Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (53) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (85) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (25) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (281) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (24) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Izsák Lili (24) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (43) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (21) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (21) Opera (629) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (27) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (22) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (25) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (20) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (20) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (59) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Nagyon jól döntött, aki ma este a Jurányit választotta, és a lezárások ellenére is elvergődött oda – remek volt a választék, mind a most már a 160. alkalom körül tartó Csemegepultos naplója, amely sok éve fut teltházzal megingathatatlanul a nagyteremben, és a Neptun brigádé is, amelyiket én  csak ma láttam hét hónappal a bemutató után. Ajánlom mindenkinek a megtekintését.

74449213 2453514428308949 8970850383874228224 o

Kovács Dániel Ambrus írta és rendezte ezt a 90 perces darabot, amelyik egy egyszerű történetet mesél el, amely persze lehetne egy hárommondatos anekdota is. A magyar vidék reménytelen helyzete a téma, amely úgy látszik egyre népszerűbb, a két napja látott „Az örökség” is egy Dágványhoz hasonló helyzetű kistelepülésen játszódik. Hogyan lehet karriert építeni ebben a közegben, ez itt a kérdés - és így azonnal visszakapcsoltam a szerdai Gloriára is. Ugyan a közeg eltér, de a gátlástalan törtetés megjelenése közös. Viszont: itt láttunk olyan tiszta embereket is, akik teljes egészében ki tudtak maradni az előadásban felvázolt korrupciós helyzetből, és akiket persze a papírforma szerint kisemmiznek. 

A tanmese-íz most is egyértelmű, de a rosszak nem nyerik el a büntetésüket, ennyiben realista a történet. Valahogy tudjuk-sejtjük, hogy a pályázati pénzek felhasználásának korában sokan gazdagodtak meg pénzvisszaosztásos ügyleteken, amikor az összes létező kiskapu felhasználásával „okosban” próbáltak mindent elintézni. 

Nem túl örömteli végignézni, hogy járnak rosszul a számunkra szimpatikus szereplők, nem jó szembesülni ezzel a magyar valósággal, viszont csak azt mondhatom, hogy igazán nagyszerű színészeket sikerült a rendezőnek bevonni. Rajtuk múlik minden, miattuk érdemes a Jurányi Szkéné termébe beülni.

Aki járt már itt, az tudja, hogy ez eredetileg egy hatalmas tanterem volt, és az az előnye megvan, hogy két ajtaja miatt kétféle járást is biztosít az előadásokhoz. Ezen kívül egy íróasztal, régimódi számítógép és egy kávéfőző az, amire alapul az előadás – és persze néhány lábtörlő, hiszen egy lábtörlőgyárhoz kapcsolódik a cselekmény. 

A munkát egyedül Tibi végzi, „akiagépmellettáll”. Ficzere Béla jutalomjátéka ez a szerep, és minden igazi rajta. Kék overálljában és koszos kezekkel lép elénk, és képes arra, hogy elhiggyem neki, hogy nem a Jurányi folyosójára lép ki két jelenete között, hanem egy géphez, amelyen elvileg 2500 lábtörlőt elkészített. Csodás színész Ficzere Béla, és emellett nagyon könnyen meg is lehet szeretni, és ezt persze nem most tudtam meg. Vele kapcsolatban az RS9-ben futó „De mi lett a nővel?” ugrik be elsőként, azt is nagyon érdemes megnézni annak, aki néhány kellékkel érvényesülő színészeket akar látni stúdiószínházi körülmények között, és nem látványszínházra vágyik. (Az Orlai Produkció számos előadásában is fellép, aki a belvárosi Színházat látogatja nem egyszer élvezhette a játékát kisebb karakterszerepekben. Ez azoknál jelentősen nagyobb falat.)

57129600 2289898178003909 6498274674055577600 o

Tibi, telefonos autószerelés közben

Tibinek jut egy igazi bravúros magánszám is: telefonon távszerelési oktatást tart a cég ügyvezetőjének, aki lényegében a legyártott lábtörlők kiszállítását végzi. Látunk valakit, aki nagyon ért a munkájához, mégsincs megbecsülve, gyanús, hogy tényleg alkoholista is eközben, de mégis örülünk, ha benyit, mert árad belőle a jóindulat. Minden anyagi nehézség ellenére mégsem tűnik olyan elviselhetetlenül rossz helynek ez a lábtörlőgyár, hiszen minden olyan kisléptékű, emberi, átérezzük, hogy a munkatársaknak van köze egymáshoz. Ennek a Tibinek kedves, meleg szemei vannak, és egyértelműen neki drukkolunk.

Nagyon kell ez a szeretnivaló naiv figura ahhoz, hogy igazán átjöjjön a „főgonosz” ellenszenves mivolta. Jankovics Pétert, aki öt napja még sérült lelkű gyereket-férfit játszott a MU-ban, (csak három órával az előadás előtt tudtam pontot tenni a róla szóló bejegyzésre), most megint egy másik oldaláról láthattam. Nagyjából egy percre van szüksége az előadás elején, hogy egészen elidegenítsen magától. Egy nárcisztikus férfi, aki másokat tárgyként használ, és egy percre sincs kétségünk, hogy az általa emlegetett különleges nagy lehetőség csak számára lesz az, és régi osztálytársát most is jól átveri. A rendező egyben látványtervező, ő választotta a bútorokat és kellékeket, sőt a jelmezeket is. Önmagában már a szereplő lakkcipője, a hangsúlyosan viselt drága és elég nagy karóra  is telitalálat, nagyon erős ellenpont a többiek öltözetéhez képest. (Annak idején Shakespeare-nek is csak a jelmezek álltak rendelkezésre jellemzéshez, ugyanez igaz a magyar függetlenszínházi produkciókra is.)

56938294 2289898121337248 314604507596062720 o

"A rábeszélés művészete" - Chován Gábor és Jankovics Péter

Ugyan az előadásban mindenki pótolhatatlan – egyébként is csak négyen vannak, nem egy túlbonyolított történet - , de elvileg a főszereplőnk, aki „átáll a sötét oldalra” mégis Roland, az ügyvezető, azaz Chován Gábor. Az anyagi bizonytalanság végül csak ráveszi, hogy a hátunk mögött összejátsszon az ördöggel is, azaz belemenjen Endre ügyletébe. Ő az, aki „benne van a buliban”. Vegyes érzéseket kelt, de míg a darab elején rokonszenves lúzernek ismertük meg, később – ahogy a velünk töltött idő egyre fogy – úgy távolodunk el tőle mi is, és leírjuk. 

Minden szimpátiánkat Tibi és a céget ténylegesen irányító Szilvia kapja. A Messaoudi Emina által átlelkesített karakter legfőbb tulajdonsága a józanság. Ez a nő nem vágyik, mert nem is vágyhat minőségileg jobb életre, pusztán túlélne, semmi kedve nagy kalandokba vágni, bár a túl jónak látszó ajánlat őt is megszédíti. Ebbe a világba kell beilleszkednie, és hajlandó áldozatokra.  Neki még lehettek a történet lezárultáig illúziói a tisztességről.

57004924 2289898094670584 6430380763048312832 o

Elhangzik a darabban, hogy “nincs másik pálya”, muszáj alkalmazkodni a lehetőségekhez, ezzel a szöveggel akarják sarokba szorítani. Eközben mi látjuk, hogy mégis van más esély: külföld, jelen esetben konkrétan Dánia. Magától értetődő ez a megoldás, hiszen az  utóbbi évtizedben valami félmillió magyar ment el, mivel máshol jobb megélhetési esélyekre számított. Elég keserves, hogy ez az egyetlen kiút - erre is felhívja az előadás a figyelmet. A rendező komolyan nyilván nem remélheti, hogy Mikszáth és Móricz által többször felemlegetett és ősrégi hagyománynak tűnő korrupciót meg tudja szüntetni az előadás. Mindenesetre óvatosságra int.

Az előadás után IGAZI csend volt, meglehetősen hosszan, és csak a színészek megjelenése váltotta ki a tapsot. Sokszor erre vágynék lezárásként, most még ez is összejött. A közönség mintaszerűen is viselkedett, semmi zavaró mozzanatról nem tudok most beszámolni, jól reagáltak, nevettek a poénokon és végül lelkesen tapsoltak. Nagyjából ötvenen lehettünk, további tíz ember ugyan jegyet váltott, de a lezárások miatt nem juthatott el a színházba, így székeik az első sorban üresen maradtak, így nem volt szomszédom – ilyen helyzetben az utóbbi évtizedekben csak az Erkelben voltam.

57096965 2289898104670583 7665621479161069568 o

Váratlan ajándék volt ez az este, teljes mértékben a célközönsége voltam ennek a játéknak  - igaza volt annak, aki ajánlotta a megtekintést. Igazán jó azt érezni, hogy éppen a helyemen vagyok, és nem olyan egyszerű ezt elérni, még akkor sem, ha mindig erre törekszem.

És miután ezt kiteszem, megyek a Karinthy Színházba, Karinthy Márton utolsó rendezésének bemutatójára, a Veszélyes fordulóra és a búcsúztatóra. A tegnapi előadás után eszembe jutott, hogy ezeket a színészeket Marci is nagyon szerette volna. - Azt hiszem, hogy hasonló gondolat nem most jutott az eszembe utoljára...

PS. A Neptun brigád  FB-oldaláról vettem a képeket, amelyeket Gulyás Dóra készített.

Címkék: Jankovics Péter Jurányi Neptun brigád Ficzere Béla Chován Gábor Messaudi Emina Kovács Dániel Ambrus

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr1615297676

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása