Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (83) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (97) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (34) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (35) Bagossy Levente (23) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (35) Bálint András (23) Balsai Móni (27) Bányai Kelemen Barna (26) Bán Bálint (26) Bán János (21) Baráth Emőke (24) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (65) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (32) BFZ (35) Bodor Johanna (20) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (22) Bretz Gábor (88) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (31) Centrál Színház (38) Chován Gábor (23) Csákányi Eszter (26) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (285) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (33) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (41) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (24) Erdős Attila (25) Erkel Színház (148) Évadértékelés (43) Fábián Péter (22) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fehér László (20) Fekete Ádám (20) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (27) Ficza István (27) Ficzere Béla (20) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (30) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) Fröhlich Kristóf (20) FÜGE (38) Fullajtár Andrea (38) Füzér Anni (20) Gábor Géza (90) Gálffi László (26) Gál Erika (52) Gazsó György (22) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (21) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (21) Gyulay Eszter (26) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (21) Hamvai Kornél (20) Hartai Petra (24) Hegedűs D. Géza (31) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hevesi László (22) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (22) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (33) Horváth István (42) Ilyés Róbert (23) Izsák Lili (29) Járó Zsuzsa (21) Jordán Adél (27) Jordán Tamás (25) Jurányi (85) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (28) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (48) Kálmán Péter (41) Kálnay Zsófia (56) Kamra (42) Kardos Róbert (22) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (46) Kaszás Gergő (22) Katona (130) Katona László (33) Kékszakállú (69) Kerekes Éva (31) Keresztes Tamás (34) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (40) Kolibri Színház (26) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (28) Kovács Lehel (23) Kovalik (31) Kováts Adél (28) Kulka János (22) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (22) László Zsolt (43) Lengyel Benjámin (22) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (28) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (37) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (105) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (33) Mészáros Blanka (26) Mészáros Máté (25) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (33) Molnár Anna (23) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (44) Mucsi Zoltán (50) Müpa (119) Nagypál Gábor (31) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (32) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (38) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) Ónodi Eszter (20) Opera (636) opera (27) Operakaland (44) Operettszínház (20) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (64) Orlai Tibor (107) Ötvös András (23) Őze Áron (28) Palerdi András (46) Pálmai Anna (33) Pálos Hanna (28) Pál András (51) Pasztircsák Polina (35) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (65) Pesti Színház (26) Pető Kata (33) Pinceszínház (27) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (26) Porogi Ádám (31) Purcell Kórus (26) Puskás Tamás (24) Rába Roland (25) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (60) Rajkai Zoltán (22) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (33) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (76) RS9 (29) Rujder Vivien (33) Rusznák András (22) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (36) Schneider Zoltán (37) Schöck Atala (57) Sebestyén Miklós (24) Sodró Eliza (27) Spinoza (21) Spolarics Andrea (22) Stohl András (35) Stúdió K (22) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Kimmel Tamás (20) Szabó Máté (53) Szacsvay László (25) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (25) Szántó Balázs (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (28) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (47) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (29) Szilágyi Csenge (20) Szirtes Ági (31) Szkéné (61) Szvétek László (35) Takács Kati (20) Takács Nóra Diána (23) Takátsy Péter (29) Tamási Zoltán (27) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (37) Thália (109) Thuróczy Szabolcs (27) Tihanyi Ildikó (21) Török Tamara (28) Tóth Zsófia (22) Udvaros Dorottya (21) Ullmann Mónika (23) Ungár Júlia (21) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (30) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Városmajori Színpad (20) Vashegyi György (36) Vida Péter (24) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (60) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (34) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (57) Znamenák István (42) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (82) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Még mondja azt valaki, hogy a néző előélményei és konkrét élethelyzete nem szól abba bele, hogy egy előadás miként hat rá. Minden apróság nagyon számít, még az is, hogy ezt a (számomra 72.) Kékszakállú-t már egy hete fűtetlen otthonomból érkezve néztem. Egy villanyradiátor egy egész lakást nem képes kifűteni – egyetlen kicsi szobát igen, ez tény.  Judit jelentősen kisebbnek láthatta a várat, amikor a sötét előcsarnokban a nedves falainak megmelegítésére vállalkozott, őszintén bízva a sikerben. Gyorsan kiderült számára is, hogy alábecsülte a feladatot, de nagyon. Ahogy én is tévesen gondolom, hogy már nem juthat semmi új eszembe erről a történetről – mégis itt a 69. bejegyzés. (Kommentben örömmel veszem mások meglátásait – fel sem tételezem, hogy mindenki pont így fogta fel a szereplők viszonyát ahogy én.)

ksz3_3.jpg

Röviden: ezt az operát ritkán láttam ennyire vonzónak, mint éppen tegnap – a Kékszakállú vára nem csak felderült, de igazán tündökölt, ahogy a Judit szerepében debütáló Schöck Atala is. Köszönet ezért a gyönyörű koncertért minden közreműködőnek!

Hosszabban kifejtve:

Bartók 144. születésnapját egy valóban revelatív, szívet melengető Kékszakállú-val sikerült megünnepelnie a Zeneakadémiának, olyan zsúfolt házzal, amilyet itt még sosem láttam, pláne nem Kékszakállú-n.

Erről az előadásról nem jöhettünk ki depresszív hangulatban, hiszen már ránézni is jó volt a csupa akadémiai növendékből álló zenekarra is. Ezt az üdeséget és a kirobbanó energiák felvillanyozó hatását pontosan két héttel korábban Orosz Balázs frenetikus Tenor-Passió diplomakoncertjén is megtapasztalhattuk, és amíg ilyen élményeink vannak, nekünk is hinnünk kell abban, hogy minden észérv ellenére a Kékszakállú vára bemelegíthető. Bartók vagy száz zenészt képzelt hozzá, nemcsak a két énekest –a praktikus szempontokra (ld. az előadás rentabilitása, a zenekar áténekelhetősége) kevéssé gondolva.

ksz2_4.jpg

Még sosem éreztem egyetlen korábbi koncerten sem, hogy ennyire számított volna a hangszeres művészek életkora. A fiatal és lelkes zenészekkel, akik láthatóan izgatott megilletődöttséggel foglalták el helyeiket, Kesselyák Gergely karmester jól bánt, rájuk tudott hangolódni. Benne is megvolt a lehetetlenre vállalkozó lendületet, kifejezetten jó volt a létrejött hangzás – nemcsak „ahhoz képest.”

Óriási támaszt nyújtottak nekünk nézőknek a darab mégis lehangoló üzenetéhez, amely nem sikkadt el így sem: rosszul kommunikálunk és így törvényszerűen képtelenek vagyunk egymáshoz kapcsolódni, pedig ez egészen lehetetlen mégsem lenne.

ksz4_3.jpg

Az előadás két szólistája véletlenül került össze, de nagyon jól hatottak együtt. Hálás voltam nekik is, hogy másként tudtam általuk átélni ezt a történetet, mint a korábbi 71 alkalom bármelyikén, és félre tudtam tenni a saját elképzeléseimet a mű kapcsán, amelyeket a korábbi Kékszakállúk és Juditok alakítottak ki bennem, akikre én is hálával gondolok vissza, ahogy a Herceg a régi asszonyokra, és nyilván ők is mind benne vannak abban, ahogy beülök egy újabb előadásra.

Sokan azt hihetik, hogy a koncertszerű előadás unalmasabb, nincs játék, de épp ellenkezőleg: az énekes rendező (és néha pótcselekvések) nélkül szabadabb, jobban érvényesítheti a saját elképzeléseit a figuráról, és partnerétől függően nagyon más és más tud lenni. (Ez teljesen érthető – a hétköznapi életben is másként viselkedünk más és más emberek társaságában, sokan talán az élettársukat is azért cserélgetik, mert saját magukat unják meg valaki mellett és szeretnének újnak és érdekesnek mutatkozni.)

ksz3_4.jpg

Schöck Atalát már régen szerettem volna Judit szerepében hallani, 2009 áprilisában csodálkoztam rá először – lassan 16 éve. (Sanyi és Aranka Színház – Faragó Béla Átváltozás c. operáját énekelte – másnap azonnal visszamentem újra megnézni. Azóta is várom, hogy mikor veszi végre elő ezt a zseniális darabot valaki megint.) Legutóbb a Haydneum Júdás Makkabeus előadásán nézhettem, ugyancsak a Zeneakadémián – két héttel korábban.

Alt hangja melegséget árasztott, egész megjelenése pedig magabiztosságot. Balázs Béla eredeti elképzelésétől eltérően nem egy tapasztalatlan fiatal lány ment el a Kékszakállú várába, hanem egy érett nő, aki tudja a saját értékét, hisz abban, hogy a vár felmelegíthető – méltó társa lehet ennek a titokzatos embernek. Ahogy halad, úgy ébred rá, hogy elszámította magát: az ajtók kinyitásával a tér is tágul, az ötödik ajtónál már egészen biztosan tudja, hogy teljesíthetetlen a feladat – túl nagy a vár (a férfi traumája), neki kellene hozzá igazodni, a saját életét egészen feladnia. Az utolsó két ajtót azért még kinyittatja, mert nem az a típus, aki valamit félbehagyna. Ránézve azt hisszük, hogy képes lesz továbblépni, nem teszi majd tönkre ez a találkozás.   

Örültem ennek a konklúziónak, ahogy a szerencsés, jó hangulatú debütálásnak is, és igazán remélem, hogy még számos további Kékszakállú-előadásban láthatom majd a továbbiakban.

ksz1_2.jpg

Ezen az estén az átlagosnál kicsit jobban sajnáltam, hogy Juditnak mégsem sikerült a Kékszakállút olyannak elfogadnia, amilyen, mert Fried Péter a címszerepben nagyon szerethetőnek bizonyult.

Régóta énekli a szerepet (csak az Operában 17 alkalommal volt Kékszakállú 2001 óta), érezhetően egészen azonosulni tud vele. Lovagias gesztus, hogy egyáltalán kitette a kottaállványt, amely esetében nehezítés – időnként azért tovább lapozta a kottát ő is. „Praxisomban” ez a harmadik eset, amikor egészen professzionális Kékszakállút látok, aki csak a partner miatt teszi ki a kottát. Ez a támogató hozzáállás önmagában is ellensúlyozza a darabból áradó üzenetet – nem, mégsem lehetetlen egy másik emberre tekintettel lenni. (A szerepbe beugró Schöck Atala egy év kihagyás után, sok fellépés között vállalta ezt a feladatot, és talán három napja lehetett a felkészülésre. Szintén csak alkalmanként nézett bele a kottába, kicsit sem volt ez zavaró.)

 ksz5_2.jpg

A Kékszakállú szerepe még mindig jól illik Fried Péterre, akinek ezúttal az is megadatott, hogy nagyon sok tanítványának megmutassa a gyakorlatban, hogy milyen egy érvényes alakítás. Szinte meg se rezdül, árad belőle a méltóság, ezt nem kell játszania. (Lehet, hogy mindez elsősorban a biztos önértékelésen múlik? – Ha valaki a vele készült friss Fidelio-interjút elolvassa, nem lesznek kétségei.)

Arcára nézve viszont mindent átérzünk, átjön a kezdeti bizalmatlanság és a felmelegedés folyamata. Az ötödik ajtónál már komolyan hisz a közös élet lehetőségében, nem veszi észre, hogy Juditban ez a folyamat fordítva játszódik le. Ugyan rá kell ébrednie, hogy indokolt volt kezdeti bizalmatlansága, de közben mégis boldogsággal tölti el a régi asszonyokra való emlékezés. Minden kapcsolatát elrontotta, de mégis ezek maradtak a legértékesebb emlékei. Elhisszük, hogy ebben a helyzetben úgy érzi, hogy még egyszer már nem fog próbálkozni.

 ksz6_2.jpg

Szép este volt, a fiatal növendékek jelenléte bizakodóvá tett minket.  Jönni fog az új generáció, legalább egy jövőbeli KSz biztosan jelen volt a nézőtéren, én pedig igazán kíváncsian várom, hogy még milyennek játszható ez a darab…

SZEMÉLYES LEZÁRÁS

Még sosem fókuszáltam ilyen erősen a „de felmelegíthető-e egyáltalán a vár” - kérdésre, és még sosem rajzolódott ki ilyen elevenen előttem egy igazi kriptahideg, lepusztulófélben lévő vár, benne egy füles fotelban ülő, pokrócba burkolózott mogorva úrral, aki ugyan korosodik, ámde még mindig megvan a vonzó kisugárzása. Passzívan várja, hogy jöjjön már valaki és rántsa ki a depressziójából. Most akár jól el tudtam volna fogadni ezt a történetet egy teljesen hagyományos rendezésben is, ahol minden úgy látszik, ahogy azt Balázs Béla leírta, de el is tudtam mindezt úgy is képzelni, hogy a szereplők még csak egymásra sem néztek.

Az ihlet megmaradt, még mindig a kazánszerelő után epekedve írogatom napról napra ezt a laudációnak szánt nyomhagyást, viszont nagyon boldogan, mert megint kiderült, hogy még mindig élő kapcsolatban vagyok ezzel a darabbal, a 40+ év foglalkozás ellenére sem untam meg, és már várom az őszre kitűzött további koncertszerű alkalmakat.

ksz2_3.jpg

PS: A fotók a Zeneakadémia bejegyzéséből származnak, Felvégi Andrea készítette őket

Címkék: Kesselyák Gergely Zeneakadémia Kékszakállú Schöck Atala Fried Péter

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr818828392

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása