Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (83) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (96) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (34) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (35) Bagossy Levente (23) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (35) Bálint András (23) Balsai Móni (27) Bányai Kelemen Barna (26) Bán Bálint (26) Bán János (21) Baráth Emőke (24) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (65) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (32) BFZ (35) Bodor Johanna (20) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (22) Bretz Gábor (88) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (31) Centrál Színház (38) Chován Gábor (23) Csákányi Eszter (26) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (285) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (33) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (41) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (24) Erdős Attila (25) Erkel Színház (148) Évadértékelés (43) Fábián Péter (22) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fehér László (20) Fekete Ádám (20) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (27) Ficza István (26) Ficzere Béla (20) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (30) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) Fröhlich Kristóf (20) FÜGE (38) Fullajtár Andrea (38) Füzér Anni (20) Gábor Géza (90) Gálffi László (26) Gál Erika (52) Gazsó György (22) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (21) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (21) Gyulay Eszter (26) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (21) Hartai Petra (24) Hegedűs D. Géza (31) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hevesi László (22) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (22) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (33) Horváth István (42) Ilyés Róbert (23) Izsák Lili (29) Járó Zsuzsa (21) Jordán Adél (27) Jordán Tamás (25) Jurányi (85) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (27) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (48) Kálmán Péter (41) Kálnay Zsófia (56) Kamra (42) Kardos Róbert (22) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (46) Kaszás Gergő (22) Katona (130) Katona László (33) Kékszakállú (69) Kerekes Éva (31) Keresztes Tamás (34) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (40) Kolibri Színház (26) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (27) Kovács Lehel (23) Kovalik (31) Kováts Adél (28) Kulka János (22) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (22) László Zsolt (43) Lengyel Benjámin (22) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (28) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (37) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (105) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (33) Mészáros Blanka (26) Mészáros Máté (25) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (33) Molnár Anna (23) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (44) Mucsi Zoltán (50) Müpa (119) Nagypál Gábor (31) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (32) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (38) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) Ónodi Eszter (20) Opera (636) opera (27) Operakaland (44) Operettszínház (20) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (63) Orlai Tibor (107) Ötvös András (23) Őze Áron (28) Palerdi András (46) Pálmai Anna (33) Pálos Hanna (28) Pál András (51) Pasztircsák Polina (35) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (64) Pesti Színház (26) Pető Kata (33) Pinceszínház (27) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (26) Porogi Ádám (31) Purcell Kórus (26) Puskás Tamás (24) Rába Roland (25) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (60) Rajkai Zoltán (22) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (33) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (76) RS9 (29) Rujder Vivien (33) Rusznák András (22) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (36) Schneider Zoltán (37) Schöck Atala (57) Sebestyén Miklós (24) Sodró Eliza (27) Spinoza (21) Spolarics Andrea (22) Stohl András (35) Stúdió K (22) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Kimmel Tamás (20) Szabó Máté (53) Szacsvay László (25) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (25) Szántó Balázs (20) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (28) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (47) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (29) Szilágyi Csenge (20) Szirtes Ági (31) Szkéné (61) Szvétek László (35) Takács Kati (20) Takács Nóra Diána (23) Takátsy Péter (29) Tamási Zoltán (27) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (37) Thália (109) Thuróczy Szabolcs (27) Tihanyi Ildikó (21) Török Tamara (28) Tóth Zsófia (22) Udvaros Dorottya (21) Ullmann Mónika (23) Ungár Júlia (21) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (30) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (36) Vida Péter (24) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (60) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (34) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (57) Znamenák István (42) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (82) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

május
2.

Zsótér a Marczin

A Kecskeméti Színház vendégjátéka - Angliai Edward másodszor |  MakkZs  |  Szólj hozzá!

Az április 7-én beharangozott  Zsótér-előadás ma valóban itt járt Pesten, a Marczibányi téren.

(Eredeti előadásról hosszas beszámoló itt.) Miután a legutóbb, kevesebb mint egy hónapja kimerítően írtam róla és az továbbra is olvasható, most itt le is zárhatnám a történetet. Odamentünk 15-en e bolog olvasói közül a Marczira, ez is valami egy minőségi művész-előadás esetén. Egyébként a színpadra helyezett nézőtér elég szépen tele volt, nagyrészt Zsótér-színészekkel, kritikusokkal és egyéb megszállottan színházba járó egyedekkel. Nem túl sok mezei néző volt jelen.

Az, hogy egy előadásnál mennyire számítanak a körülmények, nyilvánvaló - de az Edward esetén ezek látványosan meg is mutatkoztak.

Először: Kecskeméten félház volt, a színészeknek megszokott tér, semmi különös - egy kedd estén. Zsótér maga azt nem nézte. Szakadt az eső, amely olyannyira behallatszott, hogy úgy véltem, hogy hozzátartozik az előadáshoz. (Zene nem kíséri az előadást.)

Ma: az eső csak jóval később kezdett szakadni, még napsütésben kezdődött el. A szakmai és népes közönség derűssé varázsolta a hangulatot, Zsótér is jókedvűen, látnivalóan szeretettel nézte a színészeit. A közönség pedig drukkolt nekik, többet nevettek és az előadás jóval kevésbé volt komor, mint Kecskeméten. A színészek sokkal oldottabban játszottak, érezhető volt ezen a téren is a különbség.

Ennél jóval jelentősebb volt a befogadó helyszín eltérőségéből fakadó különbség.  A kecskeméti stúdió fekete dobozából átkerültek a Marczi nézőterének közepére a színészek. Mi ültünk a színpadon, a lábunk előtt játszottak és mögöttük ott volt meghagyva a nézőtér fele, vörösbársony rendezett széksorok - egy fekete falak helyett. Ez lényegi különbség, kihat a hangulatra. Kiemeli az előadás színházszerűségét. Brecht sajátja az elidegenítés, Zsótér a helyszínre adaptálta a korábbi rendezést - az épp nem játszó színészek sokszor szemben ülnek velünk és saját történetükben nézőként is részt vesznek. Persze, a fekete fal előtti párkányon is ültek a színészek Kecskeméten, de ez most mégis másként érvényesül - mert színházi székeken ülnek, aminek akkor is van jelentése, ha esetleg ez nem volt a rendezői szándék része.

Zsótér a kecskeméti stúdió négy oszlopát nem tudta áthozni, helyettük oszlop-imitációt használ - amelyek lényegében a rájuk szerelt neoncsövek miatt kellenek. Ez az egy pont, amellyel nem tudtam egyet érteni. Lehetséges, hogy túlságosan is a nézőtér szélén vannak a Marczi oszlopai, az is lehet, hogy nem lehetett technikai okokból rájuk illeszteni a világítást - de ez az egyébként kellemesen üres teret, amely elég otthonos és jól bejátszhatónak bizonyult, megbontotta. Amíg Kecskeméten az oszlopok az épület részét képezték, itt felesleges elemnek tűntek. Persze lehet, hogy ez volt a cél.

Ha valaki még érdeklődik az előadás iránt, ne keseredjen el, újra jönni fog szeptemberben és én erről ismét hírt adok.

Addig lehet Zsótért nézni, vasárnap lesz a Don Juan bemutatója a Maladype társulatával. (Annak az előadásnak a főszereplője, Orosz Ákos is nézte ezt a mai előadást.)

Címkék: Kecskemét Zsótér Sándor Marczibányi Tér

Szólj hozzá!

május
2.

Katona - Sufni - Csendet akarok

Fullajtár Andrea |  MakkZs  |  Szólj hozzá!

Egy színésznő pályáján nem rövid egy 12 éves periódus. De az első tizenkét év különösen meghatározó, minden eldől lényegében. Aki ez alatt nem fut be, az nem lesz igazán híres és elismert, az igazán jó szerepek pedig 35 fölött már megritkulnak, eljön a szerepkör váltás ideje is. A legtöbben ebben az időszakban már nem játszanak hősnőket, hanem átkerülnek a karakater-szerepek megformálói közé. (A többség persze elhagyja a pályát, vagy a perifériára sodródik.)

Hogy jön ez az eszmefuttatás ide?

Fullajtár Andreát egy főiskolai (azaz egyetemi) vizsgaelőadásban láttam először. A Patkányokban. Első nézésre azonnal világos volt, hogy abban az osztályban hemzsegnek az átlagosnál jelentősebb tehetségű színésznők, akik később többen is a Katonába szerződtek. (Ónodi Eszter, Pelsőczy Réka még akikre elsősorban gondolok.) Andrea talán közülük is kiemelkedett, nagyon más volt. A nulladik pillanattól kortársainál jóval érettebbnek tűnt. Egyetlen percig sem jutott eszembe róla, hogy itt egy kis hamvas kezdő színésznő. Kész volt az életre, a pályára. Úgy éreztem ránézve, hogy nekem ennyi élettapasztalatom sosem lesz, mint amit ő már addigra összeszedett és beépített az alakításaiba.

A "Csendet akarok" Csalog Zsolt szociográfiája alapján készült és egy valóban létező hajléktalan nő életét meséli el egy órában. Még nem volt Andrea kezében a diploma, amikor színre került a produkció, amelynek azonnal híre ment. Nekem valami miatt nem volt jó az időpont és nem néztem meg, viszont napokon belül megvettem a könyvet és elolvastam. Elképzeltem Andreát a szerepben és ennyiben maradtam. Azóta azt hiszem, hogy két előadást leszámítva, minden szerepében láttam őt. Ezt a kettőt is (Minden ötödik órában, Átrium - múlt havi bemutató, ill. Nordost - Kamra, ez kb két éves) sürgősen tervezem pótolni.

Andrea hatalmas szakmai sikert aratott ezzel a monodrámával, neve lett, színészkollégák is emlegették (Molnár Piroska az egyik legnagyobb ígéretnek tartotta már harmadévesen ). Egy idő után levették az előadást, de tavaly egy fesztivál miatt Zsámbéki Gábor ötletére felújították. Havonta egy, néha két alkalommal látható. Legközelebb a Színházak Éjszakája keretében nézhető, a Kamrában.

Én a múlt  péntek esti időpontot választottam ki, amikor történetesen sok színházi kritikus is mozgott a Ferenciek tere tájékán, a Mártírok premierjére mentek a Kamrába. Öt ismerősömet szólítottam meg és furcsa mód kiderült, hogy természetesen mind tud az előadásról, de egyikük sem látta - se 12 éve, se mostanában. (Részben megnyugodott a lelkiismeretem, nem csak én bénáztam ilyen hosszan, más is lemarad fontos előadásokról. Szakmabeliek is. Én azt gondolom, hogy Fullajtár Andrea van olyan igazán jó és "jelentős" színész, hogy ne legyen megkerülhető az egyszemélyes színháza. Ennél nincs nehezebb egy színésznek, lekötni 70 embert egy órára egyedül, az nem kis feladat. És méltó a feladathoz.)

Az előadás nem egészen volt monodráma. Háttal ugyan, de egy másik színész (Nagy Viktor) asszisztált, ült a padon és csak néhány rezzenéssel reagált, egyszer volt egy nagyobb gesztusa. A társ jelenlétének van súlya, ez is jelzi, hogy nem egy elszigetelt problémáról van szó, hanem több embert is érintő kérdésről. Ugyanakkor némi reményt is ad, mert egészen mégsincs egyedül a hősünk.

Az előadás keletkezésének idején volt egy Molnár Piroska monodráma is, a Lotte, amelyhez szintén asszisztált egy kaposvári  színészkolléga - a sarokban ülő férjként. Hogy ez hatott-e esetleg a Csendet akarok megszületésére is, nem tudom.  Minthogy egy Zsámbéki-rendezésben ritkán van valami öncélúan, bízhatunk benne, hogy fontos ez a "még egy néma szereplő" a színpadon.

Ha ezt leszámítjuk, Andrea egészen egyedül tartja fenn a figyelmet és egy 42 éves, eredetileg miskolci, három gyerekétől kényszerűen elszakadt hajléktalan, Etelka életének fontosabb epizódjait némileg csapongó sorrendben meséli el. Életszerűen. A figyelmünket a szerző, vagy a rendezés a színésznő eszköztelen játéka által arra hívja fel, hogy a sztereotípiákkal ellentétben biztosan sokan vannak olyanok, akik önhibájukon kívül csúsztak le és akiket a szociális háló sem tartott meg. Ez lenne az előadás célja, hogy egy sorsot közelebb hozzon. Ez meg is valósul, mert élővé válik a szereplő. Valószínű, hogy az a nő, aki mindezt átélte, ilyen hatásosan nem is lenne képes a szenvedéseit elénk tárni. 

Nagy alakítás ez kétségtelenül, de apró, kevéssé feltűnő eszközökkel. A jelmez és a smink sokat segít  persze, de a testtartás már a színészből jön. A nyúlott, több számmal nagyobb drapp színű pulcsi, az agyonmosott kék tréningnadrág, a tornacipő mind átlagos hajléktalanra utal. A  smink elcsúfít most, a koszos sebtapasszal leragasztott mutatóujj, amit csak az előadás közepe táján pillantunk meg szintén kifejező. A színésznő alig mozdul meg a széken, végig csak a mesélésre koncentrál - koncentrálunk mi is. Úgy tűnik, mintha az emberek mindennek ellenére, időhiány ide vagy oda, mégis csak szeretnek mások életéről hallani és megérinti őket egy jól elmondott történet, még akkor is, ha nincs hozzá látványos körítés. 

Én azt hiszem, hogy Andrea csak úgy a széken, a statisztáló kolléga nélkül is izgalmas előadást csinált volna. Ez is éppen olyan, amilyet jól lehetne iskolákba vinni, foglalkozást vagy beszélgetést szervezni köré. Még nem késő akár egy ilyen verziót is kipróbálni, akármeddig is játszatja a szerepet Fullajtár Andrea, a tehetsége nincs fogytán, és nagyon úgy néz ki, hogy a történet sem fogja elveszíteni az aktualitását. Sajnos.

Címkék: Katona Fullajtár Andrea Zsámbéki Gábor Csendet akarok

Szólj hozzá!

Az előadás nézése közben szinte azonnal az jutott eszembe: ezt az előadást jól össze lehetne kapcsolni egy állatmenhely programjával. Kevesen lehetnek, akikben ne keltené fel annak a vágyát, hogy azonnal beszerezzenek egy macskát.

A Kolibri számos gyermek és ifjúsági előadása többet akar, mint pusztán szórakoztatni. Felhívják a figyelmet valamilyen társadalmi problémára is. Ez az előadás rengeteg zenével és tánccal, kevés díszlettel és jópofa macska jelmezekkel beszél leginkább az utcára tett állatok sanyarú sorsáról, de szól ugyanakkor a magányos emberekről, a szülők által elhanyagolt (nevelőnővel azért felszerelt) gyerekekről is.

Az előadás a 7-10 éves gyerekeknek szól, ők a célközönség. A szerda délelőtti időpontban látott előadáson volt velem együtt négy egyéni néző. A többiek mind általános iskolások voltak, akik csoportosan jelentek meg a tanító nénik vezénylete alatt.Nem is volt szabad hely már, nagyon könnyen megtelik erre az előadásra a színház.

Az előcsarnokban kezdődött az előadás, őszintén szólva kétségeim voltak, hogy lesz-e esély arra, hogy a kezdő jelenetet hallani fogom, annyira zajosak voltak a gyerkőcök. De a harmónika első néhány akkordjára mintegy varázsütésre elcsendesedtek és az egész előadást nagyon feszült figyelemmel követték végig. Aggódtak, amikor aggódni kellett a macskává változott kisfiú kalandjai közben és nevettek, amikor volt poén. 

Volt néhány élesebb helyzet is, a magányos idős ember halála elég megrázó, hősünk is többször kerül életveszélybe (lényegében egészen végig abban van). Az előadás gyorsan tovaszökken egyikről másik helyszínre. Talán túl szerteágazó a cselekmény, túl sok a kaland. Annyira azért nem, hogy ne lenne követhető, de én elidőztem volna egy-egy epizódnál hosszabban.

Működik az előadás, viszi a zene és a macskák. Akinek van alsós gyereke ÉS nem tart attól, hogy macskát fog követelni az előadás után, az vigye el a gyereket nyugodtan. Én konfliktuskerülő alkat vagyok, továbbra sem akarok macskát beszerezni a lakásba, így eltitkolom a gyerekeim elől, hogy van ez a darab. Juni egy évig követelte a Pomádét, és persze nem tudtam műsorra tűzni, a "Macska voltam Londonban" után naponta hallgatnám, hogy miért nem viszünk haza mi is egy kóbor macskát. Ezt a kockázatot azért nem merem bevállalni. 

Címkék: Novák János Kolibri Színház

Szólj hozzá!

A városban nagyjából egy hónapja létezik egy új kezdeményezés. A "suspended coffee" nemzetközi mozgalom, a részt vevő éttermekben lehet a saját kávé, üdítő, akármi mellé venni még egyet, valaki másnak. A rászoruló, aki arra téved, de épp nincs módja arra, hogy megvegye, kikérheti ezt. Színházak is csatlakoztak, Magyarországon egy hónapja elsőként a Pinceszínház, ahol elő-elő fordul, hogy valaki vesz még egy jegyet és az is, hogy valaki más kikéri. Azért ez nem tömeges jelenség még. Szolnok és az Örkény szinte azonnal átvette, utóbbi helyen ápr.16 óta van erre lehetőség. A Vígszínházban az év elején a "jóembert keresünk" mozgalom is erről szól, keresik azokat, akik csak úgy hajlandóak mások színházba járását - és ezzel persze a színházat is - támogatni.

A mozgalomba bekapcsolódó intézményeket egy kávéscsésze (benne +1 ) jelképezi.

Valószínű, hogy elterjed, mert a színházaknak csak jó, ha minél több jegy fogy el.

Az Örkényben a 2. kategória jegyét fizettetik ki az önkéntesekkel, 2900 Ft-ot.

Címkék: Szolnok Örkény Színház Pinceszínház

Szólj hozzá!

április
29.

Szkéné - Bivaly-szuflé

A Nézőművészeti Kft és a Tatabányai Jászai Mari Színház koprodukciója |  MakkZs  |  Szólj hozzá!

Parti Nagy Lajos új komédiája két részben megy a Szkénében. Kár. Ez az, ami az előadás után elsőként eszembe jutott. Hasonló érzésem volt, mint csütörtökön a Pinceszínházban Molnár Ferenc Józsiján: ha összerántják egy részbe, mernek tömöríteni - üthetett volna nagyobbat. Ha egészen őszinte vagyok és ez a blog nem lehet hiteles úgy, ha épp a véleményemet hagyom ki: a darab üresjáratait muszáj lett volna radikálisan kihagyni. Természetesen tudom, hogy ha valaki megszeret egy szöveget, belefog a munkába, nem lesz kívülálló többet és egy ilyen megkedvelt szöveget nehéz "bántani" - ráadásul az élő nagynevű szerző is  tehertétel ilyen esetben. A szerző biztosan elfogult a darabjával. (Nagyon nagy taps volt a végén, nem olyan kelletlen-udvarias. Ebből az azért leszűrhető, hogy a mezei nézők jellemzően élvezték.) 

Most kivételesen vártam, nem a főpróbára rohantam oda a még félkész terméket meózni. Az előadás ment a Szkénében, ment Tatabányán, többé-kevésbé kialakult már a tempója. 

Két nagy lövéssel indul a cselekmény - érdemes erre felkészülni, ez kellemetlen. Később is - egy gengszter-sztoriról van szó - van némi rohangálás, üvöltözés, ilyesmi. Nem mondom, hogy ezek a megoldások, hőzöngések idegenek a darabtól, de egy ilyen kis színházban kevesebb is bőven elég a hatás eléréséhez. Lehet, hogy ezek az erősebb gesztusok egy nagyobb tatabányai nézőtérre lettek tervezve. (A kidolgozott díszlet nem születhetett volna meg a kőszínházi partner nélkül - először szokatlan is volt. A Szkénében ilyen jellegű épített díszlet nem túl gyakori. Ez egész biztosan a forráshiányra vezethető vissza. )

A történet nem túl bonyolult - egy maffiózó (Poldi) által üzemeltetett 4 tagú behajtó cég egymillió eurót hoz el egy fitness klubból, majd felgyújtja. Ezek után elfelejtenek visszamenni a megbízóhoz, ehelyett egy eldugott falu lerobbant kastályszállójában kívánnak új egzisztenciát építeni, hiszen Poldi úgysem  talál rájuk.... A részleteket, a poénokat nem lövöm le. Amit eddig leírtam az öt percen belül mindenképp kiderül, az előadás viszont kétszer egy óra.

Mi miatt érdemes megnézni?

Én egyértelműen a színészekre voltam kíváncsi, elsősorban Mucsi Zoltánra és a vendégként meghívott és öt szerepben öt különböző egyéniséget és élethelyzetet felmutató Horváth Lajos Ottóra. Utóbbit a Magyar Színházban láttam tavaly (Háromszögek), akkor is és most is tudtam neki örülni. Mindig eszembe jut róla az első élményem (Miskolc, Telihay Péter Amalfi hercegnő rendezése) és akárhogy is nézem, sose csalódtam benne. Egy igazi minőségi színész, aki jövőre az új Nemzetiben lesz társulati tag. Csak nyerhetnek vele.  Jó amit csinál, sosem esik túlzásba, én nagyon szeretem a természetes és visszafogott játékstílusát. Lehet, hogy a rendező nem kéri, hogy feleslegesen üvöltözzön, de azt is el tudom képzelni, hogy ösztönösen hárítja a hasonló instrukciókat.

Mucsi Zoltán frenetikusan fetreng a lőtt (?) sebével, rajta szinte mindig lehet nevetni. Rá azt kevéssé lehet mondani, hogy visszafogott - de mindenképp hatásos és mindig jó nézni. Jó és kevésbé jó darabokban egyaránt. Képes leszek és elzarándokolok a jövő héten a Madáchba is, hogy az új bemutatójában megnézzem. (Betörő az albérlőm) Ez a gesztus is jelzi, hogy képes vagyok áldozatokat hozni azért, hogy nézhessem.

A többiek nem kaptak ennyire hálás szerepet, meg-meg tudnak benne villanni, nagyszerű pillanatai vannak a Katona Laci-Kovács Krisztián kettősnek, hatalmas odaadással nézik egymást, és Scherer is kap néhány poént, mellesleg ő lenne az előadás motorja. 

A legjobb jelenet az, amelyben a négy piti gengszter együtt van: teljes átéléssel nézik a Zorro című filmet. Ez a néhány perc sokat mondó. Felmerülhet bennünk, hogy minek az egymillió euró, egy jó film is elég a boldogsághoz. Sok hűhó semmiért az egész gengszteresdi.

Mondanom sem kell, hogy bár Ausztria a helyszín, nem Magyarország - ez hangsúlyozott, néhány motívum mintha erősen a magyar viszonyokra utalna. A három főből álló képviselőtestület mindhárom tagját meg kell vesztegetni, mégpedig a többszörösével annak az összegnek, amiért a köztulajdonban lévő kastélyt eladja a település. Ezek a visszaélések persze poénként hatnak, de ismerős poénként - semmi váratlan leleplezésnek nem vagyunk a tanúi. Új a darab, de mégis csak azt érezzük, hogy nincs új a nap alatt.

Címkék: Szkéné Göttinger Pál Mucsi Zoltán Horváth Lajos Ottó Scherer Péter Kovács Krisztián Nézőművészeti Kft Katona László

Szólj hozzá!

április
29.

Májusi Súgó

 |  MakkZs  |  Szólj hozzá!

Itt a május a nyakunkon. A színházak kevéssé szeretik, mert nehéz a nézőket bevonzani. Eljön az erősebb akciók ideje. 

Ez az állítás szinte egyedül a Nemzetire nem vonatkozik, amelyik június 22-éig játssza a repertoárját, és még 3 bemutatót is tart május folyamán. Valamifajta különleges eseménysorozattal zár, amiről még pontos infók nem szivárogtak ki, de remélem, hogy a nyílt naphoz hasonló rendezvény lesz, amire kivonul majd a többezer szimpatizáns. Ez persze nem segít rajtunk, Alföldi színházának annyi - ilyen erővel a magyar színházi életben ki tudja, hogy jelen lesz-e a közeli jövőben. Félek, hogy a könnyebb utat választja és nem gründol össze egy magánszínházat.

Pintér Béláéknak sincs nagy aggódni valójuk, a Szkénében és az Átriumban összesen 7 darabjuk lesz 2-3 alkalommal műsoron. Egész biztosan tele lesz. A júniusiakra van most még néhány jegy. Megjelent a drámakötete is, érdemes abba is beleolvasni.

A Szkénében május 16-17-én még látható Horváth Csaba-rendezése Agota Kristof regényéből (A nagy füzet), ez hatalmas előadás. Muszáj, hogy szakmai díjat kapjon, biztos, hogy az évad tíz legjobb előadása között van. Aki ezt kihagyja, rosszul teszi.

Nagy dobásra készül, de csak nyári bemutató lesz a Belvárosi Színházban - Hyppolit a lakáj. Aki szereti az előadásokat frissen látni, az most kellene, hogy foglaltasson jegyet rá, évekig menő sikeres széria kell, hogy legyen.   Nemcsak jó színészekkel megy majd (Kulka, Csákányi E. pl.), de ráadásul Mohácsi János fogja rendezni. Ezek szerint modernizált, végig zenés és mai poénokkal tarkított előadás várható.

A Katona-Sufniban lesz két új egyszemélyes előadás. Szacsvay László önálló kabaréja, illetve Csoma Judité (Egy komcsi nyanya vagyok - a szöveget olvastam, jó az is, a színésznő pedig biztosíték arra, hogy jó lesz az előadás is).

Az Örkényben is lesz új bemutató - a Kék angyal.

A Tháliában május 15-19 között határontúli előadások szemléje. Mindenki, akit érdekelhet, gondolja meg, hogy mennyivel olcsóbb ide eljönni, mint teszem azt Szatmárnémetibe.

A Maladype Társulatával Zsótér Sándor Don Juant rendez, rögtön a hónap elején.

Ez így is elég sok, és ott van még a rengeteg régi bemutató is, amiről lemaradtatok...

Címkék: Súgó

Szólj hozzá!

április
29.

"Hogy lehet azt a társadalmat megszólítani, amely folyton a telefonját nézi?

Katona - Színházcsinálók - Mundruczó Kornél + Pintér Béla |  MakkZs  |  Szólj hozzá!

Ez a mai volt az utolsó a Színházcsinálók sorozatból. Teljesen telt ház mellett beszélgetett a szokásos moderátor-szervező Schilling Árpád Mundruczó Kornállal és Pintér Bélával. Bodó Viktor igazoltan volt távol, külföldi munkája miatt. (Ez is sokat elárul a független színházcsinálók mozgásteréről.)

Címkék: Katona Pintér Béla Mundruczó Kornél Színházcsinálók Schilling Árpád

Szólj hozzá!

Sajnálattal kell megállapítanom, hogy a 2010-es kora tavaszi alkalomról annak idején nem küldtem körbe beszámolót (vagy nem találom), pedig most jól hasznosíthatnám. Sebaj.

Ez volt életemben a 3. alkalom, hogy színpadon láttam a Pillangókisasszonyt, nem véletlenül csak ennyiszer, mert nincs még egy olyan opera, amely ennyire kikészít, mint éppen ez. Nem szeretek meghatódni, elérzékenyülni és ezt a Pillangó esetén nem tudom elkerülni. (Lemezen hallgatva ez a hatás nem érvényesült, így viszonylag jól ismerem a zenei anyagot annak ellenére, hogy nem vállaltam be a mű megtekintését többször.)

Címkék: Opera Fekete Attila Létay Kiss Gabriella

Szólj hozzá!

április
26.

Katona - Ki a nép ellensége?

Zsámbéki Gábor Ibsen-rendezése |  MakkZs  |  1 komment

Ha valaki követi a bejegyzéseimet, rendszerint azt érzékelheti, hogy több-kevesebb sikerrel tudom összeszedni azokat az indokokat, amelyekkel az adott darab megnézendőségét támasztganám alá. Egy igazán nagyszerű alakítás is elég ahhoz, hogy élvezhessen az ember egy előadást. Olyan eset, amikor kategórikusan kijelentem egy előadásról, hogy márpedig ez van olyan fontos, hogy MINDENKÉPP megnézendő - nagyon ritka. Most viszont ez van. A tartalma, a demokrácia kapcsán felvetett gondolatok miatt is, hiszen rólunk szól, (többek között) az ország átlagpolgárainak viszonyulásáról a közállapotokhoz.

Egy olyan helyzetben/országban lenne jó élni, amikor porosnak éreznénk a darabot. Ez a boldog kor még nem jött el, viszont legalább elmondhatjuk, hogy bemutatható ez a darab, így, Pest egyik legfontosabb színházi műhelyében. Jobb lett volna ugyan, ha egy nagyobb színházban szólhatna ebben a minőségben, de örüljünk, hogy ez az előadás megszülethetett. A Vígszínház előadását láttam annak idején, de az sokkal kevésbé érintett meg.

 A szöveget még nem néztem meg, holnap újraolvasom, de így is azt érzem, hogy nagyon ésszerűen lett rövidítve.  A dramaturgot jellemzően csak akkor veszik észre, ha valami nem stimmel. Most nagyon is rendben van a szöveg, nem lett feleslegesen hosszú az előadás - és ez Török Tamara érdeme is.

Emlékképeim szerint sokkal több jelenetből áll a darab, most egy feszes, két óránál rövidebb előadást kapunk egy részben. Rendszerint a főpróbán az az érzésem, hogy még nincs egészen kész a mű - most nem érzékeltem kilógó férceket. Az érdeklődésemet végig fenntartották, sőt Vilmáét is, aki egész feszülten figyelte a kizárólag a közéleti csatározásokról szóló párbeszédeket. Jellemző, neki a hatalom birtokosa, a polgármester tetszett legjobban - Kulka János (vendégként szerepel). Vilma az életben soha nem látta még játszani Kulkát, én sem mondtam neki semmit a szereposztásról, de azért tudhat a színész valamit, hogy a lányom az ő alapvetően takarékos, teátrális gesztusokat nélkülöző játékát szerette leginkább. (Rezes Judit és Kovács Lehel lett volna Kulkán kívül kinézett célszemély aláírásgyűjtéshez, de megúszták, mert nem várogattunk.)

Ha valaki nem ismerné ezt a ritkán játszott Ibsent, annak elmondom az alapkonfliktust: egy fürdőjéből élő városban a fürdőorvos ráébred, hogy a víz szennyezett, az egész csatornahálózat átépítése kellene a helyzet rendezéséhez. Ha kiderül az igazság, akkor két évre le kell állítani a fürdőt, sokan elveszítik a megélhetésüket és a város lakóinak egy része tönkemegy. Az orvos (Fekete Ernő) bátyjával,a  polgármesterrel (Kulka) vívja harcát az igazságért. Ha jobban megkaparjuk a dolgot, mintha neki is lennének hatalmi ambíciói, amikor a régi garnitúra leváltásáról és a levegő megtisztításáról beszél. Szerencsére nem papírízű a figura - legalábbis Fekete Ernő tolmácsolásában egészen hús-vér ember. Kilóg az inge, egzaltáltan magyaráz, a feleségével valódi kapcsolata van ugyan, de mégis inkább a tudomány embere. Egészen természetesek a reakciói. Jó szerep ez megint, hálás. Nyugodtak lehetünk, hogy a korábbi cím- és főszerepek után ezt a darabot is vinni fogja a válán.

A fürdőorvos az egyik legnemesebb ember, aki ebben a hercehurcában azért némileg bemocskolódik, apósa fürdőrészvény-felvásárlásai miatt a becsületén is folt esik. Természetesen a sajtó képviselői (Ötvös András, Kovács Lehel) szintén nem elég bátrak, hogy az igazság mellé álljanak. A háztulajdonosok és az antialkoholisták egyesületének vezetője Bán János, a népet képviseli, aki szintén elfogadtatja a nézővel saját igazát. A mértékletesség híve, nem akar felfordulást, hiszen nem az a lakosság pillanatnyi érdeke, hanem az igazodás. Addig támogatta az orvost, amíg azt hitte, hogy a víz-probléma megoldása kizárólag a fürdő részvényeseinek költsége lesz. Azonnal átáll a hatalom oldalára, amikor rájön, hogy fizetnie kellene. Elég jelentőssé teszi a szerepet Bán, emlékezetessé. A média emberei műanyagpohárból töményet isznak - az az egy rájuk vetett pillantása mindent kifejez, a lenézést és azt is, hogy csak kényszerűségből evez velük egy hajóban. Nem sok komikus pillanata volt az előadásnak, de ez az volt és erre a nézőtér hálásan reagált. (Közbevetés: ugye láttátok Fekete Ernőt a Protokollban, Bán Jánost a Rükvercben, Kulkát Esőemberként? Igen? Nem? Ha nem, kár.)

Ibsen imádja a határhelyzeteket és főszereplőit rendszerint olyan szituációknak szolgáltatja ki, amelyekből nincs igazán optimális kiút. A fürdőorvos azzal, hogy nem vonja vissza álláspontját a víz fertőzöttségéről a saját és családja egzisztenciáját rombolja súlyosan. Nemcsak rombolja, ellehetetleníti a helyben maradásukat. Csakis a kivándorlás marad nyitva, de az sem lesz egyszerű. Az idealista néző számára mindazonáltal, még a szereplő hisztérikus tombolása közben is vitathatatlan, hogy neki van igaza. A színészek játéka által hitelessé válnak az egyszerű emberek magán-igazságai is (a három tagú népről ne feledkezzünk el: Keresztes Tamás, Bezerédi Zoltán, Bodnár Erika - a zseniális villanások nagyon kellenek, hogy igazán üssön az egész).

A színházban ülve remélhetőleg mindenki a főszereplővel azonosul, örülünk, hogy van egy hős, aki felvállalja a küzdést. A valóságban ugyanakkor sokkal valószínűbb, hogy a nézők mégsem Tomas Stockmann választását követnék. A lányom nem érezte az egész helyzetet ennyire kiélezettnek, nem érezte, hogy van megfontolnivaló: egyenesen megmondta, hogy nincs más, hallgatni kell és kész. Az új generáció már ennyire praktikusan gondolkodik - legjobb igazodni és nem szólni semmit. Ez nem tűnik annyira jó hírnek.

Az előadás záróképében a színpadra kezd szép lassan feltörni a sáros víz, jön a mocsár. Annyira hitelesen folyt a nézők felé, hogy volt olyan, aki az első sor közepéről a szélére menekült, félve, hogy ráfolyik. (Nem kell megijedni, ez nem következhet be - a színház vezetői sem akarják a kárpitot is összemocskolni.) A falról lefolyó fekete festék fontos elem a Cigányokban. Itt a feltörő szennyvíz az. Akár meghunyászkodik valaki, akár nem - a szenny jön elkerülhetetlenül, ha meg akarjuk látni ha nem. De mintha nem lenne véletlen, hogy a rendező jóvoltából a megalkuvók besarazódnak, hősünk pedig nem.

Én azt gondolom, hogy A nép ellensége ismét az állójegyes előadások közé fog tartozni. A legutóbbi dupla hatos után (Rükverc, A nyaralás) most megint egy igazán nagyot dobott a Katona. Megint a "Vissza a Katonába" címet adtam volna az írásnak, de azt már egyszer ellőttem. Én tényleg visszamegyek,  holnap is és remélhetőleg meglátom Fullajtár monodráma-alakítását (Csendet akarok) végre.

Címkék: Katona Fekete Ernő Kulka János Bán János Zsámbéki Gábor Kovács Lehel A nép ellensége Török Tamara Rezes Judit

1 komment

április
24.

Szkéné - Tündöklő középszer

Pintér Béla Társulata munka közben |  MakkZs  |  Szólj hozzá!

Ma rendkívüli fejfájásos-stresszes nap után tudva, hogy idén ez az előadás számomra csak ma elérhető (van még egy angol felirattal is ellátott holnap este 8-kor - próbálkozni lehet!), elmentem ma is a tegnapi Parasztbecsület után a Műegyetem K épületébe . A Szkénében a szokásos koreográfia után minden várakozóval együtt sikerült beszuszakolódni a Tündöklő Középszerre. Az összezsúfolódott 170 ember termelt némi hőt, de ez 2 perccel a kezdés után kicsit sem volt már érdekes.

A majdnem két órás előadás (egy részben) végig lekötött. Közben ismét éreztem, hogy nagy hülyeség/hanyagság/a józan ítélőképesség hiánya volt hosszasan kihagyni a társulat előadásait. Ha  végig követtem volna Béláék életművét, a csoport átalakulását, a verses darabok és a prózaiak váltakozását, a Pintér-operák megjelenését és időleges háttérbe szorulását, akkor most jobban és részletesebben okoskodhatnék.

Az "opera-játszásról" annyit, hogy a kritikusok Pintér legjobb darabjának épp a Parasztoperát tartják (Átriumban megy, lsd. megfelelő bejegyzésemet). Amikor megnéztem, megállapítottam, hogy nincs még egy ilyen bátor ember, aki ezzel a csapattal énekelt előadást készít. Van néhány jó hangú színész, de ez mindenkiről nem mondható el. Most Pintér csalt, egy valódi operaénekest kért fel (Herczenik Anna), aki villogni is tudott a számos opera-parafrázisban. Azonnal hozzátenném, hogy a többiek is jók voltak, csak nem emlékeztetett az éneklésük arra, amit Fekete Attila vagy Létay Kiss Gabi nyújt. A Pillangókisasszonyból, Carmenből, Don Giovanniból, Varázsfuvolából, Parasztbecsületből és mintha a Gianni Schicchi-ből is énekeltek volna. Úgy rémlik. Jó volt a Pintér-szöveg ezekre, emiatt is érdemes megnézni, már azoknak, akik nem kapnak kiütést az operától.

Amiben biztos vagyok, a Pinczér Géza társulatvezető és csapatának munkájáról szóló előadás, külön kiemelve benne az egyik színésznő meghurcoltatását, rövid felemelkedését és bukását, erősen önéletrajzi indíttatású. Öniróniával lát rá Pintér Béla saját és társai tevékenységére, a saját külső megítélésükre - sőt még a próbált előadás kritikáját is megírja. Szórakoztató, annak ellenére, hogy a társulatot valóban feszítő lényegi problémák feldolgozása lehetett a célja az elkészítésnek. Igen, vannak színészek néhány Pintér Béla előadásban, akik nagyon hasonló vagy nem igazi kihívást jelentő szerepet kapnak, van aki jobban az előtérben van, mint a többi - de ez minden színházban, sőt minden közösségben is így van. Kérdés, hogy a háttérbe szorított emberek hogy reagálnak erre, összetörnek, netán harcolnak, vagy elmennek és egy másik utat választanak.

Én ezen a kérdésen töprengenék el az előadás kapcsán, illetve minél hamarabb nekiállok  Pintér Béla frissen megjelent drámakötetének, sőt összekapom magam és régebbi darabjait is elolvasom. Megpróbálom a lemaradásomat behozni.

Aki nem látott még egy Pintér-előadást sem, az a Kasiers TV-val kezdhetné, de lesz most május-júniusban több felújítás is. Lehet pótolni.

Igaz, hogy úgy jöttem haza, hogy "most blogot azt semmiképp", a három olvasó várhat két napig, de csak muszáj volt leülni. Ha csak egy ember is lesz, aki emiatt holnap odamegy (negyed 8-kor jelentkezzen be a pénztárosnál a biztonság kedvéért, vagy a honlapon jelzett e-mail címen Bendák Mónikánál - akkor mehet később is...), akkor lesz legalább még egy nyertese a mai estének rajtam kívül is.

ápr.29.: A színháztól kértem és megkaptam azoknak az operáknak a listáját, amiből elhangzik átírt részlet. Hátha valaki más is bénázott, három a felsoroltak közül nem is merült fel bennem.

Íme:

Puccini: Pillangókisasszony (Zümmögő kórus)
Bizet: Carmen (szvit)
Puccini: Il tabarro
Richard Strauss: Imígyen szóla Zarathustra
Pachelbel: Canon
Mozart: Varázsfuvola (Éj királynője ária)
Puccini: Gianni Schicci
Verdi: Tosca
Grieg: Peer Gynt
 
Béla tegnapi szerepléséről a Katonában: itt
 

 

Címkék: Pintér Béla Herczenik Anna Tündöklő Középszer

Szólj hozzá!

süti beállítások módosítása
Mobil