Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (80) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (93) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (22) Bagossy Levente (21) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (34) Bálint András (22) Balsai Móni (25) Bányai Kelemen Barna (25) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (31) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (87) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (28) Centrál Színház (36) Chován Gábor (22) Csákányi Eszter (23) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (39) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (23) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (40) Fábián Péter (21) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (29) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (36) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (52) Gazsó György (21) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (20) Gyulay Eszter (26) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (23) Hegedűs D. Géza (30) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (21) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (32) Horváth István (41) Ilyés Róbert (21) Izsák Lili (26) Járó Zsuzsa (20) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (75) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (24) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (43) Kálmán Péter (40) Kálnay Zsófia (55) Kamra (40) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (45) Kaszás Gergő (22) Katona (124) Katona László (32) Kékszakállú (68) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (32) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (38) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (26) Kovács Lehel (23) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (21) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (21) László Zsolt (41) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (35) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (23) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (32) Molnár Anna (23) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (42) Mucsi Zoltán (47) Müpa (117) Nagypál Gábor (28) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (38) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) Opera (633) opera (25) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (102) Ötvös András (23) Őze Áron (27) Palerdi András (45) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (27) Pál András (46) Pasztircsák Polina (34) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (23) Pető Kata (33) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (28) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (24) Rába Roland (24) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (55) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (32) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (75) RS9 (27) Rujder Vivien (30) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (35) Schneider Zoltán (32) Schöck Atala (55) Sebestyén Miklós (23) Sodró Eliza (24) Spinoza (21) Spolarics Andrea (21) Stohl András (33) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (53) Szacsvay László (23) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (22) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (46) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (26) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (27) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (35) Thália (101) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (22) Ungár Júlia (20) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (34) Vida Péter (23) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (53) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (32) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

május
3.

Szkéné - Szutyok nélkül

Pintér Béla Társulat |  MakkZs  |  Szólj hozzá!

Tegnap este ismét monszun-jellegű eső szakadt rám, miközben jegy és foglalás nélkül rohantam a Szkénébe. A körülmények ilyetén alakulását kifejezetten jó jelnek vettem, ugyanígy érkeztem Az Őrült, az Orvos... előadására nagyszombaton. Akkor és most is érdemes volt összeázni kétszer is.

Az eső tehát adott volt az est sikeréhez, viszont egészen meglepett, hogy az idei évadban most először kitűzött és egyébként hároméves előadásra  (bemutatva: 2010. márc. 29.) maradt még négy (!) eladatlan jegy. Rendszerint 10-15 ember vár még pótszékre, annyira tele van a Szkéné a Pintér-előadásokon. Biztos vagyok abban, hogy mindenki evidenciának veszi azt, hogy túltelített a nézőtér és utolsó percben meg sem próbálják a bejutást. Pedig érdemes odatelefonálni a társulat szervezőjének, Bendák Mónikának, ha valaki megfontoltabb és nem indulna el szervezés nélkül. Az előadások (most már hétről tudok együttesen nyilatkozni) gondolatébresztőek, szórakoztatóak és a mai világról szólnak. Nem üres két óra az, amit valaki a  Szkéné színházban eltölt. Ez általánosságban is igaz, a többi társulat produkciói is hasonló célkitűzéssel és igényességgel születnek - éppen ez a jó, hogy bár egy befogadó színházról van szó, a szemlélete mégis nagy vonalakban egységesnek mondható, az előadások formanyelve az, ami lényegesen eltér egymástól.

