Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Már a kiírás alapján is érdekes vállalkozásnak ígérkezett a Bábszínház Dekameronja, amely nem Boccaccio művét veszi alapul, pusztán utal rá: a két mű közötti egyik közös pont, hogy egymástól különálló történetek sora (és nem 100, csak 10), és a keletkezésükre ugyanúgy egy-egy járvány volt hatással.

A bemutatón számos neves kritikus jelen volt, akik majd bizonyára alapos elemzéseket írnak az egyes jelenetekre is kitérve, én viszont inkább a gyors AJÁNLÓt választottam ezúttal, tekintve azt a tényt, hogy még mára is maradtak jegyek. (Ahogy elmegy a híre, később már nem lesz ilyen egyszerű bejutni rá…)

DekborHetedik történet | Gimesi Dóra: O. hazatér továbbáll (nekem ez volt a kedvencem)

Jelen esetben nem is egy szerző van, hanem tíz – az előadás színlapja felsorolja az összes felhasznált forrást is, amelyekre a képaláírásokban utalok. A jelenetek többségének igazán közismert írója van, de lesznek olyanok is, akiket sokan majd innen jegyeznek meg. A tíz történet menetideje a bemutatón közel három és fél óra volt (hosszú tapssal) – elképzelhető, hogy a tempó felgyorsulhat még valamelyest, és tényleg 195 perc lesz, a tervezettnek megfelelően. 

Aki szereti a sok független történetből álló előadásokat, azok ezt a Dekameront összevethetik A hosszú élet titkával, amely a 6Színben pörög - abban nem is tíz, hanem 16 jelenet van, viszont csak négy színész... (Az, hogy két ilyen előadás is színpadra került mostanában, amelyek egyaránt a mi időnkről szól, legalábbis jelzi, hogy van ilyen nézői igény, szeretjük, ha történeteket mesélnek nekünk.)

Dek10Repülőtér - a keret

Az előadás rendezője, Szikszai Rémusz és Gimesi Dóra dramaturg jegyzi a kerettörténetet. Az átkötő jelenetekben - egy repülőtér előcsarnokában - minden színész feltűnik, változó szerepkörben, hétköznapi emberekként és mitológiai szereplőként, de csak ketten beszélnek: Blasek Gyöngyi (biztonsági őr) és Fodor Tamás (takarító). Sikerül már az első képpel felcsigázni érdeklődésünket – próbálunk minél több benyomást rögzíteni. Mindent és mindenkit úgysem figyelhetünk meg, hiszen ráadásul fontossá válik az érkezéseket és indulásokat mutató kivetítő, amelyeken reklámok is futnak – ezek sem mellékesek. A vetítés később is lényeges része az előadásnak - mozgóképtervezők: Varga Vince, Horesnyi Máté, a kisméretű bábok így mindenhonnan láthatóvá válnak.

Dek5Blasek Gyöngyi és Fodor Tamás

Ez a látvány bennem felidézte Székely Kriszta vonatpályaudvarra helyezett Hoffmann meséinek látványvilágát, azzal a különbséggel, hogy ez az előcsarnok kép nem maradt meg, minden történetben megváltoztatta a teret Zöldy Z. Gergely díszlettervező.

Ez a sok benyomást közvetítő repülőtér minden váltáskor visszatér, és már csak emiatt is erős hatással van ránk, nyomatékossá válik Blasek Gyöngyi és Fodor Tamás minden mondata. (Egyébként is jó őket nézni, jó az a tudat, hogy valaki ennyire hosszan meg tud maradni a színészi pályán, még mindig jó egészségben, aktívan.)

Dek1Első történet | Jászberényi Sándor: Magok

A többi kilenc történet közül feltehetően erősen nézőfüggő, kinek melyik válik kiemelten fontosabbá, de összességében elmondható, hogy mindegyik olyan témákat érint, amelyek különösen aktuálisak – markánsan jelenik meg a járvány, a háború, a globalizáció, a mindenkit érintő környezeti ártalmak.

Dek9Kilencedik történet | O. Horváth Sári: Lehet, hogy ez az utolsó - jegesmedvék és pingvin (globális felmelegedés)

A rendező és a szereposztás összeállítóinak nagy érdeme, hogy a további 11 színész - Ács Norbert, Barna Zsombor, Bartha Bendegúz, Ellinger Edina, Hannus Zoltán, Kovács Judit, Pallai Mara, Pethő Gergő, Podlovics Laura, Spiegl Anna, Tatai Zsolt - kiegyenlítetten jut játéklehetőséghez, és szinte mindenkinek lesz olyan szerepe, amelyikben emlékezetessé válhat még így is, hogy sok a történet és sok a szereplő. A színészek Szelei Mónika jelmezeinek köszönhetően jól el tudják különíteni a különböző karaktereket, hol bábbal, hol báb nélkül tűnnek fel, egyes jelenetekben pedig vegyesen. Láthatóan alkalmazkodnak ahhoz, hogy az adott jelenet bemutatásához mi a célszerű. Többször is beigazolva látjuk, hogy báb nélkül ilyen hatásosan nem lehetne valamit elmondani, így a bábok tervezője, Hoffer Károly nem maradhat említés nélkül, de Hojsza Henrietta sem, aki a mozgások beállításában segédkezett.

Dek8Nyolcadik történet | Fábián Péter: Hiddel Béla - középpontban Pethő Gergő

Az előadás a szórakoztató és egyben gondolkodtató helyzetjelentések közé tartozik a jelenlegi életünkről, és jó lenne elképzelni, hogy a felvetett témák elavulnak, és a többször megemlített ukrajnai háborúra is úgy tudunk majd ránézni, ahogy Boccaccio pestisére.

Dek7Hatodik történet | Tasnádi István: Numidák - kivetített homokrajzzal - Hannus Zoltán, Ellinger Edina

PS. Az előadás felnőtteknek készült, rajta van a 16+ jelzés és ezt érdemes komolyan venni. Jelzem, hogy a szereplők némelyike káromkodik, ahogy a való életben is igazán sokan, de aki ezt nem szereti, és a vulgaritás megjelenését szellemes megoldásokkal, bábokban és sok humorban feloldva sem, azoknak lesznek ellenérzéseik az előadás bizonyos pontjain.

Dek4Negyedik történet | Székely Csaba: Saját kis koronavírusunk _ a zongoránál: Spiegl Anna, aki maga játszik (az előadás zeneszerzője, Dinyés Dániel és Subicz Gábor említődjön meg azért, a zenei válogatás is sokat ad az előadáshoz)

Feltételezem, hogy az előadásnak ezek a mozzanatai is a fiatal felnőttek bevonzását célozta meg, esetleg azokat, akik néhány éve még a gyerekelőadásokra hoztak ide el. Tanári pályám 27 éve alatt viszont egyértelműen megtapasztaltam, hogy ezek a gesztusok legalább annyi fiatal nézőt taszítanak, mint amennyit vonzanak, sok olyan tanítványom akadt ki a színpadi káromkodáson, akiktől ez a nyelv nem állt távol. - Egy 455 diákra kiterjedő (névtelen) kérdőíves felmérésem egyértelműen bizonyította nekem, hogy a színházi ízlés nem életkorhoz kötött, egyáltalán nem igaz, hogy a fiatalabbak egyben kevésbé konzervatívabbak is. Sokan nem szeretik, ha megérzik a „direkt marketinget” egy előadáson.

Dek3Harmadik történet | Háy János: Istenháta - egy történet három részletben 

Az előadás színlapján van egy nagyon jó galéria Piti Marcell fotóiból, amelyből én is válogattam a képeket – a színház láthatóan öncenzúrát alkalmazva egy olyan képet sem tett ki ide, amelybe bele lehetne kötni… (Aki megnézi, az azonnal érteni fogja, hogy mire gondolok, és remélhetőleg az adott jeleneten jól fog szórakozni.)

Dek2

Báb és ember: Hannus Zoltán az első történetben

Címkék: Fodor Tamás Szikszai Rémusz Spiegl Anna Hoffer Károly Pethő Gergő Ács Norbert Blasek Gyöngyi Pallai Mara Tatai Zsolt Gimesi Dóra Bábszínház Hannus Zoltán Kovács Judit Ellinger Edina Varga Vince Zöldy Z Gergely Barna Zsombor Hojsza Henrietta Szelei Mónika O.Horváth Sári Horesnyi Máté Podlovics Laura Bartha Bendegúz

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr1318070078

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása