Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (83) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (96) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (34) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (35) Bagossy Levente (23) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (35) Bálint András (23) Balsai Móni (27) Bányai Kelemen Barna (26) Bán Bálint (26) Bán János (21) Baráth Emőke (24) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (65) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (32) BFZ (35) Bodor Johanna (20) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (22) Bretz Gábor (88) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (31) Centrál Színház (38) Chován Gábor (23) Csákányi Eszter (25) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (285) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (33) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (41) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (24) Erdős Attila (25) Erkel Színház (148) Évadértékelés (43) Fábián Péter (22) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fehér László (20) Fekete Ádám (20) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (27) Ficza István (26) Ficzere Béla (20) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (30) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) Fröhlich Kristóf (20) FÜGE (38) Fullajtár Andrea (38) Füzér Anni (20) Gábor Géza (90) Gálffi László (26) Gál Erika (52) Gazsó György (22) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (21) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (21) Gyulay Eszter (26) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (24) Hegedűs D. Géza (31) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hevesi László (22) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (22) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (33) Horváth István (42) Ilyés Róbert (23) Izsák Lili (29) Járó Zsuzsa (21) Jordán Adél (27) Jordán Tamás (25) Jurányi (85) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (27) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (47) Kálmán Péter (41) Kálnay Zsófia (56) Kamra (42) Kardos Róbert (22) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (46) Kaszás Gergő (22) Katona (130) Katona László (33) Kékszakállú (69) Kerekes Éva (31) Keresztes Tamás (34) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (40) Kolibri Színház (26) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (27) Kovács Lehel (23) Kovalik (31) Kováts Adél (28) Kulka János (22) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (22) László Zsolt (43) Lengyel Benjámin (22) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (28) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (37) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (105) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (33) Mészáros Blanka (26) Mészáros Máté (25) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (33) Molnár Anna (23) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (44) Mucsi Zoltán (50) Müpa (119) Nagypál Gábor (31) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (38) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) Ónodi Eszter (20) Opera (636) opera (27) Operakaland (44) Operettszínház (20) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (62) Orlai Tibor (107) Ötvös András (23) Őze Áron (28) Palerdi András (46) Pálmai Anna (33) Pálos Hanna (28) Pál András (51) Pasztircsák Polina (35) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (64) Pesti Színház (26) Pető Kata (33) Pinceszínház (27) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (26) Porogi Ádám (31) Purcell Kórus (26) Puskás Tamás (24) Rába Roland (25) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (60) Rajkai Zoltán (22) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (33) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (76) RS9 (29) Rujder Vivien (33) Rusznák András (22) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (36) Schneider Zoltán (37) Schöck Atala (57) Sebestyén Miklós (24) Sodró Eliza (27) Spinoza (21) Spolarics Andrea (22) Stohl András (35) Stúdió K (22) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Kimmel Tamás (20) Szabó Máté (53) Szacsvay László (25) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (25) Szántó Balázs (20) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (28) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (47) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (29) Szilágyi Csenge (20) Szirtes Ági (31) Szkéné (61) Szvétek László (35) Takács Kati (20) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (29) Tamási Zoltán (27) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (37) Thália (109) Thuróczy Szabolcs (27) Tihanyi Ildikó (21) Török Tamara (28) Tóth Zsófia (22) Udvaros Dorottya (21) Ullmann Mónika (23) Ungár Júlia (21) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (30) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (36) Vida Péter (24) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (60) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (34) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (57) Znamenák István (42) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (82) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Szinte az egész januárom a színházi programjaim törléséről és elmulasztásáról szólt, de erre az előadásra minden zavaró körülmény ellenére mégis elmentem. Érdemes volt.

Január 10-én, pénteken tökéletes telt ház volt a Házi Színpadon. Ez volt  a 4. előadás a premierrel együtt, már nem szakmai közönségnek, hanem hamisítatlan mezei nézőknek. Sokukról látszott, hogy ünnepként mennek színházba, a férfiak öltönyben-nyakkendőben, a partnerük is elegánsan. Viszonylag sokan lehettek olyanok, akik a Vígszínház törzsnézőiként most bevállalták a negyedik emeleti padlásszínház előadását is. Egy ismerősöm karácsonyra kapta a jegyet, többen is lehettek ezzel így. Ugyan hányan sejthették előre, hogy nagyjából mire vállalkoznak? Hányan láthatták az Örkény színházbeli kérészéletű Jelinek-Nórát, szintén Zsótér rendezésében? (Azt könnyebb volt megérteni.) Ez az előadás ha tömör akarok lenni, egy olyan operaelőadáshoz hasonlít, amely alól kivették a zenét, de a rendező számít arra, hogy ezt a zenét a közönség  mégis odaképzeli. (Schubert Téi utazás - Winterreise - c. dalciklusáról lenne szó, erre utal a darab címe is. Aki valóban jól ismeri, az előnyben van.)

Címkék: Vígszínház Zsótér Sándor Börcsök Enikő Szabó Erika Ungár Júlia Fehér Balázs Benő Ambrus Mária Bach Kata Venczel Vera Téli utazás Benedek Mari

Szólj hozzá!

január
26.

Thália - Szabadkai vendégjátékok, 2014.január

Übü király, A halál nem bicikli, Kreón |  MakkZs  |  Szólj hozzá!

Január 6-8 között a Tháliában vendégszerepeltek a szabadkaiak. Bár a félévzárás miatt színházi programjaim kétharmadát töröltem az előző hetekben és mindhárom előadásra dolgozathalmok elől ültem be és a félbehagyott munkához ültem vissza, fel sem merült bennem, hogy ne nézzem meg ezt a társulatot. Egyszer voltam Szabadkán mindössze, aznap nem volt előadás, így kizárólag a pesti vendégjátékokra hagyatkozva tudom a munkájukat követni. Nagyon jó, hogy a Thália rendszeresen hív meg vidéki és határontúli előadásokat, így legalább ezek a társulatok is megmutatkozhatnak a szélesebb nyilvánosság előtt is. Február elején jön a Humorfesztivál, ennek a keretében is lehet látni a pesti közegben nem dolgozó színészeket. Tavaly is volt a műsorban figyelemreméltó produkció, ezt várom az idei programtól is. 

Címkék: Übü király Szabadka Thália Dömötör András Kalmár Zsuzsa Kreón Pálfi Ervin A halál nem bicikli G.Erdélyi Hermina Szilágyi Nándor

Szólj hozzá!

Januárban eddig szinte kizárólag a félévzárással foglalkoztam. Ebben nincs semmi rendkívüli egy tanár esetén. Jött viszont egy szülői kérdés ("Hogyan segíthetnék a gyereknek a tanulásban?") Húsz éves pályám alatt ezt szerintem összesen öten sem kérdezték meg, de lehet, hogy senki sem szegezte még nekem így ezt a kérdést. Ennek hatására elkezdtem gondolkodni és mintegy három nap alatt megírtam egy "rövid" kis szöveget (négy oldal lett). Akit érdekel, ezt tudom felajánlani, amíg a blogbejegyzéseket is pótolom. Én azt hiszem, hogy mint szülő is nagyjából ezek mentén az elképzelések mentén működöm tényleg. 

Szólj hozzá!

December huszadikán láttam a főpróbán, egy hónap eltelt azóta. Újra elolvastam az eredeti darabot is. Gondolkodtam egy sort, sokszor eszembe jutott, hogy muszáj most már valami véleményt írni. Naponta legalább egyszer felmerült az előadás, mivel a lányom azóta folyton Vajda Milán szavait visszhangozza némi variációval, "ne lépjetek be az aurámba!". 

Röviden azt mondhatnám, hogy ez tűnik a legjobban megcsinált előadásnak az évadban azok közül, amelyek nem érintettek meg igazán. Lehet, hogy azért, mert egy korábbi előadás remake-je, vagy csak nehezen tudtam Gálffi figurájában a lepkegyűjtőt, a képzelt beteget és a zord apát is egyszerre látni, vagy azért, mert Moliere esetén finnyás vagyok.

Címkék: Mohácsi János Örkény Színház Debreczeny Csaba Znamenák István Gálffi László Szandtner Anna Képzelt beteg

Szólj hozzá!

Február 14-én lesz egy éve, hogy a blogomat elkezdtem. Körülbelül négyszáz bejegyzés, majdnem ugyanennyi előadásról. December huszadika óta nagyjából inaktív voltam (téli szünet, félévi dolgozathegyek, fiam kórházban - ennyi kifogást tudok említeni). De színházban se nagyon jártam, mindössze 9 előadást néztem egy hónap alatt. Negatív csúcs. Most jöttem rá, hogyha a vágyaimnak megfelelően a tavalyi évben is kapok magyarórákat, soha nem lett volna erőm vagy időm belekezdeni egy ilyen blogba. Fel sem merülhetett volna.

Mivel látom, hogy vannak olvasóim, a blognak így is volt forgalma, új bejegyzések nélkül is - most már nem adom fel. Volt előnyöm is belőle, hiszen néhány színház meghív, mert örül, ha írnak róla akár egy ilyen magánblogon is. Más helyekre, ahova eddig évtizedeken keresztül könnyen beengedtek főpróbát nézni, most már nem mehetek, csak ha mezei nézőként "rendes" előadásra jegyet váltok. Azért mindennel együtt ez mégis csak egy pozitív mérleg.

 Most itt gyorsan megjegyzem: a következő három napban a meg nem írt posztokat pótolom, amennyire csak lehetséges. Ez 7 bejegyzés lesz.

Mivel a megnézett előadások egyrésze nemigen lesz többet Pesten, ezeknek az emlegetése annyira nem sürgős, viszont vannak olyanok, amelyekre érdemes figyelni. Rögtön elsőként említeném a tegnap látott I.Erzsébetet a Szkénében, amely alapján Fodor Tamás sikerrel indulhatna a kritikusdíjért, mégpedig a legjobb női főszereplő kategóriában. Legjobb mellékszereplőnek két művészt is erős esélyesnek érzek és magam sem tudom, hogy melyikük tetszett jobban: Nagypál Gábor illetve Bercsényi Péter. Utóbbit, a Bábszínház oszlopos tagját, aki ettől függetlenül független előadásokban is feltűnik, keveset láttam (de azért igen, lsd. Kivi, Szeret...lek, Állampolgári ismeretek). Most rácsodálkoztam arra is, hogy mennyire szép hangja van. Ez prózai színészeknél nem túl gyakori, esetleg a HOPPArtban, amelynek néhány tagja (Herczeg Tamás pl.) most ebben a formációban (Vádli) is színre lépett. Aki nem ismeri, annak különösen revelatív lesz Bercsényi Péter Stuart Máriája. Fodor Tamás erős ellenfélre találna Börcsök Enikőben, aki a Téli utazásban (Zsótér megint Jelineket rendezett!) nyújt felejthetetlen alakítást. (Víg Házi Színpad) Hasonlóan a jónéhány évvel korábbi Iglicre, egészen nagyszerű és nyomot hagy.

Ezen kívül ezekben a napokban megy a Zeneakadémián az opera-vizsga sorozat. Azt, hogy most van időm ezekre a sorokra egy óriási bénaságnak köszönhető: este hatkor vettem észre, hogy a mai színházjegyemre 17h van nyomtatva kezdési időpontnak. Mivel a sorozat másik három tagja este hétkor kezdődik, fel sem merült bennem, hogy a kezdési időpontot figyelmesen megnézzem. (Ez itt a reklám helye: a Zeneakadémián szombaton és vasárnap is van még 1-1 külföldi operavizsga. A jegyek ugyan elfogytak, de biztos lesz üres hely, van aki nem megy el, ahogy ma mi is távolmaradtunk.) 

A februári műsor nem oly gazdag, mint ahogy emlékezetem szerint szokott lenni, de az is lehet, hogy csak én látom így. Most csak azokat az előadásokat fogom kiemelni, amelyek engem némi izgalommal töltenek el, amelyekre én készülök. A korábbi havi ajánlókban említett repertoár-előadásokat nem erőltetem ismét, illetve mindenkinek javaslom, ha egy színház kapcsán érdekli a véleményem, akkor a színházankénti keresésre kattintson és akkor némi benyomása kialakulhat. Esetleg csak az, hogy oda nem járok. Ha össze bírom magam szedni, akkor színházanként megnézem, hogy mi az, ami nagyon hiányzik és igyekszem pótolni, mert a négyszáz előadás így is csak kis részét fedi le a pesti színházak kínálatának. (Az megint más kérdés, de szubjektív, hogy ami kimarad, az mennyire fájó hiányt hagy. Vidékre mindenképp jó lenne járni, érzem a hiányt és emiatt is mentem el január elején a három szabadkai vendégjátékra legalább.)

OPERA

Miután az Opera már az évad elején közzétette a műsorát és árulja a jegyeit, hónapok óta a Mefistofelére készülök. Rendszeresen eszembe jut.  Ez az előadás az, amelyiket tavaly két héten belül hat alkalommal láttam, jelenleg hármat terveztem. A tavalyi tapasztalat alapján én egyértelműen a Bretz-Fekete-Létay Kiss trióra szavazok, azaz a február utolsó négy időpontja az igazi, ha már elmentek. Sajnálatos, hogy rengeteg eladó jegy van szinte mindegyik napra, ami viszont az érdeklődőknek azt is jelenti, hogy még van esélyük. Ha egy előadást nézhetnék csak az évadban, ez lenne az. Minél többet hallom az előadást, annál jobb, de akinek nincs ideje négyszer megnézni, egyszer is érdemes.

Ezen kívül a már holnaptól látható Szerelmi bájital is kifejezetten ígéretes, annak is a Kálmán Pétert-Pataki Potyók Dánielt és Hajnóczy Júliát is tartalmazó szereposztása az, amelyik nekem igazán tetszik. Sajnos Molnár Levente egy másik kombinációban énekel, azaz választásra kényszerül a néző. (Többszöri megnézés is lehetséges.)

Ha már opera: Miskolcon van egy Don Giovanni, nagyon jó énekesekkel. Én igyekszem megnézni, benne van Cser Krisztián, Hábetler András, Geiger Lajos, Szolnoki Apollónia, akiknek a pályafutását szinte a kezdeti időktől követem. Az optimális szereposztás febr.6-án és 14-én hallható. Akinek Miskolc útba esik, vagy netán ott lakik, az menjen rá. (Azt már korábban írtam, hogy van kétféle Sirály is. Azt is érdemes.)

THÁLIA

A hónap elején megint lesz Humorfesztivál. Engem több előadás is érdekel, de a győriek Kriplije leginkább, Járai Máté ritkán nézhető - sajnos - Pesten. Fut a Thália Független Projekt, széles a választék.

NEMZETI

Mivel a programtervezésnél mindig előnyt élveznek a vendégjátékok, hiszen vidékre nemigen jutok el, örülök, ha házhoz hoznak valamit. Lesz miskolci A vágy villamosa (17-én) és tatabányai Nóra (25-én). Ezek jóhírű előadások, beírtam őket a naptáramba. Jön a Nemzeti újabb nagyszínpadi előadása, az Ahogy tetszik. Trill Zsolt a női főszerepben mutatkozik, majd kiderül, hogy mennyire indokolt ez. Ismét kitűztem a Fodrásznőt és a Mesés férfiakat is. Utóbbiban a kis Vidnyánszky Attila is fellép, aki Nagy István néven is szemet szúrna a tehetsége miatt. 

KARINTHY SZÍNHÁZ

Csak azért is kevéssé ismert szerzőt szed elő a direktor megint, Csathó Kálmán darabját: Te csak pipálj, Ladányi! Vígjáték. Emellett muszáj még csak azért is ismét ideírni Az Ördögöt (Molnár Ferenc-darab Szabó P. Szilveszterrel és Balikó Tamással), az igazán jó lett, erős emléket hagyott. Keveset tudják játszani, résen kell lenni, ha valaki jegyet akar rá szerezni. 

MAGYAR SZINHÁZ

Most fogom tudni megnézni a decemberben bemutatott Közellenséget, ezt várom. Lesz bemutatójuk is, az Utazás a koponyám körül.

BUDAPEST BÁB

Érdekes lehet a Trisztán és Izolda, Csizmadia Tibor új rendezése.

JURÁNYI

Itt a szokásos óriási választékból a Párnaember az, amelyiket kiemelnék. Ez azért is emlékezetes, mert a bemutatójának a napján esett le a fiam a fáról a játszótéren. Egy rossz lépéssel lehetetlenné tette egy nagy halom dolgozat gyors kijavítását, és sem ennek a bemutatójára, sőt a

KOLIBRI SZÍNHÁZ új premierjére (Doktor Proktor) sem tudtam eljutni. Négy előadás törléséért némi vígaszt nyújt, hogy a gyerek fejsebe szépen gyógyul - ha valakit ez a mellékszál is érdekel. (Viszont betekinthettünk megint az egészségügy működésébe. Annyira nem hiányzott, hogy november után most ismét visszafeküdjünk a János kórházba.)

MARCZIBÁNYI TÉR

jan.26-án lesz egy előadás, amelyben Szűcs Nelli nézhető - Absinth. Nem kapott túl nagy reklámot. Akit érdekel, nézhetné. Havonta van egy-egy vidéki vendégjáték itt is akad. (Kecskemétiek jönnek februárban, 9-én - "Jövöre veled, itt")

ÓDRY SZÍNPAD
Még mindig nem láttam a Hitgyógyászt, de lehet, hogy ez a febr. 6. nem is lesz jó most sem. A mezei nézők elé kerül viszont a Philoktétész, ezt melegen ajánlottam már nektek. Ez valóban jó élmény, invenciózus előadás.

RADNÓTI SZÍNHÁZ

Decemberi bemutató volt a Hedda Gabler. Nekem tetszett annyira, hogy még egyszer kiemeljem. Sőt, ezt akár még egyszer meg is nézném. (Nemsokára tanítom Ibsent. Ez pont olyan előadás, amelyik ideális lenne a tanításhoz is. Ha szeretnének a diákok színházba járni...Hátha lesz olyan gimnazista, aki elvetődik rá, csak ezt remélem.)

RÓZSAVÖLGYI SZALON

Ugyan teljes gőzzel működnek, az eddig futó bemutatók is tele vannak, jön ismét egy újabb: Gyilkosság telefonhívásra. Szervét Tiborral. Szorul a hurok  a címe a januári bemutatónak, amelyet már beharangoztam. Jó látni ismét Bánfalvi Esztert. Hibátlan, amit csinál. Igen jó Forgách András és Balikó Tamás is.

SZKÉNÉ

A Szkéné nagyjából tele van februárra már. Nemcsak a Pintér Béla, Horváth Csaba előadásai is, hanem mindegyik. Ahogy az elején, még egyszer az I.Erzsébetet ajánlom itt nektek a régebbi darabok mellett. Ami nagy szám a Szkénében: nincs igazi csapda, amire azt mondanám, hogy "jaj, csak azt ne." A Nemzeti tavalyi közönsége részben ide jöhetett át, ezt valószínűsítem. Tegnap szinte többségben voltak a középkorúak és idősebbek, lehet, hogy diákkoruk óta nézik Fodor Tamást és miatta jöhettek.

Nagyjából ennyi férhet nekem a februárba.

Közben három óra lepergett. Azt hittem, hogy gyorsan készen leszek. De nem. Elkezdtem közben nézni is (inkább hallgatni) a pesti Mefistofele felvételemet...Aki nem látta, az tényleg menjen el. Van olyan előadás, amelyikre már 800 Ft-ért van látó hely is...(III: em. oldalülés I. sor) - most még.

 

 

 

Címkék: Mefistofele Súgó

Szólj hozzá!

A hét elején ezt a két témájában hasonló előadást 24 órán belül láttam. Adja magát, hogy együtt tárgyaljam őket, némileg össze is hasonlítva.

Az Átrium kellemesen megtelt egy független tömörülés, a "011 Alkotócsoport"  előadására. Ez némi reményt ad, nagy nevek nélkül is tele lehet egy előadás. Persze relatív, hogy mi a húzónév. Nekem az volt a színmű végzős osztályába járó Bárnai Péter, Bán Bálint, rájuk voltam alapvetően kíváncsi. Hiába, az a famászó Peer Gynt nem múlt el nyomtalanul, arra még mostanában is gondolok. 

Címkék: Trokán Nóra Forgách András Átrium Balikó Tamás Bán Bálint Rózsavölgyi Szalon Bánfalvi Eszter Takács Kati Bárnai Péter DROSZT 011Alkcsop. Gosztonyi Csaba Szorul a hurok

Szólj hozzá!

A Rózsavölgyi Szalon idei programja a legkisebb mértékben sem tűnik óvatoskodónak. Havonta jönnek az új bemutatók, amelyek rendszerint olyan újdonságok, amelyeket eddig nem ismerhetett a pesti közönség. Bemutatásuk némi kockázatvállalást is jelent, még akkor is, ha 75-nél több nézőt esetleg cipőkanállal lehetne csak a szalonba beerőltetni.

A Tisztelt hazudozó! is kétszemélyes darab sok más Rózsavölgyi-előadáshoz hasonlóan és emiatt praktikus volt bemutatni, de ennek ellenére a többi előadás sorába csak részben illeszkedik be. Ez ugyanis nem ősbemutató, bár a címe új.

Jerome Kilty amerikai színész-színpadi szerző darabja (Dear Liar) a magyar színházi karrierjét 1963-ban kezdte meg Kedves hazug címmel. Major Tamás és Lukács Margit akkoriban kezdte játszani a Nemzetiben, amikor a szerző és felesége világ körüli turnén maga is bemutatta. Mivel a TV-felvétel is készült belőle, a legtöbb idősebb néző talán a Mensáros László és Tolnay Klárihoz fűződő változtatot ismerheti leginkább. Mivel a nyolcvanas években még elvétve én is néztem tévét, nekem is élénk benyomásaim maradtak éppen erről a kettősről. Még most is, évtizedekkel később is volt néhány emlékképem, amelyekkel együtt ültem be a Rózsavölgyibe december 18-án. 

Valló Péter rendező újrafordíttatta a művet és Mészöly Dezső szövege helyett Nádasdy Ádám munkáját használják. A szerző G.B. Shaw és Mrs. Campbell színésznő több évtizeden átívelő szerelmét-barátságát levelezésük alapján dolgozta fel és készített belőle kétszemélyes darabot. A közös múltat idézik, felváltva olvassák-mondják el egymásnak szóló leveleiket. 

Az ilyen előadások rendszerint nem igazán színpadszerűek, az egész sikere és hatásossága alapvetően a két színészen múlik. A szövegben elhangzik (egyébként Shaw darabja, a Pygmalion kapcsán): kell egy sztár egy produkcióhoz, de legjobb ha kettő van. Hát most van két igazán nagyszerű színész, ez nem is megkérdőjelezhető egy percig se. 

Az eredeti koncepció szerint Jordán Tamás partnere Kiss Mari lett volna. Első hallásra már ez is nagyon optimális tervnek tűnik, hiszen mindketten a szombathelyi társulatban dolgoznak, az ember azt képzelné, hogy a próbák egy részét is lebonyolíthatták volna székhelyükön. Aztán éppen Kiss Mari elfoglaltsága miatt ez a koncepció meghiúsult és így került a képbe elég magától értetődő módon Molnár Piroska, Jordán Tamás régi kaposvári játszótársa.

Az előadás játékstílusa erősen emlékeztet a monodrámákéra. Mindössze ketten vannak a színpadon, nemigen használnak látványeszközöket, nagyrészt egy-egy asztalkánál ülnek, néha felállnak és lényegében a szöveg az, amelyik előtérben van. Ahhoz kell a színész, hogy a nem túl drámai - ámde szellemes - szövegek megelevenedjenek és lekössék a nézőt. Ehhez a típusú koncentrált színpadi jelenléthez mindkettejüknek megvan a szükséges "múltja". Jordán Tamás pályája kezdetétől gyakran lép fel egyedül, jelenleg is van a Rózsavölgyiben önálló estje (Széllel szemben) és van egy másik előadása is, amelyben Alföldi Róberttel ketten játszanak. Molnár Piroska még kaposvári tagsága idején játszott egy Lotte című előadást (Peter Hacks darabját Babarczy László rendezte 1998-ban), amely igazi bravúr volt. Kevesen láthatták, ezt a jelenlegi előadást nézve megint eszembe jutott, és az is, hogy érdemes lenne felújítani. 

Valló Péternek egyébként ez volt a második rendezése a Rózsavölgyi Szalonban. Az első alkalommal (A pasi a szomszéd sír mellől) nem elégedett meg a kicsike színpaddal, valami látványosabb elrendezkedést talált ki a színészeknek, akik a terem közepére kerültek, egymással szemben elhelyezett asztalokhoz. Ennek az elrendezésnek az lett az ára, hogy ugyan 5 percig érdekesnek nézett ki, de utána a nézők nyolcvan százaléka csak az egyik színészt látta jól, nagyon keveseknek adatott az meg, hogy a színészek arcjátékát is megfigyelhessék, hiába volt mindenki karnyújtásnyira. Feltételezem, hogy ezt a hibát azóta a rendező is észrevette, mert ebben az új munkájában nem erőltet rá a két művészre semmi extra megoldást. Az előadás azt a benyomást kelti, mintha a két szereplő spontán dolgozna, különösebb irányítás nélkül. Nem baj, hogy egymás melletti asztaloknál ülnek, nem baj, ha nincs extra látvány - leszámítva azt, hogy néhány fotót mögéjük vetítenek néha illusztrációként. Nem igazán lényeges ez, igazán csakis a színészek számítanak ebben, és a többi ehhez hasonló előadásban is. 

Jordán Tamás tavaly februárban egészen elbűvölt Az utolsó órában, és igen tetszett az önálló stand up-os műsorában is. Jelenleg úgy éreztem, hogy sokkal megterhelőbb számára ez a szöveg, sok az évszám - egyszer egyet el is tévesztett. Ezek az évszámok igazítanak el a hosszú időt átfogó történetben, ráadásul sokszor világtörténelmi eseményekre is reflektálnak, emiatt az, hogy valami 1914-ben vagy 1934-ben történik, lényeges. Bízzunk benne, hogy a beülő nézőben az évszám előhív egy korszakot. Az volt a benyomásom, hogy Jordán Tamás számára még nem ez az előadás volt az ideális időpont, de nagyvonalakban késznek éreztem a figurát. Jól áll neki G.B. Shaw karaktere és természetesnek hatottak a mondatai.

Molnár Piroska már akkor is az általam megfigyelt művészek közé tartozott, amikor a nyolcvanas években mindössze a televízióból, leginkább a kaposvári színházi közvetítésekből ismerhettem csak. Élőben a pályájának csak a legutóbbi 25 évét tudtam követni, és roppant módon imponáló az a maximalizmus, ahogy képes minden alkalommal a szerepeihez viszonyulni. Még sose vettem észre, hogy valamit csak úgy félkézzel csinálna. Ezt az előadást mindenkinek meg kell néznie, aki szereti Molnár Piroska színészetét, mert csodás pillanatokkal ajándékoz meg minket. Látunk egy színésznőt, aki az előadás nagyobbik részében visszanéz korábbi nagy sikereire, nosztalgiázik. Ahogy a csillogó szemeire nézünk, ahogy látjuk benne a már elmúlt boldogság visszfényét - önmagában ezek a pillanatok azok, amelyek még hetekkel később is bennünk maradnak. Ha nagyon összeszedem magam, akkor is egyedül Meryl Streep jut eszembe, akivel méltó módon párhuzamba lenne állítható. Az előadás nagyrészében csak ül, egyszer leejt egy borítékot és abban, ahogy felveszi benne van a visszaemlékezés fájdalma is, néhány jelenet erejéig a nézők közül szól partneréhez, de ezeket az apró incidenseket leszámítva tényleg csak a szavaival van jelen, de nagyon szuggesztíven. El tudjuk képzelni a teljes életet minden erőfeszítés nélkül.

Január 13-án és 14-én látható az előadás legközelebb a Rózsavölgyi Szalonban.

Címkék: Valló Péter Molnár Piroska Rózsavölgyi Szalon Jordán Tamás Tisztelt hazudozó!

Szólj hozzá!

december
22.

Thália - Független Projekt - MaNNa Produkció - Telefondoktor

Göttinger Pál egyedül a színpadon |  MakkZs  |  Szólj hozzá!

Az előadás a 48. volt. Egy jól bejáratott, sikeres produkcióról van szó, amelyik a Bárkából indulva elég sok helyen megfordult már. (Azóta a 49. előadás Vácon volt megtartva, az 50. ismét a Tháliában.) Ez a második évad, amikor a Tháliában is látható, a Független Thália Projekten belül.

Néhány héttel ezelőtt egy másik előadásra készülve valaki udvariasan sugalmazta: "de hát miért nem nézed ma inkább a Telefondoktort? - az olyan jó!". Akkor nem hallgattam rá, (most már látom, hogy igaza volt), ennek ellenére szöget ütött a fejemben ez a mondat és elhatároztam, hogy előbb-utóbb megnézem. Miért is?

Nemcsak azért, mert szavahihető embertől érdemes tanácsot elfogadni, sőt azért sem, mert egy nyolcvan perces bohózatra vágytam volna - annyira nem szeretem ezt a műfajt. Hanem? Kíváncsi voltam, hogy milyen színész is Göttinger Pál, aki alapvetően mintha inkább rendezőként lenne közismert.

Szabó Borbála  viszont dramaturgként ismert, illetve egy Varró Danival közös befutott darab kevésbé sztárolt társszerzőjeként (ez a Bábszínházban játszott Líra és Épika). Az idők folyamán írt már több darabot, például a Bárkának is. (A teljes tizedik évad) A Telefondoktor ugyan bohózat, de a mai magyar valóságunk egy szegletéről mutat egy gyors látleletet. Nem mondható, hogy az egész magyar társadalom rajza belefér egy szereplő nyolcvan percnyi telefonbeszélgetéseibe, de azért elég sok problémát sikerül érinteni. Különösen azon gondolkodhatunk el, hogy társas viszonyaink mennyire felületesek. Ismerjük-e igazán a körülöttünk élőket, figyelünk-e eléggé rájuk? Nem tesszük-e még nehezebbé az életüket? Többek között ezek az általános kérdések merülhetnek fel bennünk, miközben nézzük (de még inkább: miután megnéztük) az előadást. 

Az alaphelyzet roppant egyszerű: van egy nőgyógyász, aki az előző héten beletörte a kulcsot a rendelője zárjába. Ugyanez megismétlődik vele most is. (Lehet, hogy jó neki egyedül a rendelőben? Ösztönösen cselekedett?)  Ezt már fél bevallani, így hazugságokba keveredik a feleségével, barátaival, a gyerekei óvónőjével, páciensével és anyjával folytatott szinte szünet nélküli, három telefonon lefolytatott beszélgetések során. Gyáva, lelkiismeretfurdalása van, de aztán az előadás végén az is kiderül, hogy mégsem ő az igazi áruló. (További részletek már kimerítenék a spoilerkedés kategóriáját.)

Göttingernek simán elhisszük, hogy orvos és ez az ő rendelője. A beszélgetések során a legtöbb esetben könnyen elképzeljük a nem hallott mondatokat is, reálisnak érezzük a helyzetet. Számomra az is érdekes volt, hogy Szabó Borbála éppen az én környékemre helyezte a történetet (lehet, hogy ő is erre lakik?), a fiam is abba az óvodába jár, ahonnan a hősünk ikreit haza kellett volna hozni. Leginkább a nagymama személyét volt könnyű elképzelni, aki csak nem akarja betartani a szülői kéréseket: tévézteti a gyerekeket, édességet ad nekik rendszeresen. Kicsit meg is nyugodtam, ezek szerint már a magyar irodalomban is meg van örökítve ez az igazán mély és kibékíthetetlen konfliktus. A darab más mozzanatait viszont nem tudtam magamra venni. Mivel most már 3,5 éve nem használunk semmiféle telefont, ezért különösen nyugodtan tudtam nézni az előadást, lám, ez velem nem fordulhat elő, hogy csak így hívogatnak. Bezzeg ez a szerencsétlen mennyire szenved.

Göttinger szuggesztíven jeleníti meg a szenvedőt, aki azért annyi önismerettel rendelkezik, hogy a darab végén összegezze, hogy gyávasága a hibás mindenért. A legviccesebb pillanatok mindig azok, amikor megdöbbenve hallgat és érdekesen meresztgeti a szemeit. Ezeket a pillanatokat a közönség hálásan, nagy nevetésekkel fogadta. Összességében is hálás volt a közönség, reagáltak a komikus helyzetekre. 

Jó volt az előadás, a néhány üresjárat ellenére, amikor a tempó valahogy nem volt igazán feszes,  érdemes ezt játszani még tovább. Jól jöhet nekünk, hogy futólag magunkba nézzük és végiggondoljuk, hogy nem túlságosan hasonló-e a mi életmódunk is e doktoréhoz. Ha nem, az se baj, akkor kikapcsolódtunk nyolcvan percre, jó esetben a mobilunkkal együtt.

Címkék: Göttinger Pál Szabó Borbála Thália Telefondoktor

Szólj hozzá!

Az év eleji sajtótájékoztatón egészen egyértelmű volt számomra, hogy ezzel az előadással Valló Péter egy "klasszikus radnótis" előadást kíván létrehozni, ahhoz hasonlót, mint amilyen munkákat tőle korábban már láthattunk. Ilyen volt a Nóra, hogy maradjunk Ibsennél, és néhány Csehov rendezése is. Ennek a klasszikus stílusnak az alapvető lényege az, hogy meghagyja a nézőnek az aktualizálás munkáját, nem akarja szájbarágósan modernizálni a díszletet és jelmezt (sem). Ha akarná, akkor a cselekmény néhány pontja értelmetlenné válna. Elég nagy kalamajkát okozna, hogy egy bőrdzsekis-farmeres Heddának elhiggyük azt, nincs más esélye, csak a házasság. A darabnak ez a fontos pillére azonnal összeomlana pusztán egy jelmezcserétől. A néző így is átgondolja, viszonyít és megállapítja, hogy mit tud kezdeni az előadásban bemutatott sorsokkal, tudja-e a darab mondanivalóját a saját életéhez igazítani, vagy sem. (A Hedda Gabler esetén könnyen el tudom képzelni, hogy a központi figura annyira idegen és taszító, hogy lesznek olyan nézők, akik semmiképp nem tudnák elfogadni.)

Amit nem takarít meg a rendező, az az elemzés.

Én roppant módon szeretem, ha egy előadás jól van kiosztva, a szereplők nagyjából méltó feladatot kapnak,  esetleg az a szerep a pályájukon előrelépést jelent és az eljátszott emberi viszonyok végig vannak gondolva minden oldalról. Látszik a gondos elemzés az apró rezdülésekben, mikor valaki behúz vagy éppen nem húz be egy tolóajtót, milyen hangsúllyal kire nézve beszélnek a szereplők. Ilyesmi lenne a kisrealista stílus, amikor a néző valóban azt érezheti, hogy más emberek életébe pillant be némi időre.

A mai délelőtti főpróba után én különösebb hezitálás nélkül a tőlem telhető maximális magabiztossággal leírom már most a konklúziómat - és nem az írás végén, mert félek, hogy az időhiány ellenére megint túl fogom ezt is írni és odáig kevesen fognak velem tartani: ez az utóbbi évek legjobb Valló Péter-rendezése. A korábban általam látott két másik Hedda Gablernél erősebb előadás született.  Igaza volt, meg kellett rendeznie, jó feladatot adott a színészeknek (különösen Petrik Andreának és Csomós Marinak). Kellett ez a Hedda Gabler nekünk? Igen. Egyértelműen igen. Nemcsak a Valló-életműnek fontos darabja, hanem a Radnóti Színház repertoárjának is értékes és remélhetőleg sok évadon át továbbélő alapköve lesz. 

Címkék: Hedda Gabler Valló Péter Radnóti Színház Petrik Andrea Martin Márta Hirtling István Adorjáni Bálint Csomós Mari Pál András Wéber Kata

Szólj hozzá!

Akármilyen zűrös is ez a december, történetesen két előadást sikerült megnéznem az Ódry Színpadon. Egyet múlt pénteken délután, egyet pedig ma. Ugyan ez nem szokásom, hogy összehasonlítással élezzek ki egy írást, ez a megboldogult, de azóta is köztünk élő MGP kedvenc húzása volt. Ma mégis ez lesz, mivel egyrészt már szinte pánikban vagyok az időhiánytól, éppen az Yvonne az egyik, amelyikről  késik már egy hete a bejegyzés, másrészt: annyira adja magát ez a megoldás. Még a mai előadás közben eszembe jutott, hogy ez az összehasonlítás a mai színházi életünkre jellemző két tipikus esetet mutathat meg - az én meglátásom szerint. Egyáltalán nem gondolom, hogy biztosan igazam van, én csak a saját benyomásaimat rögzítem, mindenki megnézheti majd februárban az előadásokat (januárra leáll az Ódry) és eldöntheti maga, hogy neki miről szólnak.

Az Yvonne burgundi hercegnő esetén nekem az volt a benyomásom, hogy valami egészen szenzációs szereposztást sikerült előállítani. Olyat, amilyenről álmodni lehetne, amelyet nyugodtan fel lehetne tenni az Örkény honlapjára és tódulna a nép. Szandtner Anna ígéretes Yvonne, ahogy Kerekes Éva, Gyabronka József, Dengyel Iván,  Pál András, sőt aki jár az Ódryra, annak Bach Kata is húzónév. (És egy jelenet erejéig ott van Bozó Andrea és Járó Zsuzsa is.) Az előadást nézve viszont azt éreztem, hogy különösebb üzenetet nem akar ez az előadás hozzánk eljuttatni, a darab felszíne megszólal, de egy markáns rendezői koncepciót (Geréb Zsófi vizsgarendezése volt ez) nem érzékeltem mögötte. Ürességet éreztem, hasonló módon, ahogy a darab elkényeztetett Fülöp hercege is. Minden adott látszólag, a színészek egyenként kis szigeteket alkotnak, mintha mindenki a saját tapasztalataiból merítve önállóan küzdene. Külön-külön ideig-óráig élvezni lehetett ezeket az alakításokat, de az előadás folyamán kezdtem azt érezni, hogy nem érint meg az egész együtt. Persze roppantul örültem Szandtner Annának és a többiek közül is szinte mindenkinek, de csapatnak nem éreztem a jelenlévőket. Picit a "letudás" hangulata érződött, lehet, hogy a színészek sem érezték át igazán a darab fontosságát. Pál Andráson látszott, hogy roppant energiákat tesz bele, nagyon akarja és nagyjából meg is tudta tartani magát végig központi szereplőnek, hiszen mégis az ő drámája ez leginkább. 

Az igazsághoz az azért hozzátartozik, hogy ezt az előadást aztán végképp nem mezei nézőként ültem végig. Sok évvel ezelőtt diákokkal kerek négy hónapon át, minden hétköznap délutánt azzal töltöttük, hogy összehozzunk egy egész estés Yvonne-t. Ez történtesen elég jól is sikerült. A szöveget a próbák során feltétlenül bevéstem, ennyi hozadéka volt. Lehet, hogy ez a túlságos közelség az anyaghoz volt az, ami miatt ennek az előadásnak nem tudtam igazán átadni magamat, de lehet, hogy a hiba mégsem csak az én készülékemben volt. (A sepsiszentgyörgyiek Yvonne-ja például tetszett.)

Aki ezt a darabot egyáltalán nem ismerte, arra szerintem ez az előadás is erősen hathatott. Egy felesleges dolgot láttam csak benne, mégpedig az író, Witold Gombrowicz színre rángatását. Ez volt az egyetlen olyan elem, amelyik nem volt benne a szövegben. Az élő zenészek alkalmazása, akik alkalmanként reagáltak is a történésekre, jó ötlet volt. Talán ha nem a nagyszínpadon van az előadás, akkor jobban működik, a tér egészét nem éreztem egészen kihasználva. (Az viszont igazán szomorú volt, hogy erre a szereposztásra nem lett tele a nézőtér. Biztosan más ugyanez, ha tele a ház. Kell a színészeknek a nézői visszajelzés is.)

A mai napon sok szempontból más volt a helyzet. Egy vizsgát nézhettem meg, amelyik februártól lesz műsoron és amelyik az alkotók ötletéből éppen azért született, mert azt érezték, hogy van mondanivalójuk a darabbal. Szophoklész Philoktétésze sem az, amelyik rengetegszer megy. A színházi adattár hat előadást említ, én ezek közül kettőt láttam mindössze. Legutóbb (2007) a Stúdió K-ban emlékszem egy roppant erős megvalósításra, Koltai M. Gábor rendezte, a főszerepekben Mucsi Zoltánnal, Huszár Zsolttal, Kovács Krisztiánnal és Menszátor Hérész Attilával. Az évekre emlékezetes maradt, többre emlékszem feltétlenül belőle, mint egy korábbi (1992) Ódry-vizsgából. Az utóbbi annak idején csak arra volt jó, hogy a darabra felhívja a figyelmem, nem éreztem ki belőle valami többletet. Persze nem lebecsülendő, ha valaki "csak" megrendez egy darabot, de én eléggé szeretem, ha akarnak is valamit mondani vele az alkotók és el tudom fogadni a módosításokat, ha ezt a célt szolgálják.

Jelen esetben a nyolcvan perces előadás első jelenete alatt éreztem, hogy itt olyan kérdéseket vet fel a rendező Viktor Balázs, amelyek húsbavágóan érintik őt is és a jelenleg pályakezdő színészeket általában. Csapatmunka nyoma érződik, mégpedig három pesti egyetemi hallgató (Bárnai Péter, Rada és Bán Bálint, a rendező osztálytársai), egy független (hivatalos papírral nem rendelkező színész) Béres Miklós, illetőleg három kaposvári egyetemista dolgozik együtt. Ez, hogy egy ilyen vegyes társaság hozta létre az előadást még inkább hangsúlyossá teszi, hogy egy egész generáció problémáiról van szó. 

A Philoktétész a Nádasdy teremben van. A nézők közel ülnek az előadókhoz, a négyzet alakú kijelölt színpadi tér két egymás melletti oldalán. A kezdéskor az Odüsszeuszt játszó Béres Miklós látványosan bezárja az ajtót, miután rákérdez, hogy biztos nem akarunk-e kimenni. Nincs menekülés, itt vagyunk, együtt kell a sorsunkat most már válllalni. A maradás nem bizonyul kellemetlen tehernek. 

A dupla gumiszalagokkal körbevett szabályos négyzet Lémnosz szigetét jelöli, ahol a trójai háború kezdete előtt gyógyíthatatlan és büdös sebével magára hagyott Philoktétész (Bárnai Péter) majd tíz éve él. Csak azért nem halt meg a lakatlan szigeten, mert Héraklész íja az övé, ügyesen lődösi a madarakat, a nyílvesszőket pedig újrahasznosítja. Ez így menne még akármeddig, de a görögök kapnak szokás szerint egy jóslatot, amely kinyilatkoztatja, hogy csak Neoptolemosszal (az elhúnyt Achilleusz fiával) ÉS Philoktétész íjával győzhetik le a trójaiakat. Természetesen Odüsszeusz lesz az, aki intézkedik, elmegy a tapasztalatlan ifjúért és még azt is eléri, hogy Neoptolemosz csellel szerezze meg a megkeseredett sebesült hős íjját. 

Ez az előadás elsősorban ennek a fiatalembernek a helyzetéről szól, az ő döntése-hezitálása az, amelyik véleményem szerint igazán a központba került. Mennyit ér meg nekünk a siker? Fontosabb-e mint a becsület?

Adott Odüsszeusz, aki a sikerember. Ő mindig minden helyzetben tudja, hogy mit kell tenni. Ha nemesnek kell lenni és őszintének, mert úgy kívánja meg a helyzet, akkor nála senki nem lesz tisztességesebb. Viszont arra is képes, hogy csaljon és hazudjon, ha arra van szükség. Ez a flexibilitás az, amely kiemeli a tömegből és a nagy karrierhez vezetett. Odüsszeusz ráadásul tudja, hogy ilyen és nem is szépít, mert nem is szégyenli. Ha Trója elfoglalásához nyomorba vagy akár halálba kell taszítania Philoktétészt, régi harcostársát, hát képes lesz rá. Nem örül ezeknek a helyzeteknek, de mivel ő is kényszer alatt van (esküt tett, hogy Helenét visszaszerzi), nem tehet mást. Béres Miklós alakításában látunk egy határozott, megfontolt, a többi szereplőnél érettebb szereplőt (lehet, hogy nem idősebb, de feltétlenül tapasztaltabb színész benyomását kelti, amely összefügghet azzal, hogy már "kikerült a piacra", nem élvezi az egyetem védőszárnyait). Hősietlen hős, nem az, aki után sóhajtoznak a lányok, de simán elhisszük neki, hogy tud ő is annyira íjazni, mint Philoktétész, akire voltaképp semmi szükség sincs. Nincsenek illúziói, teszi a dolgát, uralkodni tud az érzelmein. Egy jelenetben el is változtatja alakját, de hosszan nem tud más lenni, mint önmaga. 

Amíg Odüsszeusz az érett generáció győztese, a lúzer kétségtelenül Philoktétész. Ő az, aki annak idején azt sem tudta elérni, hogy egy lakott helyre vigyék, ahol esetleg van orvos. A még meg sem kezdődött háború egyik első áldozata. Aki nem tud előrelépni, esélye sincs, hogy Odüsszeusszal szemben a saját érdekeit érvényesítse. Amikor nála az íj, még akkor sem tudja bosszúból megölni. Bárnai Péter alakítása szintén erős és meggyőző, visszaemlékeztem a tavalyi évadom legnagyobb élményei között számon tartott Zsótér-Peer Gyntre, amelyben ő volt az öltönyös famászó (1.) Peer Gynt. Mintha most is ugyanazt az öltöny-nadrágot hordaná, vagy valami egészen hasonlót. A gumi-határon kívül eső területre esik a barlangja, amelyet egy kupac póló, öngyújtó és egy bögre jelöl. Ennyi az egész, ezt kellene majd összepakolnia az utazáshoz. Heraklész íja egy műanyag sárga gyerekjáték, ahogy a többi hősnek is egy tányérnál nem nagyobb pajzs és egy rövidke műanyag kard jut fegyverül. Ezek a tárgyak a jelzés szerepét betöltik. Ahogy a barlangot is elképzeljük a gumi felemelésével, el tudjuk a szigetet, a hajókat is gondolni, a tárgyak azon kívül, hogy elidegenítenek és hangsúlyozzák, hogy játék ez és színházban vagyunk, betöltik a funkciójukat. Talán nevetséges is lenne a mai világban igazán hiteles kellékekkel előadni egy ilyen darabot. Ebbe a rendezésbe semmiképp nem férne bele valami élethű darab. 

Ugyanígy jó megoldás és  a játékosságot erősíti: az előadás végén, amikor már csellel, erőszakkal, szép szóval sikertelenül próbálták beláttatni Philoktétésszel, hogy az ő sorsa is Trójába vezet, következik a görög daraboknál nem ritka deus ex machina:(SPOILER) Héraklész megjelenik és kettő perc alatt elfogadtatja Philoktétésszel, hogy el kell mennie Odüsszeusz hajóján. (A seb büdös elvileg, ezért rakták ki a hajóról tíz éve - az előadás erre nem reflektál, egyszer sem látszott bárkin, hogy eljátsszaná, hogy zavarja a seb. Az íj miatt ezen az apróságon hamar túlléptek, úgy tetszik.) Bán Bálint az előadás utolsó jelenetéig nézőként ül a helyén, majd amikor eljön az ő pillanata, akkor leveszi ruháját és mindössze egy superman-öltözetre hasonló réteg marad rajta. Felmászik a mennyezetre és onnan, valóban a magasból ereszkedik a többiek közé. Ironikus ez az ábrázolásmód, lám ilyenek a megdicsőült istenek. Mintha egy képregény-figurát látnánk. Természetfeletti erejét jellemzi, hogy a bezárt ajtó neki simán kinyílik és azon át távozik.

A kar tagjai - "köszönjük, Kaposvár!", hangzik el az előadásban - atléta trikóban, fehér pólóban és tréning nadrágban jelennek meg. Ők a köznép, akiket csak rángatnak, teszik azt, amit parancsolnak, bólogatnak, hazudnak, ha kell. Ez az a közeg, ahova be kellene illeszkedni Philoktétésznek és Neoptolemosznak, miközben egyikük sem ez az alkat. 

Neoptolemosz lenne ez az ifjú pályakezdő hős, aki apját elvileg soha nem látta, de egész életére rányomja bélyegét apja mintája. Ki van tűzve az út, amelyen haladnia kell, nincs választása - Trójába vezet az útja. Megvan benne az alkalmazkodókészség, ugyanakkor még vannak elvei, illúziói és egy mozgássérültet nem szívesen fosztana ki csalással. Ha választania kellene, egészen biztos, hogy közelebb érezné magát Philoktétészhez, a lúzerhez, mint Odüsszeuszhoz. Vállalja a sorsát, nem futna meg a harc, a nehézségek elől, de megveti magát, amint látja, hogy milyen könnyen sikerült a férfit megtéveszteni és az íjat megszerezni. Bevallja az igazságot, ezzel ki is vívja Odüsszeusz rosszallását, de nem tud hazugságban tartósan létezni. Neoptolemosz lenne az, aki az ifjú generációt képviseli, látjuk a valódi világgal való fájdalmas szembesülését. Rada Bálint alakítása kifejező, beszédesek a szemei és vele tartunk az egész darab folyamán. 

Az előadás megtart sokat az eredeti szövegből is, de ellenpontként - különösen a kar esetén - behoz szlenges, mai szöveget, amely valószínűleg rögzített improvizáció lehet. Sok, különféle hangulatú zenei betét is színesít, néhány ebből filmzene, lehet, hogy népszerű és közismert is. (Most éreztem a hátrányát annak, hogy tévém nincs és filmeket sem sokszor nézek, arra már nincs időm.) Jó a játék a felfüggesztett mikrofonnal, amikor két szereplő is elmondja a közönségnek szánt álláspontját, nagyon hatásos a gumiszalaggal való játék (körülhatárolja a szigetet, hajót is lehet belőle képezni és Philoktétész is belekeveredik). 

Összességében egy nagyon invenciózus, érdekes, lendületes előadást láttam, amely annak ellenére is hatott rám, hogy az előadásnak volt egy erős előképe, és három színésznek a saját korábbi Peer Gynt-alakításával kellett versenyeznie. Ilyesmire gondolok, amikor a színház jut eszembe.

 

Színlap

Philoktétész: Bárnai Péter 
Neoptolemosz: Rada Bálint 
Odüsszeusz: Béres Miklós 
Kar: Fábián Szabolcs, Mózes András, Hajmási Dávid 
HÉRAKLÉSZ: BÁN BÁLINT

Rendező munkatársa: Hodászi Ádám
Rendezte: Viktor Balázs

 

Címkék: Ódry Színpad Kerekes Éva Bán Bálint Szandtner Anna Rada Bálint Béres Miklós Pál András Viktor Balázs Yvonne burgundi hercegnő Philoktétész Bárnai Péter Geréb Zsófia

Szólj hozzá!

süti beállítások módosítása
Mobil