A Szutyok c. előadás két óra, egy részben. A cselekmény meglehetősen bizarr, de ha részleteire bontanánk, akkor megállapíthatnánk, hogy mindenki ismer hasonló történeteket. Vannak a környezetünkben olyanok, akiknek a sokadik lombik kísérletre sikerült vagy nem sikerült saját gyerekhez jutni.  A jóval fiatalabb nőért a családjukat elhagyó férfiak, az állami gondozásban senyvedő gyerekek, az elnéptelenedő falvak, sőt még amatőr színjátszókörök is léteznek országszerte. Ebben az előadásban, ahogy Pintér Béla más darabjaiban is az az izgalmas, ahogy ezeket a valóságdarabokat összerakja és egy egységes történetet, életsorsokat formál belőlük. Jellemzően egy hőst vagy egy családot emel a középpontba. Most egy pár szétesésének vagyunk a tanúi. A történet tragédia persze, mint ahogy szinte mindig az, de a népzenei kíséret és a számtalan komikus elem miatt elviselhetőbb (ebben mintha azért kicsivel kevesebb lett volna, mint az általam legutóbb látott és ezt "történetileg" követő Tündöklő középszerben (2010. dec. 19.) Nem marad így sem el a szembenézés, de annyi humort még Pintér Béla sem tud előcsiholni, amennyi ahhoz kell, hogy Rózsinak, a szélsőjobboldalivá váló volt állami gondozott sorsának alakulását valóban komédiának vegyük és felhőtlenül szórakozzunk. Ebben az előadásban is megjelennek a falusi amatőr színjátszókör kapcsán a saját művészetükre tett önironikus utalások. Beépül a Szkéné volt vezetője, Regős János nevével és figurájával együtt zsűrielnökként, egészen úgy, mintha egy kabaréból lépne elénk. (Az ilyen utalások megértéséhez kellene a társulat életének jobb ismerete. A közönség jelentős részének egészen biztos, hogy a név  nem mond semmit.) Pintér Béláékat már egyre kevésbé merik "leamatőrözni", de azért ez meg-megtörténik. Nyilvánvaló, hogy részben ezek a megjegyzések és a társulaton belüli feszültségek kihatottak a produkció megszületésére. De ennyi nyilván nem volt elég a problémák kitárgyalására, a Tündöklő középszer története már kifejezetten a társulati létezést állítja a középpontba.

A színészek most is nagyon egységes csapatként működnek, éppen ezért nehéz valakit kiemelni. Ebben az előadásban a rendező ismét azokat a szerepeket osztotta magára, amelyek a megmutatott közösségen kívül állnak. Pintér Béla tehát a Napistenként megjelenített orvos, köpenye palástban végződik és roppant hatásosan jeleníti meg akár az ember sorsa felett álló végzetet is. Ő a zsűrielnök és a rendőr is. Minden szerepében a hatalom képviselője. Hálásak ezek a szerepek, de mégis másodlagosak. A fejgép a házaspár sorsára irányul. Friedenthal Zoltán és Szalontay Tünde kettőse pontosan megmutatja már az első perctől, hogy egy kihűlt és halálra ítélt kapcsolat végóráit szemléljük. Ami megtörtént, megtörtént volna mindenképp, csak más körülmények között. Ami viszont Szamosi Zsófia által játszott Rózsival és Rózsiban játszódott le, az nem lett volna szükségszerű. Belőle akár jóravaló polgárt is lehetett volna nevelni, ha valaki rászánja az időt és a szeretetet. De mi van azzal, akit kevésbé szeretnek? Hová jut?

És hogyan jutnak tévútra a fiatalok? Mi a magyarázat erre? Milyen hatások érik őket? Az előadás kapcsán ezek azok a kérdések, amelyekkel érdemes lenne foglalkozni.

Rózsinak Szutyok a gúnyneve, de ez a megjelölés sokkal inkább ráillik arra a társadalomra, a környezetre, amelyben benne él(ünk). A színpad viszont, mint ahogy az a  Pintér előadásoknál megszokott: tiszta és áttekinthető marad. Fapadló, belőle kisarjadni tudó búzaszálakkal, egy-egy szék, majd egy kemence. Szeméthalmok nem képződnek, a színészeket nem borítja el a szutyok. Felmutatják külsődleges eszközök nélkül is. És nem csak ebben az egy előadásban.

Az előadás ma is látható még a Szkénében, este 8-tól, ráadásul angol felirattal.

További friss információ (máj. 3.):  Az Átriumban tartott Pintér Bélákra (Soha vissza nem térő, Parasztopera) vannak még jegyek, egszerűen megvehetők az Átrium honlapján keresztül.  A Szkénében viszont a júniusi Árva Csillagokra (jún. 6.,7.,8.) és a 42. hétre van már csak hely (jún. 14.,15.)! Magányos farkasok azért megpróbálhatják a többit is, csak időben kell jelentkezni a várólistára és minden rendben lesz.

Színlap

Címkék: Szkéné Pintér Béla Thuróczy Szabolcs Szutyok Szalontay Tünde Szamosi Zsófia Friedenthal Zoltán

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr275263507

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása