Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (80) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (93) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (22) Bagossy Levente (21) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (34) Bálint András (22) Balsai Móni (25) Bányai Kelemen Barna (25) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (31) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (87) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (28) Centrál Színház (36) Chován Gábor (22) Csákányi Eszter (23) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (39) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (23) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (40) Fábián Péter (21) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (29) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (36) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (52) Gazsó György (21) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (20) Gyulay Eszter (26) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (23) Hegedűs D. Géza (30) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (21) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (32) Horváth István (41) Ilyés Róbert (21) Izsák Lili (26) Járó Zsuzsa (20) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (75) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (24) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (43) Kálmán Péter (40) Kálnay Zsófia (55) Kamra (40) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (45) Kaszás Gergő (22) Katona (124) Katona László (32) Kékszakállú (68) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (32) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (38) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (26) Kovács Lehel (23) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (21) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (21) László Zsolt (41) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (35) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (23) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (32) Molnár Anna (23) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (42) Mucsi Zoltán (47) Müpa (117) Nagypál Gábor (28) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (38) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) Opera (633) opera (25) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (102) Ötvös András (23) Őze Áron (27) Palerdi András (45) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (27) Pál András (46) Pasztircsák Polina (34) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (23) Pető Kata (33) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (28) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (24) Rába Roland (24) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (55) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (32) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (75) RS9 (27) Rujder Vivien (30) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (35) Schneider Zoltán (32) Schöck Atala (55) Sebestyén Miklós (23) Sodró Eliza (24) Spinoza (21) Spolarics Andrea (21) Stohl András (33) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (53) Szacsvay László (23) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (22) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (46) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (26) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (27) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (35) Thália (101) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (22) Ungár Júlia (20) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (34) Vida Péter (23) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (53) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (32) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc


A tavalyi évben sikerült valamennyire lépést tartani az SZFE, illetve az Ódry Színpad programjával, bár a rengeteg bemutatónak talán a kétharmadát láttam csak. Ezen a hétvégén beindult a szezon, azonnal két bemutatót is tartottak, és mindkettőt megnéztem. A velencei kalmár után Martinkovics Máté egyszemélyes színházát is láttam, amely egy órára tömöríti Dosztojekvszkij „Feljegyzések az egérlyukból” című írását.

42295318 2172785676066862 7661953933572571136 o

Martinkovics Máté - Éder Vera fotója

A monodráma bárkinek óriási kihívás, befutott és rutinos színészeknek is. A színműn az utóbbi években divat lett több hallgatónak is egy-egy ilyen anyagot készíteni, és eddig egyszer sem csalódtam azokban, amelyeket bevállaltam. Ezen a héten a programom úgy alakult, hogy ezen kívül még kettőt (Miskin herceg, Margarida asszony) láttam már befutott színészektől, sőt kétszereplős darabból is kettőt (Varsói melódia, Táncórák), így ennek fényében az is megállapítható, hogy egyre nagyobb teret nyernek a pesti kínálatban azok az előadások, amelyek egyértelműen nem a látványra, a pörgésre, hanem az elmélyült színészi játékra építenek. (Nyilván ebben a praktikumnak is szerepe van, a kevésszereplős darabok jó kiugrási lehetőséget kínálnak és olcsóbbak.)

Martinkovics Máté tanára, Zsámbéki Gábor hatására fogott bele monodráma keresésbe, és maga választotta ezt az alapanyagot előadásához, amelyet szintén Zsámbéki Gábor jegyez rendezőként. A port.hu-ra keresve látható, hogy már májusban bemutatta a Nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház, és ma este csak a pesti, második bemutatót láthatták már a mezei nézők az egyetem Klubjában, nagyjából harmincan.

A Klub alkalmas hely, kellően lepusztult, és ez a kicsit kietlen környezet (máladozó plakátok az oszlopon, falfirkák, itt-ott lekopott falfestés) mind az előadás szolgálatába állítódik. Az elhangzó szöveghez épp jó ez a hangulat.

Martinkovics Máté már bent kuporog egy szürke takaró alatt, amikor bejövünk egy-két perccel a kezdés előtt. Egyenként megnéz minket (eljött egy volt osztálytársa is, akinek örülhet, és úgy tűnik, hogy több jó ismerőse is megnézte, akik egyes mondatoknál hevesen reagálnak, mintha kicsit többet is tudnának a színészről). A nagyjából egyórás monológnak íve van, látjuk, ahogy egyre közelebb enged magához a szereplő, és végül megosztja velünk legkeservesebb élményeit is.

Dosztojevszkij hőse az élet peremére sodródott lecsúszott egzisztencia, aki szinte már nem is résztvevő, pusztán megfigyelője a körülötte történteknek.. Egyszerre tűnik átlagos fiatalembernek, aki belesimulhat a tömegbe is, de ahogy hallgatjuk elemzéseit – helyzetleírásait, elhisszük neki azt is, hogy okosabb környezeténél.

Martinkovics Mátét hallgatva megelevenednek előttünk a leírt helyzetek, és különösen jól el tudjuk képzelni kapcsolatának alakulását a kezdő prostituálttal. Az sem zavar meg minket, hogy nincs partnere – oda tudjuk képzelni - ez a rész az előadás legerősebb része - számomra.

A monológ egyórás, se nem túl hosszú, és nem is rövid, leköt minket. Elismeréssel nyugtázhatjuk, hogy a szinte üres teremben elhelyezett minden kelléknek van funkciója, és ami történik – akár csak azért, hogy ne unjuk el a szószínházat -, annak nincs pótcselekvés-íze. Jó színház.

 

Címkék: Ódry Színpad Zsámbéki Gábor Martinkovics Máté Az egérlyukból

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr714244177

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása