Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

A Kékszakállúval kapcsolatos összegzésből az első, illetve a második rész után jöjjön a következő, a teljes sorozat legrövidebb fejezete. (Akinek kevés, estére kész leszek a két friss müpás előadásról készült beszámolóval, visszanézhet.)

A 4-6. rész majd kizárólag a Kékszakállú karakter jellegzetességeivel foglalkozik, aztán szintén több részben következik Judit - erre számítson az, akinek "komolyak a szándékai", azaz tervezi, hogy még velem tart ezek után is. :-)

V. Kulcspontok, amelyek előadásról előadásra markánsan változni szoktak:

Amíg biztos – a kottában megjelölt eléneklendő hangokon túl – például az "unhappy end", addig nagyon sok alapvető kérdés a szereplők kiválasztásán és a beállításon múlik.

Milyen kilátásokkal indul a kapcsolat, mekkora energiákat/lendületet/reményt tesz bele a Kékszakállú?

Menet közben gyakran billen a mérleg, változnak az erőviszonyok, de szintén előadásfüggő, hogy miként. Melyik az a pont, ahol leginkább érezzük, hogy feladják?

Ezeket általánosságban nem dönti el a librettó, minden alkalommal másként történik meg.

Láttam már nem egy nézőt, aki valamely előadás után kifogásolta, hogy „ez a Kékszakállú nem tűnik gyilkosnak”, mert nem tudtak elvonatkoztatni a legendától, és vannak előadások is, amelyek ahhoz kapcsolnak vissza, a horror-krimi vonalra fektetve a hangsúlyt. Ez felszínes megoldásnak tűnik, hiszen a szerzők elsősorban lélektani drámának szánták a művüket. A Kékszakállú herceghez képest egy sorozatgyilkos primitív lény, de persze beállítható annak is. (Egyszer – a vilniusi második előadáson – magam is azt sajnáltam, hogy a rendező nem egy ilyen koncepciót választott, az élt volna meg a legjobban az adott körülmények között.)

VI. A Prológ

Nem egyszerű döntés már az sem, hogyan hangozzék el a Prológ, amelyet néha el is hagynak. Máskor felvételről halljuk, de sokszor egy idősebb (ritkán egészen fiatal) színész mondja el, de hallottam már a darab rendezőjétől, többször a karmestertől (pl. Fischer Iván szereti mondani), sőt néha a Kékszakállút magát is „duplán hasznosítják”. A legjobb, legkifejezőbben elmondott prológot, amely a szöveg váltásaihoz maximálisan igazodott, éppen egy Kékszakállútól (Palerdi Andrástól) hallottam, aki ezt nem élőben, hanem felvételről mondta el egy operaházi előadásban.

Ennek a regösénekeket utánzó szövegnek nem elhanyagolható a szerepe, ráhangol a történetre, mintha nem rólunk és a mi életünkről beszélnének, hanem egy régi mesét hallanánk. A zene meg is szólal a szöveg elhangzása közben, mi pedig jó esetben elengedjük magunkat, és hagyjuk, hogy a hatása alá kerüljünk.

A prológnak van két létező verziója, egy régiesebb és egy modernebb, amelyekkel felváltva találkozunk. A produkció alkotóin múlik, hogy elhangzik-e a „hallgatjuk és csodálkozzuk”, illetve a „tik is hallgassátok”. A régies nyelvhasználat távolító szerepe nem lenne lényegtelen…

Szinte minden elhangzó sor kulcsfontosságú, de a „hol a színpad, kint-e vagy bent?” mondatot különösen gyakran kiemelik. Mióta Balázs Béla leírta, ez már nem igazán kérdéses, azóta szinte közhelyszerű megállapítássá vált, hogy a színház mindig a néző fejében történik meg, emiatt se nagyon lehet objektív véleményt mondani egy színházi estéről, mindenki a saját előadását nézi, és ezt pillanatnyi hangulata, előélményei, tudása a darabról egyaránt meghatározza, nemcsak az előadás szereplői.

Emiatt lényeges, hogy a néző a lehetőség szerint alkalmas állapotba hozza magát a megnézésre, amelyben a darabot jellemzően előkészítő első rész néha segít is. Aki ma, a posztolás napján olvassa ezt a részt, és nem nézi meg a Müpában a BFZ előadását, azoknak mondom, hogy délután fél 4-kor kezdődik az élő közvetítés a bfz.hu-n, és az első részben Sebestyén Márta énekel olyan népdalokat, amelyeket aztán a zenekar el is játszik Bartók feldolgozásában. Ugyan a Kékszakállúra feltehetően csak 16.45 körül kerül sor, feltétlenül érdemes ezt az energiaadagot is magunkhoz venni előtte, amely biztosan alkalmassá tesz minket, hogy jó állapotban menjünk végig a Kékszakállú herceg és Judit útján.

Folytatás következik: VII. A Kékszakállú herceg útja

Címkék: Opera Kékszakállú

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr6114709827

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása