Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (83) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (96) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (34) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (35) Bagossy Levente (23) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (35) Bálint András (23) Balsai Móni (27) Bányai Kelemen Barna (26) Bán Bálint (26) Bán János (21) Baráth Emőke (24) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (65) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (32) BFZ (35) Bodor Johanna (20) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (22) Bretz Gábor (88) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (31) Centrál Színház (38) Chován Gábor (23) Csákányi Eszter (25) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (285) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (33) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (41) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (24) Erdős Attila (25) Erkel Színház (148) Évadértékelés (43) Fábián Péter (22) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fehér László (20) Fekete Ádám (20) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (27) Ficza István (26) Ficzere Béla (20) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (30) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) Fröhlich Kristóf (20) FÜGE (38) Fullajtár Andrea (38) Füzér Anni (20) Gábor Géza (90) Gálffi László (26) Gál Erika (52) Gazsó György (22) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (21) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (21) Gyulay Eszter (26) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (24) Hegedűs D. Géza (31) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hevesi László (22) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (22) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (33) Horváth István (42) Ilyés Róbert (23) Izsák Lili (29) Járó Zsuzsa (21) Jordán Adél (27) Jordán Tamás (25) Jurányi (85) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (27) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (47) Kálmán Péter (41) Kálnay Zsófia (56) Kamra (42) Kardos Róbert (22) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (46) Kaszás Gergő (22) Katona (130) Katona László (33) Kékszakállú (69) Kerekes Éva (31) Keresztes Tamás (34) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (40) Kolibri Színház (26) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (27) Kovács Lehel (23) Kovalik (31) Kováts Adél (28) Kulka János (22) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (22) László Zsolt (43) Lengyel Benjámin (22) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (28) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (37) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (105) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (33) Mészáros Blanka (26) Mészáros Máté (25) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (33) Molnár Anna (23) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (44) Mucsi Zoltán (50) Müpa (119) Nagypál Gábor (31) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (38) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) Ónodi Eszter (20) Opera (636) opera (27) Operakaland (44) Operettszínház (20) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (62) Orlai Tibor (107) Ötvös András (23) Őze Áron (28) Palerdi András (46) Pálmai Anna (33) Pálos Hanna (28) Pál András (51) Pasztircsák Polina (35) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (64) Pesti Színház (26) Pető Kata (33) Pinceszínház (27) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (26) Porogi Ádám (31) Purcell Kórus (26) Puskás Tamás (24) Rába Roland (25) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (60) Rajkai Zoltán (22) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (33) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (76) RS9 (29) Rujder Vivien (33) Rusznák András (22) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (36) Schneider Zoltán (37) Schöck Atala (57) Sebestyén Miklós (24) Sodró Eliza (27) Spinoza (21) Spolarics Andrea (22) Stohl András (35) Stúdió K (22) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Kimmel Tamás (20) Szabó Máté (53) Szacsvay László (25) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (25) Szántó Balázs (20) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (28) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (47) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (29) Szilágyi Csenge (20) Szirtes Ági (31) Szkéné (61) Szvétek László (35) Takács Kati (20) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (29) Tamási Zoltán (27) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (37) Thália (109) Thuróczy Szabolcs (27) Tihanyi Ildikó (21) Török Tamara (28) Tóth Zsófia (22) Udvaros Dorottya (21) Ullmann Mónika (23) Ungár Júlia (21) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (30) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (36) Vida Péter (24) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (60) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (34) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (57) Znamenák István (42) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (82) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

A Hunyadiról írt szeptemberi írásom (Hunyadi háromszor) olvasható, abban több az elemzés a rendezésről. Itt most először a közönségről, az énekesekről, majd az Erkel Színházba történő áthelyezés miatti változásokról lesz szó.

A közönségről:

A kedd délutáni előadáson jártam, amelyet középiskolásoknak adott ajándékba az Opera, illetőleg áttételesen a magyar adófizetők. Miután ez az érettségi időszak, számos iskola kapott azon a lehetőségen, hogy tanítás helyett Hunyadit biztosítson a gyerekeknek, akiknek kötelező volt a programon részt venni.

Én személy szerint nem örülök annak, hogy bárkinek is kötelező egy előadás megtekintése.Ilyen esetben az illetőben felébred az alvó oroszlán és csak azért is elkezd lázadni, beszélgetni, enni-inni, telefonozgatni. Az előadás alatt. Ez szinte természetes reakció, valószínűleg nem lehet  eléggé figyelmeztetni egy csoportot, hogyan kellene normálisan viselkedni egy opera előadása alatt. Nem fogják fel a gyerekek, hogy másokat zavar egy ária alatt a halk beszélgetés is. (Ez személyes tapasztalat, mint kísérő tanár is számos alkalommal fáztam rá hasonló helyzetekre. Tényleg nem jut el sok gyerek agyáig, hogy ez más helyzet, mint amikor a haverokkal néz tévét. Ott van még kétezer ember.)

Annyira jó lenne, ha nem tömegesen kezelnék a gyerekeket, hanem minden osztály előkészítő foglalkozást is kaphatna, az opera műfajáról, történetéről, az operák látogatásával kapcsolatos szokásokról, magáról a történetről, egyes részleteket meghallgatva. És ha valaki ezek után nem érdeklődik, nem akar jönni, akkor dönthessen úgy, hogy nem jön. Az Örkény Színházban remekül működik az előadásokat előkészítő program. Nem tudnak egyszerre csak egy osztályt megszólítani, de talán hatásosabban teszik, valószínűbb, hogy a gyerekek ismét érdeklődnének és elmennének az előadásra. Egy ilyen minőségi, több lépcsős közönségnevelő programot kellene kiépíteni. Egy Hunyadi kötelező megnézése ezen a módon nem megoldás. Valami, de akár elrettentő hatása is lehet, ha valaki rossz társaságban, rossz helyen ül.

Az előadás botrányosan indult: a karmester érkezésekor a gyerekek vagy öt percig tapsoltak, élvezték, hogy valaki rákezdi, a többi bekapcsolódik, majd leáll az egész és újra elkezdődik néhány másodperccel később. Notis Georgiu vezényelt, vendégként. A fiatal karmestert nagyon zavarta ez, rajta látszott, de a zenekar teljesítményén nem hallatszott az, hogy stresszhelyzetben dolgoznak. Később a gyerekek  már csak alkalmanként tapsoltak rossz helyen.
Én mély részvéttel néztem ezeket a kivezényelt gyerekeket is, akiknek nagyobb része egészen tisztességesen viselte magát. Más részük nyilván unta az egész kötelező programot. A rendezés okot is adott erre, sőt helyenként egy-egy megoldás valóban indokolta, hogy kinevessék. Egy dologban tévedtem csupán: az énekeseket nem izgatta az egész. Azt a két énekest megkérdeztük, akitől Vilma aláírást akart és őket a helyzet nem zavarta. A Gara nádort játszó Kálmándi Mihályt azért sem figyelhette nagyon a közönséget, mert meglepő módon az ő áriája (II. felv. közepe) volt a legelső olyan rész az előadásban, amelyet mindenki feszült figyelemmel hallgatott. Ráadásul az énekes aznap délelőtt is énekelte a rövid szerepet, majd a két előadás között egy térdműtéten is átesett és ilyen állapotban is gyönyörűen megoldotta szerepét. Húzta a lábát, ami a rendezésbe bele is illett, hiszen egy nagyon gonosz ember ez a nádor, imposztor. (A III. Richárd egy másik mű, rá lehetett asszociálni.)

Fekete Attila kifejezetten nagyszerű formáját futotta, az utóbbi időben sokféle szerepet és sokszor énekel, lehet, hogy még inspirálta is, hogy egy barbár közeget kellene meghódítani. Rákérdeztem, hogy mit gondolt a közönségről. Azt mondta, hogy amennyiben az énekesek komolyan veszik az előadást, előbb-utóbb hat a nézőkre is. Egyébként ez a megállapítása úgy éreztem, hogy hiteles is, mert nem tűnt úgy, hogy egy hajszállal is kevésbé koncentráltak volna a művészek, mint korábban az Operában. Attilának mellesleg megvan az a sajátossága - miután 2008 óta figyeljük, ezt az általánosítást elmondhatom vele kapcsolatban, azt hiszem -, hogy ugyanúgy a maximumot igyekszik nyújtani, nem énekel takaréklángon a negyven ember előtt rendezett házi főpróbákon sem. Most romantikus hősként tündökölt, látnivalóan élvezte a neki való szerepet.

Én hiányoltam Pataki Potyók Dánielt, mert az őszi szereposztásban mélyebbnek mutatta V. Lászlót, mint az az énekes, akihez most volt szerencsénk. Meg a hangja is sokkal szebb, ami azért számít. Két erős énekes interpretációjában felfogható a darab úgy is, mint két jószándékú, halálra ítélt fiatal tragédiája, akit a korrupt politikusok tesznek tönkre (Gara és Czillei persze). Hiszen előre vetül a király bukása is. Én azt hiszem, hogy egy jó Hunyadihoz nagyon kell egy karakteres király is. Kedden egyedül Hunyadi László sorsa volt érdekes. Azt az általános tanulságot vonhattuk le a sorsából, hogy az ember, akárhogy igyekszik, hogy megfeleljen a hatalomnak, ha más érdekekbe ütközik, akkor is eltapossák, ha nem tehet róla. Erkel Hunyadija egyáltalán nem akart a király helyébe lépni, nem szőtt összeesküvést, számtalanszor hangsúlyozta lojalitását, mégis kivégezték. Kárhoztathatjuk, hogy nem hallgatott a menyasszonyára és nem menekült el.  Gara Mária szerepében életemben  először hallottam Szakács Ildikót. Mintha egy kicsit jobban figyelt volna jegyesére és hitelesebb volt ragaszkodása, mint korábban Miklósa Erikáé, akiről nehéz volt elképzelni, hogy nem a királyt választaná. A Palotás most is szánalmas volt, nem változtattak rajta sokat. Nem tudom kiverni a fejemből azt a gondolatot, hogy muszáj lett volna a főszereplőknek vezetni a táncot, nem pedig csak ide-oda vonulgatni a balett-táncosok között.

A Szilágyi Erzsébetet éneklő Fodor Beatrix  erősebb volt a szeptemberi előadáson, amikor az ő nézőpontjából érzékeltük leginkább a tragédiát. Megrázó volt az anya sorsa. Most is nagyon jó volt, de nem tudta a figyelmet olyan mértékben magára vonni. Lehet, hogy őt jobban zavarta az alapzaj, ami a nézőtérről hallható volt. Schöck Atala el tudta volna játszani az ifjú Mátyást, ha egyszer Cherubin szerepével boldogul. Nem is akárhogy.  (Most is bosszantott ez a megoldás, hogy Mátyást kettéválasztották hangra és játékra, de minthogy számítottam rá, nem idegesítettem magam.)

Az Erkel Színházba való áthelyezés miatt a díszletet nagymértékben módosítani kellett. Az Operában a cselekmény egy része egy emelvényen játszódik, ami ide nem volt felépíthető. Aki most látta először, az nem hiszem, hogy észlelte volna a hiányát. Egyetlen jelenetben befolyásolta mindössze lényegesen a darab jelentését: a darabot lezáró kivégzés egy hídon van, és az Operában egy másik emelvényen ült a király és Gara. Most utóbbiakat Hunyadi alá tették, azaz a kivégzett feje épp rájuk eshetett volna. Persze a nyakazás a valóságban elmaradt. Ez a szintkülönbség jelképesen is értelmezhető, ami ártani nem árt a produkciónak. Elvileg továbbra is az anya reakciói lennének érdekesek, aki maradt az előtérben.

