Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (81) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (93) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (34) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (30) Bagossy Levente (22) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (34) Bálint András (22) Balsai Móni (25) Bányai Kelemen Barna (25) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (63) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (31) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (87) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (28) Centrál Színház (36) Chován Gábor (22) Csákányi Eszter (23) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (33) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (41) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (23) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (40) Fábián Péter (21) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (27) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (29) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (36) Fullajtár Andrea (36) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (52) Gazsó György (21) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (20) Gyulay Eszter (26) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (23) Hegedűs D. Géza (30) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (21) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (32) Horváth István (41) Ilyés Róbert (21) Izsák Lili (26) Járó Zsuzsa (21) Jordán Adél (27) Jordán Tamás (24) Jurányi (78) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (24) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (44) Kálmán Péter (40) Kálnay Zsófia (55) Kamra (42) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (45) Kaszás Gergő (22) Katona (128) Katona László (32) Kékszakállú (68) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (33) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (40) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (26) Kovács Lehel (23) Kovalik (31) Kováts Adél (27) Kulka János (21) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (22) László Zsolt (41) Lengyel Benjámin (22) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (36) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (31) Mészáros Blanka (24) Mészáros Máté (24) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (32) Molnár Anna (23) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (42) Mucsi Zoltán (47) Müpa (117) Nagypál Gábor (28) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (38) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) Ónodi Eszter (20) Opera (633) opera (25) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (103) Ötvös András (23) Őze Áron (27) Palerdi András (45) Pálmai Anna (33) Pálos Hanna (27) Pál András (46) Pasztircsák Polina (34) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (62) Pesti Színház (25) Pető Kata (33) Pinceszínház (26) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (29) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (24) Rába Roland (24) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (56) Rajkai Zoltán (22) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (32) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (75) RS9 (27) Rujder Vivien (31) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (35) Schneider Zoltán (33) Schöck Atala (55) Sebestyén Miklós (23) Sodró Eliza (24) Spinoza (21) Spolarics Andrea (21) Stohl András (33) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (53) Szacsvay László (24) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (23) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (28) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (46) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (26) Szirtes Ági (30) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (29) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (36) Thália (101) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (28) Tóth Zsófia (21) Ullmann Mónika (23) Ungár Júlia (21) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (28) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (34) Vida Péter (23) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (56) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (33) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (80) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Új bemutatót tartott a Radnóti, és csak az a kérdés, hogy kik járnának a legjobban az előadás megnézésével.

Az „Én, Daniel Blake” esetében a helyzet nem bonyolult, és az ajánlóm sem lesz hosszú, már csak azért sem, mert a Radnóti Színház esetén – a színház saját ajánlója mellett - számos alaposan megírt elemző kritikára lehet számítani, könnyen elérhetőek a fontos információk az előadás kapcsán.

db1.jpg

Schneider Zoltán az előadás címszereplője és legelsősorban miatta ajánlható az előadás. Annyira azonosul az infarktusa óta munkaképtelen özvegy áccsal, hogy csak onnan tudom, hogy nem Daniel Blake, mert f.h. kora óta nézem a pályáját, így talán minden szerepében láttam, amit Pesten eljátszott. Aki szereti, az nyilván nem fontolgat, nem olvasgat róla semmit, hanem nézi - ezúttal kb. száz percen keresztül szünet nélkül lehet.

db2.jpg

Schneider Zoltán minden rezdülésében IGAZI, és élettel telíti meg ezt az érzékenyítő tanmesét, amely beleillik a színház repertoárjába. Kováts Adél korszakában a színház elsődleges céljának az tűnik, hogy társadalmi problémákra hívja fel a figyelmet, így ez az előadás a Schneider-rajongók mellett nagyon ajánlható iskolai csoportoknak is, akik jó esetben még a Radnóti által nyújtott felkészítő és feldolgozó foglalkozást is igénybe veszik majd. (Ezzel csak az a bökkenő, hogy a színház jegyárai csak kicsivel alacsonyabbak, mint azoké a helyeké, ahol a néző „fájdalomcsillapító színházat” kap, azaz két-három órára elfeledkezhet a valóságról – ez az előadás nem nyújtja ezt, sőt nem is kelti azt a látszatot.)

db4.jpg

A történet Angliában játszódik, ezen nem változtattak, és azok, akik a filmet nem ismerik, akár meglepődéssel láthatják, hogy a nálunk sokkal fejlettebbnek tartott nyugaton is lehet ennyire reménytelen a helyzete annak, aki hirtelen veszíti el a munkaképességét. Ugyan nem adaptálták a magyar viszonyokhoz, de azért megjegyzem, hogy azért az se semmi, hogy jelenleg akárhány év munkaviszony után is csak maximum 90 napig kaphat valaki álláskereső támogatást (az utolsó 3 év számít csak, ami előtte volt az érdektelen), így aki egészségi problémái miatt kénytelen abbahagyni a munkát, ahogy a történet címszereplője, az jobban teszi, ha inkább táppénzen marad, amíg teheti.

Valló Péter ezúttal nemcsak rendezője, hanem díszlettervezője az előadásnak. A független előadásokra jellemző ez a minimalizmus, amely kapcsán szükségszerűen eszembe jut, hogy a legfőbb oka jellemzően mégis a forráshiány. Ebben az egységesen fekete térben egy hatalmas gerenda dominál, hasonlóképpen, ahogy A pelikán-ban egy kanapé – a színeket Benedek Mari ruhái képviselik.

db3.jpg

Nagyon kifejező a gerenda felhasználása, erősíti a történet tanmese jellegét is. A bürokrácia öncélúsága minden helyzetben dühítő, élőben is, színpadon is, és tenyérbemászóra sikerül Porogi Ádám és Bata Éva figurája, akik a munkaügyi központ alkalmazottait meggyőzően játsszák (és további szerepeket is) – lehet őket nyugodtan utálni.

Ami a történetben nekem kiverte a biztosítékot, és nehezen hittem el, hogy ezt jól látom: a Daniel Blake által pártfogolt egyedülálló anya, Katie Jenkins egy escort munka által tudja helyzetét stabilizálni, és az előadásból úgy tűnik, hogy ez elfogadható megoldás lehet. (Egyedül Daniel B. háborog emiatt, de aztán lenyugszik ő is.) Valóban sugározhatja egy érzékenyítő előadás azt, hogy egy kislányát egyedül nevelő életerős fiatal nőnek jobb megoldás bármilyen-akármilyen fizikai munka helyett az, ha a testét adja el? Miután több ismerősöm is így értékelte a látottakat, nem én értettem félre. Mészáros Blankát egyébként persze örömmel látom színpadon bármikor és bármiben…

db5.jpg

A történetben jelentős feladat jutott egy gyerekszereplőnek (Reé Ritának illetve váltójának, Mátyássy Kála Cecíliának) és Juhász Tibor egyetemi hallgatónak, aki még egy rap számot is előad.

Az előadásból Schneider Zoltán figuráját visszük tovább, tragédiája akkor is megérint minket, ha esetleg az előadás egyéb tényezőivel kapcsolatban felmerült bennünk némi ellenérzés. Ismét arra láthatunk jó példát, ahogy egy nagy színész – amennyiben neki való szerepet kap – diadalmaskodni tud akár még a darab ellenére is. Ez a halvány reménysugár, ami éltethet minket...

db6.jpg

PS. A fotók az előadás oldaláról származnak, fotós: Dömölky Dániel

Címkék: Kováts Adél Valló Péter Radnóti Színház Schneider Zoltán Porogi Ádám Bata Éva Mészáros Blanka Benedek Mari Juhász Tibor Mátyássy Kála Cecília Reé Rita

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr9418757546

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása