Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (82) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (95) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (34) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (35) Bagossy Levente (22) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (35) Bálint András (23) Balsai Móni (27) Bányai Kelemen Barna (26) Bán Bálint (26) Bán János (20) Baráth Emőke (24) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (63) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (32) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (88) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (29) Centrál Színház (37) Chován Gábor (22) Csákányi Eszter (25) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (33) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (41) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (24) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (43) Fábián Péter (22) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Ádám (20) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (27) Ficza István (22) Ficzere Béla (20) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (30) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (38) Fullajtár Andrea (38) Gábor Géza (90) Gálffi László (26) Gál Erika (52) Gazsó György (21) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (21) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (21) Gyulay Eszter (26) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (23) Hegedűs D. Géza (31) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hevesi László (20) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (22) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (32) Horváth István (42) Ilyés Róbert (21) Izsák Lili (26) Járó Zsuzsa (21) Jordán Adél (27) Jordán Tamás (24) Jurányi (84) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (27) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (44) Kálmán Péter (41) Kálnay Zsófia (56) Kamra (42) Kardos Róbert (21) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (46) Kaszás Gergő (22) Katona (130) Katona László (33) Kékszakállú (68) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (34) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (40) Kolibri Színház (26) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (27) Kovács Lehel (23) Kovalik (31) Kováts Adél (27) Kulka János (22) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (22) László Zsolt (42) Lengyel Benjámin (22) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (28) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (36) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (104) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (33) Mészáros Blanka (26) Mészáros Máté (25) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (33) Molnár Anna (23) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (44) Mucsi Zoltán (49) Müpa (118) Nagypál Gábor (30) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (38) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) Ónodi Eszter (20) opera (26) Opera (635) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (107) Ötvös András (23) Őze Áron (27) Palerdi András (46) Pálmai Anna (33) Pálos Hanna (28) Pál András (48) Pasztircsák Polina (35) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (62) Pesti Színház (26) Pető Kata (33) Pinceszínház (27) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (26) Porogi Ádám (30) Purcell Kórus (25) Puskás Tamás (24) Rába Roland (25) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (56) Rajkai Zoltán (22) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (33) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (76) RS9 (29) Rujder Vivien (33) Rusznák András (21) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (36) Schneider Zoltán (34) Schöck Atala (56) Sebestyén Miklós (24) Sodró Eliza (26) Spinoza (21) Spolarics Andrea (21) Stohl András (35) Stúdió K (21) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (53) Szacsvay László (25) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (24) Szántó Balázs (20) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (28) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (47) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (28) Szirtes Ági (31) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (29) Tamási Zoltán (26) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (37) Thália (105) Thuróczy Szabolcs (27) Török Tamara (28) Tóth Zsófia (22) Udvaros Dorottya (21) Ullmann Mónika (23) Ungár Júlia (21) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (29) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (35) Vida Péter (24) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (59) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (34) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (55) Znamenák István (42) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (82) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Mielőtt a filmre elindultam, a vasárnapi Händel-maratonhoz kapcsolódva kiposztoltam egy ária felvételét (5 perc) a nálunk szinte már nem is hallható Daragó Zoltán előadásában, amelyet előző nap többször is meghallgattam (a BDZ és Balga Gabriella jóvoltából). Ez a film épp ezzel a gyönyörű, „önsajnáltató” áriával indul. Ennek köszönhetően már azonnal tudtam, hogy ez a történet kapcsolódni fog az életemhez, és nagyon jó, hogy beültem rá.

Ha valaki látta Schwechtje Mihály filmjei vagy színházi munkái némelyikét, nyilvánvalóan nem fogja feltételezni, hogy valamiféle kellemesre idealizált valóság jelenik meg a Sünvadászat-ban, bár a címe akár erre is alkalmas lehetne. (Nekem a sün szerencsét hozó állatot jelent, tavasztól őszig reménykedem, hogy valamelyik tabáni sün felbukkan éjszaka, amikor színházból megyek haza.)

sun.jpgBogi: Mari Dorottya

Egyszerű és nagyon hétköznapi az alaphelyzet, amely már a filmet előkészítő reklámokból is tudható (így nem spoiler): Bogi, az elsőéves operatanszakos lány megélhetési célból babysitterként dolgozik, és túlságosan is átveszi a kétkeresős, kisgyerekes család gondjait, nem képes a racionális döntésre, amely talán mindenkinek jobb lenne.

Közel két órán keresztül követjük egy nehéz napját, amely jó esetben csak róla szólhatna, hiszen fontos vizsgája lesz, de nem ez lesz a fókuszban, hanem egyetlen kérdés: bajt okozhat-e egy hűtőmágnes, ha egy kisgyerek lenyeli, és mi van akkor, ha nem is egyről, hanem kettőről van szó… „De miért nem szól a mentőknek vagy a gyerek szüleinek?” – érzem, hogy több, mint egy órán át ez a kérdés fogja a közönséget foglalkoztatni, miközben olyan pontos képet kapunk Bogiról, hogy mindent megértünk.

Ezt a filmet nem ugyanúgy fogja nézni az, aki még sosem látott el kisgyerekeket, mint aki már éveket lehúzott egy-két vagy több gyerek ellátásával. Aki belülről ismeri ezt a helyzetet, az tudja, hogy két gyerekhez néha a két szülő is csak éppen elég, és végképp nem hiányzik a még több stressz. Ha mindkét szülő folyamatosan dolgozik még nehezíti a pályát.

sun2.jpg

A film ugyan valóban a gyerekek ellátása körül forog, akik lehet, hogy majd csak arra fognak emlékezni, hogy folyton le voltak passzolva és csak mellékesen foglalkoztak velük – ugyan "életünk értelme", mégis a rengeteg egyéb fontos vagy nem is olyan fontos feladat lehetetlenné teszi a közös minőségi időtöltést.

Ez a kettősség sokak számára okozhat lelkiismeretfurdalást, de a film így is túlmutat azon, hogy pusztán egy szétesőben lévő család és egy könnyen befolyásolható babysitter sorsáról szóljon.  Mégcsak nem is egy egyszerű tanmese arról, hogy lám, milyen bonyodalmakhoz vezet a túlvállalás, illetve az elhallgatások.

A film leginkább azt mutatja meg, mekkora bajt okoz, ha nem vagyunk képesek a határainkat meghúzni, igent mondunk, amikor csak a nem lehetne az elfogadható válasz. A keletkező feszültség visszahat persze azokra is, akiknek meg akarnánk felelni, a kapcsolatot mindenhogyan szétrombolja.

A film jól felismerhető budapesti helyszíneken zajlik és nagyon szerethető színészek kapták a főbb szerepeket. Mari Dorottya Bogiként végig maga mellett tart minket (már láthattuk pl. a Hajtűkanyar autósiskolá-ban is a Jurányiban – jelenleg Szombathelyen társulati tag, így a pesti nézők kevésbé ismerik), de rokonszenvezünk az anyát játszó Jakab Julival, aki láthatóan hasonlóképpen a megfelelési kényszer csapdájában vergődik. Polgár Csaba most nem lesz „pozitív hős”, mint Az örökség-ben, Schwechtje Mihály korábbi (de még mindig futó!) színházi munkájában, viszont az alak életre kel, meggyőzően hozza ő is a gyerekekkel ténylegesen nem foglalkozó apát.  

Fullajtár Andrea megértő mestertanárként erős nyomot hagy bennünk, ahogy Urbán Richárd is Bogi barátjaként – két újabb személy, akinek meg kellene még felelnie.

A filmhez nagyon sok ponton lehet kapcsolódni, valóban attól függően, hogy ki milyen saját élményekkel bír. Bennem nagyon sok emléket hozott fel, három gyermekemmel, de leginkább Jánossal igen gyakran megfordultunk a János kórház sürgősségi osztályán – mágnes lenyelés miatt viszont nem. Ennek a veszélye nem merült fel bennem, most már leginkább azon aggódom, hogy éjszaka baj nélkül érjenek haza. Erre a tematikára készült kisjátékfilm (Lépésről lépésre) szintén felborzolta az idegeimet a szemle utolsó délelőttjén, szétaggódtam magam Dombovári Zoé Dorkáért, még hosszan fog kísérteni – a film elég hathatósan hívja fel a figyelmet a kiskorúakat fenyegető veszélyekre. 

sun3.jpgAz anya: Jakab Juli

SZEMÉLYES lezárás

A Sünvadászat kapcsán nyilvánvalóan az anya helyzetével azonosultam, látva a két nagyon aranyos gyereket, elég abszurdnak tűnt, hogy miért kellett az önmegvalósítást siettetni – „de mennyivel lett volna szépen otthon maradni a gyerekekkel”. A film szembesített egykori saját döntésemmel – ugyan babysittert sosem vettem igénybe, viszont a gyerekek mellett igyekeztem minden megmaradt időmben olaszt tanulni. Visszanézve már világos, hogy akár várhattam is volna, nekem sem kellett volna túlvállalni magam, jobb lett volna kiélvezni az apró (és még el nem mászkáló) gyerekek közelségét. 

A Sünvadászat közvetlen hatására kedden meginogtam, és a szemle első napját kihagytam – főztem egy vacsorát a gyerekeknek. A bűntudat eredményét értékelték, de azért csak megkaptam: „ezzel tíz év késésben vagy”. (Úgy tűnik, ők sem fogják elfelejteni azokat az időket, amikor például még elég hatékonyan, évi 250 előadásról tudtam ezen a blogon írni, beleértve az Opera 30+ premierjét, dupla szereposztásban, ahogy persze a bejegyzések is megvannak még.)

Ezek után mit tehettem, elmentem színházba, és aztán öt napon belül a Filmszemle 20 további vetítésére is, amelyekről összefoglaló ajánló következik.

 

 

 

Címkék: Fullajtár Andrea Polgár Csaba Balga Gabriella Jakab Juli Budafoki Dohnányi Ernő Zenekar Schwechtje Mihály Mari Dorottya Urbán Richárd Dombovári Zoé Dorka Sünvadászat

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr5018792616

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása