Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (25) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Izsák Lili (24) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (21) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (22) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (59) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Dübörög az évad már most, szinte minden színház tart előzetes tájékoztatót vagy nyílt napot kisebb vagy nagyobb közönség előtt. Ma - mivel meghívtak - a Rózsavölgyi sajtótájékoztatóján jártam a délelőtt folyamán. Ahelyett, hogy a hétvégén a Tháliában látott vidéki előadásokról (Jászai, Picasso kalandjai) készített beszámolóimnak végső formát adtam volna - azok így csak később lesznek feltéve. Zavar a restancia, de most nem jön rosszul, hogy pillanatnyilag nincs állásom, van időm blogot írni. (Ez poén lenne, de valóban igaz. Kell az idő.) Fogjuk fel a dolgokat a pozitív oldaláról. Ennyi személyes adalék után jöjjön az "objektív" tájékoztatás.

A sajtótájékoztatón szó esett érintőlegesen a múltról is persze, áprilisban volt egy éves a szalon, ami kapcsán elhangzott néhány imponáló adat. 14 ezer fizető néző és még 3 ezer ember jött el a tavalyi évadban a 75 fő befogadására alkalmas kávézó 300 megszervezett rendezvényére. Köztük kiemelt fontosságot tulajdonít Zimányi Zsófia tulajdonos és művészeti vezető a 13 színházi bemutatónak, amelyek mindegyike magyarországi ősbemutató volt. Én a címeket nem idézném, a Rózsavölgyi honlapján ott vannak az adatok, a legtöbb előadás át fog kerülni erre az évadra is. Mivel magánszínházról van szó, a nézők döntenek. Amire vesznek jegyet, azt tovább lehet játszani, ilyen egyszerű a történet. Nagyon átstrukturálódna a pesti színházak kínálata, ha ez mindenütt így lenne, de bíztató jelenség az, hogy a magánszféra is létre tud hozni jó előadásokat. (Igen, ugrik a nagy apparátus és a látvány.) A tavalyi évadjuk talán legjobb előadása (nekem az volt), de biztosan legnagyobb közönségsikere Az utolsó óra, amelyik Alföldi Róbert és Jordán Tamás tolmácsolásában szeptemberben is négyszer lesz (23-24-én) két napon belül. Aki erre az előadásra szeretne eljutni, annak nagyon időben kell felvenni a kapcsolatot a színházzal, 75 férőhely az nem túl sok, hamar megtelik a nézőtér.

A múlttal nem foglalkoztak hosszan, helyette a meghívott színészek játszottak néhány részletet az új bemutatókból. A jövő heti Gárdonyi-darab (Ábel és Eszter) egész előrehaladott fázisban van, ahogy ez várható is. Őze Áron és Danis Lídia jelenete a Rózsavölgyiben már megszokott módon, az asztalok között bonyolódik, illetőleg az ablakpárkány is játszik megint. 

Október 29-i bemutató alkotói (Lukács Sándor, Tóth Ildikó) szabadkoztak, hogy ők csak felolvasnak. Távolsági szerelem a cím, egy író és egy színésznő telefonos kapcsolatát követhetjük majd nyomon. Van ebben kihívás, kétségtelen, de ha a Gyógyír északi szélre c. produkcióra gondolunk, amely egy interneten szövődő szerelem történetét hitelesen és meggyőzően vitte színpadra, akkor adhatunk esélyt ennek a darabnak is." Lesz-e kémia" a két szereplő között, illetve a rendező mennyiben tudja ezt a nem túl színházszerű helyzetet kezelni, majd elválik a bemutatón.

A Rózsavölgyitől nem áll távol a kísérletezés. Ez az előző bemutatónál is jobban megnyilvánul a november végi darabválasztásban. Pontosabban: a Réczei Tamás még be sem fejezte azt a művet, amely Benjamin Britten századik születésnapjára készül. Thomas Mann Halál Velencében c. novellája alapján írt Britten-opera az alap, bejátszások is lesznek majd az előadásban belőle. A színdarab Britten, egy kottamásoló és a szerző házvezetőnője beszélgetéseiből fog összeállni. Az alapötletet az adta, hogy Britten betegen már diktálta a művét. Az elhangzottakból úgy tűnik, hogy az opera születése közben fognak futólag beszélgetni az élet apró dolgairól illetve a halálról, ahogy az sejthető. Meglátjuk, hogy sikerül a figyelmet felkelteni a témára. A sajtótájékoztatón látható bejátszás alapján az opera jónak tűnik. (Kőszegi Ákos, Szamosi Donáth és Falusi Mariann a három szereplő)

Novemberi bemutató lesz Sándor György estje is, aki nagyon frappánsan eleget tett Zimányi Zsófia kérésének, mondott három mondatot.(Mint megjegyezte: Illyés Gyula esetéből látható, hogy néha egy mondat a zsarnokságról is komplikációkat okozhat.)

Ezen kívül még két tervezett decemberi bemutatóból kaptunk kóstolót, mindkettő garantált közönségsikernek látszik. Az egyik Jerome Kilty Kedves hazug c. darabjának Nádasdy Ádám-féle újrafordítása (Tisztelt hazudozó lett belőle). Ebből Molnár Piroska és Jordán Tamás olvasott fel. G.B. Shaw és Mrs. Campbell színésznő levelezéséből íródott a mű. Nekem élénk emlékem fűződik egy TV-ben is játszott Mensáros-Tolnay-féle változathoz, hálás színészcentrikus darabról van szó. Jutalomjátéknak ígérkezik. Valló Péter rendezi.

December 28-án pedig következik A legvidámabb barakk, a Rózsavölgyi Orfeum után egy újabb kabaré, ezúttal az 1945-89 közötti időszakról. A programból Csobot Adél énekelt. Sose láttam a fiatal énekesnőt, de az két szám alapján is világos, hogy szép hangja van és érdekesnek is tűnik. Meglátjuk, hogy működik a kabaré-jelenetekben. A közelemben ülővel megosztottam a felfedezésemet, aztán megnyugtatott, hogy csak én nem ismerem Adélt, mert az egyik TV-csatorna már rég megtalálta és ő is húzónévnek számít. Igen, itt visszaüt az, hogy csak színházba járok és se időm, se vágyam, se TV nincs ahhoz, hogy kövessem akár a celebek mozgását is, akik megjelenhetnek a színházban. Ha megjelennek, akkor majd megismerem őket. A látott produkció után most várakozással tekintek Adél színházi kalandjára is. Meglátjuk, hogy a kabaré műfajában otthonosan mozgó Józsa Imrét mennyire fogja inspirálni, illetőleg Kovács Istvánt, akit jó régen nem láttam színpadon.

Az évad második felének a programjáról érintőlegesen volt szó. Amit abból kiemelek: Lőrinczy Attila Emil Ajar-átirata. Az Előttem az élet négy szereplőre szűkítve jelenik meg. Egyikük a 14 éves arab kisfiú, Momo Margitai Ági szerepe lesz. Partnerei is hetven körüli színészek - neveket nem mondtak még, hiszen májusi bemutatóról van szó -, a rendező Alföldi Róbert.

A Stohl rajongóknak is lesz előadás februárban, de aki erre kíváncsi, tényleg szedje össze magát és menjen rá a honlapra!

A Rózsavölgyi sajtótájékoztatóját hallgatva az lehetett az ember benyomása, hogy nincs itt se válság, se kultúrharc. A cél az, hogy minőségi ÉS szórakoztató színház jöjjön létre egy kellemes közegben. 

Ha valaki szisztematikusan végignézné a fellépő művészeket, akkor láthatja, hogy a Szalon nem hajlandó se ide, se oda betagozódni. Felkér vidéken és Pesten játszó színészeket egyaránt.Jellemzően olyan művészeknek ad esélyt, akik már bizonyítottak (nekik is kell újabb és újabb jó feladat, kevés színház tudja megfelelően és kizárólagosan szerepekkel ellátni  az összes művészét), de elég sok fiatal tehetséget is felkarol. Épp az utóbbira jó példa a szept.19-22 közötti - ingyenes! -  Antré fesztivál. Erről külön bejegyzés: itt!

Az eltelt évad alapján ezt a következtetést vontam le, most pedig jöhet a folytatás.

Címkék: Rózsavölgyi Szalon Zimányi Zsófia

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr25503493

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása