Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (21) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Méhes László tavaly szeptemberben ismét megrendezte Hans Alfredson és Tage Danielsson darabját, a Picasso kalandjait Pécsen. Én a 2003-as bemutatót nem láttam a Pesti Színházban, addig halogattam, amíg aztán néhány évvel később levették a műsorról. Egész biztosan nagy siker volt és sok előadást megért, a szereposztása is vonzó volt. (Most érdekelni kezdett, hogy pontosan meddig játszották, de ahogy a legtöbb színház honlapján nincsenek archív adatok, a hagyományaira valóban nagyon ügyelő Vígszínház sem hagyja fent a régi előadások adatait. A színházi adattár, az OSZMI oldala a legjobb menedék, de ők sem közlik az utolsó előadás dátumát, mert a színházak ezt nem szokták bejelenteni.)

Summa summarum Méhes László egész biztosan felhasználta ennek a korábbi rendezésnek a tapasztalatait és az alapműtől sem rugaszkodhatott el egészen, amely kultuszfilm lett a hetvenes évek végén. De figyelembe vette a helyi adottságokat és a pécsi balett táncosait remekül hasznosította. (Felteszem, hogy a Pestiben ennyi táncos elem nem volt.)

Most szerencsétek van, további körítés nélkül csak erről a pécsi vendégjátékról lesz szó, amely szakmai körökben vihart (inkább: viharocskát) kavart, mert idén beválasztották a POSZT-ra. Kritikusok és szakemberek formálisan és informálisan is kifogásolták, hogy egy ilyen előadás bekerülhetett a legjobbak közé. Nem egy, nem két ember berzenkedett, esetleg vonogatta a vállát. Mások pedig kellemesnek minősítették, amelyet jó nézni, de nem hagy maradandó nyomot.

Ennyit tudtam az előadásról mindössze, amikor vasárnap beültem a zsúfolásig megtelt Tháliába. A mezei nézőket valószínűleg a darab vonzotta és így jöttek.

Engem majdnem végig lekötött az előadás, az elején egészen felvillanyozott spanyol-német-angol szavakból összeállított nyelve, amelyben sok a lelemény. Uhrik Dóra narrátorként egészen remek volt. A színészek közül számomra ő volt a legmarkánsabb, illetve a finn dizőz megszemélyesítője, Stubendek Kati. Ez persze nem jelenti azt, hogy a címszereplőt játszó Hajduk Károly netán gyenge lett volna. Mindössze az a különbség, hogy őt eddig fajsúlyosabb alakításokban is láttam, lényegében minden szerepében, amit Pesten játszott, így nem hozott új vonásokat, nekem magához képest nem mutatott fejlődést. Nagyon jó színész, érezhető a jelenléte, neki való a szerep, de a darab cselekménye körülötte történt, legtöbbször elszenvedő volt, nem aktív résztvevő. Az előadásban jópofa ötletek, gegek, a végtelenségig elhúzódó repetitívségüktől viccessé vált jelenetek sorakoztak. Amíg a debreceni előadás esetén a látvány számomra bántó volt, addig ebben az előadásban Rózsa István díszlete, Horváth Kata jelmezei, a filmes megoldások (nem derül ki, hogy kinek a munkája) összesimultak. Néha a filmes jelenetből ki-be jártak a szereplők a színpadra. Precízen és szépen oldották meg, film és színház szerves egységet alkotott. Ezt a jelenetet látva már az első felvonás közepére megértettem, hogy miért került be a POSZT-ra az előadás.

Mert ha tetszik, ha nem többféle színház-eszmény létezik. A nézők egy jelentős része csak kikapcsolódni vágyik, felüdülni.Ezt el lehet ítélni, el lehet fogadni, "alá lehet menni" ennek az igénynek, jobb esetben burkoltan meg lehet próbálni nevelni is a közönséget - de úgy tenni, mintha nem lenne így, nem célravezető.

Ez a Picasso nem akart mély gondolatokat ránk erőltetni, bár a művész és a művészet sorsának esetlegességéről beszélt, akár elemezhetően is. Ebben a (látszólag) felületes portréban is megjelent Picasso kora, a háború és a fasizmus képei, hol viccesen, hol nem.

Ez az előadás reményt adott – "esperanza"a legutolsó spanyolul elhangzó szó a szövegben is. Igen, vannak profi módon megcsinált, kellemes előadások vidéken is, amelyek igényesen szórakoztatnak. Az, hogy utólag mennyire marad velünk az emléke, más lapra tartozik, de akárhogy is, volt egy jó esténk és ez nem is kevés.

Színlap

Címkék: Thália Méhes László Vidéki Színházak Fesztiválja Picasso kalandjai Hajduk Károly Stubendek Kati Uhrik Dóra

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr115507329

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása