Faltól falig ott szerettem volna lenni a Radnóti nyitó napján, de csak két programra jutottam el – mi tagadás, bevonzott a Tosca-premieren beugrással előállt egyedi szereposztás. A kulisszajárásról tudok beszámolni, az Ikrek havát melegen ajánlani – az este további részéről más mezei nézőktől informálódtam csupán.
Jó, hogy visszakapta a színház a hátsó színpadát négy év után, érdeklődéssel várom az újabb bemutatókat.
Pál András és Gazsó György a büfében (saját fotó)
Ezen a fontos napon a teljes társulat láthatóvá vált, így vagy úgy részt vettek a programokban, és néhányan még annak is fokozottan ki voltak téve, hogy közvetlenül találkozzanak a nézőkkel. Ilyen kitett helyzetben voltak azok, akik a négytől hatig időzített kulisszajárásokat vezették – közel 45 percig bárki kérdezhette őket. Ez öt csoportot jelentett, és mivel nagyon gyorsan regisztráltam a teljes nap eseményeire, így belefértem a 15 fős keretbe, Pál András csoportjába.
A színház nem lett nagyobb, a 15 fő is helyenként totális zsúfoltságot eredményezett a büfében, a folyosókon és az öltözőkben. Még vannak emlékképeim a legelső nyílt napról, amikor Bálint András tájékoztatója után fel lehetett menni a színpadra, be a fodrászatba, és még néhányan parókákat is felvehettünk. Most ennyi idő nem volt a nézelődésre, csoportosan kellett haladnunk, ugyanakkor két „könyvember” is felüdített minket: Gazsó György a büfében beszélt hosszasan Thomas Bernhardról, majd olvasott is részletet egy írásából, így ennek következtében Martin Mártára már kevesebb idő jutott, aki a fodrászatban várt ránk. Megnéztük az öltözőket, amelyek talán még kisebbek, mint amilyennek gondoltuk őket, de némelyikbe még így is sikerült egy-egy ágyat elhelyezni. Ez a megoldás lehet, hogy mások számára is inspiratív volt.
Martin Márta - Almádi Ágnes fotója
A bejárás során átmehettünk a visszakapott hátsó színpadon, majd a díszletszállító bejáraton távozva a Keres Emil próbaterembe sétáltunk át. (Itt megy Pál András Petri-estje és Bálint András Szerb Antal műsora is, mindkettőt ajánlom. A Tesla színpadát a Radnóti már nem használja, csak ez a stúdió maradt meg erre az évadra.)
A próbateremben régi jelmezekből tartottak garázsvásárt, és lehetett külön névreszóló üzeneteket hagyni a színészeknek. (Ezen a lehetőségen elgondolkodtam, de nem éltem vele – írom a kis bejegyzéseimet remélve, hogy a jókívánságaim így is eljutnak hozzájuk.)
Nagy Márk és Berényi Nóra Blanka
II. IKREK HAVA
Ezek után az Ikrek hava pontosan kezdődött, sőt pontosan is végződött. Ezt a produkciót februárban mutatták be, elsősorban középiskolásoknak szánva. Az előadás 45 perces, és ezt követi egy levezető beszélgetés, amely jelen esetben elmaradt, mert most csak felnőttek voltak jelen.
Lehet, hogy Szenteczki Zita rendezését csak zárt körben játsszák, nem láttam a műsorban nyomát sem egy következő alkalomnak – lehet, hogy megrendelhető.
A színlapon szereplő ajánló elég ahhoz, hogy egy tanár kedvet kapjon és elvigye rá a gyerekeket.
Az előadást csellójátékával aláfesti Rozs Tamás – ez az élő zene benne a luxus, de csak három színész van, és ahogy remélhetőleg a képeken is látszik, Petrányi Luca nagyon puritán, fekete tónusú szűk teret tervezett. Feltételezem, hogy aki itt tart, az ismeri Radnóti Miklós életrajzának főbb vonalait, különösen „Ikrek hava” című írását, amelyből kiderül, hogy a költő tízévesen szinte egyszerre lett „teljes árva” – apja halála után elvesztette nevelőanyját és féltestvérét, Ágit is, mivel az anyai rokonság jobbnak látta, ha átveszik nevelését és elválasztják tőlük.
Ez az előadás a gyermek szemszögéből mutatja be az életút indulásának tragikumát, de a Fanni iránt kibontakozó szerelmet is - most a hangsúly nem a későbbi meghurcoltatáson, a munkaszolgálaton és kivégzésén van. Ahogy látjuk, a gyermekkori traumák kiheverése is épp elég feladat lett volna egy életre, a születésekor meghalt fiatal anya és ikertestvér árnya végig kísérte.
Ez az előadás így is lekötött, hogy persze végig a tudatában voltam, hogy a vége után tíz perccel már a Toscára kell koncentrálnom – és ez önmagában is nagy szó. Nem annyira szerencsés két élményt közvetlenül egymás után helyezni, de most nem éreztem, hogy bármelyik sérült volna.
A színészeket nagyon jónak találtam, mindkét Radnótit, Porogi Ádámot (akiről jó lett volna egy igazán jó közeli képet is itt elhelyezni, de a színház galériájában nem találtam egyet sem), aki a múltba visszanéző, megbékélésre kész, de még mindig fiatal költő volt (sőt időnként saját apja, illetve a később a költőt nevelő rokon), és Nagy Márkot is, aki a gyermek, akit indulatok fűtenek, még a szeretett Ágikával szemben is.
A háttérben a szülők - apa: Porogi Ádám
Berényi Nóra Blanka kapta őt is, a nevelőanyát is és Fannit is, sőt a rokont is, akihez átkerült Miklóska. Jó ez így, öltözés nélkül is képes a szerepek pontos elkülönítésére – ezért nyilván a rendezőt is elismerés illeti, képes volt a Hárs Anna által összeállított anyagot úgy színpadra tenni, hogy jól értelmezhetőek legyenek a felvázolt helyzetek.
Kováts Adél -Schneider Zoltán és a színházépítés dokumentációja a kiskocsin - fotó: Rada Lilla
III. Innen a nyomhagyás a hozzám beérkezett információk alapján folytatódik:
„Az első program, a jövő évad bemutatóiról való beszélgetés nem volt annyira izgalmas, egyenként bejöttek a rendezők (Valló, Rusznák, Hajdu Szabolcs felvételről), ott volt Bartis Attila is, színészek pici részeket beolvastak (Porogi Ádám, Pál András, László Zsolt, Sodró Eliza - ő szintén felvételről-, etc.).
képernyőn: Bálint András - fotó: Rada Lilla
De aztán mikor bejött Schneider Zoltán, akkor beindult a show. Skype-on Bálint Andrással, élőben Kováts Adéllal (aki addig is moderálta a beszélgetéseket) előadták az elmúlt 4 év kálváriáját a színpad hátsó részével kapcsolatban (tulajdonosváltás, építkezés, hivatalos levelezések tömkelege - az iratokat be is tolták egy kis kocsin, nem kevés!), míg végre megoldódott a helyzet. Kováts Adél hivatalosan is átvágta a nemzetiszín szalagot, a színészek pedig énekelve előjöttek a hátsó színpadról.
a társulat birtokba veszi a színházat - fotó: Rada Lilla
Utána jött az Így írtok ti, a nézők eszement mondataiból kreált jelenetek "próbája", Schneider mint rendező és mókamester ismét brillírozott, de Pál András, Martin Márta, Porogi Ádám és a többiek is nagyon jók voltak.
"Így írtok ti" - fotó: Rada Lilla
A vége pedig a Harmadik figyelmeztetés színészzenekar koncertje, alig egy órás volt, őket biztos ismered, szokott formájukat hozták a fiúk.” Rada Lilla jelentése, akinek átadtam a regisztrációimat, ha egyszer két helyen nem lehettem.
A színház következő bemutatója az Álom luxuskivitelben, október 22-én. Ezt lehet ezek után várni.
Ps. Az Ikrek hava előadásának fotói a színház galériájáról származik, Ofner Gergely készítette őket.