Összességében felemás élményekkel távoztunk. Visszasírtuk kicsit a hétfői Úrhatnám szolgálót. Holnap a Honvédséget vezénylik ki a Hunyadira. Felnőtt férfiakat. Remélem, hogy valaki ki fogja adnia a parancsot, hogy csendben kell ülni. Valószínűleg ez menni is fog nekik.

 

Címkék: Opera Hunyadi László Erkel Színház Fekete Attila Fodor Beatrix Schöck Atala Kálmándy Mihály

Szólj hozzá!

A Nemzeti Színház most már honlapján is közli, hogy mely darabokat nem játssza tovább jövőre.

Bár megnézhető, idemásolom.

A legtöbb előadás még annyi nézőt vonzott, hogy bőven évekig elélhetett volna. A vidéki színházak persze rendszeresen készítenek olyan bemutatókat, amelyek nem érnek meg harmincat, lemegy a bérlet és kész. Jön az új feladat. Jó lenne azt hinni, hogy a Nemzeti pillanatnyi társulatának tagjai kapni fognak olyan feladatokat, amelyek kárpótolni fogják őket a veszteségért. Aki még mindig nem látta az Egyszer élünket, az Amphitryont, a Tartuffe-öt, a Bánk bán juniort vagy A velencei kalmárt, az jól tenné, ha próbálkozna. Hátha valaki visszahoz, kiadnak pótszéket vagy lépcsőjegyet.

Robinak ezek szerint a Sirálya marad majd meg egyedül, az nincs a listán. A fösvényről tudni lehetett, hogy Blaskó miatt marad, az a jóslatom bejött. Azt hittem, hogy a Lócsiszár is, hiszen Sütő-darab, Szarvas Józsi nagy szerepe, de ebben ezek szerint tévedtem.  Bányavirág is lesz jövőre, (annál sajnos jobb a pinceszínházbeli). Bízom benne, hogy az új Alföldi-rendezés is lesz még Zalaegerszegen  (Figaró házassága), arra még mindig nem jutottam el, pedig szavahihető szakember állította, hogy jó. Aki tud, menjen rá.

Íme a lista - a dátum értelemszerűen az utolsó előadás időpontját jelöli:

A tanítónő május 14. | k |

Náthán gyermekei május 14. | k |

Egyszer élünk május 16. | cs |

Én vagyok a Te május 16. | cs |

A jég május 17. | p |

Magyar ünnep május 18. | szo | 15.00

Három nővér május 20. | h |

Egy lócsiszár virágvasárnapja május 20. | h |

Amphitryon május 21. | k |

Szent Johanna május 29. | sze |

Vadászjelenetek Alsó-Bajorországból május 29. | sze | 22.30

Molière: Tartuffe május 30. | cs | 15.00

Úri muri május 31. | p |

Orfeusz alászáll május 31. | p |

Holdbeli csónakos június 1. | szo | 15.00

Az ember tragédiája június 2. | v | 15.00

Kvartett június 2. | v |

A velencei kalmár június 9. | v | 15.00

Hamlet június 10. | h |

Hazafit nekünk! június 11. | k |

Angyalok Amerikában június 12. | sze |

Csongor és Tünde június 12. | sze |

Tizenkét dühös ember június 15. | szo | 15.00

Social Error június 16. | v |

Az ördög szekrénye június 20. | cs |

Bánk bán – junior – június 22. | szo | 15.00

Mephisto június 22. | szo |

Címkék: Nemzeti Alföldi

Szólj hozzá!

A vasárnapi MüPa-bejegyzésemben szomorúan állapítottam meg, hogy milyen nehéz jó opera előadáshoz jutni. Kellenek jó énekesek, akik jól is játszanak jó rendezésben és a zenei kíséret is megfelelő. Hétfőn mindez együtt adott volt. A lányom is egészen boldogan jött haza, bár egy szót sem ért az olasz énekesek szövegéből, de felirat nélkül is egészen világos volt számára a történet és lebilincselte.

Mi történt? 

Az Olasz Kultúrintézetben fellépett a Liszt Ferenc Kamarazenekarral, Cesare Scarton rendezésében két fiatal olasz énekes (Damiana Mizzi, Dario Ciotoli) és egy színész néma szereplőként (Nicola Ciulla). A szereplőkön fekete ruha, kellékként pedig egy szobalány-kötényt, egy fekete leplet és két széket használtak fel. A nagy fekete kalapot el is felejtettem. Ennyi eszközzel, a zenekar előtt (alkalmanként között és mögött is ) mozogva, kifejezetten színészi eszközeiket hasznosították csupán és a nyelvi gátat is áttörték. Egy óra volt mindössze, de az maradandó élmény. Mondanám, hogy feltétlenül érdemes megnézni - de már nem  lehet.

Címkék: Opera Liszt Ferenc Kamarazenekar Úrhatnám szolgáló

Szólj hozzá!

Áprilisban 27 előadást láttam és ezek között mindössze öt olyan volt, ami váratlanul került a programomba. Volt ezek között csapda is, ahogy az előre eltervezettek között is, de volt egy-két váratlan ajándék is, ami igazán jól esett. Ez a ma esti előadás is ilyen volt. A színház egyik főmunkatársa a négyeshatoson hívta fel egy tízmásodperces beszélgetésben a figyelmem pénteken, hogy ki ne hagyjam a Gergye új előadását. Be kell ismernem, hogyha nem szól, akkor most egy élménnyel szegényebb lennék.

Címkék: Gergye Krisztián Átrium Egri Márta Szalontay Tünde Opera Amorale Tárnok Marica Murányi Márta

Szólj hozzá!

Ha szép az idő vasárnap délután mi lehet elég ok arra, hogy az ember mégis egy beavató operaelőadásra vigye el a gyerekeket és ne a játszótérre vagy a Margitszigetre? 

Címkék: Opera Toronykőy Attila Müpa A bűvös vadász Cseh Antal Oberfrank Péter

Szólj hozzá!

A "Színházak éjszakája" programsorozat helyett a Maladype Bázisra mentem, egy újabb Zsótér rendezést megnézni.

Címkék: Brecht Zsótér Sándor Orosz Ákos Maladype Don Juan Lendváczky Zoltán

Szólj hozzá!

"Igyunk a színházra! Ott még él az emberek emlékezete." Ezt a kissé patetikus záró mondatot kapta Molnár Piroska a Nemzeti egyik utolsó bemutatójában, amely 8 év feletti gyerekeknek készült. A bemutató holnap (május 4.) lesz, az előadás menetideje hatvan perc.A Francia Intézet támogatta az előadás lérejöttét,  francia szerző (Jean Lambert-wild) írta illetve szerkesztette a szöveget cigánymesék felhasználásával, illetve készítette el az invenciózius ÉS esztétikus díszletet és nem utolsósorban meg is rendezte az egészet. Franciák az alkotói csapat tagjai az egy magyar dramaturgot leszámítva, ők tehetők felelőssé a koncepcióért és az ötletekért. Amit a Nemzeti biztosít: a színészek. Azt mondhatjuk, hogy ha a papírforma igazolódik, akkor ez a produkció mindössze kilenc előadást fog megérni és nem kerül át a következő év műsorára. Ha a gazdaságossági szempontokat nézzük, lehet, hogy soknak tűnik majd az, ha esetleg 3-4 vendég is szerepelne egy ötfős előadásban, és ezt nem tartaná célszerűnek a gazdasági igazgató. De hátha mégis. A díszlet kész, az előadás úgyszintén, lehet, hogy havi kettőt mindössze öt színésszel még ki lehetne nagy nehezen fizetni. 

Miért is?

Legelsősorban azért, mert gyerekelőadást ennyire jó színészekkel keveset látni. A gyerekszínház kisebb figyelmet kap. A mai főpróbára sem jött a tömeg megostromolni a Nemzetit, sőt kaphatóak is még jegyek a további kilenc előadásra. Nem ütközik akadályba az, aki meg akarja nézni. A szöveget kisebb epizódok alkotják, egy szegény asszony (Molnár Piroska) lusta fia az, aki kitalálja a történeteket (Horváth Virgil), melyekben a tyúkjának igen nagy szerepe van. Még feleségül is készül venni. Maga az összerakott darab lehetne sodróbb lendületű is, de ebben is egy teljes életsorsot tud megmutatni Molnár Piroska, akinek a darabban a legtöbb kesergés jut. Nem mondhatjuk, hogy egy egészen szokatlan szereppel lepték meg, de a szerep valóban életre kel, megsajnáljuk. A tej iránti sóvárgás bemutatása nem tűnik annyira életszerűnek, de jobban nem mondható, az is biztos. Horváth Virgil, aki többnyire a kópé mesefaragó szerepében van szintén testhezálló feladatot kap - de játszhatná akár a fiú szerepét is, akkor némileg többrétű feladata lenne. Ezt viszont Farkas Dénes kapta, aki a többféle karakterben ténylegesen eltérő, nem mosódnak össze a figurák. Tompos Kátya lányalakjairól ez kevésbé mondható el, ehhez az kellett volna, hogy az író-rendező bármilyen különbséget talált volna, amibe a színésznő bele tudott volna kapaszkodni. Szép, okos és fiatal.  Az, hogy a szereplők cigányok, elhangzik - de semmilyen módon nem lesz lényeges, nem mórikálják magukat, nem jelenik meg az előadásban valamiféle karikírozott cigányos beszéd. Nem baj.

Az előadás legfőbb értékét, ami számomra megkérdőjelezhetetlenné teszi azt, hogy meg kellene maradnia a repertoáron (vagy át kellene kerülnie egy másik színházba, a Studió K-ba?) az Fodor Tamás ördög-alakítása. Lehengerlő, csodás, sziporkázó, játékos, életörömöt sugárzó. Fodor Tamás hetven felett nagyon élvezi a játékot. Átadta az általa teremtett műhely vezetését méltó és megbízható utódoknak, talán érzi a felelősség csökkenését is és mintha azóta felszabadultabban játszana. A Képmutatók cselszövésében (Szkéné) is éppen az ő színészi jelenlétét csodáltam leginkább, csak miatta is érdemes megnézni a Bulgakov-darabot. Most ő maga az ördög, aki szerethető, szánnivaló, átverhető. Nem veszi észre, hogy egy lyukas kalapba önti az aranyat. Retteg attól, hogy a lusta cigányember szétverné  varázsszekrényét. Ősz haja kócos, mintha szándékosan lenne két kis szarvféle sodorva belőle, de semmilyen más kenceficét vagy egyéb kelléket nem vesz igénybe ahhoz, hogy ezt a nagyon mozgékony öreg ördögöt megelevenítse. Van egy hosszú fekete kabátja hozzá, elég az. Nevet, fél, kibújik a nagy majd később a kis szekrényből, a sütőből, közben panaszkodik, hogy nem bírja már a strapát. Ez lehet, hogy igaz, ugyanakkor ott a szemében egy kis huncut fény. Áthozza a Nemzetibe a gyerekelőadások Stúdió K-ban megszokott színvonalát és báját. Jó nézni. Jó, hogy Fodor Tamás így tudja az életet és a színházat élvezni. Minden hangoztatott nehézség ellenére is. Úgy érezzük, hogy talán nincs minden elveszve, talán nekünk nézőknek is van esélyünk. Ez a "remény színháza".

Színlap

Címkék: Nemzeti Fodor Tamás Tompos Kátya Molnár Piroska Az ördög szekrénye Horváth Virgil Farkas Dénes

Szólj hozzá!

Némi bevezetés (ki lesz emelve, ahonnan az előadásról írok már, lehet ugrani)
Többnyire megjárom, ha előadás után azonnal nem ülök le azonnal a géphez, amikor friss és eleven az élmény és nem mellékesen, a sebtében készített jegyzeteim értelmét is még ki tudom bogozni.
Száz éve az volt a bevett szokás, hogy minden színházi kritika a reggeli lapokban olvasható volt. Nem tartottak műsoron egy darabot olyan hosszan, és lehet, hogy sokan éppen az újságíró véleményétől tették függővé azt, hogy mennek-e vagy sem egy előadásra. Még voltak nagy és látványos bukások, nem halódott egy előadás akár egy évig is mire le merték venni a műsorról. Az még a magánszínházak ideje volt, zsebre ment a játék, gyorsan kellett változnia a repertoárnak.
Az Örkényben már  lassan öt hónapos csúszással néztem meg a Tangót. Mindig mondom, hogy az előadás csak sejteti a későbbi formáját a főpróbán, legalább tizet kell várni ahhoz, hogy már egy beállt tempójú és kiforrott produktumot láthasson az ember. Ha várunk, akkor viszont belekerülünk abba a csapdába, hogy jönnek a friss előadások, amelyekről még semmit nem lehet tudni és a régi adósságok tovább halogatódnak. Különösen igaz ez akkor, ha valamiről hideget és meleget is hallani, de olyat nem, hogy ez kihagyhatatlan, az évad legjobbja... Most már nem késlekedtem tovább, hiszen itt az évad vége a nyakunkon.
Vannak színházak - ha nem is sok -, ahol a társulat miatt akkor is érdemes mindent megnézni, ha az ember történetesen nem lelkesedik a darabválasztás miatt. Mert benne vannak bizonyos színészek, akiket együtt és külön is érdemes követni. Az Örkény társulata kétségtelenül ez a kategória - nekem. A Madách Kamarából történő átváltozási folyamat kezdete óta figyelem a folyamatokat, amelyek az utóbbi időben (ez már néhány évet jelent, nem hónapokat) azt mutatják, hogy egy kiteljesedett művész-színház jött létre. De ez nem öt éve tartó folyamat. Éppen az Örkény példája mutatja, hogy egy ciklusnál több kell ahhoz, hogy egy színház beérkezzen. Igen, arra akarok megint kilyukadni, hogy Robinak is kellett volna a második ciklus, hogy bizonyítson. Még korántsem ért a zenitre a Nemzeti. Nagyon jó lett, de még sokkal jobb előadások is születhettek volna, ha kapnak időt. Mácsai Pál kapott időt és bizonyított. Most már csak azt lehet remélni, hogy valami ostoba helyzet, vagy egy másik színházigazgató-önjelölt miatt ne vegyék tőle el a társulatot és a további munka esélyét. Szerencsére az Örkény kisebb színház, kisebb költségvetéssel és csak egy színpaddal, hátha nem vetnek rá szemet.
Magáról az előadásról:
Kedden "abszolváltam" a Tangót és ma már péntek délután, sőt időközben este, sőt éjszaka van. A véleményem ennek ellenére pontosan megegyezik az előadásról azzal, amit egyből utána gondoltam.
A színészek nekem most MIND rendben voltak. Debreczeny Csaba ellen szokott lenni kifogásom, korábban méltatlankodtam, hogy elsúlytalanítja a Pillantást, ugyancsak vonogattam a vállam kicsit a Tarlekin kapcsán is - kevésnek tartottam arra, hogy egy évadban annyi előadás kulcsszerepét vigye (ott van a János király is ezek mellett!) . Ugyan ezeket a kifogásokat eddig zártabb körben hangoztattam, de ha a régi bejegyzések is felkerülnek hamarosan, akkor ugyanúgy elérhetőek lesznek. Tehát most éppen ezért határozottan kinyilvánítom, hogy éppen jónak éreztem, arányosnak Debreczeny Csaba Edek-alakítását. Az első részben a tréningruhás pasasról fogalmunk sincs, hogy milyen szerepe is van a háztartásban azon kívül, hogy kártyázik a nagymamával és a feleség szeretőjeként is funkcionál. Artúrka rendszerében azonban inassá lép elő - ruha teszi az embert, Edek azonnal úriemberként tud viselkedni, ami a család többi tagjának nemigen sikerül. Innen már csak egy lépés ahhoz, hogy az uralmat is átvegye. Debreczeny Csaba a darab mindhárom fázisában teszi a dolgát, a helyén van.
Mellesleg a többiek is. Igen, nagyon jók a színészek - de ennek az Örkény esetén nincs hír értéke, nem ragozom. Minthogy azért mentem, hogy nézzem Für Anikót, Mácsait, Csuját és nem utolsósorban Szandtner Annát, és ez meg is valósult - egy panaszszavam sem lehet. Ott voltak hosszan a színpadon és egymással kapcsolatban léteztek, éltek.  Néhány ismerősöm Máthé Zsolt nyakába varrja azt, hogy az előadás mégsem fogta meg, mindennek ellenére. Én azt gondolom, hogyha van egy főszereplője a darabnak, az nyilván ő, neki kell hajtania a cselekményt - de az alakításának a dinamizmusa lehet rendezői koncepció megvalósulása is. Nyilván más lett volna Polgár Csaba, akire nagyon passzolt volna a szerep. Ugyanakkor Polgár Csaba a rengeteg főszereppel szinte már túlterheltnek is mondható, emiatt racionális döntés volt a jellemzően kisebb kaliberű szerepeket játszó Máthé Zsoltot próbára tenni, de lehet egy más darab-értelmezés is a döntés mögött.
Az előadást jónak, de nem átütőnek éreztem. Arra, hogy így hatott rám, több magyarázatot is találtam. Az egyik legfőbb ok az lehet, hogy Mrozek Tangójának a hatása nagyban múlik azon, hogy a nézőnek kialakult-e már egy korábbi viszonya a műhöz, vagy sem. A darab csavarjai a meglepetés erejével hatnak-e, vagy jól ismertek. A néző látott-e már sok előadást belőle, van-e kialakult elvárása.
A darabot annyira sokat nem játszották, de én három markáns korábbi interpretációra emlékszem, ráadásul többször olvastam - azaz a történet kevésbé, inkább a megvalósítás mikéntje az, ami érdekelt. Miskolcon volt egy lengyel vendégjáték kb 1986 táján, láttam egy Pesti Színházban megvalósított rendezést, amelyből rémlik Harkányi Endre, Tábori Nóra és Eszenyi Enikő. Mintha Hegedűs D. Géza és Halász Judit is benne lett volna. (Előfordulhat, hogy tévedek vagy megcsal az emlékezetem. Remélem, hogy a nevek többségét eltaláltam.) És a legutóbbi Tangó a Budapesti Kamarában volt talán 6 éve, már amire én emlékszem: Csiszár Imre rendezése, Tímár Évával, Tordyval és Bregyán Péterrel többek között.
A legjobban az a bizonyos lengyel előadás tetszett, amikor a tolmácsgép segítségével próbáltam rájönni a történet lényegére, megfogott a nyelv is, a rengeteg hatásszünet. Nem biztos, hogy jobb előadás volt, de az újdonság varázsát adta.
Az Örkényben a záró tapsból ítélve a nézők túlnyomó többségének ez az előadás adta meg az első élményt, a  szembesülést magával a cselekménnyel. Nagy siker volt, és ez a történet csavarjainak ÉS a színészi teljesítménynek egyaránt volt köszönhető.
Ami miatt úgy éreztem még, hogy mégsem átütő az előadás: maga a darab jellege. A szöveg a máról beszél, az egyén és a hatalom viszonyáról. Különösen a második részben nagyon sok az áthallás, az utalás, de ezek nem elég burkoltak, sőt inkább túl direkt módon vonatkoztathatóak akár a mai politikai viszonyokra. Elhangzanak súlyos jelentést hordozó mondatok ("Ennyit tud a ti forradalmatok?"), olyan mintha a hatalmat a kezébe kaparintó Artúrka nem tudna a káosz helyett semmi jobbat kínálni, sőt egy diktatúrának készíti elő a terepet, melynek első áldozatává válik. Látjuk azt, hogy a szabadság csak illúzió. Ezek az igazságok mind élnek, de annyira nem hatnak revelációszerűen, mint hatna egy-egy félmondat egy Mohácsi-előadásban. Talán túl egyértelmű, hogy a pizsamához nincs visszaút, de mást sem találtak ki helyette. Az is túl egyértelmű gesztus és mégsem hat dermesztően, amikor a nézőtéri villanyok kigyulladnak, és Edek minket is a felügyelete alá von.
Valahogy nekem nem elevenedett meg a darab, akármennyire is jónak tartottam az egyes alakításokat és hozzáteszem: akármennyire is szeretem Bagossy László többi munkáját. A vihart például tavaly két egymást követő napon is megnéztem, annyira a hatása alá kerültem. (Pedig A viharra aztén tényleg úgy ültem be, hogy MUSZÁJ Gálffi miatt megnéznem, de egyáltalán nem volt magához a darabhoz kedvem. Ez is azt mutatja, hogy akármilyen negatív állapotból is ki lehet ám egy nézőt rángatni...)  Mi más még a különbség, ami miatt ezt az előadást kevésbé éreztem átütőnek?
Amíg tavaly több előadás is készült minimál díszletben (A vihar mellett ilyen volt a Peer Gynt is), néhány kellékkel  és bútorral, amelyek viszont folyton játszottak az előadásban, most ebben mintha a díszlet túlságosan is statikus, illusztrciószerű. Nem él, nem mozdul és ez szintén hiányérzetet kelt. Van egy fogadó kép, amely nagyon színes és érdekes, ugyanakkor a falra elhelyezett képek törvényszerűen csak hangulatfestésként vannak jelen, díszítőelemként - kevés valódi szerepük van. Nem adnak hozzá magához a darabhoz, bár nem rossz rájuk nézni. (Lehet, hogy némileg el is vonják a figyelmet.) Persze, művész az Apa. De Mácsai a szöveggel és testtartásával úgyis elhitetné ezt velünk, ha egyáltalán nem látunk egy festményt se a falon. (A képeket egyszerre látva azért nehéz elhinni, hogy ez egy embertől származna, de ez részletkérdés.) Én erősebbnek érzem azt a Shakespeare-féle színházi irányvonalat, amikor a színészre hárul több teher, azaz kénytelen a hiányzó látványt pótolni. Talán ez a többlet terhelés az, ami hiányzott, nem tudom. (A tutit nem akarom megmondani, semmiféle kinyilatkoztatásra nem lehet számítani, ez egy NÉZŐI blog, nem kritikusi.)
A történet részletezését szándékosan kihagytam. Aki nem tudja, hogy ki is az a Mrozek, miről szól a Tangó, vagy csak homályos elképzelése van, az sürgősen nézze meg az előadást. Neki készült. Nagy eséllyel egy kellemes estében lesz része és néhány meglepetésben. És írjon aztán egy kommentet.

Címkék: Örkény Színház Bagossy László Debreczeny Csaba Mácsai Pál Csuja Imre Tangó Máthé Zsolt Szandtner Anna Für Anikó Pogány Judit

Szólj hozzá!

Amikor megláttam a Súgóban, hogy Molnár Ferenc: Józsi, egészen elképedtem. Eddig abban a hitben voltam, hogy viszonylag jól ismerem a szerző életművét, olvastam minden darabját - erre jön ez a hír. Molnár írt néhány lazán összekapcsolható jelenetet, amelynek a főhőse egy igazán gonosz gyerek, aki mindent megtesz, hogy a környezetének rossz legyen. A Pinceszínházban létrehozott kétszer 50 perces mű alapjául ezek a jelenetek szolgálnak, de a dramaturg Góczán Judit hozzátétele sokkal jelentősebb annál, hogy említés nélkül hagyjuk. A jelenetek közé korabeli lapok cikkeit, gyermeknevelési tanácsait iktatta be átkötő szövegként.Természetesen sokkal több is kiderül ebből az új Molnár darabból, nem csak Józsika elvetemültsége. A fiú legföbb bűne a túlzásba vitt őszinteség, ami szépen ütközik az álszent környezet reakcióival. (Ha valakit a szöveg érdekel a Szabó Ervin könyvtárban van egy 1928-as Franklin kiadó által megjelentetett kötet, abból a jelenetek többsége hozzáférhető.)

Az előadás egy már nem EU-konform játszótér díszletében bonyolódik. Ez a tér hol alkalmasnak tűnik a cselekmények színtereként, máskor pedig az az érzésünk, hogy zavaró. Amikor ennyire karakteres a díszlet, önmagában jelképes érvénnyel bíró, akkor nem árt, ha minél több jelenetben érzi a néző, hogy ez a döntés valóban indokolt volt. Benyomásaim szerint jóval többször is kihasználhatóak lettek volna a játszótér eszközei az egyes jelenetek során, néhány játék csak dísznek volt kitéve, erősen úgy tűnt.

Az előadás kétségtelenül a színészekre épít elsősorban, Valló Péter nem is igen szokta magát különösebben ráerőltetni az előadásokra, színháza inkább irányítja a figyelmet a szereplőkre, mint a rendezői koncepcióra. Nem "rendezői színház" az, amit művel. Hálás szerepeket kínál a színészeknek. A főszereplő kisfiút még véletlenül sem osztja egy hamvas főiskolásra, bár lennének tippjeim, hogy kik lettek volna nagyszerűek ebben a szerepben.  Gyabronka József lesz az előadás Józsija. Egyetlen mozdulatában sem mímeli a fiúcskát, nem próbálja a szerepet infantilizálni. Gügyögnek néha hozzá élen a dadával (Zsurzs Kati), a felnőttek úgy viselkednek vele, mintha egy valódi rossz gyerek állna a színpadon. Gyabronka komolyan veszi magát, ellenségesen áll a világhoz, amely taszítja - ezen viszont nincs mit csodálkoznunk. Egészen természetes a felvázolt körülmények között.

Jó partnerei vannak. Számomra a legemlékezetesebb jelenet az, amelyben a jellemzően Józsi apját alakító Marton Róbert kivételesen egy halálosan beteg osztálytársat játszik, akitől Józsi egy "gömbölyű réz bigyót" akar elkérni. Hirtling István pedig több kisebb karakter mellett szórakoztatóan adja a narrátort is, olvassa rendre az újságcikkeket. Nagyon neki való ez a korszak, természetesen áll rajta a jelmez, mintha rá öntötték volna.

Őt és Pálfi Katát látva ismét az Új Színház társulatának felbomlása jutott eszembe, örültem, hogy méltó színészi helyzetben vannak megint.

Az előadás azoknak való, akik általában szeretik  a két világháború közötti korszak milliőjét ábrázoló "polgári" darabokat, élvezik Molnár Ferenc színházát és kíváncsiak erre a nem szokványos arcára is, kedvelik az előadásban részt vevő színészeket, eljárnak a Radnótiba és megnéznék Vallót, amint házon kívül alkot, de Veszprémbe már nem tudnak eljutni. lletve, akik szeretik a Pinceszínház intim terét, ahol szinte karnyújtásnyira vannak a színészek.

Ha a fenti tényezők közül egy is fennáll, akkor nem jár rosszul az, aki a Józsira elvetődik, amely szépen beilleszkedik a színház reperoárjába. A tavalyi előadások közül még mindig megy a Bányavirág és a "Hát hogy szeret maga engem?" - ez utóbbi Krúdyról szóló előadás, ami nekem különösen tetszett 2011 őszén. (Zárt körben írtam róla, még odáig nem jutottam el a régi feljegyzések átírásával. Előbb-utóbb az is fent lesz, remélem, hogy hamarabb, mint ahogy az előadást leveszik a repertoárról.)

Májusi Józsi-időpontok: 5, 10, 26

Színlap

Címkék: Valló Péter Gyabronka József Pinceszínház Molnár Ferenc Józsi Hirtling István Góczán Judit Marton Róbert Pálfi Katalin

Szólj hozzá!

május
3.

Szkéné - Szutyok nélkül

Pintér Béla Társulat |  MakkZs  |  Szólj hozzá!

Tegnap este ismét monszun-jellegű eső szakadt rám, miközben jegy és foglalás nélkül rohantam a Szkénébe. A körülmények ilyetén alakulását kifejezetten jó jelnek vettem, ugyanígy érkeztem Az Őrült, az Orvos... előadására nagyszombaton. Akkor és most is érdemes volt összeázni kétszer is.

Az eső tehát adott volt az est sikeréhez, viszont egészen meglepett, hogy az idei évadban most először kitűzött és egyébként hároméves előadásra  (bemutatva: 2010. márc. 29.) maradt még négy (!) eladatlan jegy. Rendszerint 10-15 ember vár még pótszékre, annyira tele van a Szkéné a Pintér-előadásokon. Biztos vagyok abban, hogy mindenki evidenciának veszi azt, hogy túltelített a nézőtér és utolsó percben meg sem próbálják a bejutást. Pedig érdemes odatelefonálni a társulat szervezőjének, Bendák Mónikának, ha valaki megfontoltabb és nem indulna el szervezés nélkül. Az előadások (most már hétről tudok együttesen nyilatkozni) gondolatébresztőek, szórakoztatóak és a mai világról szólnak. Nem üres két óra az, amit valaki a  Szkéné színházban eltölt. Ez általánosságban is igaz, a többi társulat produkciói is hasonló célkitűzéssel és igényességgel születnek - éppen ez a jó, hogy bár egy befogadó színházról van szó, a szemlélete mégis nagy vonalakban egységesnek mondható, az előadások formanyelve az, ami lényegesen eltér egymástól.

A Szutyok c. előadás két óra, egy részben. A cselekmény meglehetősen bizarr, de ha részleteire bontanánk, akkor megállapíthatnánk, hogy mindenki ismer hasonló történeteket. Vannak a környezetünkben olyanok, akiknek a sokadik lombik kísérletre sikerült vagy nem sikerült saját gyerekhez jutni.  A jóval fiatalabb nőért a családjukat elhagyó férfiak, az állami gondozásban senyvedő gyerekek, az elnéptelenedő falvak, sőt még amatőr színjátszókörök is léteznek országszerte. Ebben az előadásban, ahogy Pintér Béla más darabjaiban is az az izgalmas, ahogy ezeket a valóságdarabokat összerakja és egy egységes történetet, életsorsokat formál belőlük. Jellemzően egy hőst vagy egy családot emel a középpontba. Most egy pár szétesésének vagyunk a tanúi. A történet tragédia persze, mint ahogy szinte mindig az, de a népzenei kíséret és a számtalan komikus elem miatt elviselhetőbb (ebben mintha azért kicsivel kevesebb lett volna, mint az általam legutóbb látott és ezt "történetileg" követő Tündöklő középszerben (2010. dec. 19.) Nem marad így sem el a szembenézés, de annyi humort még Pintér Béla sem tud előcsiholni, amennyi ahhoz kell, hogy Rózsinak, a szélsőjobboldalivá váló volt állami gondozott sorsának alakulását valóban komédiának vegyük és felhőtlenül szórakozzunk. Ebben az előadásban is megjelennek a falusi amatőr színjátszókör kapcsán a saját művészetükre tett önironikus utalások. Beépül a Szkéné volt vezetője, Regős János nevével és figurájával együtt zsűrielnökként, egészen úgy, mintha egy kabaréból lépne elénk. (Az ilyen utalások megértéséhez kellene a társulat életének jobb ismerete. A közönség jelentős részének egészen biztos, hogy a név  nem mond semmit.) Pintér Béláékat már egyre kevésbé merik "leamatőrözni", de azért ez meg-megtörténik. Nyilvánvaló, hogy részben ezek a megjegyzések és a társulaton belüli feszültségek kihatottak a produkció megszületésére. De ennyi nyilván nem volt elég a problémák kitárgyalására, a Tündöklő középszer története már kifejezetten a társulati létezést állítja a középpontba.

A színészek most is nagyon egységes csapatként működnek, éppen ezért nehéz valakit kiemelni. Ebben az előadásban a rendező ismét azokat a szerepeket osztotta magára, amelyek a megmutatott közösségen kívül állnak. Pintér Béla tehát a Napistenként megjelenített orvos, köpenye palástban végződik és roppant hatásosan jeleníti meg akár az ember sorsa felett álló végzetet is. Ő a zsűrielnök és a rendőr is. Minden szerepében a hatalom képviselője. Hálásak ezek a szerepek, de mégis másodlagosak. A fejgép a házaspár sorsára irányul. Friedenthal Zoltán és Szalontay Tünde kettőse pontosan megmutatja már az első perctől, hogy egy kihűlt és halálra ítélt kapcsolat végóráit szemléljük. Ami megtörtént, megtörtént volna mindenképp, csak más körülmények között. Ami viszont Szamosi Zsófia által játszott Rózsival és Rózsiban játszódott le, az nem lett volna szükségszerű. Belőle akár jóravaló polgárt is lehetett volna nevelni, ha valaki rászánja az időt és a szeretetet. De mi van azzal, akit kevésbé szeretnek? Hová jut?

És hogyan jutnak tévútra a fiatalok? Mi a magyarázat erre? Milyen hatások érik őket? Az előadás kapcsán ezek azok a kérdések, amelyekkel érdemes lenne foglalkozni.

Rózsinak Szutyok a gúnyneve, de ez a megjelölés sokkal inkább ráillik arra a társadalomra, a környezetre, amelyben benne él(ünk). A színpad viszont, mint ahogy az a  Pintér előadásoknál megszokott: tiszta és áttekinthető marad. Fapadló, belőle kisarjadni tudó búzaszálakkal, egy-egy szék, majd egy kemence. Szeméthalmok nem képződnek, a színészeket nem borítja el a szutyok. Felmutatják külsődleges eszközök nélkül is. És nem csak ebben az egy előadásban.

Az előadás ma is látható még a Szkénében, este 8-tól, ráadásul angol felirattal.

További friss információ (máj. 3.):  Az Átriumban tartott Pintér Bélákra (Soha vissza nem térő, Parasztopera) vannak még jegyek, egszerűen megvehetők az Átrium honlapján keresztül.  A Szkénében viszont a júniusi Árva Csillagokra (jún. 6.,7.,8.) és a 42. hétre van már csak hely (jún. 14.,15.)! Magányos farkasok azért megpróbálhatják a többit is, csak időben kell jelentkezni a várólistára és minden rendben lesz.

Színlap

Címkék: Szkéné Pintér Béla Thuróczy Szabolcs Szutyok Szalontay Tünde Szamosi Zsófia Friedenthal Zoltán

Szólj hozzá!

süti beállítások módosítása
Mobil