Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (21) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Hosszú évek készülődése után most már tényleg elindul az Eiffel Műhelyház, megnyitották a Bánffy termet balettel és operával is, és bár néhány hét csúszással, de még tavasszal jönnek sorba a próbaüzemi előadások, amelyekre INGYENESEN, regisztrációs jeggyel jöhettek el azok, akik az Operaház hirdetményeit és előadásait figyelik.Mivel a jelenlegi férőhelyek száma 340 körüli, ez mégsem jelent korlátlanságot, de elég sok az előadás, és talán nem maradnak ki azok, akiket a hely leginkább érdekelt.

56872510 805528593179535 6169266156113756160 oDíszletfal, mögötte tenger, puzzle-darabok, korhű kosztümök és láthatósági mellények

Még most az elején fontos  aláhúzni a próbaüzem szót, még bőven alakulni fog a nézőtér, sőt talán a színpad is, a módosítások befolyásolhatják az akusztikát, és nyilván az őszi kezdésre jóval komfortosabbá válik majd az előcsarnok is. (Bent már nincs hideg, bár többen mondták, akik a korábbi baletteket nézték meg.) Az, amit most kapunk AJÁNDÉK, így kell rátekinteni, és nyilván más mérce érvényesül, mintha már most a következő évadra megszabott 9900 Ft-os jegyárat fizette volna ki az előadásért valaki. (Zárójelben: vannak kétségeim, hogy kortárs művekre és barokk operákra el lehet-e ugyanazt kérni, mint amit az Erkel Színház kiemelt I. helyárkategóriájában szereplő előadásért, pl. egy „erwinschrottos” Figaróért? Ez talán még akkor is túlzás, ha a kis nézőtér miatt drágábbak az előadások. Minden bérletesnek ajánlom, hogy ragadja meg a felkínált 50%-os lehetőséget, hiszen nagyon jónak ígérkezik az Eiffel jövő évi kínálata.)

Korábban kétszer is voltam sajtótájékoztatón a helyszínen, legutóbb a bokrétaünnepélyen, és most ismét nyugtáztam, hogy szerethető helyszín lesz ez, amennyiben elkészülnek a parkolók, és ha az Operaház eléri azt, hogy a BKK a kilences buszt besűríti az előadások vége utáni félórás idősávban. Ha nem húsz percet kellett volna még fél 11-kor várni, akkor még felhőtlenebbül örülhettünk volna a helynek. Ellenkező esetben számolni lehet majd azokkal, akik taps közben felállnak, és kicsörtetnek a nézőtérről, különösen a téli időszakban. (A ház előtt van a megálló, így aki netán attól fél, hogy nem biztonságos a környék, az lelazulhat, még csak gyaloglásról sincs szó.)

57238938 805529239846137 2409172943033597952 oAz előadás talán legviccesebb jelenete ("milyen pozíciókban kell tudni valakinek énekelni!")

Éppen a buszmenetrend miatt nem vártam meg a vasárnapi premiert lezáró köszöntő beszédeket, amelyeket rendszerint igyekeztem eddig meghallgatni a legtöbb bemutató után, így csak az évadnyitó sajtótájékoztató alapján vannak tippjeim arra, hogy az eseményen jelenlévő főigazgató mit mondhatott el. Nyilván azt is, hogy még sok munka van hátra, amíg a teljes ház készen lesz.

Jelenleg örüljünk annak, ami van, és legyen szó arról, hogy milyen előadás A kairói lúd, avagy a rászedett vőlegény, amely Mozart befejezetlen operatöredékeiből létrehozott pasticcio.

A szövegkönyvet Lax Éva gondozta, akiről már nem egy esetben kiderült, hogy az olasz nyelvű operák szakértője, így a produkcióban való részvétele önmagában minőségi garanciát jelent. Ne maradjon ki a dramaturg, Kenesey Judit sem, aki a magyar nyelvű feliratokért is felelős. A zene átdolgozója pedig Németh Pál, aki régizenei specialistaként közismert, és feltehetően ő sem most látta először ezeket a töredékeket, amelyekből most egy kétrészes előadást hoztak létre. (Az előadás teljes menetideje két és fél óra volt a bemutatón.)

Toronykői Attila rendező, és a produkció koncepciójának másik kidolgozója, Ókovács Szilveszter elsősorban szórakoztató estét szánt nekünk, feltehetően belátva, hogy a történet klisészerű, nehéz rámondani, hogy az apai kényszerrel kiházasítandó lányok problémája a mi világunkat érinti (mostanában szinte alig akarja magát valaki végleges elköteleződésre rászánni, kevesen vágynak házasodásra), és összességében, de részleteiben is nélkülözi azt a mélységet, amelyet a tanmeseszerű Cosíban, vagy pláne a Figaróban fellelhetünk. (Azokba sem muszáj belegondolni, ha valaki a felületen akar maradni, megteheti. Mozart zenéje ad erre is esélyt, hogy csak gyönyörködjünk.) A zene harmóniája, és egyes jelenetek humora csak hat ránk így is, a zseni eldobott töredékeiben is érvényesül.

57538022 805529439846117 800256530136956928 oSzerekován János -Váradi Zita - lent és fent

A rendező ezúttal megint Juhász Katalinnal dolgozott, és egy impozáns ötletre építették az előadást. A Bánffy terem mélyebb színpadi terét felére szűkítették egy Mozartot ábrázoló fallal, amely kirakósként is működött. A hiányok épp a megfelelő helyen voltak, így fent is lehetett énekelni, nemcsak a színpadon, a fal így praktikus megoldásnak is bizonyult.

Ráadásul mögötte nyomokban látszott a teljes előadás alatt egy folyamatosan hullámzó tenger képe, amelyik a cselekmény feszültebb pontjain erőteljesebben tajtékzott.

Mindezt kiegészítették a kosztümök, a legtöbb korhű Mozart előadásra jellemző fehér ruhákat látunk, és persze parókákat is. (Bennem sokszor felmerült, ha tényleg mindig mindenki fehérben volt, rengeteg embernek adhatott munkát ezeknek a kényes nadrágoknak a pucolása és pillanatok alatt kellett újat venni.)

57118166 805529033179491 8488477663353110528 oKovács István - Váradi Zita - Szerekován János

A rendező mai gesztusokat, tánclépéseket, sőt karatézést is beletervezett az előadásba, nyilván élénkítő célzattal, ugyanazért, amiért egy ponton néhány láthatósági mellény is rákerül a fehér libériákra. Ezek a megoldások feltétlenül megosztóak, nyilván lesz olyan néző, akit ez felvillanyoz, más pedig értetlenkedni fog, hogy mi köze van ennek a történethez. (Nagyjából annyi, mint a kairói lúdnak.) Nekem volt olyan ötlet, ami tetszett, volt, ami nem, de nem kezdtem háborogni.

Az előadásban végig érvényesül a kettősség, az előadás egyszerre régi és mai, és emiatt idézőjelbe kerül az egész történet. A magam részéről az egyetlen következtetés, amit ebből le tudtam vonni: hatalmas a távolság köztünk és Mozart világa között, és legalább annyi fejlődés van, hogy a világnak ezen a tájékán már nem divat, hogy valakit az apja ad férjhez. (Hát ez nem valami sok, tényleg nem a Figaro mélysége tárul föl ki a kairói lúdnak köszönhetően.)

A nagy puzzle hiányzó darabjai sok más helyzetben is jól használhatóak, lehet belőlük oszlopokat építeni, sőt még rugdoshatóak, sőt újabb – kisebb – kirakós is kijön belőlük. (Igen, és szimbolizálják a darab összerakott jellegét is.)

Az előadás kisebb nézőteréhez igazítva kisebb a zenekar, és az énekesek sincsenek igazán sokan. Ahogy Mozart annak idején gondolt arra, hogy minden énekesnek legalább egy hálás megszólalás jusson, a pasticcio létrehozóinak is szempont lehetett ugyanez. Mindenki érvényesülhet, bár nem mindenkit lehet érteni, néha a zenekar sajnos elnyomja a szólistákat, és nekünk nézőknek lényegében mindegy, hogy ez a terem/a karmester/a szólista hibája-e. Miután nem vagyok zenekritikus, viszont AJÁNLÓt írok, és az előadás értékeire koncentrálok, nem érzem azt, hogy nekem kellene ebben a kérdésben nyilatkozni, pusztán a korrektség kedvéért említem meg, hogy mit észleltem a 10. sorból. Lehet, hogy a terem más pontjain valaki más minden szót kristálytisztán értett. (A kétnyelvű – angol és magyar – feliratok végig működtek, és a történet olyan felszínes, hogy mindenféle előkészület nélkül is követhető volt. Előkészületek nélkül mentem most, és nem is érzem szükségesnek, hogy a cselekményről beszámoljak.)

56904968 805529069846154 2189673648619520000 oA lakájok sűrűjében: Kovács István, mellettük: Bakonyi Anikó, Balczó Péter és Biri Gergely

Az előadásban fellépő nyolc énekes, akik között volt két hoppon maradt öreg – Kovács István és Szerekován János – és három szerelmes pár – Bakonyi Anikó, Balczó Péter, Váradi Zita, Biri Gergely, Keszei Bori és Fülep Máté – az én észleletem szerint élvezte a játékot, annyi humort igyekeztek belevinni, amennyit csak lehetett. (Nyilván örültek annak is, hogy a többször halasztott előadás végre eljutott a bemutatójához.)

Az Eiffel Csarnok tehát megnyílt, elindulhat a fejlődés útján. A jövő évre meghirdetett impozáns műsortervet tanulmányozva látszik, hogy érdemes lesz ide is kijönnünk.

PS.1: Idén A kairói lúd még egyszer nézhető, április 18-án csütörtökön. Tervezem az újranézést, és ha ez bekövetkezik, nem lehetetlen, hogy ezt a bejegyzést még kiegészítem.

57134515 805529296512798 4136525342565203968 oKeszei Bori - Fülep Máté

PS.2. A Molmik Photography képeit használtam most is. Nagyon érdemes az összeset megnézni a fotóművész saját Fb oldalán. Most sajnáltam, hogy nem írtam túl ezt a bejegyzést, és nem tudtam még többet beilleszteni közülük. Nagyon kifejező közeli fotók készültek minden szólistáról.

Címkék: Ókovács Szilveszter Opera Toronykőy Attila Kovács István Balczó Péter Keszei Bori Váradi Zita Próbaüzem Szerekován János Bakonyi Anikó Fülep Máté Németh Pál Juhász Katalin Biri Gergely Kenesey Judit Eiffel Műhelyház A kairói lúd Lax Éva Molmik Photography

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr9514767818

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása