona László (33) Kékszakállú (69) Kerekes Éva (31) Keresztes Tamás (34) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (40) Kolibri Színház (26) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (27) Kovács Lehel (23) Kovalik (31) Kováts Adél (27) Kulka János (22) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (22) László Zsolt (43) Lengyel Benjámin (22) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (28) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (36) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (104) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (33) Mészáros Blanka (26) Mészáros Máté (25) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (33) Molnár Anna (23) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (44) Mucsi Zoltán (50) Müpa (118) Nagypál Gábor (31) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (38) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) Ónodi Eszter (20) Opera (635) opera (26) Operakaland (44) Operettszínház (20) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (107) Ötvös András (23) Őze Áron (28) Palerdi András (46) Pálmai Anna (33) Pálos Hanna (28) Pál András (50) Pasztircsák Polina (35) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (63) Pesti Színház (26) Pető Kata (33) Pinceszínház (27) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (26) Porogi Ádám (31) Purcell Kórus (25) Puskás Tamás (24) Rába Roland (25) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (59) Rajkai Zoltán (22) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (33) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (76) RS9 (29) Rujder Vivien (33) Rusznák András (21) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (36) Schneider Zoltán (36) Schöck Atala (57) Sebestyén Miklós (24) Sodró Eliza (26) Spinoza (21) Spolarics Andrea (22) Stohl András (35) Stúdió K (22) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Kimmel Tamás (20) Szabó Máté (53) Szacsvay László (25) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (25) Szántó Balázs (20) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (28) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (47) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (28) Szilágyi Csenge (20) Szirtes Ági (31) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Kati (20) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (29) Tamási Zoltán (26) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (37) Thália (105) Thuróczy Szabolcs (27) Tihanyi Ildikó (20) Török Tamara (28) Tóth Zsófia (22) Udvaros Dorottya (21) Ullmann Mónika (23) Ungár Júlia (21) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (30) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (35) Vida Péter (24) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (60) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (34) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (57) Znamenák István (42) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (82) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Az idei nyári évad első színházi előadását már lejátszották a Városmajorban, sőt most már a másodikat is, a budaörsiek Egerek és emberek-jét szintúgy. Míg ezt az utóbbit eddig hosszan és sokszor láthattuk elérhető közelségben (és remélhetőleg repertoáron is marad, melegen ajánlom!), a miskolciak Babaház-a csak két éve van műsoron és most először nézhető Pesten. Az, hogy Béres Attila, a színház igazgatójának rendezése két újabb évadra is átkerült, prózai előadás esetén önmagában is nagy szó. Jelzi, hogy sok a visszatérő néző, akik még mindig ragaszkodnak a most már a Pestre „felszerződött” főszereplő színészházaspárhoz, Czakó Juliannához és Görög Lászlóhoz, akik nagyon szerethetőek most is. Aki ezt kihagyta, a Tháliában repertoáron lévő Ványa bá c. előadásban is megnézheti őket majd ősztől ismét. 

norabor.jpgGörög László - Czakó Julianna - Gáspár Tibor

Horesnyi Balázs díszlete egészen sárga, még a karácsonyfa is, amelyre szintén sárga díszek kerülnek fel. Ez egy vidám család, amelyben mindenkinek megvan a maga helye, a kék-fekete-szürke színekben játszó Torvald Helmernek és a vörös „mókuskának”, Nórának is. Mindkét fél számára élhetőnek tűnik a neki jutó szerep, ráadásul a komoly, és felesége szórakoztató butaságait elnéző férfi a következő évtől bankigazgatóként még jobban meg fog tudni felelni családfenntartó feladatának is, a „pénzköltő madár” pedig azonosulhat a felvett álcával, valóban elengedhetné magát nyolc év álcázott spórolás után.

Mint tudjuk, mégsem  lehet így. A látszat szertefoszlik, a férfi mégsem szuperhős, vészhelyzetben a saját pusztulására, becsületének elvesztésére gondol elsősorban, felesége vele kapcsolatban dédelgetett ábrándképeiről kiderül, hogy illúzió. Nóra önfeláldozó spórolásáért nem nyer felmagasztalást, minden szétesik, és kérdéses, hogy rendet lehet-e teremteni a romokon. Nóra döntéséről akár Fodor Ákos is eszünkbe juthat: „Van, mikor tisztább eltörni egy tányért, mint elmosogatni.” De ezt tennénk-e valóban?

noradiszl.jpgLindéné: Edvi Henrietta

A nézők nagyrésze nyilván régen végiggondolta Ibsen Nórá-jának a problematikáját, valamely korábbi bemutató kapcsán, most pedig azokhoz is viszonyít - hallottam beszélgetésfoszlányokat az előadás után, amelyekben említődik a Katona még viszonylag friss előadása, Eszenyi Enikő emblematikus alakítása a Vígből, de nyilván sok egyéb Nóra is szóba kerülhetett, akár Elfride Jelinek Nóra című darabja is -  a nézőtéren helyet foglaló egykori címszereplőt, Kerekes Évát látva szinte biztosan. (A Színházi Intézet nyilvántartása 38 magyar nyelvű Nóra bemutatót tart számon, bőven van mire visszagondolnunk.)

Az előadást végig viszi a vállán a címszereplő, miután Lindénével együtt minket is beavatott a titkába, ezerrel drukkolunk neki, hogy ússza meg, élhesse azt a vidám és gondtalan életet, amelyet eddig csak elképzelt. Czakó Julianna játéka szuperintenzív, ráadásul bájos és gyönyörű, nem is lehetne rá hosszan haragudni. Megérdemelne egy szuper-férjet.

nora8.jpg

Görög László viszont hangsúlyozottan nagyon hétköznapi, láthatóan nem lesz képes a változásra, egyenrangú társként nem viszonyulna a későbbiekben sem Nórához, élete megmentőjének pedig biztosan nem tekintené. Feltehetően el sem jutott a tudatáig, hogy miért volt szükség aláíráshamisításra. (A darab gyenge pontja ez a bizonyos halálos betegség, amelyről maga az érintett nem szerzett tudomást, viszont az orvos ezt a titkot rábízta a nagyon éretlen s tudatlan feleségre, de ez persze minden Nóra előadás esetén fennálló probléma.)

Torvald Helmer kontrollmániás, merev, de magatartásával csak igazodik a tipikus férfi szerephez, nem tudjuk igazán ellenszenvesnek érezni így sem. (Lehet, hogy a rendező így is akarta, hogy mi nézők hajlamosak legyünk a megbocsájtás felé hajlani, a színészválasztás ezt eldönti. Görög László könnyen megszerethető.) Ez az első olyan (általam látott) előadás, amelyben igazán hasonlít Helmer és Rank doktor. Gáspár Tibor a házibarát szerepében nem akarja Nórát mindenáron kioktatni, így nem csoda, hogy az asszony szívesebben van vele, mint a férjjel. „Vannak emberek, akiket a legjobban szeretünk, és mások, akikkel a legszívesebben vagyunk együtt.” – ez a velük kapcsolatos mondat most is jelentős nyomatékot kap. (Bennünk azért felmerül, hogy férji pozícióba kerülve Rank se viselkedhetne másként.)

noraborito.jpg

A történet további érintettjei a már nem olyan kicsi gyerekek (mindhárman sárgában) belesimulnak a háttérbe, az otthon részeit képezik, fel se merül, hogy kimozdíthatóak lehetnének belőle. Nem tűnik elsődlegesen fontosnak, hogy velük mi lesz – lehet, hogy több időt töltenek az éppen aktuális bébiszitterrel, mint a szüleikkel. (Nem állandó dadus vigyáz rájuk, hanem aki éppen akad. Tetten érhető néhány beírt mondat Kúnos László fordításába, amelyet Ari-Nagy Barbara dramaturg gondozott.)

A színlap rákérdez, hogy „de vajon a mi korunk meghaladta-e már Ibsent?” Biztosan működhetnek még családok – akár hosszú távon zökkenők nélkül is – hasonló felállásban.

nora7.jpgKrogstad: Fandl Ferenc

Ebben az előadásban nekem most a szokásosnál jobban átjött a tanmese jelleg. Talán azért is, mert Edvi Henrietta Lindéné szerepében nem éreztette a karakter megszenvedettségét, és azt se hittem el neki, hogy Krogstad élete szerelme volt egykor, annyira nem illettek össze Fandl Ferenc karakterével, akibe persze a lebukott ügyeskedőt könnyen bele lehetett látni, és persze a szempontjait megértettük. (Lehet, hogy közel 35 éve – 1989. nov.24-én - túlzottan is beégett és igazi párosnak tűnt Egri Kati és Kiss Jenő a Radnóti Színházban, őket is nagyon erősen megjegyeztem, nemcsak Takáts Katit és Bálint Andrást.)

nora1.jpg

Az előadásban voltak számomra gyengébb és erősebb rendezői ötletek. Szerettem Pilinyi Márta jelmezeit, az erős kontrasztot Nóra kiskosztümje és Helmer laza szürke melegítője és műanyag papucsa között – ebből is érezhettük, hogy egyikük a saját elemében van és nem kényszerül korlátok közé, míg a másik folyton szerepelni kényszerül, ha a férje is jelen van, de túlzásnak éreztem az előadás végén az akvárium felhasználását – nekem ez is a történet mesterkéltségét erősítette.

Az előadás végén Nóra a szokos módon távozott, de ezt sehogy sem tudtam véglegesnek érezni. Talán ez az igazi idealizmus: valaki rossz vágányon halad évekig, és a megvilágosodás pillanatában képes megingás nélkül váltani. Nem próbálja menteni a menthetőt, nem akar ezer mentőérvet találni az éveken át ajnározott férje számára.

nora2.jpg

A Görög László – Czakó Julianna kettőst nézve mi óhatatlanul is továbbgondoljuk, lesz feloldás, lesz megnyugvás, nem eszik olyan forrón a kását, elvégre olyan kevés a szuperman manapság is, hogy rákényszerülünk a kompromisszumokra – akkor különösen, ha a saját gyenge pontjainkat is számba vesszük… (Előadás közben eszembe jutott az Orlai Produkció idei Lavina c. előadása is, amely hasonló csalódásról és dilemmáról szól - az annak kapcsán írt véleményemet a Babaház (Nóra) kapcsán is érvényesnek tartom.)

Azt nem tudom, hogy a miskolci színházszerető közönség még jövőre is tovább nézheti-e ezt a nagyon szerethető Nórát, vagy már túl nagy a repertoár (42 előadás szerepel most rajta – ez három játszóhely esetén is sok!), és ez volt az utolsó előadás belőle. A Városmajorba járó közönség számára ez csak a kezdet volt, jönnek a legkülönfélébb kőszínházi és magánszínházi előadások, egészen újak és régebbiek, vidékről és Pestről egyaránt, sőt koncertek és filmek is. Az általam már látottak közül nézhető lesz újra a Kalamazoo, a Kizárólag az utókor számára, a Flódni, a Garzonpánik, sőt a szolnoki Fösvény is. Ezeket is szívesen ajánlom nektek.

nora5.jpg

PS. A fotók a színház FB-oldaláról származnak, Éder Vera készítette őket.

Címkék: Miskolc Nóra Görög László Béres Attila Gáspár Tibor Városmajori Színpad Horesnyi Balázs Pilinyi Márta Czakó Julianna Ari-Nagy Barbara Fandl Ferenc Kúnos László Edvi Henrietta

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr9418428647

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása