Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (25) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Izsák Lili (24) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (21) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (22) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (59) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

A Szkéné fennállásának 50. évét ünnepli ez az interjúkötet, amelyet mindenkinek ajánlok, aki járt vagy mostanában is jár a Szkéné előadásaira. Én múlt vasárnap kaptam meg (NAGYON KÖSZÖNÖM!), és két napon belül már a végére is értem, minden kis megmaradt percemben visszatértem hozzá, nehéz volt letenni.

PintérPintér Béla, akiről talán mindenki említést tesz

Ennél részletesebben:

A könyv Jászay Tamás összefoglaló írásával kezdődik, amely valóban sokat előre kiemel az általa készített 50 interjú kulcsmozzanatai közül. Megfigyelhető, hogy néhány személyről szinte minden interjúban beszélnek, vannak ismétlődő gondolatok is a színház működésével kapcsolatban, amelyekből jól érzékelhető, hogy milyen jelenségek és személyiségek voltak a legjobban jellemzőek a Szkénére.

Ha valaki a könyv kinyitása előtt elkezdene tippelgetni, hogy kik nyilatkoztak, jó eséllyel eltalálná a közreműködők jelentős részét – valóban sikerült sokakat megszólaltatni, akiknek sok köze volt ehhez a sok független társulatnak otthont adó befogadó helyszínhez.

KÖNYV

A könyv fontos közreműködője Éder Veronika, akinek a neve biztosíték arra, hogy nagyon kifejező képeket láthatunk, én is mindig örülök, ha egy előadást ő fotóz és még találok elérhető képeket is tőle.

Mivel ennek az ajánlónak az a célja, hogy a könyv elolvasására biztasson titeket, ahelyett, hogy leírnám még Jászay Tamásnál is rövidebben, hogy mit gondol a Szkénéről a legeslegtöbbet emlegetett Pintér Béla, vagy akár Mucsi Zoltán és a megszólítottak többsége, akik egyébként ezen a blogon is gyakran szerepelnek, inkább röviden visszanézek a saját Szkénéhez fűződő kapcsolatomra. Ezt az 50. évforduló kapcsán mindenkinek ajánlom, sokan tudatosíthatják magukban, hogy mennyire fontos számukra ez a hely, ahol olyan sokféle társulattal találkozhattunk eddig.

MucsiMucsi Zoltán 

Sokan járnak szinte minden nap színházba, de nem mindenki vezet nyilvántartást is róluk. Engem Koltai Tamás beszélt rá, hogy készítsek egy táblázatot, és ezt meg is csináltam (két héten át napi 2 óra ráfordítással szedtem össze 30 év előadásait asztali naptáraimból). Ha ezt kinyitom (és szinte minden nap megteszem), akkor azonnal ő jut eszembe, aki ráadásul aznap halt meg, amikor készen lettem az adatok begépelésével. Ha élne – és még nyugodtan élhetne – egészen biztos, hogy ő is ott lett volna az interjúalanyok között, ahogy Nánay István, aki a Szkéné teljes útját végig tudta követni.

PÉTERFYPéterfy Bori - interjú a könyvben

Egészen mostanáig egészen pontosnak hittem ezt a táblázatot, de most rá kellett ébrednem, hogy az 1988-1996-os időszakból a szkénés előadások nem szerepelnek, pedig erős emlékeim vannak az Arvisura A Mester és Margaritáról, amelyet legalább háromszor láttam. Azóta se tudtam egyszer sem megnézni Bulgakov regényének adaptációját úgy, hogy ne jusson eszembe ez az első és legerősebb élményem a hely kapcsán, ahol egyetemistaként rendszeresen megfordultam. Az interjúk közül sok említi ennek az előadásnak a szereplőit, egyes részleteit (az élő trónt pl.), ez valóban legalább olyan legendás előadás sokak számára, mint (a könyvben interjúalanyként szereplő) Ascher Tamás Három nővére.

SchererScherer Péter

Olvashatunk beszélgetéseket a Szkéné régebbi és jelenlegi működtetőivel (ld. Wiegmann Alfréd, Regős János, Vizy Miklós, Somogyi István, Tamás Gábor, Tana-Kovács Ágnes, Németh Ádám, Csóka Tímea), akik a színház arculatát meghatározták. A néző évtizedeken át néha velük is találkozott, arcról megjegyezte őket, még akkor is, ha nem tudta mindenkinek a nevét, a színházban betöltött pozíciójáról már nem is beszélve.

1996-tól máig 67 feljegyzett szkénés előadás szerepel a nyilvántartásomban, amelyek közül az utóbbi tíz évben 56-ról írtam egy-egy ajánlót is, amelyek továbbra is elérhetőek és nyomot hagynak az élménynek. A fajok eredetéről és az I. Erzsébetről kettőt is írtam. Sajnálom, hogy utóbbi már nincs műsoron, pedig ezt is levehetetlennek gondoltam, és több gimnáziumi osztályomnak vált a kedvencévé az idők során Ordódy Gábornak, a Szkéné szervezőjének köszönhetően. Az I. Erzsébet mindenkinek tetszett, elsősorban, de nem csak Fodor Tamás miatt, aki a címszereplője volt (és a kötetben szintén nyilatkozik).

FodorFodor Tamás

Visszatérve a kronológiához és a táblázatomhoz, az első szkénés „nagy” előadás a Mizantróp volt (1996.02.14.), amelyet elsősorban Scherer Péter miatt néztem, akit már ekkor tudatosan követtem. (Vele is olvasható interjú a könyvben.) Ugyancsak erős emlékképeket őrzök a „Kiss művész úr”-ról, illetve a Piroskáról, amelyet szintén sokan emlegetnek.

Az általam 1999.11.02-án látott Népi rablét még a fentieknél is mélyebb nyomot hagyott: a korábbi előadásai miatt nagyon kedveltem Pintér Bélát, Thuróczy Szabolcsot, nagyon készültem erre az előadásra, és nagyon nem tetszett. Annyira nem, hogy ezek után csak messziről követtem a Pintér Béla Társulat előadásait, de csak 2012-ben tettem egy újabb kísérletet a megnézésükre. Az elsőnek látott Kaisers TV teljesen meghódított, azóta láttam még egy alkalommal is, részben más szereposztásban.

A Kaisers hatására úgy jártam, ahogy sokan mások: kihasználva azt, hogy Pintér Béla műsoron tartja repertoárjának legtöbb darabját, ezek után elkezdtem végignézni őket, a legtöbbet sikerült (ld. Pintér Bélához tartozó 28 bejegyzés), bár még mindig vannak „adósságaim”. Velük kapcsolatban mindig kettős érzésem van: meg kellene őket nézni még sokkal többször is, de mivel láthatóan mindig hosszú várólisták vannak az előadásaikra, megtelik rájuk még az új helyszín is, az ÚP rendezvénytér, nem szorulnak ajánlóra, így sok esetben előnyben részesítek olyanokat, akiknek kisebb a rajongói bázisa. Annak ellenére, hogy még vannak pótolnivalóim tőlük, folyamatosan drukkolok nekik. Amíg ők felszínen tudnak maradni, addig még minden nincs elveszve.

Ha valaki a megírt 56 szkénés bejegyzés címeit végigpörgeti, láthatja, hogy az utóbbi tíz évben elég sok nagy előadásnak sikerült nyomot hagyni.

Ezek közül talán érdemes kiemelni a még futó Bánya-trilógia két előadását (Bányavíz, Bányavakság), Horváth Csaba és a Forte számos bemutatóját is. Még mindig műsoron van a 2013-as A nagy füzet, ezt ezúton is nagyon ajánlom. (Ahogy az interjúból kiderül, a kezdetek óta változott két fontos szereplő, így az előadás hangulata is.) A Horváth Csaba-beszélgetésből megtudtam egy számomra lényeges dolgot: a Káprázatot ő is úgy látta, ahogy én – nagy dolognak érzem, ha egy alkotó képes nyilvánosan a hiányosságairól, esetleg még a kudarcairól is beszélni.

HáyHáy János

Az én magán színháztörténetem lényeges epizódja az azóta már megszűnt (illetve Apertúrává alakult) K2 jelenléte. Mind a Züfecre, mind a Röpülj lelkem! - re örömmel emlékszem vissza, ahogy a Szkénébe befogadott számos vidéki vendégjátékra is.

A színház rendszeresen hív előadásokat Miskolcról (ld. Boldogtalanok), Tatabányával és Salgótarjánnal többször is együttműködtek.

Nagyon szerettem az itt futó Nézőművészeti Kft, illetve Vádli produkciókat, kiemelten Háy János darabjait (azok közül is leginkább a még futó Nehéz és az Elem az, amit a MINDENKÉPP NÉZENDŐ kategóriámba sorolnék).

Takács KTakács Kati

Az összes címet, rendezőt és főszereplő színészt nem sorolom fel, tekintve, hogy tetszés szerint elérhetőek a címkefelhőmben, vagy külön névre keresve is.

Nagyon kevésszer éreztem a Szkénében, hogy egy megnézett előadást nem szívesen ajánlanék senkinek. Az utóbbi évek bemutatóiról elmondható, hogy tényleg nem mennek egy bizonyos szint alá, és még a kevésbé sikerültekben is voltak olyan mozzanatok, amelyek miatt nem váltak érdektelenné. A darabválasztásban még mindig gyakran érzem, hogy jelen van a kockáztatás, bár a színészekkel kapcsolatban ez kevésbé mondható el. Túlsúlyban vannak a már bejáratott és működő csapatok, olyan közreműködőkkel, akiket bármiben érdemes megnézni. Közülük többen szerepelnek a kötetben interjúalanyként is.

Érdemes elolvasni ezeket a beszélgetéseket mind, abban a sorrendben, ahogy a kötetben szerepelnek – közben jól kirajzolódik az elmúlt ötven év története is.

GergyeGergye Krisztián

PS:1. Januártól a Szkénében átmenetileg nincsenek előadások, a fűtés problematikussága miatt muszáj magának a helyszínnek bezárnia. Viszont egyes produkciók ennek ellenére más helyszíneken vendégeskednek: a Jurányiban, a Trafóban és a Radnóti Színházban. Ezt a hasznos információt csak muszáj még hozzáfűzni a fentiekhez.

PS.A fotók a Szkéné Fb-oldaláról származnak. A portrék a könyvben is szerepelnek, Éder Veronika készítette őket (ahogy már a szövegben is említettem).

Címkék: Szkéné Pintér Béla Fodor Tamás Thuróczy Szabolcs Mucsi Zoltán Scherer Péter Horváth Csaba Ascher Tamás Koltai Tamás Regős János Nánay István Éder Vera Tana-Kovács Ágnes Jászay Tamás Csóka Tímea Ordódy Gábor

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr8518004464

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása