Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Most léptem be először az Eötvös 10 Kamaratermébe, amely emelkedős kialakítása miatt igazán alkalmas színházi helyszín. Az EXIT Generáció társulat előadása már 2021 szeptembere óta műsoron van, így én most egy sokadik, csak mezei nézők által látogatott előadáson jártam.

A tavasz nem kedvez a színháznak, még akkor sem, ha egész nap esik, mint ezen a vasárnapon, így nem volt teltház, de mégis örülni lehetett annak, hogy öt különböző kőszínházban játszó profi színész létre tudta hozni ezt a komoly előadást, és már második évada műsoron tudja tartani.

Exit

Porogi Ádám, Dankó István, Lábodi Ádám, Mikola Gergő és Nagy Katica

Az EXIT Generáció több korábbi előadása – ld. Madártávlat, SEB, Homburg hercege – nyilvánvalóan kíváncsi voltam arra is, hogy mit emelnek ki Dosztojevszkij regényéből, amely kapcsán nem is olyan régen, Martinkovics Máté elővezetésében láttam már egy nagyon jó monodrámát.

Akik szintén látták az Ódryn, azoknak mondom, hogy Farkas Ádám rendezése egészen más – már azért is, mert a Porogi Ádám által játszott főszereplő nem egyedül monologizál nekünk, sérelmeinek egyrészét az általa frissen megismert prostituált lányra – Nagy Katicára - önti rá, ráadásul úgy, hogy szavai jelenetekké kerekednek.

Ez nem megszokott történetmesélési stílus, meglehetősen felélénkíti az elhangzottakat, már csak azért is, mert remek jó színészeket sikerült összegyűjteni.

 exit4.jpg

Végignézve a szereplők listáján, az előadás egyeztethetőségét nem kicsit nehezíti, hogy mind az öt színész másik színházban játszik, de éppen ez ad egy plusz vonzerőt is a produkciónak. Ahogy az előadásban el is hangzik, Mikola Gergő Tatabányán nézhető, Dankó István pedig a Katonában. Hozzátehetjük, hogy Lábodi Ádám pedig a József Attila Színházban, Nagy Katica Budaörsön, Porogi Ádám pedig a Radnótiban (most volt egy izgalmas, szintén függetlenszínházi jellegű bemutatója, A legközelebbi ember, amelyet három nappal korábban láttam és ajánlottam is).

Nézve az előadást, a Homburg hercege után most ismét elképesztett maga a tény, hogy az EXIT Generáció csapata képes elővenni olyan régi műveket, amelyek nem ígérnek könnyű sikert. (A Covid óta rengeteg ember hozzászokott ahhoz, hogy ne mozduljon ki otthonról, így már nem az a nehéz, hogy a jelenlévő nézőket elvarázsolja egy előadás, hanem az, hogy rávegye az embereket az elindulásra.)

exit5.jpg

Jók a színészek, élvezetesek a jelenetek, különösen szellemes a díszlet, a sokfunkciós billiárdasztal, Horváth Jenny munkája. A másfél órás előadás közben egész végig csak egyetlen kérdés fogalmazódott meg bennem: miért érdekli épp ez a szöveg az alkotókat, miért tartották épp ezt fontosnak. (Egy plusz előadásért - ez is lehet erre érvényes válasz, de nyilván ez önmagában kevés lenne. Miután mind az öt színész pályáját figyelgetem, azt gondolnám, hogy anyaszínházukban is vannak jó feladataik, de úgy látszik, hogy még többet is elbírnának.)

Erre a fenti kérdésre persze azonnal választ kaptam volna, ha elolvasom az EXIT Generáció saját ajánlóját a honlapon. (Ezért is célszerű előadás előtt rendesen tájékozódni.) Rendszerint semmit nem szoktam olyan előadás előtt olvasni, amelyikről ajánlót tervezek írni – így ez a lépés elmaradt.

Az alkotók szempontja figyelemre méltó, és igazat lehet adni nekik, hogy fontos arról beszélni, hogyan viseljük el vélt, vagy nagyonis valós sérelmeinket.

exit6.jpg

Dosztojevszkij regényének hőse sértett ember, és az egész előadás panaszáradatnak is tekinthető, amelyre külső szemmel ránézve nyilván kicsinyes szempontokra épül és leginkább önemésztésnek tűnik. Porogi Ádámnak hálás ez a szerep, ahogy egyébként a Lábodi Ádámnak is jól áll az erőteljes, sikeres és irigyelt ellenlábas személyisége. Őt látva megértjük, hogy miért van kisebbségi érzése.

Az alkotók nem érik be ennyivel, hogy megmutatják ezt a viselkedési stílust, azt, hogyan áll hozzá a világhoz egy sértett ember, aki aztán bármikor robbanhat, sőt robban is… - Visszagondolva az elmúlt évek történéseire, nagyon könnyen belátható – csak a színházi közegen belül maradva is -, hogy szó nincs arról, hogy ez felnagyított probléma lenne. Egy apró sértésből könnyen lehet rejtett trauma, amelyik egy ideig dolgozik bennünk, majd visszaüt – lehet, hogy elsősorban főleg a hordozója életét nehezíti meg, aki nem képes feldolgozni, de így vagy úgy, a sértőt is érinteni fogja, és persze egy sor egészen ártatlan embert is.

exit2.jpg

A honlapon megszólítanak minket, gondoljuk a saját életünket is ebből a szempontból át. Ez lehetne a megtekintés plusz hozadéka.

Természetesen könnyű erről a Porogi Ádám által játszott férfiról belátni, hogy túlgondolja és bonyolítja az életét, felnagyít egy apróságot, ennél jelentősen komolyabb házi feladat a saját életünk történéseit ebből a szempontból megvizsgálni. De nem árt.

Az előadásban néhány mindössze elképzelt jelenet is szerepelt, amelyek sokkal sikeresebb kommunikációs technikára vallottak, mint amelyikhez hősünk végül folyamodott. Ezt látva, akár mi magunk is kapcsolhatunk, rendezhetjük a környezetünkben élőkkel közös dolgainkat, vagy legalább próbálkozhatunk ezzel.

Ha ez nem megy, és minden marad megoldatlanul, már akkor is jóljártunk, ha tudatosítjuk magunkban, hogy bizonyos lépéseket azért teszünk meg, mert sértve érezzük magunkat.

Nem, nem mindig könnyű felengedni, de mindig jobban járunk végül, ha képesek vagyunk magunkat önerőből nyugvó pontra juttatni.

PS. Nyilvánvalóan teljesen érthető, ha valaki a látott előadást pusztán színJÁTÉKnak nézi, az is. Teljesen rendben van, ha nem gondoljuk túl, hanem azt mondjuk, hogy készült egy előadás, amely nagyon kreatívan mond el egy történetet, öt nagyszerű színészt helyzetbe hozva mindezzel.

exit7.jpg

PS1. A fotókat Éder Vera még a 2021-es bemutató idején készítette, az EXIT Generáció Facebook oldaláról használtam fel őket.

Címkék: Lábodi Ádám Dankó István Porogi Ádám Farkas Ádám Horváth Jenny Mikola Gergő Martinkovics Máté Nagy Katica Eötvös10 EXIT Generáció Feljegyzések az egérlyukból

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr7818124096

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása