Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (25) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Izsák Lili (24) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (21) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (22) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (59) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Mit tesz az ember, ha nem jut be egy 75 nézőhelyes színház előadására, mert galád módon minden egyes néző, aki foglaltatott jegyet magának, odament és nincs hely? Amennyiben ez egy alternatív stúdió, akkor besírja magát. Amennyiben ez egy elegáns polgári szalon-kávéház, akkor belátóan megérti, hogy nincs mit tenni, mert ez a hely egyszerűen nem arra való, hogy kényelmetlenül összezsúfolódjanak a nézők.

A Rózsavölgyi esetén muszáj előre foglaltatni jegyet és mivel jók az előadások, tényleg el kell hinni a "minden jegy eladva" feliratot.
Én történetesen a vasárnapi előadást nem láttam (hát igen, már megint nem),viszont láttam a díszletet - ezek szerint most a szokásosnál több helyet is foglal el, a szalon közepén van a játéktér -, megtekintettem a többnyire 40+-os nézőket, akik VALÓBAN az összes széket elfoglalták.

Távozáskor vettem észre, hogy a helyszínen árulják a darab kiindulópontjául szolgáló könyvet, illetve a folytatását. Ráadásul az előadás miatt 20% kedvezménnyel. Az igazat megvallva, az előadást kifejezetten a két szereplő (Für Anikó, Schneider Zoltán) miatt akartam megtekinteni. Fel sem merült, hogy regényadaptációról van szó. Miután felmértem, hogy most hetekig nem fogok tudni ismét próbálkozni, ugyanazt választottam, mint egyéb esetekben, amikor kint maradtam (pl. amikor tavaly a villamos miatt nem értem oda a Nemzetibe a Magyar ünnepre) : elolvastam az alapműveket. Természetesen egész más úgy nézni egy darabot, hogy tudja az ember a történetet. Más és jobban kiderül, hogy maga az előadás mennyire jó, mert maga a történet követése-megértése nem vonja el a figyelmet a megvalósításról.

És a továbbiakban csak biztatni tudok mindenkit, hogy ezt tegye meg, ha esetleg nem tud eljutni a Rózsavölgyibe.

Katarina Mazetti svéd írónő és az említett könyve világszerte bestseller, olyannyira, hogy megírta a folytatását is Családi sírbolt címmel.  A két könyv lényegében egy párkapcsolat története, ami nem túl szokványos, némileg sarkítottnak tűnik, budapesti őslakosoknak feltétlenül.

Adott egy tejtermelésre szakosodott parasztgazda, aki anyja halála után magára marad harmincas éveinek elején. Kijár a sírhoz nap mint nap. És adott egy frissen megözvegyült könyvtárosnő, szintúgy a harmincas éveiben. Lakhelyük között 30 km a távolság, az életmódjuk, ízlésük, vágyaik között fényévek. Áthidalható-e ez és ha igen, milyen áron? Ki fogja feladni az életmódját, és érdemes-e efféle áldozatokat hozni egyáltalán?

Én a magam részéről egészen elképzelhetetlennek tartom azt, hogy az esti színházlátogatások helyett, legyenek mégoly fárasztóak is néha, 24 tehenet megfejjek kézzel - ami jelen esetben a férfi "árának" egy része csupán. Én ennyire vonzó álompasit el sem tudnék képzelni. Ehhez képest ebben a könyvben elég hihetően meg van írva a történet, szinte már el is hiszem, hogy valaki mással ez megtörténhet.

További részleteket nem árulok el, én a könyveket nagyon szórakoztatónak találtam, villámsebességgel elolvastam, bár a női sorsot nem az Anna Kareninához hasonló árnyaltsággal mutatják be. Élveznétek, már csak azért is, mert részben láthattok párhuzamokat, amennyiben van esetleg véletlenül valami megszállottan munkamániás párotok, esetleg  átmentetek kríziseken gyereknevelés kapcsán. Akinek ilyen helyzetei nem adódtak, az gondolhat arra, hogy neki azért ennél könnyebb élet jutott és az is valami.
Amíg a világirodalom tele van olyan férfi alkotókkal, akik a női lelket boncolgatják, most végre itt egy nő, aki két párhuzamosan futó monológban láttatja a történetet, törekedve mindkét fél szempontjainak a láttatására . Ami a teljes igazsághoz azért hozzátartozik, amíg Dosztojevszkij és Tolsztoj mintha nő-párti lett volna, Katarina Mazetti akármennyire is megérti a tehenes gazdát, mégis mintha azt sugallaná, hogy egy nő sokkal valószínűbb, hogy feladja az életét, mint egy férfi.

Az lenne az izgalmas, ha párok néznék az előadást vagy ha előállna az az ideális eset, hogy mindketten elolvasnák. Egy párterápiánál olcsóbb feltétlenül.

Ami még érdekes a regényben, szó van a svéd kisgazdaságok halálra ítélt helyzetéről, a tej felvásárlási árának csökkenéséről. Az ember nem gondolná, hogy a svédeknek is lehetnek ilyen problémái. A magyaroknak vannak, én történetesen - ha nem is sokszor -, de futólag láttam, hogy megy ez a gazdálkodósdi. Jó eszközpark nélkül lehetetlennek néz ki. De nálunk az az állítás sem állná meg talán a helyét, hogy 24 tehén teljes profitja mindössze egy könyvtárosi fizetés felére jön ki. Ha igen, akkor pont ott tartunk, ahol a svédek.

Mielőtt még a tehéntartás problémáiba belemennénk, azt még megemlítem: a regényeket elolvasva elmondható, hogy a színházi előadáshoz a történethez tökéletesen passzoló szereplőket találtak Für Anikó és Schneider Zoltán személyében. Velük képzeltem el az egészet olvasás közben és kíváncsi vagyok, hogy ehhez képest milyenek lesznek a valóságban. Ami számomra még kérdés marad, és ami miatt feltétlenül meg akarom nézni az előadást az az, hogy készített a dramaturg párbeszédeket az 52 monológból. Az is működhet persze, lásd a Gyógyír északi szélre esetét a Belvárosiban, ahol e-maileket mond el Fullajtár és Őze Áron, de azért nem könnyű eset.

Akit érdekel, vehet online-jegyeket. Mellékelem a Rózsavölgyi Színlapját.

Címkék: Valló Péter Schneider Zoltán Rózsavölgyi Szalon Für Anikó A pasi a szomszéd sír mellől

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr875234847

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

áfonyás bodza 2013.06.14. 10:55:53

Úgy tűnik, a Rózsavölgyi lankadatlanul szorgoskodik azon, nehogy túlzsúfolt legyen
a nézőtere... Június 7.-én sűrűn gondoltam Rád: megnéztem K. Mazetti ,,Pasis" darabját. Előtte olvastam néhány elmarasztaló olvasói véleményt a neten a könyvről, de ezzel együtt nyitottan, elfogulatlanul mentem el a Rózsavölgyibe. Nos, túlzás nélkül írhatom: minősíthetetlenül pocsék, silány, vacak - netán máris fáradt? - volt az előadás. Az elő-előforduló szövegtévesztések még belefértek volna a tűréshatárba, az indokolatlan+ormótlan díszlet, a férfi szereplő nem odaillő ruhája mind-mind elment volna. De ez a ,,se íze, se bűze", rutinból ledarált, alakításnak nem nevezhető előadás szörnyű volt. Különösen Für Anikónál éreztem, hogy a régi tapasztalataiból próbál megélni, még az alakítása is drapp lett. Schneider Zoltán szerintem mérföldekkel jobb volt nála, de ,,egyedül nem ment" még neki sem.

Még gondolkodom, kikölcsönözzem-e a regényt könyvtárból - megvenni nincs kedvem és a pénzt is inkább másra fordítom - ezek után. Tudom, megjelent a folytatás is, ami, ha lehet, még értelmetlenebb, jellemábrázolás tekintetében még hiteltelenebb az olvasók szerint. Egyébként sem tetszett ez az erőltetett szellemeskedés a tanyasi gazdálkodók életéről.
süti beállítások módosítása