Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (80) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (93) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (22) Bagossy Levente (21) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (34) Bálint András (21) Balsai Móni (25) Bányai Kelemen Barna (25) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (31) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (87) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (28) Centrál Színház (36) Chován Gábor (22) Csákányi Eszter (23) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (39) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (23) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (40) Fábián Péter (21) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (29) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (36) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (52) Gazsó György (21) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (20) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (23) Hegedűs D. Géza (30) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (21) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (32) Horváth István (41) Ilyés Róbert (21) Izsák Lili (26) Járó Zsuzsa (20) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (75) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (24) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (43) Kálmán Péter (40) Kálnay Zsófia (55) Kamra (40) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (45) Kaszás Gergő (22) Katona (124) Katona László (32) Kékszakállú (68) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (32) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (38) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (21) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (21) László Zsolt (41) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (35) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (23) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (42) Mucsi Zoltán (46) Müpa (117) Nagypál Gábor (28) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (37) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) Opera (633) opera (25) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (102) Ötvös András (23) Őze Áron (27) Palerdi András (45) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (27) Pál András (46) Pasztircsák Polina (34) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (23) Pető Kata (33) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (28) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (24) Rába Roland (24) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (54) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (32) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (75) RS9 (27) Rujder Vivien (30) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (35) Schneider Zoltán (32) Schöck Atala (55) Sebestyén Miklós (23) Sodró Eliza (24) Spinoza (21) Spolarics Andrea (21) Stohl András (33) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (53) Szacsvay László (23) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (22) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (46) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (26) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (27) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (35) Thália (100) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (22) Ungár Júlia (20) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (34) Vida Péter (23) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (53) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (32) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Martin Mcdonagh sikeres színpadi szerző annak ellenére, hogy a darabjaiban nem törekszik arra, hogy felhőtlen szórakoztatást nyújtson a közönségének. Jelenleg is fut Győrben A kripli (jön a Városmajorba júniusban!), az Átriumban a Vaknyugat, van némi választék. (A Határon túli szemlén látható lesz május 11-én a Leenane szépe is, Csoma Judittal a főszerepben.)

A Párnaember a felsoroltaknál is feketébb, a vígjáték és a horror keveréke. (Elvileg mindkét műfajt szeretik a nézők.) Helyenként elbizonytalanodunk, hogy mennyire vehető komolyan a történet, amely egy definiálatlan helyszínen, valamiféle diktatúra rendőrségi vallató szobájában játszódik. Lehet, hogy egy írót kivégeznek csak azért, mert gyermekek kínzásáról ír a novelláiban? Vagy ennél többről is szó lenne?

Az előadás elemzése akadályba ütközik most, mivel a részletek taglalása egyértelműen spoilerként hatna, és más élmény a történet ismeretében megnézni az előadást, mint „tudatlanul”.

A színpad a nagyterem közepére felállított plexilapokkal körbevett átlátszó doboz. Ez a vallató szoba, íróasztallal, székkel, vérnyomokkal. A hangosítás megfelelő ugyan, de kétségtelenül van elidegenítő hatása, nyilván jelentése is ennek a bezártságnak. A nézőtér mind a négy oldalról körbeveszi ezt, ugyanakkor egészen biztos, hogy nem látni egyformán jól minden székről. Az én kilátásomat két főszereplőre a harmadik, az egyik rendőrtiszt (Ariel – Király Dániel) rendszeresen eltakarta. A hatás nagyvonalakban így is megvan. Elég sikeresen bonyolítják a szereplők a díszletváltást is, semmi fennakadás nem történik. Alkalmanként az író novelláinak elmesélésekor a terem elsötétül és minket is magával ragadnak ezek a bizarr és helyenként erősen kegyetlen történetek. Néha nehéz elhinni, hogy a világban megtörténhet ennyi kegyetlenség.

Ha a naptáramban végigtekintem, hogy miféle darabokat néztem a hónap folyamán (ez volt áprilisban a 26. színházi élményem), akkor nyilvánvaló, hogy szinte mindig, (még a felszínén ártalmatlannak tűnő Figaro esetében is ) a szerzők keserűsége, negatív tapasztalatai a meghatározóak. Zenés darabnál persze lehet hova menekülni, fogódzót találni, nem belegondolni a történet mélységeibe. A Párnaember egy rejtekhely nélküli üres szobához hasonlít, ahol szemünkbe világít a fény, itt muszáj szembenézni a felmutatott helyzet kegyetlenségével. Nincs ami ezt megszépítse, vagy enyhítse. Ráadásul az előadás a rendezésnek (Radnai Márk) és a színészi játéknak köszönhetően annyira valószerűvé teszi a történetet, amennyire csak lehetséges. Már csak emiatt sem tudunk menekülni. Az előadás hidegnek és szeretet nélkülinek mutatja a világot, viszont ezt professzionális módon teszi, JÓ színházat látunk. Emiatt nem jövünk ki egészen kétségbeesve, helyette inkább a színlapot nézegetjük, hogy kik azok, akiknek ez köszönhető.

Négy igazán jó szerep van a darabban, a két rendőrnyomozóé, az íróé, no meg a testvéréé. A jó zsaru, Tupolski – Kárpáti Pál. Számomra új élmény, egyszer láttam korábban mindössze (A pitbull cselekedetei). Elsőre meggyőző, érdekelne más jellegű szerepekben is. Király Dániel viszont már ismerős a tavalyi Zsótér- és Ascher-féle Peer Gyntből is. Testhez álló szerep a gyerekkori traumák hatására másokat bántalmazó drabális rendőr figurája. Sokat dohányzik, lehet, hogy ezért is kell dobozban játszani az előadást, hogy ez megvalósítható legyen színpadon?

Az író testvére Hajduk Károly. Erős élmény volt a játéka, az enyhén agykárosodott fiatal embert olyan elhitető erővel adta vissza, hogy nem ismertem fel. Csak azt tudtam, hogy én ezt a színészt sokat láttam játszani, de már jó régen nem. Milyen kár, mennyire nagyon jó is! Amíg a Katonában volt, minden szerepében néztem, de azóta egy darab idő eltelt és a Picasso kalandjai óta nem volt hozzá szerencsém. Ilyen a színészet, reflektorfényben kell ahhoz állni, hogy valaki ragyogni tudjon. Az egész előadás nagyon tetszett, de önmagában Hajduk Károly miatt is érdemes volt odamenni.

És még nem is került szóba a főszereplő, az írót játszó Jankovics Péter. Én, aki nehezen jegyzem meg a neveket, elég rossz néven veszem, hogy a független szférában két színész is működik jelenleg szinte azonos névvel ( lsd. a kollégát, Janklovics Pétert) és mindkettő jó is, nem mellékes, hogy mit csinálnak. Tessék őket elkülöníteni. Jankovics Pétert én a MU-ban láttam először, a Karamazovban, amit szerettem is. Megjegyeztem benne, emlékezetes volt. Ha nem sikerült volna akkor berögzíteni, most ez a Párnaember kapcsán mindenképp megtörtént volna. Egészen végig követjük az író vallatását és minden fordulatnál hitelesek a reakciói, mögé látjuk azt az életutat, amiről szó van.

Az előadás két óra szünet nélkül, gyorsan leperegnek a percek, ahogy jó előadások közben mindig.

Címkék: Jankovics Péter FÜGE Jurányi Szputnyik Radnai Márk Király Dániel Hajduk Károly 011Alkcsop. Kárpáti Pál

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr336099026

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása