Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Nem hiányzott hétfőre előadás, de a műsor nagy úr, és mostanában a független előadások havonta jó, ha kétszer mennek, így csak most jutottam el a Szkénébe a Nézőművészeti KFT január 13-án bemutatott új produkciójára.

Abszurd komédia egy dán írónőtől, akinek a Mesteremberek c. darabját a Katona is játssza, sőt ezt, a Közeleg az idő-t is láthattuk már Vidnyánszky Attila rendezésében (2005-ben) az akkor még Új Színházban.

Ezek alapján ártalmatlan esti szórakozásra készültem, bár feltételeztem a Nézőművészeti KFT dramaturgjáról és művészeti vezetőjéről, Gyulay Eszterről, hogy nem mutatnak be olyan előadást, amelyik „csak” a kikapcsolódásról szól. Ennyire naiv azért nem vagyok.

Ezúttal nem írhatom le, hogy a papírforma érvényesült, bár mások szerint meg igen - megosztó az előadás, és mi nézők nagyon nem vagyunk egyformák. (n+1. bizonyíték)

ki7.jpg

Ahogy a közönség reakcióit figyeltem, az erős többség nagyon jól vette a darab abszurd humorát. Egy színházi törzsnéző ismerősöm remekül szórakozott és végig nevetett, és utána is laza szórakozásként értékelte az estét.

Line Knutzon mintaképeként Beckettet emlegetik, de nekem Ionesco is felmerült előadás közben. Aki számára ezek riasztó nevek, azok feltehetően ezt az előadást sem élveznék, és itt abba is hagyhatják az ajánló olvasását.

 ki8.jpg

Az előadás két összefonódó házaspár köré szövődik, van egy nagyjából követhető történet is, bár tele képtelen fordulatokkal. A szerző oda-vissza rángatja a szereplőket és minket is (erősen kétséges, hogy a házaspárnak született-e gyereke egyáltalán, vagy csak a képzelet játszik mindannyiukkal), de menet közben elhangzik néhány olyan erős mondat, amelyek miatt – már ha figyelünk eléggé – könnyen elmegy a kedvünk a nevetéstől.

Lesznek hozzám hasonlóan olyanok, akik húzásért és markáns lezárásért sóvárognak majd: megváltás lenne akár egy tömegkatasztófa is, amely rövidre zárná ezt (a ráadásul) kétfelvonásos játékot, amelyben a színészek hol tökéletes mértéktartással, természetesen beszélnek, majd két perccel később szinte kabarétréfába megy át a JÁTÉK. (Ezt mindenképp észre kell vennünk – a színház alapvetően mégis játék.) Katona Lászlót ennyit letolt gatyában régen láttam, de lehet, hogy valamikor igen – miatta akkor is megnéztem volna az előadást, ha valaki külön figyelmeztet, hogy nem fogom élvezni.

ki2.jpg

Ami azt illeti, tényleg nem is élveztem, bár le lehetett borulni Földeáki Nóra vagy Kovács Krisztián profizmusa előtt, ahogy el tudnak mondani bizonyos szövegeket egészen faarccal, a közönség hangos nevetése közben. Ugyanez Katona Lászlónak kevésbé ment, érezhetően sok improvizatív elem került a mai estébe, és nem mindig állta meg, hogy el ne mosolyodjon egy-egy számára is váratlan fordulaton.

Kovács Lehel rendezőként sokat mozgatja a színészeket, jól kihasználja a főszereplő házaspár tagjai közötti alkati különbséget – sokszor már humor forrása az is, ahogy Katona László és Soltész Bözse egymásra néz. A túljátszott gesztusokból még náluk is több jutott Nagy Dórának, a „dinamikus lánynak”, akit betolakodása miatt (a feleséggel azonosulva) hosszan a fenébe kívántam – nem fogom őt sem elfelejteni.

ki5.jpg

Az előadás beváltotta egyik vágyamat: még ugyan némi finomítás hiányzik a Radnóti Színház Oidipusz-bemutatójáról írt ajánlóm kiposztolásához, amelyben (most leszpoilerezem) sajnálkozom Gazsó György szerepének rövidsége miatt, most pedig hosszan láthatom, mégpedig egy 55 éves (létező vagy elképzelt?) kislány szerepében. Ez végre nem egy mini-feladat a nagy színésznek. (Scherer Péter váltópartnere az előadásban.) 

Ugyancsak nagyon lényeges tényezője az előadásnak a látvány: a tévén látható animációs film hangulatával megegyező „természeti háttér”, a hatalmas piros szekrények (amelyek részben lépcsőházat is rejtenek, de elvileg lehetne bennük aludni is), amelyek nem szépek, de praktikusak, és jól illenek a szintén piros kanapéhoz és fotelhez. Zöldy Z. Gergely világában a szereplők Pirityi Emese jelmezeiben mozognak – ezúttal a férfiakat öltöztetik át többször. (De nem szeretnénk ilyen környezetben élni, de lehet, hogy a mi világunk se nagyon más...a piros polcaim és a - sokkal kisebb - piros szekrényem mostantól erre az előadásra fog emlékeztetni - még eggyel rosszabb, mint eredetileg gondoltam...)

 ki1.jpg

Nagyon nehezemre esett az előadást nézni, miközben nyugtáztam a körülöttem ülő többség kacaját, már csak azért is, mert a párkapcsolati krízisre tett utalások, az apró, de nagyon jól elhelyezett kinyilatkoztatások nem kerülték el a figyelmemet. Azokat a szerző és a rendező sem szánhatta poénnak. Az előadás legvégén – jó lenne pontosan idézni, hogy melyik mondattól – aztán egycsapásra összeállt a kép. Ez a végtelenül elbonyolított cselekmény, amelyet fájdalmas elviselnünk, nagyon emlékeztet arra, amilyen az élet maga.

Sokkal nagyobb kompromisszumokat is kötünk és lehetetlenebb dolgokat és odaszúrásokat is kibírunk a hétköznapokban, nagyobb szenvedés is van, mint egy két és fél órás előadás „üresjáratainak” megnézése.

ki4.jpg

Ugyan sokkal jobban szeretem a nyomasztásnak azt a típusát, amikor maga a színészi játékstílus nem provokál (ld. a nemrég bemutatott Az ügynök halálá-t, amely után még tapsolni se tudtam), de mindig megnyugtat az, ha átjön, hogy a többi mezei néző körülöttem viszont szerette.

A nézőtéren nevettek, és nem volt se beszélgetés, semmi extra zavarás. (Ezt csak leírom, túl sokat voltam mostanában az Operában renitens nézők közelében, és már tényleg vágynék egy megváltó kisfilmre – esetleg a Nézőművészeti KFT-től -, amely viccesen összefoglalja a színházi viselkedés alapszabályait. Itt megvannak hozzá a nagyágyúk, akik miatt az is megnézné, aki sosem menne el színházba.)

 ki1.jpg

Az előadás egyes mozzanatai előhozhatnak saját élményeket (saját konfliktusokat például), amely járhat előnyökkel is, amennyiben valaki a következő veszekedés közben visszaemlékszik az előadásra, és belátja, hogy mennyire felesleges így egymásnak feszülni, de persze lehetnek traumatikus utalások is. Aki például nemrég vált el, vagy egy háromszögtörténet részese, az nem biztos, hogy laza szórakozásnak nézi majd ezt az abszurd komédiát. Aki nem szereti a túl erős színpadi gesztusokat, annak se ez lesz az ideális esti program – a Nézőművészeti KFT és a Szkéné nagyon sokféle előadást műsoron tart, ezúton is javaslom a Leenane szépé-t vagy a Kicsibácsi-t, vagy a Minden másképp van-t (utóbbiban Soltész Bözse is szerepel, most vendégeskedik másodszor a társulatnál, ha valaki rá kíváncsi elsősorban).

 ki6.jpg

Miután az előadás végére átjött nekem, hogy voltaképp már megint arra akarnak rábeszélni, hogy változtassam meg az életemet, részben megnyugodtam: látnom kellett ezt az előadást, még akkor is, ha a stílusa zavart. Megrázott, nem tagadhatom. Szembe kellett nézni azzal, hogy mennyire nem működnek fontos és kevésbé fontos kapcsolataim, mennyire sok a kimondatlan igazság, mennyire egyedül vagyok én is a saját kis buborékomban, és mennyire örülök, ha néha ténylegesen tudok valakivel beszélgetni, és nem maradunk meg a small talk szintjén... Így bár nem éreztem aktuálisnak, hogy ismét kiüssem magam a blogírással, ahogy előző este a Don Giovanni-val, de az előadás foglalkoztatott annyira, hogy azonnal leültem ezt megírni.  

Aki hajlandó kitenni magát a kockázatnak, hogy meg fogják érinteni a látottak, ne adj isten, még hosszabb ideig is kísérteni fogják, vagy/és az abszurd humort és ezeket a színészeket is kedveli, annak mindenhogyan ott a helye a Közeleg az idő valamelyik előadásán.

Ps. A fotók a színház és a Nézőművészeti KFT Facebook oldaláról származnak - ezek voltak nyilvánosak.

Címkék: Szkéné Scherer Péter Nagy Dóra Gazsó György Kovács Krisztián Nézőművészeti Kft Katona László Krisztik Csaba Kovács Lehel Gyulay Eszter Földeáki Nóra Soltész Bözse

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr1318352299

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása