Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Jó lenne, ha folyamatosan műsoron lenne Fullajtár Andrea Karády-estje, de mivel erre most még nincs garancia, mindenkinek javaslom, hogy március 25-én 18h-kor próbáljon bejutni rá a Budapesti Történeti Múzeumba, mert feltétlenül érdemes.

Ennyi a lényeg tömören, és most jöhet az ennél valamivel részletesebb kifejtés, vagy inkább élménybeszámoló Keppel Ákos/BTM fotóival.

2022.03.05. Fullajtár Andrea El! Karády monodráma Keppel Ákos-7

Múzeumokban nem túl gyakori a színházi előadás, korábban nem is hallottam arról, hogy a Budapesti Történeti Múzeumban lett volna hasonló esemény, ott legutóbb a nyár folyamán a felújított Szent István terem meglátogatása céljából jártam.

2022.03.05. Fullajtár Andrea El! Karády monodráma Keppel Ákos-2

Aki erre a záróra utánra időzített programra korábban érkezett, most is felhasználhatta az időt, hogy a kiállításon is körülnézzen: az előadás a gyermekvonatokról szóló teremben volt, amelyik meg is telt. Eredetileg azt hihettük sokan, hogy a hatalmas „barokk teremben” lesz, a kikészített széksorok is erre utaltak. A felhalmozott bőröndöket már el is képzeltem valamiféle díszletelemnek, de aztán kiderült, hogy ebből az óriási belmagasságú térből tovább kell mennünk, ez csak ruhatár. (Ahogy megtudtam, eredetileg tényleg ide tervezték a programot, de az akusztika nem kedvező – és valóban, ekkora térben kevésbé jól érvényesült volna Bán Zsófia „El!” című monodrámája, amely egy kivételes sorsú művészről szól, akinek alig 12 évnyi magyarországi művészpályája igazi hullámvasút volt, mélységekkel és magasságokkal. 12 év nem sok – Fullajtár Andrea, aki megszemélyesíti már több, mint kétszer ennyit töltött a pályán, és még érezhetően rengeteg tartalék van benne.

2022.03.05. Fullajtár Andrea El! Karády monodráma Keppel Ákos-14

Karády Katalin élete még a wikipédia keretei között is megrázó, nemhogy egy másik, hasonló kaliberű művész előadásában, aki személyes kisugárzásával még tovább erősíti ennek az életútnak a drámaiságát. Rengeteg a tanulság, talán túl sok is, és most kaptunk ettől az estétől egy újabb esélyt a megértésre.

Már három éve, Pataki Szilvia egészen zseniális Karády-estje kapcsán leírtam, hogy már akkor is az előadó érdekelt, nem éppen Karády, vagy a végzet asszonya jelenség. De mivel az az este tényleg hatott rám, és drukkoltam, hogy hosszabban műsoron maradjon, most valóban „beljebb voltam”, a Pataki Szilviától kapott tudás és benyomások nem múltak el, és most így már nem egészen zöldfülüként ültem be erre az estére.

Lényeges, hogy míg Pataki Szilvia estje nagyon sok Karády-számot tartalmazott és jelen idejűnek mutatta a színésznő bántalmazását, most már mindez múlt idő, 1953-ból emlékszik vissza egész korábbi életére és pályájára, a brazíliai bevándorlási hivatalba való belépésre készülve, amikor még bizonytalannak tűnik a révbeérés, és nem tudhatta, hogy élezte 15 évre nyugvó pontra kerül. Ez az időpillanat így különösen jó választás volt a drámaíró részéről a visszatekintésre.

2022.03.05. Fullajtár Andrea El! Karády monodráma Keppel Ákos-8

Az est ötletgazdája, illetve a rendezője, Pelsőczy Réka nem számolhatott azzal, hogy a február 19-i premier óta kitör egy háború a szomszédban, azaz más jelentése lesz annak, amikor látunk valakit bebocsáttatásért könyörögni.

Az elhangzottak alapján tetszés szerint ki-ki elgondolkodhat akár a szerencse forgandóságán, mi minden kellett ahhoz, hogy egy kőbányai szegény kislányból országos ismertségű sztár legyen, és mi ahhoz, hogy egy igazi sztárt egyik napról a másikra tönkretegyenek, mit ér meg a művészet, és mi indokolhatja azt, hogy valaki inkább arra vágyjon, hogy megint a névtelenségbe süllyedjen.

2022.03.05. Fullajtár Andrea El! Karády monodráma Keppel Ákos-3

A jelenben a mindenféle valóságshowknak köszönhetően hasonló váltás sokakkal ténylegesen is megesik, egyik napról a másikra országos ismertségre lehet szert tenni, míg a covid időszakban nem egy már befutott művész keresett civil foglalkozást, nem éltek meg a megszerzett nevükből. A Karády-életút inkább az ismertség veszélyeit jelzi, és nem azt, hogy vészhelyzetben védettséget adhat, ha valaki felkapott művész.

Az előadásban felvételről néhány Karády-dal is elhangzik, de mégis Fullajtár Andrea által kerül hozzánk közel Karády, az ember. Ugyan ez most felolvasószínház, de ennek ellenére láthatjuk, hogy az átváltozás mégis megtörténik – engem kicsit sem zökkentett ki az, hogy a szöveg jelentős részét olvassa. (És az sem, hogy harmadéves kora óta már rengeteg szerepben láttam, és azokban is elhittem neki mindig az adott figurát – többek között Pelsőczy Rékával készített korábbi monodrámájában Anna Politkovszkaját is.)

2022.03.05. Fullajtár Andrea El! Karády monodráma Keppel Ákos-10

Ezen a második Karády-előadáson a megtervezett hangulatos belépője „gallyra ment”, ahogy a nagyanyám mondaná – néhány néző minimális késéssel érkezett, és így az egészet újra kellett kezdeni. Ez nem szokott nagyon kedvezni semmilyen színházi estének, de Fullajtár Andrea ezen a kis gikszeren elegánsan túllépett, és perceken belül már mindez el is felejtődött. (Mi ez a pár perc csúszás ahhoz képest, hogy egy világjárványról és egy szomszédos háborúról kell elfeledkeznünk, miközben egy tragikus életúttal szembesülünk?)

A színésznőnek egyébként remek éve van, idén már volt Jászai Mari is a „Káli holtak”-ban, majd rövidesen kapott még egy nagy kaliberű szerepet az „Isten, haza, család”-ban, és most itt van előttünk, mint a saját dívaságára is csak emlékező Karády… - De mennyire jó lenne, ha ebből az anyagból, akár még a szövegkönyv bővítése árán is, de egy állandó előadás jöhetne létre.

2022.03.05. Fullajtár Andrea El! Karády monodráma Keppel Ákos-6

Fullajtár Andrea nagyon jól használja ki ennek a kis teremnek, és a benne elhelyezett vasúti kocsinak az adottságait, egyáltalán nincs szükségünk sem egy másik szereplőre, hogy elképzeljük a bevándorlási hivatal tisztviselőjét, illetve pont elég, ahogy a színésznő felolvassa, hogy milyen a berendezése a szobának. Az, hogy hajóval érkezett, egészen lényegtelen, a tengeri hangulatot a bejátszott sirály hangok is kellően megidézik. Pelsőczy Réka oldalt ülve olyan intenzíven nézi, ahogy annak idején barátnője, Frank Irma figyelhette, akivel együtt vándoroltak ki. (Akár beleírható lenne ez a néma szereplő is…) A rendező és színésze egy színészosztályba jártak, a teljes pályájukat együtt töltötték a Katonában, nem véletlenül sikerülnek jól ezek a közös munkák, egymásra vannak hangolódva. Pelsőczy Réka jó helyzetekbe tudta a színészt beállítani, aki még felolvasva is úgy tudja a mondatokat velünk közölni, mintha a saját, éppen akkor eszébe jutó gondolatai lennének. Nem marad a felületen, tényleg elhisszük neki, hogy ő maga szenvedett és élte át az összes tragédiát, amelyről számot ad.

2022.03.05. Fullajtár Andrea El! Karády monodráma Keppel Ákos-11

A színészetnek van az a foka – és ez igazán jól érvényre jut a Katona legújabb, épp ezzel az előadással egyidőben bemutatott produkciójában, a Melancholy Rooms-ban is -, amikor valaki már olyan intenzíven tud jelen lenni, hogy a pillantásán át belelátunk a lelkébe is, és elképzeljük, hogy milyen gondolatok futnak át az agyán. Fullajtár Andrea előttünk gondol vissza gyerekkorára, a legjobb éveire, amelyet vendégként Svájcban és Hollandiában tölthetett, a színésszé válás csodájára, a karrierre, amely azonnal a csúcson indult, csupa főszereppel, és aztán persze a kínzásokra is… Az előadásból kimarad, bár még lenne rá kapacitásunk, az 1945-51 közötti időszak, a mellőzés története, a megalázó vidéki haknik sora, majd a külföldre szökés…

Bán Zsófia minden sérelmet még csak bele sem írt, nem hangzik el, hogy például az amerikaiak csak 15 évvel később fogadják be…

2022.03.05. Fullajtár Andrea El! Karády monodráma Keppel Ákos-12

Az előadás rövid, mindössze negyven perc, de még ennyinek sem tűnik, mert annyira nincs benne üresjárat.

Mennie kellene tovább, csak ez a végső konklúzióm is.

PS. A fotókat a BTM fotósa, Keppel Ákos készítette ezen az előadáson.

Címkék: Fullajtár Andrea Budapesti Történeti Múzeum Bán Zsófia Karády Katalin Pelsőczy Réka Pataki Szilvia

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr1917775370

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása