Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Az elmúlt napokban háromszor jártam a Müpában. Sebestyén Márta vasárnapi gálája után a hétfői napom Mendelssohn Éliás c. oratóriumáról szólt, kedden pedig következhetett egy MET-vetítés. Nem voltam Carmen-hangulatban, még mindig a miskolci Kékszakállú koncepciója foglalkoztatott, és jól le is fáradtam az egésznapos munkától, viszont az operát hallgatva egy csapásra felélénkültem, akár csak a munkásnők, akik az első felvonásában kiszabadulnak a gyárból ebédszünetre…

cborito.jpg

Aigul Akhmetshina miatt mentem, akit egy ismerősöm az énekes müncheni alakítása alapján tökéletes Carmennek nevezett. Kíváncsi voltam, hogy képes lesz-e elfogadtatni magát velem, akinek Carmenként Mester Viktória a non plus ultra, őt láttam a legtöbbször, e szerepben nem is vágytam helyette másra. (Hiába akármilyen jó egy énekes, ha már egyszer valaki mást úgy igazán megszerettünk egy szerepben, (amikor ráadásul még mi magunk is fiatalabbak voltunk!), óhatatlanul is elkezdünk nosztalgiázni, és ezzel megnehezítjük annak az előadásnak a befogadását, amelyet élveznünk kellene.)

A fentiek ellenére, Aigul Akhmetshina Carmenje engem is azonnal elvarázsolt néhány másodperc alatt. Ahogy egy rövid riportból kiderült, a címszereplő 6 évvel korábban – még csak 21 évesen – robbant be a Covent Garden színpadára, és azóta játssza folyamatosan a darabot sokféle produkcióban, így nem csoda, hogy ennyire éli.

c1.jpg

Gyorsan el szokott dőlni, hogy valaki Carmen-alkat-e vagy sem, a kisugárzása elég-e hozzá. Ha igazinak érezzük, lényegében bármilyen koncepciót elvisz az énekes, különösen akkor, ha a szerelmi négyszög további három figurája is "rendben van". (Akiket ehelyett  "fantasztikusnak" is nevezhetnénk, ha nem lenne ez a szó már annyira elhasználva.)

Piotr Beczala alakításán szintén érezni lehetett, hogy ezt a Don Josét számtalan rendezés betanulása érlelte meg: minden gesztusa és mondata mögött volt tartalom, az ő oldaláról is átérezhettük a tragédiát: látunk valakit, akit eredeti életpályájáról eltereltek, és sosem tudta megszokni az újat, ehhez kevés a szerelem. Ráadásul már jó lenne valamit kezdenie a magánéletével is, mivel már nem is fiatal, így talán a helyzete annál is szomorúbb. A gyönyörű lírai tenor hang viszont bőven elég, hogy elhiggyük, Carmen érdeklődését fel tudta kelteni. 

Angel Blue ártatlan, mégis határozott Micaelájának  alul kellett maradnia Carmennel szemben, bár a mi rokonszenvünket megnyerte – éppen úgy, ahogy a darab ezt meg is kívánja. Kyle Ketelsen (Escamilló) hozta a figura férfias vonzerejét, így feltehetően még az is logikusnak tűnt volna, ha a címszereplő mégis kihagyja a románcot az érte a börtönt is vállaló katonával, és az első találkozás után azonnal őt választja.

c3.jpg

Egy adott előadásra sem reagálunk egyformán, kaptam már ugyanerről a Carmenről ennél kevésbé kedvező visszajelzést is, ezek szerint ez a szereposztás nem mindenkiben tudta felülírni a korábbi benyomásokat. 

Carrie Cracknell rendezésében nagyon alaposan kidolgozottnak tűntek az emberi viszonyok, sőt olyan kisebb szereplők is elég hangsúlyt kaptak, mint például az a katona, aki Michaelával először beszélt, rá egy jelentősebb szerepben is kíváncsi lettem volna.

A MET nagy erőssége, hogy jó színészi képességekkel is rendelkező énekeseket tud összeszedni, így jellemzően a siker azon dől el, hogy a nézők mennyire tudják elfogadnia rendező ötleteit, illetve a látványvilág mennyire nyűgözi le őket. Jelen esetben, ahogy a nálunk éppen futó Carmen-(replika)rendezésben is, nagy szerepet kapnak az autók (ez a Car + men gondolat), még egy kamiont is látunk két felvonásban is, másodszor ráadásul az oldalára fordulva, kitört üveggel…

c2.jpg

A cselekményt a mai Amerikába helyezték, ennek köszönhetően például a bikaviadalból rodeózás lett, hosszan nézhettük a munkába érkezők biztonsági ellenőrzését is. Mivel ez a felületi változás lényegileg a fő szálat nem érintette, és a négy szereplő kapcsolatait kidolgozottnak éreztem, sikerült nem elakadni a logikátlannak tetsző apró részleteken. Én kevéssé szeretem ezeket a nagyszabású megoldásokat, de tudom, hogy egy ilyen hatalmas színpadon (drága jegyárak mellett) muszáj elbűvölni a nézőket.

c4.jpg

Az előadást nézve semmi olyan gondolatom nem támadt, amely már ne jutott volna eszembe korábbi Carmen előadások közben (és ne írtam volna már meg korábbi bejegyzésekben), így revelatív megvilágosodásról nem számolhatok be. Most is legerősebben azt látom a történetben, hogy milyen szükségszerű tragédiához vezet, ha valaki egy másik embert önfeladásra csábít, illetve, ha ezt valaki bevállalja akármilyen szerelem kedvéért. Nekem már jó ideje erről szól Carmen és Don José története, ez az előadás pedig egy különösen jól sikerült szereposztással megvalósuló, alapvetően csak a felszínen újító interpretációja volt ennek.

c6.jpg

Ismerve a MET műsorpolitikáját, ez az előadás is hamarosan elérhető lesz az előfizetők számára az "on demand" programban.

PS. A bejegyzésben a MET Facebook oldaláról használtam fel Ken Howards képeit.

Címkék: Carmen Müpa Mester Viktória Piotr Beczala Aigul Akhmetshina

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr9818317683

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása