Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (25) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Izsák Lili (24) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (21) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (22) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (59) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Nagyon sok kommentet olvastam már Vidnyánszky Attila Csárdáskirálynő rendezéséről, nemigen tudtam elkerülni, hiszen nyár elején már bemutatták a Margitszigeten. Igyekeztem nem odafigyelni, hogy mindentől függetlenül magamnak el tudjam dönteni, hogy milyen az előadás, de az feltétlenül eljutott hozzám, és nyilván az Operettszínház törzsnézőihez még inkább, hogy megosztó.

Ennek oka pedig elsősorban az lehet, hogy a nézők többségének már van egy vagy több „saját verziója”, amelyiket szeretett, és azt fogja számonkérni, és kevésnek fogja tartani ezt az eredetinek nevezett, 1916-os változat alapján készült verziót, amely szintén hallhatóan tartalmaz vendégszövegeket. (A színlap nem tünteti fel a dramaturg nevét, pedig kellett lennie.)

Az elmúlt hetekben nagy vihart kavart egy Mohácsi János átdolgozás, amely Molnár Ferenc Deliláját érintette volna. Az örökösök nem érezték, hogy Mohácsi szövege Molnár elegáns stílusához illeszkedne, így nem fogadták el azt. Mohácsi János viszont sok éve úgy nyúlt hozzá a Csárdáskirálynőhöz, hogy ezt a nagyon ismert és szeretett operettet meg tudta még emelni, a szereplők közül sokat egyénített és gazdagított. Ez után nekem is egyértelműen kevés ez az új változat, ugyanakkor ha csak ezt láttam volna először, és operettkedvelő lennék, valószínűleg nem lenne kifogásom. Nyomokban most is utalnak arra, hogy mindez az I. világháború közben történik, és a szereplők képesek ilyen csip-csup ügyekkel foglalkozni, amíg mások ölik egymást. (De tényleg, milyen apa az, aki háború alatt inkább elintézi, hogy a fia vonuljon be, nehogy rangon alul nősüljön?)

Az általános tapasztalataimhoz mérve, nagyjából ilyen egy klasszikus operett, amelyik nem akar semmi különöset mondani a világról, pusztán szórakoztatni akar. Manapság az sem kevés, ha három órára sikerül ténylegesen kikapcsolódni a saját életünkből. (Nem véletlen, hogy azok a színházak vannak a legjobban tele, amelyek erre képesek.)

Mivel gyerekként nagyjából tízéves koromban ismertem meg az operett műfaját, szerettem volna, ha a fiam, aki már túl van a Figarón, Wagner teljes Ring-ciklusán és nem egy korhatáros felnőtt előadást is nagy örömmel nézett az elmúlt hónapokban, köztük az egészen friss Shaxpeare-mosót is, lássa, hogy milyen is egy operett, döntse el magának, hogy kell-e ez neki, vagy sem.

Ezen a délutánon az Operettszínház ugyanúgy teljesen tele volt, ahogy ezt korábban is megszoktam, és főleg nyugdíjasokkal. Nem csoda, nekik különösen lényeges szempont lehet, hogy még világosban haza tudjanak érni. Az előadás pár perccel több, mint három óra, így a bejáratnál már gyülekezett az esti közönség is. Elképzeltem, hogy hányan lehetnek a zenekarban, tánckarban és kórusban, akik dupláznak – nem könnyű helyzet.

Cziegler Balázs díszlete igazán gyönyörű és praktikus is, most kapott díjat a kritikusoktól A viharért, de nem lepne meg, ha néhányan ezt a gramofon formájú díszletet is felírnák a következő listájukra. Berzsenyi Krisztina jelmezei illenek a háttérhez és a korszakhoz is, olyanok, amilyet a néző és talán a fellépő színésznők is kedvelnek. Jó benyomást kelt ez a látvány, és a közönség talán ezért is kezdett a nyitány alatt tapsolni. Pfeiffer Gyula volt a karmester, akire a játék folyamán többször utalt Bóni, aki még az árokba is leugrott, bár azt nem láthattam, hogy a nagybőgőkkel is kapcsolatba lépett-e, ahogy aztán énekelte.

A szereposztás szükségszerűen meg volt „kettőzve-hármazva” (van ilyen szó?), hiszen a hétvégi napokon gyakran van két előadás egymás után. Bevallom, nekem szeptemberre csak ez az egy jó időpontom volt, a hónap elejéről a BFZ-turné miatt muszáj volt elhalasztanom, így teljesen véletlen volt, hogy épp kikkel láttam. Ránézve a kimaradt nevekre, csak az ütött szöget a fejemben, hogy Laki Péter is Bóni, aki tavaly a Figaróban egy tenor szerepet énekelt, akinek a váltópartnere Erdős Attila, aki pedig bariton. Ami azt illeti, Laki Péter engem Basilióként meggyőzött arról, hogy érdekes színész, biztos vagyok benne, hogy a saját szereposztását éppúgy képes vinni a vállán, ahogy ma tette Erdős Attila.

A többi szereplő –a főbb szerepekben: Fischl Mónika, Vadász Zsolt, Dézsy Szabó Gábor - is érezhetően odatette magát, és persze Siménfalvy Ágota, akinek nagyobb szerepet reméltem. (Neki aztán sokkal jobb lett volna, ha a Mohácsi-féle változat van. Évekig csak miatta jártam az Operettbe, nagyon vártam mindig, hogy ismét „felfedezik”, és nagyobb feladatokat kap. Még továbbra is bízom ebben, örültem, hogy legalább ő volt ma délután a soros.)

Bojtos Lucáról eddig az volt a benyomásom, hogy operaénekes, de most úgy néz ki, hogy egészen természetesen tud operettet is játszani, mozgásán és stílusán nem érvényesül semmi operettes manír, nagyon szerethető Stázi volt tényleg, egészen hihető volt így románca Bónival. (Még Vadász Zsolt Edvinjének házastársaként is el tudtam képzelni, jól illettek egymáshoz.)

Az előadás nekem, aki már láttam néhány (élőben azért nem sok) Csárdáskirálynőt, és a fiamnak is egyformán Erdős Attila alakításáról szólt elősorban, ő vitt magával minket, bár nem érkeztünk túlságosan ráhangolódott állapotban a színházba, még a délelőtti futóverseny eseményeivel voltunk elfoglalva, ahol vizet osztottunk.

erdos-attila-original-138843

Erdős Attila viszont beváltotta a hozzáfűzött reményeimet, amelyeket még akadémista korában ébresztett, majd egy Sevillai borbély és egy Kékszakáll előadáson tovább erősített.

A legegyszerűbb azt mondani rá, hogy született táncoskomikus, jó hanggal, kirobbanó energiákkal, vonzó külsővel, szerethető színészi alkattal – minden adott ahhoz, hogy az Operettszínház befutott nagy sztárja legyen. Sokat használ, hogy játéka természetes, és valóban behálóz minket is, nemcsak a színpadi hölgyeket, és még bonbont sem kell bevetnie. Erre a frenetikusan eleven alakításra elmondhatjuk, hogy „igazi tűz” hevíti, amilyen valamelyik dalszövegben kerül említésre. (Vagy inkább a hiánya?) Ez a Bóni valóban mindenkinél felfokozottabban él a színpadon, ennek tudok nyomot hagyni.

Az, hogy a szerelem és a család között vívódó Edvin mire jut végül, sokkal kevésbé tűnt érdekesnek, mint ez a fiatal férfi, aki elég nagy káoszban él, azt se tudja, hogy mit akar, és olyan, mint egy poénosra vett Don Giovanni, amikor éppen minden nőnek egyszerre udvarol.

Én ez után biztos voltam, hogy nem akarok még egy előadást megnézni még ma, de a fiamat odakísértem egy másik színházba azért, aki büszke is volt magára, hogy már ide is egyedül mehet. Miután hazajött, elkezdte a „jányok, a jányok”-at énekelgetni. Ebből azt szűrtem le, hogy mélyebben hatott rá az előadás, és nem lesz olyan nehéz egy másik operettre visszavinni, ha úgy hozza a sors/műsor.

Ps. Az előadásról alig van elérhető fotó a neten, néhány kép a színház honlapján megtekinthető, így csak remélem, hogy lesz valaki, akinek van és küld, vagy ha később találok, akkor pótlólag beillesztem. Pedig egy előadásról a képek sokat elmondanak. Lehet, hogy teljes meglepetést szeretnének az alkotók. Hát legyen!

Címkék: Vadász Zsolt Operettszínház Fischl Mónika Siménfalvy Ágota Cziegler Balázs Dézsy Szabó Gábor Berzsenyi Krisztina Erdős Attila Laki Péter Bojtos Luca Pfeiffer Gyula

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr4215181256

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása