Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Éppen két hete láttam A hosszú élet titká-t a 6Színben, és az ajánló gyors megírásától éppen az előadás alapanyagául szolgáló két Rényi Ádám kötet térített el. A fel nem használt 44 novelláról már előrebocsátottam egy ajánlót, és most így már tényleg csak erről a kellemes színházi estéről lesz szó, hasonló terjedelemben.

 Hosszú1

Ecsedi Erzsébet - Márton András

Az előadás 16 írásra épül, két órán át (egy szünettel) sodródunk történetről történetre, és élvezettel nézhetjük négy színész – Balla Eszter, Ecsedi Erzsébet, Márton András és Mohai Tamás - jutalomjátékát, akik sokféle arcukat megmutathatják, a folyamatos szerepváltás előnyös feladat számukra. Mindenki mindenkivel játszik.

A két fiatal és két idősebb színész megközelítőleg hasonló mennyiségű szerephez jut, és az részben rajtuk múlik, hogy kit mennyire találunk jelentősebbnek.

hosszú6

Balla Eszter - Mohai Tamás

Az, hogy a feladatok kiegyenlítettséget érezzük, sokban múlt a Lengyel Andor rendezőt segítő Enyedi Éván is, aki dramaturgként a szövegeket a két kötetből összeválogatta és a sorrendjüket megállapította. A válogatáskor nyilvánvalóan szempont lehetett, hogy mely írások tűntek a leginkább színpadképesnek, amelyeknél megoldható volt, hogy a minden novellára jellemző csattanó rejtve maradhasson az utolsó pillanatokig. (Ha valaki elkezdi olvasni a köteteket, rá fog jönni, hogy néhány esetben – ld. A képeskönyv – ez lehetetlen lett volna.)

A történetek sorrendjébe feltehetően praktikus szempont is beleszólt: a váltások gyors lebonyolításának szükséglete. Sikerült már a bemutatóra jól bejáratni a produkciót, nem tapasztaltam üresjáratokat. Helyenként örültem volna, ha mégis van idő kicsit még emészteni – az előadás jellegénél fogva erre viszont nincs mód, mindig jön egy újabb történet. Beleéljük magunkat két szereplő életébe, majd néhány perc múlva kezdhetjük mindezt újra…

hossz

Márkos Albert

A karakterek elkülönítését Ignjatovic Kristina jelmeztervező is nagyban segítette, ahogy a mellékelt Szkárossy Zsuzsa-fotókról ez látható is.

A jelmezeken túl ugyancsak lényeges a kivetített háttér, amely megadja az előadás alaphangulatát. Nincs többre szükség, úgyis a szereplők viszonyai válnak lényegessé, de a képek pótolják a novellákból szükségszerűen kihagyott leírásokat is. Ezért az elismerés az animációs tervezőt, Fábián Nikolett-et és a fénytervező Markó Zsoltot illeti. Sokat ad a látottakhoz Márkos Albert is, aki zeneszerzőként és muzsikusként is említendő. Néhány jelenetben a játékba is bevonják, a színész partnerként tekint rá.

Már eltelt a premier óta két hét, így egészen világos, hogy mely jelenetek voltak „maradósabbak” számomra, és melyek azok, amelyeket a későbbi olvasmányélmény erősített fel. Ez is biztosan nézőfüggő, nem szívesen nyilatkoztatnék ki olyasmit, hogy ez vagy az lett a legerősebb része az előadásnak.

hosszú4

Nagyon szerettem például a Leveleket, amely felidézte Örkény stílusát és látásmódját. (Erről bővebben az előző ajánlóban írtam, nem ismétlem meg itt is.) Az anya-fiú kapcsolatot Ecsedi Erzsébet és Mohai Tamás által láthattuk, akik együtt és külön is még sokszor feltűntek.

Rendkívül örültem annak, hogy az alkotóknak eszébe jutott Ecsedi Erzsébet felkérése a közreműködésre, aki eddig vidéki színházakban (Kecskemét és Szolnok után 1991 óta leginkább Zalaegerszegen) futotta be pályáját. Róla a színház iránt érdeklődő szélesebb nyilvánosság éppen egy évtizede hallott először, amikor bombaként robbant be a híre, hogy egy POSZT-válogató „felfedezte”, és utána megkapta a legjobb színésznő díját is. Játékát nézve szinte hihetetlen, hogy pályakezdő kora óta nem volt pesti premierje – talán harminc éve. (Én egy alkalommal láthattam, tavaly a Városmajorban, így erre az előadásra elsősorban miatta vártam.)

Ecsedi-Szokodi Bea

Aki még nem látta, és szeret „új” tehetségeket felfedezni, az A hosszú élet titká-ban egy igazi nagyformátumú, sokféle alakváltoztatásra is képes színészegyéniséget találhat magának, most nem „csak” egy színinövendéket – bár utóbbi is különösen örömteli helyzet: meglátni valakiben a jövő nagy színészét. Ezúttal olyan valakit nézhettünk, aki már rég itt van, mindent tud, csak mi maradtunk le róla.

A kiválasztott fotókon is jól látható, hogy a színésznő idősödő szomszédasszonytól (Bezzeggyerek) a díváig (Búcsúelőadás) sokféle alakot átlelkesít, a címadó novellában is szerepel, amelyben egyenesen a Halállal találkozik, akinek láthatóan nem lesz egyszerű feladat a helyzetet kezelni. (ld. lent a képen)

hosszú7

Jó partnere több jelenetben is Márton András, akit én szintén nem láttam túl sokszor, így voltaképp rá is elmondható, hogy „hiánycikk”. Rögtön a legelső megjelenésekor (A régi lakó) nagyon hasonló alakot formál – évtizedekkel korábban külföldre szakadt hazánkfiát -, mint Spiró György Kvartettjében, amely nekem egyik legfontosabb színházi élményem volt még a Budapesti Kamaraszínházban. Sokszor megnéztem és évekig érettségiztettem is belőle.

Rényi Ádám egyik gyakori témája az időskori demencia megjelenítése, és az ezzel kapcsolatos novellák közül egy megjelenik ebben az előadásban is (Hálátlanok), amelyben szintén Márton András szerepel, ezúttal Balla Eszterrel. A színésznek jól áll az Apróhirdetésre érkező férfi, a Vértanú és a több részletben elmondott Bomba című novella is.

Hosszú3

A két fiatal színész, Balla Eszter és Mohai Tamás szintén jó lehetőségekhez jut, együtt és külön is. Balla Eszter az első kötet címadó novellájával (Osztálytalálkozó) indít, de emlékezetes Mohai Tamás partnereként például a Balatoni nyárban is, sőt övé lesz a megrázó Anya is, amelyben Ecsedi Erzsébet lánya. Mellé állunk a kellően morbid Egyéjszakás kaland után is, és ha valaki ezt szeretni fogja, az mindenképp jól teszi, ha a kimaradt novellákat is sorra veszi, mert a két kötetben többet is talál, amelynek a hangvétele ehhez hasonló. (A válogatás jellemző képet ad a szerző témáiból, a szerkesztésnél a változatosságra is törekedtek az alkotók.)

Az egyik legviccesebb novella, amelyikre egyáltalán nem vetül rá a tragédia árnyéka sem, a Mesterlövészek, amelyben ráadásul mind a négy színész hasznosul, és mindannyiunknak van ezzel a témával (lakásfelújítás) kapcsolatban tapasztalata.

Hosszú2

Az egész produkcióval kapcsolatban valóban csak az az egy sajnálható, hogy menet közben nem lehet leállni. Mivel kevésszereplős, talán ezt is jól lehetne rögzíteni, és érdemes lenne leadni online formában is. Akkor a néző akár egy napra is szét tudná húzni a megtekintést, és eloszthatná az élményt. Amíg erre nem kerül sor, a legjobb ötlet a novellák elolvasása.

Ennyi a lényeg. Igazából az egész ajánlót egy mondatban is elintézhettem volna: nézzétek meg az előadást, hogy legyen egy jó estétek, lássátok Ecsedi Erzsébetet játszani, és kedvet kapjatok két novelláskötet elolvasásához.

Hosszú5

PS. A bejegyzésben Szkárossy Zsuzsa előadásképei láthatóak. Az egyetlen kivétel, Ecsedi Erzsébet portréja, amelyet Szokodi Beától kaptam ehhez a bejegyzéshez.

Címkék: Enyedi Éva Márton András Balla Eszter Mohai Tamás Ecsedi Erzsébet Ignjatovic Kristina Rényi Ádám 6Szín Lengyel Andor

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr218068842

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása